Pe aceeași temă
Rusia este unul dintre cei mai importanți parteneri strategici ai Uniunii Europene. E cel mai mare vecin al nostru, nu numai din punct de vedere geografic, ci și - sau mai ales - economic. Acest lucru devine evident dacă ne referim la următoarele date: în 2011, valoarea exporturilor europene către Rusia era de 108,4 miliarde de euro, în timp ce valoarea importurilor era de 198,4 miliarde de euro. Importurile de gaz și petrol, în special, sunt foarte importante pentru economia europeană. Astfel, UE este cel mai important partener comercial al Rusiei și aceasta este cel de-al treilea partener comercial al Uniunii, după SUA și China.
S-a subliniat adesea că UE și Rusia au legături mai strânse decât orice alte state, date fiind istoria, cultura și valorile lor comune. Dincolo de comerțul înfloritor, elementele pe care le avem în comun sunt din ce în ce mai puține, în timp ce rezervele la adresa Rusiei sporesc. Motivele de îngrijorare apar cu o regularitate alarmantă, problemele în sfera drepturilor omului și a statului de drept fiind în fruntea listei preocupărilor recente. Verdictul nejustificat în cazul membrilor grupului punk Pussy Riot, procesul împotriva opozantului Alexei Navalny și circumstanțele încă neclare ale decesului lui Serghei Magnițki în închisoare, în așteptarea procesului său în Moscova, sunt cele mai cunoscute exemple.
În ciuda criticilor, activitățile societății civile - și așa destul de fragilă - sunt, din ce în ce mai mult, îngreunate de legislație. Anul trecut, guvernul rus a introdus noi limitări în legea asupra demonstrațiilor și a ONG-urilor și a prezentat o propunere legislativă privind controlul activităților observatorilor electorali independenți.
O altă evoluție îngrijorătoare e legată de penalizarea activităților politice ale opoziției și reprimarea criticilor guvernului. Asta contrazice promisiunile lui Putin din timpul campaniei electorale de a aprofunda cooperarea civică în Rusia. Una peste alta, se poate spune că guvernul rus încearcă să utilizeze toate mijloacele pentru a reprima competiția politică - și așa destul de limitată, din cauza absenței unui sistem de partide funcțional. Acest lucru a devenit încă o dată evident odată cu recenta ridicare a imunității parlamentare a unor deputați din Duma aparținând opoziției.
Nemulțumirea cetățenilor ruși din pricina îngrădirii activităților lor civice a dus la scăderea popularității lui Putin și erodarea legitimității sale. Deși Putin rămâne cel mai popular politician din această țară, cota sa de încredere este în scădere, mai ales în rândul tinerilor și în zonele urbane. Un sondaj recent realizat de institutul rus Levada-Center a arătat că încrederea cetățenilor în Vladimir Putin a scăzut de la 65% în 2007, la 39% în 2012.
Guvernul rus trebuie să înțeleagă că absența unui stat de drept nu poate fi doar o problemă internă, ci va afecta din ce în ce mai mult încrederea partenerilor internaționali ai Rusiei. Acest lucru este deja vizibil în diminuarea investițiilor directe străine: acestea au scăzut cu 15% în primele șase luni ale anului 2012. Rusia s-a plasat pe locul 111 din 182 în indicele Băncii Mondiale „Doing Business“; în ceea ce privește indicele transparenței, Rusia ocupă locul 143, după Nigeria. Cele mai importante motive pentru această clasare deloc glorioasă sunt incertitudinea juridică și corupția endemică.
Rusia trebuie să învețe să respecte principiile fundamentale și standardele pe care s-a angajat să le respecte ca membru al ONU, al OSCE, al Consiliului Europei, ca și, din 2012 încoace, al OMC. Aceste obligații includ dispoziții legate de comerț și politica energetică. Politica energetică ar putea, de fapt, să devină un instrument strategic al cooperării dintre Moscova și Bruxelles. Din nefericire însă, Rusia continuă să instrumentalizeze acest domeniu pentru a-și urmări interesele proprii, fără a lua deloc în considerare interesele europene.
În special în lumina provocărilor secolului XXI, Rusia și UE se bazează, mai mult ca niciodată, pe o cooperare mai strânsă pentru a stabiliza împreună structurile globale. O schimbare politică și socială în Rusia ar facilita acest proiect comun. Pentru Rusia, a venit timpul să se despartă de modelul democrației controlate și să intre într-un dialog real cu cetățenii ce reclamă, de ceva timp deja, respectarea drepturilor lor civice și democratice.
Transparența joacă și ea un rol cheie în dezvoltarea relațiilor viitoare dintre Rusia și UE, mai ales fiindcă UE va insista asupra acestui element într-un posibil nou acord de cooperare, ca și în acordul de liber schimb inițiat de către Putin.
În ciuda criticilor, nu este vorba aici despre vreo retorică antirusă. Ci mai degrabă este vorba despre un apel la adresa guvernului de a demara în sfârșit evoluția către statul de drept și către stabilitate, în loc să stagneze în poziția sa actuală. UE este pregătită să susțină Rusia în eforturile sale de a-și respecta obligațiile internaționale și să contribuie la modernizarea țării.
Este clar că Rusia și UE împărtășesc interese strategice și economice importante. Sper ca ambele părți să realizeze acest lucru cât mai curând. Rusia, mai ales, trebuie să-și revizuiască propria atitudine și să înceteze să utilizeze gazul și petrolul ca instrumente politice. Mai mult decât orice, Rusia trebuie să învețe să construiască o structură economică stabilă, bazată pe întreprinderi mici și mijlocii, în loc să mizeze aproape exclusiv pe obținerea de prețuri mari atunci când vinde materii prime.
* Elmar Brok, deputat PPE ales în Germania, este președinte al Comisiei de Afaceri Externe a Parlamentului European.