De același autor
Medicii și profesorii, cărora li s-a promis dublarea salariilor, vor primi începând cu 1 ianuarie 2018 doar o mărire de 25%. La fel ca toţi bugetarii, de altfel. Restul, promite netulburată ministrul Muncii, Olguţa Vasilescu, va fi acordat trei luni mai târziu. Motivul amânării ar fi apariţia unor amendamente, impuse de parlamentari, care consumă prea mulţi bani. Deci, nu sunt bani. Însuși ministrul Finanțelor recunoaște că anvelopa salarială este de vreo 75 de miliarde de lei, adică peste 8% din PIB, ceea ce e peste posibilitățile bugetare.
Pot oare nişte amendamente, cum ar fi sporurile de 15% pentru complexitatea muncii, acordate în domeniul sănătăţii, mediului şi funcţionarilor din parlament, să consume 75% din fondurile de salarii care ar fi trebuit să fie alocate medicilor? Greu de crezut. E clar că euforia promisiunilor a fost temperată de calculele reci ale Finanţelor.
O şmecherie politică
Din păcate, tentativa de rescriere a Legii salarizării poate ascunde o mare şmecherie politică, în care majorările de salarii să fie de fapt compensări fiscale.
Au fost azvârlite în faţă măriri de salarii cu 25%, într-o primă fază doar, dar aceste majorări camuflează de fapt efortul bugetar de trecere a poverii plăţii integrale a contribuţiilor sociale - CASS și CAS - către angajat, caz în care multe venituri vor scădea, nu vor creşte. În final nu va fi nicio majorare de salarii, mascarada fiind o încercare, pe alocuri reuşită, de a zăpăci lumea.
Nu există nicăieri în lege vreo menţiune privitoare la compensarea creşterii contribuţiilor de asigurări sociale şi a celor de sănătate pentru angajaţi. Ca atare, este posibil ca această majorare cu 25% a salariilor bugetarilor începând cu 1 ianuarie să nu facă altceva decât să neutralizeze efectul schimbului de poveri fiscale, între angajat şi angajatorul-stat. Cu alte cuvinte, la fiecare 100 de lei, îţi dau acum 25 de lei în plus, deoarece în viitor îţi voi lua contribuţii sociale de 35%, în loc de 16,5%. O matematică simplă arată că multă lume va primi mai puţini bani, iar norocoşii vor fi cei care vor beneficia de sporuri. Toată povestea majorărilor de salarii se va consuma în favoarea bugetelor asigurărilor sociale şi a clientelei politice din primăriile şi consiliile judeţene ale ţării.
Victimele colaterale vor fi angajaţii din mediul privat, liber profesioniştii şi persoanele fizice autorizate, care vor suporta, probabil, o povară fiscală mai mare. Legea salarizării menţionează că angajaţii din mediul privat vor trebui să beneficieze de majorări de salarii care să neutralizeze efortul financiar mai mare al angajatului. Desigur că pentru firme aparent este acelaşi lucru, deoarece în România contractele de muncă trec salariile brute, dar, pentru a se conforma, toate firmele vor trebui să schimbe absolut toate contractele de muncă. Vor fi, probabil, şi victime colaterale ale renegocierii salariilor brute, dar şi câştigători.
Medicii vor aştepta majorarea cu 100% a salariilor până după 1 martie 2018, profesorii vor primi şi ei doar jumătate din creşterea de salarii promisă, 25% în loc de 50%.
Tot acest efort de a convinge lumea că se majorează salariile, prin lansarea la apă a unuia dintre cele mai controversate şi riscante experimente politice ale ultimilor ani, va sfârşi prin a enerva pe toată lumea buimăcită de schimbare. Pe asta mizează şi politicienii, care, iată, au acţionat viguros şi şi-au mărit salariile în parlament, guvern sau în cadrul primăriilor şi consiliilor judeţene. Împingând în faţă dublarea salariilor din lumea medicală sau majorarea cu 50% a salariilor din educaţie, politicienii au profitat de ocazie şi şi-au majorat propriile lefuri și pe cele ale clientelei.
Favoruri deghizate în sporuri
Schiţa noii Legi a salarizării propune plafonarea sporurilor acordate bugetarilor la 30% din salariul brut. În acest moment sunt categorii de bugetari care au sporuri de 75%, dacă sunt implicate în gestionarea fondurilor europene. Primii care s-au dezmeticit au fost funcţionarii din Finanţe, care beneficiau de sporurile pentru gestionarea fondurilor europene, dar şi de sporuri de risc, de suprasolicitare sau pentru condiţii de muncă vătămătoare. Plafonarea sporurilor va echivala cu o scădere a veniturilor. Totuşi, acolo unde se vor acorda, sporurile vor fi singurele surse de creştere a venitului net al angajatului.
Legea salarizării dă liber primarilor să acorde sporuri atunci când consideră că este cazul, libertate care va impune un control politic și mai eficient în activitatea administraţiei locale. Dar atunci când sporurile depind de interesele - politice, financiare sau personale - ale unor primari, nimeni nu-şi poate face planuri de viitor, cum ar fi antamarea unor credite pe baza veniturilor.
Nu toată lumea poate încasa sporuri pentru munca suplimentară, aşa ca medicii. Poliţiştii comunitari, de pildă, nu par să lucreze în weekend, ştire de altfel interesantă pentru hoţi.
Critici din toate părțile, val de proteste
Angajaţii statului sunt deranjaţi de absenţa grilelor de salarizare, ceea ce face ca toată lumea să depindă de bunul plac al şefilor. „Este o salarizare subiectivă care va duce la abuzuri din partea primarilor și a președinților de consilii județene“, a spus Sebastian Oprescu, preşedintele Sindicatului Național al Funcționarilor Publici (SNFP).
Faptul că nu există „o grilă de salarizare pentru angajați cu respectarea principiilor legii“ e un lucru grav care arată lipsa de profesionalism şi cinismul politicienilor aflaţi vremelnic la putere, nu este un detaliu oarecare, ci un mecanism de control politic.
Un val de proteste a izbucnit în toată ţara, proiectul de lege reuşind să enerveze mai toate categoriile profesionale din mediul public, de la justiție, IT, angajaţii primăriilor, până la agenţii Fiscului şi vameşi. I-a nemulțumit chiar și pe cei aparent favorizați, cum sunt salariaţii ANPC şi cei ai APIA, agenţia care a gestionat cele mai multe fonduri europene. Protestează grefierii, dar şi personalul IT din justiţie, căruia i s-au tăiat cu brutalitate veniturile.
Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa, susţine că legea este „o formă de privatizare a administraţiei sub primarul sau preşedintele consiliului judeţean. Primarul, consilierii locali, preşedintele şi membrii CJ sunt aleşi politic, nu pe competenţe. A da prin lege dreptul ca aceştia să facă management de resurse umane... Marea lor majoritate nu au calificarea pentru asta“.
Sindicatele din administraţia publică pun însă degetul pe rană. „Actuala Lege a salarizării încalcă flagrant atât principiile legalității, nediscriminării, egalității, principiul importanței sociale a muncii, principiul transparenței, dar și prevederi ale Constițutiei României și ale Directivei Europene 78/CE/2000“, susţine Sindicatul Național al Funcționarilor Publici (SNFP), într-un comunicat dur la adresa politicienilor.
Lumea este furioasă deoarece proiectul de lege deschide larg uşile favoritismului politic, al clientelismului şi nepotismului.
De unde vin banii?
Povestea majorării salariilor este de fapt o cacealma politică, ea ascunde intenţia politicienilor de a pune mâna pe frâiele administraţiei publice şi locale.
Din perspectivă economică, mărind factura de cheltuieli cu salariile ale statului, așa-numita anvelopă salarială, obţinem ca efect imediat dezechilibre mari, deoarece nu vor mai rămâne bani suficienţi pentru investiţii, realitate experimentată deja de Cabinetul Ponta. Acest lucru va afecta indirect sectorul privat şi va reduce capacitatea economiei de a genera venituri ulterioare pentru bugetele statului. Partea aparent bună este creşterea consumului, care urcă produsul intern brut.
Problema de fond e că niciuna dintre propunerile de majorare nu este însoţită de analize financiare detaliate, care să meargă până la prezentarea unor viitoare schiţe de bugete locale sau ale administraţiei statului, pentru a putea cântări, în detaliu, de câţi bani va fi nevoie şi cum îi obţinem. Ca dovadă că cifrele nu se închid este chiar declarația ministrului Finanțelor, care admite că echilibrul încasări-cheltuieli e problematic: „Am emoţii, vă mărturisesc (...) în legătură cu cheltuielile. În final, mă interesează diferenţa dintre venituri şi cheltuieli. Este prematur să vă spun astăzi cum ne vom închide“.
Comentarii 7
salarii pe merit, nu pe ochi frumosi - 06-09-2017
Salarii pe merit pentru posturi ocupate prin concurs, nu prin numiri pe criterii politice de cadre didactice neprofesioniste. Sa fie ocupate prin concurs si posturile de conducere din institutiile scolare pentru copiii cu dizabilitati. Din cate stiu, aici nu s-au organizat concursuri si aceste posturi sunt ocupate de tot felul de neaveniti cu rezultate foarte slabe chiar si la un examen grila la o "facultate" privata, gen Spiru Haret: licenta luata cu nota 5 la un amarat de examen grila.
Răspundesalarii pe merit, nu pe ochi frumosi - 06-09-2017
Salarii pe merit pentru posturi ocupate prin concurs, nu prin numiri pe criterii politice de cadre didactice neprofesioniste. Sa fie ocupate prin concurs si posturile de conducere din institutiile scolare pentru copiii cu dizabilitati. Din cate stiu, aici nu s-au organizat concursuri si aceste posturi sunt ocupate de tot felul de neaveniti cu rezultate foarte slabe chiar si la un examen grila la o "facultate" privata, gen Spiru Haret: licenta luata cu nota 5 la un amarat de examen grila.
Răspundecititor - 06-09-2017
la educatie cheltuielile guvernului sunt ca la aparare : bani cheltuiti aiurea si risipiti, pe lucruri de mana a doua, pe sisteme incompatibile sau cu costuri ridicate de armonizare, achizitii cu multe mite, lucruri inutile cumparate si lucruri utile necumparate etc. prima lectie de economie, de gospodarie personala, este sa cheltui banii publici cu cap, eficient, economicos, cu impact, ca asa nu ajung niciodata nicaieri!
Răspundeoctav - 06-09-2017
Salarii marite "profesorilor" cu licenta luata cu 5 si cu serii de analfabeti iesite de pe bancile scolii. Despre bac, ce sa mai vorbim, sunt licee cu 0 absolventi! Halal profesori, niste trantori care doar asteapta sa li se dea fara sa aiba niciun merit!
Răspundebob - 06-08-2017
Investitia in educatie e in principiu buna ca politica guvernamentala, dar ca sa creeze capital uman - adica o populatie capabila sa produca valoare adaugata, antrepenoriala, adaptabila, bine platita, productiva, la frontiera tehnologica - investitia in educatia trebuie facuta cu cap, caci se pot irosi bani fara rezultate : sali de sport in mijlocul padurii sau tablete cand profesorii nu stiu sa le foloseasca sau sa predea informatica de baza nu se califica; de asemenea, proiecte de cercetare POSDRU care raman in sertarele profesorilor sau in depozitul unor edituri obscure, fara sa aduca ceva nou sa sa patrunda in societate, modificand atitudini, know-how, procese de productie, servicii, institutii sau politici publice, nu creaza valoare ci doar transfera niste bani catre cativa profesori ori cercetatori, subventioneaza niste universitati sau echipe de universitari nereformate si rupte de lume. In Romania marea problema cu educatia, pe langa faptul ca este de o calitate extrem de inegala, este ca ea nu da rezultate, nu intra in societate, nu produce efecte prea multe.
Răspundebogdan - 06-07-2017
Eugen Nicoalescu la BNR, sef peste 4 directii, inclusiv cea de informatica si cea de statistica (omul n-are nicio treaba, e un politician care nu e la zi intelectual cu domeniile astea!) pentru un salariu de 34.000 de lei plus 16.000 lei indemnizatie de mebru in CA (oare poti conduce 4 directii si nu fi in CA, ce rost are indemnizatia pentru o sedinta pe luna?!) este inca o dovada ca traim intr-un stat cu institutii politizate, corupte, ineficiente si de fatada, si este o adevarata nesimtire si insulta ce face Isarescu acolo si politicienii pe care ii pupa in fund de zeci de ani ca sa isi asigure el functia! o adevarata sinecura obscen platita pentru politicieni si pseudotehnocrati cu retele securiste din vechiul regim, care au reusit sa aduca Romania chiar si dupa teribilii ani 1980 a lui Ceausescu, de la nivelul POloniei in termeni PIB per capita, la nivelul Bulgariei!....Croatia a purtat un razboi si tot a iesit mai bine decat Romania cu Isarescu, BNR-ul si politicienii sai! Sa mai spui ca BNR n/a vazut criza, ca Lazea explica in 2008 ca e numai crestere la orizont, ca tara e insuficient bancarizata etc, Isarescu in noiembrie-decembrie 2008 zicea ca criza ne ocoleste!...numai incompetenti obscen platiti din banul public, cu neveste care tot prin trafic de influenta iau bani din fonduri europene si fac podgorii si vile!...Sa iasa haiducii in strada ca nu se mai poate! pai Bogdan Olteanu e mic copil pe langa Eugen Nicolaescu, daca luam la bani marunti impostura!
RăspundeB. - 06-07-2017
O economie nu poate sa creasca doar cu investititii in stadioane si in case si mansini de import, decat ca un balon de sapun care apoi se dezumfal : tragedia investiitiilor pubșlice si private romanesti este ca ele sunt de fapt consum, nu investititii in capacitati productive viitoare, cum ar fi educatie sau capital uman la nivel public, care sa prinda din urma frontiera tehnologica si de productivitate care ne separa de statele dezvoltate (si tot mai mult chiar si de vecini mai performanti ca Polonia).
Răspunde