De același autor
După 25 de ani de improvizație democratică și 7 ani de aproximație europeană, în fața noastră nu se află un orizont, ci o întrebare. Aceeași întrebare pe care Rusia n-o poate evita sau rezolva.
Mai devreme sau mai târziu, Vladimir Putin trebuia să facă mutarea greșită. Un automat istoric poate face doar mutări prestabilite, iar Putin e produsul sistemului de forță sovietic. Prin asta, cu sau fără voia lui, Putin nu e altceva decât prelungirea irespirabil de târzie a leninismului, ideologia de stat care a distrus secolul XIX al Rusiei potențial europene, pentru a rata mai bine secolul XX. Sosit din adâncimea goală a două secole de dezvoltare pierdute, Putin a jucat încă o dată strategia apusă a sferelor de influență în Europa. Rebeliunea instrumentată în Ucraina s-a soldat cu un fiasco încoronat de un masacru aerian. Urmează bătălia pentru Donețk. Trupele rusești sunt masate la frontieră sub pretextul unei misiuni umanitare.
Vladimir Putin persistă în iluzia perdantă după care Rusia trebuie să scoată Vestul din periferia rusă și, în același timp, să construiască un Imperiu Euro-Asiatic agățat de foametea energetică a Chinei. Cu alte cuvinte, Putin a provocat un conflict fără sens cu o Europă îmbibată de pacifism sclerotic și a așezat Rusia la picioarele Chinei, o putere cu memoria lungă și trezoreria plină. China nu va ezita să transforme Rusia într-un vasal cu canistra la picior. Manevrele anacronice ale Administrației Putin au provocat un ultim zvâcnet european și Rusia e, acum, decuplată de piețele financiare în care spăla, până de curând, banii murdari ai oligarhiei și de unde pescuia capital. Jocul strategic vetust al lui Putin promite Rusiei un viitor asfixiat. Depopularea, alcoolul și lipsa infrastructurii vor desăvârși irelevanța contemporană a Rusiei. Hackerii nu pot înlocui tehnologia, oligarhii nu sunt totuna cu sistemul bancar, iar mediile de informare și alegerile controlate nu pot scula din pat sau din resemnare niciun suflet de om. Rusia stă pe nimic, pentru că a refuzat să intre în lumea contemporană și a rămas sub blestemul unei stăpâniri care a decis că poate copia decorul modern menținând o societate de manechine supuse, ignorante și patriotice. Varianta joncțiunii cu focarul european de dezvoltare a fost respinsă. În locul ei, evenimentele pivot ale ultimilor 20 de ani de istorie rusă au fost o insurecție militară în Moldova, două războaie în Cecenia, o invazie în Georgia și încă o insurecție în Ucraina.
În acest punct, Rusia pare o anomalie exotică. România ar trebui să privească cu îngrijorare spre Rusia. Nu pentru că ar putea fi următoarea pe lista de obiective militare, ci pentru că riscă să îi repete modelul istoric. Suntem mai mici. Drama care ne paște va fi mai mică. Efectul va fi același.
După 25 de ani de improvizație democratică și 7 ani de aproximație europeană, în fața noastră nu se află un orizont, ci o întrebare. Aceeași întrebare pe care Rusia n-o poate evita sau rezolva: pe ce se stă România? Câteva mituri convenabile au fost împinse pe post de răspuns.
Mai întâi: contactul cu Occidentul. O confuzie tristă a împins la supoziția după care pierderea masivă de populație activă e, de fapt, celălalt nume al europenizării. Adevărat, milioanele plecate în Europa vor trăi în Europa, iar copiii lor vor fi europeni germani, italieni sau englezi de extracție română. Atât. Navetismul voluntar al forței de muncă nu are nimic în comun cu exilul ideologic al primelor generații de intelectuali ai României moderne. Experiența a fost reluată fără succes de figuri culturale ale anilor ’50-’80 și de generația burselor de după 1990. În rest, banii trimiși acasă nu pot și nici nu trebuie să facă infrastructura de care fug administrații succesive, îngrozite de perspectiva racordării la un sistem fără control intern.
Următorul mit e România ca miracol agrar. Târziu, dar incontestabil, marile exploatații s-au dotat cu tehnologie de vârf. Însă consecința e, mai degrabă, apariția unui patriciat agricol selectat și condiționat de rețele politice locale.
Excepțiile? Excepțiile sunt mai numeroase decât s-ar crede și dau așa-numitul sector privat real. Însă ideea după care sectorul privat real e baza viitoarei Românii economice și politice abia dacă stă în picioare. Sectorul privat e considerat de majoritatea politică și socială pro-PSD sector ilegal, de muls și alergat de la un cap la altul al Codului Fiscal.
E greu de spus pe ce anume stă România, dar răspunsul nu e complet inaccesibil. E vorba de tradiție. În acest caz: o veche formulă istorică de supraviețuire în care se amestecă și aliază abuzuri și complicități, o justiție legală și socială laxă, traficul de favoruri și recompense, vorbăraia, plus convingerea supremă și, până acum, necontrazisă că o scoatem cumva la capăt. Însă vremurile s-au schimbat într-o măsură pe care niciun lider politic n-a înțeles-o la noi, în Rusia sau în alte zone ale Estului primitiv. Înapoierea susținută de filosofia supraviețuirii sau de lopata cu exporturi (minerale și populație) e extraordinar de învechită. Cine rămâne cu aceste argumente pierde și riscă o existență tolerată sau, pur și simplu, dizolvarea. Politicienii ultimilor 25 de ani nu au reușit să își pună astfel de probleme sau le-au arborat verbal și electoral.
Alegerile prezidențiale din noiembrie ar trebui să aducă despărțirea de regimul verbal. În fond, după 25 de ani de retorică searbădă și scandal înfloritor, e ultima ocazie, înainte de retragerea în flecăreală. Suntem la un pas de o istorie în care România va sta pe o mână de șefi de clan, pe vătafii lor teritoriali și pe televiziunile lor.