De același autor
La fiecare început de iarnă, bucureștenii sunt anunțați că s-ar putea întâmpla să nu mai aibă căldură, fie din cauza vreunei defecțiuni de ultimă oră, fie că primăria nu plătește la timp subvențiile și sistemul e falit. Cum se ajunge aici de fiecare dată?
Căldura în București se produce, în principal, în niște CET-uri mari, deținute de Elcen. CET-urile sunt supradimensionate: construite prin anii ’60-’70, pe platformele industriale din jurul Bucureștiului, produceau energie electrică și căldură în special pentru industrie, în timp ce către populație era livrată o cantitate relativ mică de căldură ca un produs secundar. După ’90, industria a dat faliment, în timp ce CET-urile au rămas aceleași; a crescut, în schimb, cererea de căldură și apă caldă pentru consumatorii casnici. Problema e că aceste CET-uri sunt actualmente prea departe de blocurile de locuințe, iar căldura e transportată cu pierderi și costuri mari, prin rețele învechite, kilometri până la consumatorul final. În CET-uri s-au făcut prea puține modernizări, iar rețelele sunt la rândul lor supradimensionate și vechi: media de vârstă depășește 30 de ani, iar reparațiile au fost cârpeli de urgență la vreo defecțiune majoră. Apa trebuie reîncălzită lângă blocuri, în așa-numitele puncte termice, ceea ce crește costurile. Nu în ultimul rând, cele mai multe blocuri sunt complet ineficiente termic, cu pierderi de căldură de 40%.
Una peste alta, căldura ar ajunge la consumatorii finali la un cost de 350-370 de lei pe gigacalorie, neținând cont decât de cheltuielile operaționale, adică nu de necesarul de investiții și de reparații la CET-uri și pe rețele. Deși Bucureștiul e cel mai bogat oraș din țară și deși în orașe mai mici consumatorii plătesc chiar 500-700 de lei pe gigacalorie fără subvenții, Primăria Bucureștiului a decis ca prețul final pe care să-l plătească publicul să fie doar jumătate din costurile operaționale. Acest lucru este legal, cu condiția ca primăria să plătească diferența ca subvenție către RADET. Dar de aici începe blocajul financiar. Primăria nu plătește deloc circa 20% din subvenția datorată pe fiecare an, acumulându-se până acum datorii de vreo 700-800 milioane de euro. Apoi, până în 2011, Ministerul Administrației dădea o subvenție primăriilor pentru combustibil (până la 45% din costul combustibilului), la rândul ei plătită doar parțial; actualmente, restanțele sunt peste 170 milioane de euro. Din cauză că banii nu ajung la RADET, acesta nu-și poate plăti facturile către furnizori, în principal producătorul de căldură Elcen, dar și furnizorii de apă și energie electrică, în ciuda unor eforturi reale de a mai reduce din datorii. Datoriile RADET către furnizori se ridică la peste 800 milioane de euro. Drept urmare, nici Elcen nu-și poate plăti mai departe datoriile către Romgaz, care, listată recent la bursa din București și din Londra, nu-și mai poate permite să subvenționeze populația Bucureștiului pe socoteala acționarilor de la bursă.
Peste toate acestea se adaugă faptul că nu sunt luate în calcul nevoile de investiții în rețele și CET-uri. Cu cât se întârzie mai mult, cu atât pierderile cresc, adică și costurile operaționale, și problemele de blocaj financiar se amplifică, iar reparațiile de urgență costă și ele.
Ce ar fi de făcut? În primul rând, trebuie plătite datoriile. Eșalonat, probabil negociind ștergerea unor penalități, dar datoriile din trecut nu se pot nici șterge, nici amâna la infinit, pentru că nu poți arunca iresponsabilitatea Primăriei Bucureștiului pe socoteala unor companii care nu țin de primărie, Elcen și Romgaz.
Apoi, trebuie restructurat sistemul de termoficare în ansamblul său. În București, care reprezintă aproape jumătate din sectorul termoficării la nivel național, încălzirea centralizată chiar are sens economic, iar deconectările din ultimii ani au fost neglijabile (și din cauza prețului subvenționat). Restructurarea înseamnă întâi reforma prețurilor, adică fiecare consumator să-și plăteasca integral factura, iar cei săraci să fie ajutați prin ajutoare de venit, nu să subvenționăm consumul pentru toată lumea. Apoi, CET-urile și rețeaua RADET trebuie restructurate în același timp și odată cu optimizarea cererii: trebuie izolate termic blocurile de apartamente, capacitatea CET-urilor va trebui redusă la nivelul consumului real, iar punctele termice trebuie regândite ca mini-centrale de cartier, ceea ce ar permite și reducerea rețelei RADET.
O întrebare interesantă este dacă Elcen și RADET ar trebui fuzionate sau nu. Teoretic, ar avea sens ca rețeaua să fie independentă și să aibă acces la ea orice producător de căldură, cam cum se întâmplă la energie electrică și gaze, producătorii intrând în competiție. Practic, dezvoltarea unei piețe competitive a termiei ar presupune un reglementator excepțional, reglementări excelente pentru rețea, ca să stimulezi doar prin tarife bine gândite redimensionarea după cerere și după locurile unde s-ar putea conecta producătorii, și un cod comercial pentru piața angro, similar cu ce există la gaze și energie electrică. Nu există prea multe modele internaționale de acest tip. În același timp, companiile private care se gândeau la preluarea sistemului de termoficare din București anii trecuți ar fi fost interesate să preia cele două companii, Elcen și RADET, în același timp, tocmai ca să poată gestiona această reformă simultană a rețelei și a producătorilor. Greu de spus cum ar fi mai bine. Cert e că viitorul primar al Bucureștiului are o misiune dificilă, să pună pe masă nevoia plății datoriilor, care se ridică la aproape tot bugetul Bucureștiului pe un an; trebuie crescute prețurile și discutate cu cărțile pe masă alternativele de reformă.