Pe aceeași temă
Primăria Sectorului 2 şi domnul Neculai Onţanu personal deţin un loc de frunte în susţinerea activităţilor culturale ale Bucureştiului. Ne-am întrebat, însă, dacă la fel de atenţi şi creativi sunt şi în privinţa programelor sociale, cu atât mai mult cu cât ele sunt o prioritate în perioada aceasta. Doamna Mariana Georgescu, mâna dreaptă a primarului Neculai Onţanu în acest domeniu, ne-a pus la dispoziţie un foarte larg material documentar. Citindu-l, am descoperit iniţiative care, fără îndoială, intră în competiţie cu cele ale multor centre municipale europene. Desigur, cititorii noştri vor merge să vadă cum funcţionează ele direct. Deocamdată, noi le punem această informaţie la dispoziţie.
Primăria Sectorului 2 a pus la dispoziţia locuitorilor săi, fie că sunt persoane vârstnice, fie persoane tinere şi active, trei centre sociale care au ca scop păstrarea în contact permanent a acestora, prin organizarea unor întâlniri tematice care să le aducă bucurie şi dorinţă de viaţă. Cele trei centre sunt:
1. Clubul Seniorilor
A fost înfiinţat în scopul de a contribui la îmbunătăţirea condiţiilor sociale, de informare şi consiliere a persoanelor vârstnice domiciliate pe raza sectorului. Prin acest proiect se urmăreşte diversificarea ofertei de servicii şi programe pentru pensionari, precum şi implicarea acestora în activitatea de gestionare şi administrare eficientă a treburilor publice ale sectorului.
Este, totodată, un spaţiu de relaxare şi agrement pentru persoanele de vârsta a treia din Sectorul 2 care să contribuie la readucerea lor în viaţa socială şi culturală activă, la stimularea comunicării între persoane şi la explorarea experienţei şi a potenţialului uman al acestora.
Activităţi desfăşurate în cadrul clubului: activităţi de socializare (consiliere psihologică, relaţională, juridică, după caz, activităţi de comunicare), activităţi de recreere şi petrecere a timpului liber (sesiuni de dezbateri pe diferite teme prestabilite, activităţi sportive, seri cultural-artistice, vernisaje şi expoziţii cu lucrări ale artiştilor membri ai clubului, jocuri de societate – şah, table, cărţi, rummy etc.).
2. Clubul Înţelepţilor
Este destinat persoanelor vârstnice din Sectorul 2 al Capitalei care au activat în domeniile medical, juridic, cultural-artistic, învăţământ, precum şi veteranilor de război. Au fost vizate persoane care, deşi aflate la pensie, şi-au păstrat spiritul viu şi doresc să desfăşoare aceeaşi viaţă activă pe care o aveau înainte de a împlini vârsta de pensionare, înainte de a părăsi activitatea profesională zilnică.
Clubul înţelepţilor şi-a propus să ofere persoanelor din aceste clase sociale un cadru propice pentru menţinerea contactelor interpersonale (întâlniri, discuţii, dezbateri) pentru desfăşurarea unor activităţi cultural-artistice (vernisaje, sesiuni literare – poezie, proză, teatru) sau pentru petrecerea timpului liber (vizionarea unor casete video şi DVD-uri cu filme sau cu programele realizate de către Primăria Sectorului 2 şi chiar a evenimentelor speciale desfăşurate în cadrul Clubului).
Prin acest proiect se urmăreşte implicarea, cu responsabilitate şi seriozitate, a Primăriei Sectorului 2 în conştientizarea valorii membrilor clubului ca personalităţi de vază ale Sectorului 2, valorizarea principiilor morale ale membrilor şi transmiterea experienţei acestor persoane.
3. Centrul pentru Activităţi Recreative şi Inovare Ocupaţională
Este destinat tuturor persoanelor din comunitatea locală a Sectorului 2 care doresc să îşi petreacă timpul liber într-un mod cât mai util şi plăcut. Prin acest proiect s-a avut în vedere stimularea participării active în comunitate a cetăţenilor, stimularea simţului civic, a iniţiativei şi implicării în cadrul comunităţii locale, promovarea valorilor româneşti şi europene.
Alte programe sociale se desfăşoară prin intermediul unor instituţii precum:
Centrul de îngrijiri Paliative „Sfântul Nectarie”
Acest centru furnizează servicii sociale specializate persoanelor adulte aflate în faze terminale ale unor boli incurabile, în scopul creşterii speranţei de viaţă şi a calităţii vieţii acestora. Personalul centrului este pregătit corespunzător, deţine calificare, experienţă, aptitudini, motivaţie şi abilităţi profesionale pentru derularea programelor de îngrijire şi asistenţă medicală de tip paliativ.
Centrul asigură servicii de găzduire, hrană, îngrijiri medicale pentru beneficiarii săi, servicii de consiliere socială, psihologică şi spirituală, atât pentru beneficiari, cât şi pentru reprezentanţii legali ai acestora. S-a urmărit crearea unui climat afectiv optim pentru beneficiarii centrului, realizarea unui echilibru psihic al acestora, acordarea de asistenţă şi îngrijirii medicale la standarde ridicate, asigurarea unei alimentaţii în concordanţă cu nevoile şi dorinţele, pe cât posibil, ale beneficiarilor, consiliere spirituală, inclusiv în perioada de doliu, oferirea unui suport psihologic pentru familia fiecărui beneficiar.
Adăpost social de urgenţă pentru persoane adulte
Scopul acestui proiect îl constituie protejarea categoriei sociale cea mai defavorizată din punct de vedere socio-economic din cauza lipsei unui adăpost. Activitatea de asistenţă socială realizată prin intermediul acestui centru are drept obiectiv acordarea măsurilor de asistenţă socio-medicală persoanelor aflate în situaţii de risc social, identificarea problemelor de sănătate, precum şi a posibilităţilor de diminuare a fenomenului pe care îl reprezintă persoanele fără adăpost prin asigurarea unui minim necesar traiului acestor persoane (oferirea unui loc de găzduire pe timpul nopţii), cât şi identificarea mijloacelor pentru integrarea lor în societate.
Serviciile sociale asigurate în cadrul adăpostului sunt: primire şi găzduire temporară, asistenţă medicală, suport emoţional şi, după caz, consiliere psihologică, informare şi orientare, mediere socială.
Centrul de tip rezidenţial pentru persoanele vârstnice „Speranţa“
Persoanele vârstnice se confruntă, din punct de vedere social, cu o serie de probleme majore, aşa cum rezultă din observaţiile, studiile, rapoartele şi evaluările efectuate. Unele persoane vârstnice sunt persoane cu nevoi speciale, fiind constrânse de mediul social în care trăiesc la o viaţă izolată, ceea ce determină apariţia unor trăsături negative de personalitate, pierderea încrederii în sine, care duc la o evoluţie spre infirmitate fizică, morală, spirituală şi intelectuală.
În acest context şi în scopul respectării politicilor sociale privind persoanele vârstnice, Primăria Sectorului 2 a înfiinţat acest centru, unde persoanele vârstnice beneficiază de condiţii deosebite de cazare şi servicii furnizate la cele mai înalte standarde conform cerinţelor Uniunii Europene. Acest centru este o soluţie împotriva singurătăţii şi a izolării persoanelor vârstnice cu statut social înalt, beneficiarii suportând integral costurile serviciilor furnizate. Deşi centrul este amplasat în zona centrală a Bucureştiului, acesta se află în vecinătatea Patriarhiei Române, într-un perimetru delimitat de aceasta, unde vuietul oraşului încremeneşte, lăsând loc unei atmosfere pline de pace şi linişte. Totodată, persoanele vârstnice se pot bucura de parcul de recreere amenajat în curtea centrului, care oferă o ambianţă plăcută şi liniştitoare.
S-a creat astfel o alternativă de locuire, temporară sau permanentă, pentru 50 de persoane vârstnice, s-a asigurat supraveghere şi îngrijire pentru aceste persoane, chiar dacă au o locuinţă şi susţinători legali cu posibilităţi financiare,
în vederea îmbunătăţirii calităţii vieţii lor, conform standardelor minime de calitate în vigoare.
Complexul de servicii pentru persoane adulte cu dizabilităţi (locuinţe şi ateliere protejate)
Acest proiect face parte dintr-un proiect mult mai amplu, acela de restructurare a Centrului de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică, situat în Str. Balotului nr. 42, sector 2. Prin acest proiect s-a urmărit dezvoltarea serviciilor alternative de îngrijire a tinerilor cu handicap, avându-se în vedere integrarea în comunitate a unui număr de 16 tineri cu handicap cu abilităţi ridicate, găzduiţi în cadrul a două locuinţe protejate (a unui cvadruplex şi a unui duplex) şi care îşi desfăşoară activitatea în cadrul a două ateliere protejate.
Alternativa de tip rezidenţial propusă este cea mai apropiată de condiţiile traiului într-o familie din comunitate. Activităţile desfăşurate în cadrul locuinţelor şi atelierelor protejate sunt: activităţi educative şi corectiv-compensatorii, activităţi de dezvoltare a autonomiei sociale, activităţi de consiliere socială, juridică, logopedică şi psihologică, activităţi de socializare, activităţi terapeutice pentru dezvoltarea nivelului cognitiv, aptitudinal, comportamental.
Considerăm că mediul de tip familial este mult mai adecvat pentru însuşirea unor deprinderi corespunzătoare privind atât integrarea în muncă, folosindu-se activitatea în scopul ameliorării şi dezvoltării capacităţii individuale de adaptare şi integrare în contextul relaţiilor sociale şi comunitare, cât şi creşterea calităţii vieţii persoanelor cu handicap instituţionalizate, deoarece se reduce numărul persoanelor care locuiesc în aceeaşi unitate şi, astfel, pot beneficia de servicii individualizate de recuperare şi integrare socială.
Programul after school
Programul se derulează în 19 şcoli şi dă o şansă esenţială copiilor ai căror părinţi nu au posibilitatea să stea alături de ei, putând să găsească la şcoală varianta uşoară şi sigură de a-i pregăti şi de a locui într-un spaţiu special destinat lor, după orele de curs. Sistemul after school urmăreşte pregătirea copilului pentru viaţă şi, nu în ultimul rând, pentru şcoală.
Evaluarea fiecărui copil se face prin observaţie directă şi indirectă, în mod permanent. Periodic, se evaluează progresele pe care le fac toţi copiii, atât din punct de vedere al achiziţiilor intelectuale, al relaţiilor sociale, al cooperării şi colaborării, al dezvoltării imaginii de sine, cât şi al încrederii în forţele proprii.
Pe parcursul şederii la after school, elevii sunt implicaţi în activităţi recreative, îşi fac temele sau citesc, asigurându-li-se şi o gustare, în funcţie de programul ales.
Sălile sunt dotate cu mobilier modern, material didactic bogat, folositor în diversele tipuri de activităţi, care corespund standardelor internaţionale, asigurând un climat primitor şi deschis prin organizarea mediului educaţional în mod cât mai eficient şi stimulator.
Astfel, prin asigurarea de servicii de îngrijire, educaţie, recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viaţă independentă, orientare şcolară şi profesională, proiectul va contribui la prevenirea abandonului şcolar.
„Ambulanţa Socială“ a Primăriei Sectorului 2
„Ambulanţa Socială“ a Sectorului 2 este un proiect unicat la nivelul României, care a dus la creşterea calităţii vieţii şi reducerea costurilor îngrijirilor medicale.
Cu o populaţie de aproximativ 400.000 de locuitori, Sectorul 2 al Municipiului Bucureşti prezintă o problematică socială bogată, dar accentuată, din cauza specificului aglomeraţiei urbane şi existenţei cartierelor periferice. Pe lângă accentuarea gradului de sărăcie a persoanelor, a fost identificată şi o problematică specială, aceea a persoanelor aflate în situaţia de urgenţă socială. Prin „urgenţă socială“ definim cazurile persoanelor ce se află în situaţii de risc social şi care necesită intervenţie imediată pentru prevenirea degradării fizice şi sociale, pentru evitarea riscului vital şi care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii: nu au locuinţă în proprietate, în folosinţă, locuiesc în condiţii improprii, sunt persoane vârstnice, dependente, sunt încadrate în categoria persoanelor cu handicap sau invaliditate, fiind dependente şi fără susţinători legali, sunt victime ale violenţei domestice, sunt preluate din spital.
Numeroase persoane în vârstă îşi duc existenţa în locuinţe insalubre, nu se pot deplasa în afara locuinţei şi nu îşi pot cumpăra singure alimente şi medicamente. Acest mod de viaţă conduce la degradarea precoce a stării fizice şi psihice a acestora. Numărul mare de persoane aflate în risc medical şi social, care nu sunt preluate de sistemul medical de stat, deoarece cazurile acestea nu sunt considerate urgenţe conform reglementărilor medicale legale în vigoare, au condus la necesitatea rezolvării, pe plan local, a acestor cazuri medicale considerate cronice de către sistemul medical şi, prin urmare, nepreluate de către acesta.
În crearea programului „Ambulanţa Socială“, am pornit şi de la premisa că a lăsa categoriile sociale în baza spitalelor ar fi o eroare, întrucât lipsa veniturilor le îngrădeşte acestora accesul la sistemul asigurărilor de sănătate şi implicit la actul medical, iar costurile de îngrijire ar fi semnificativ mărite. Totodată, numărul important de cazuri sociale cazate în spitale pentru perioade lungi de timp a creat supraaglomerarea unităţilor sanitare, suprasolicitarea cadrelor medicale şi implicit creşterea costurilor spitaliceşti.
Plecând de la aceste considerente, am creat, la nivelul Sectorului 2, un serviciu care acordă prim-ajutor, duce pacientul la spital, iar apoi, după vindecare, îi asigură asistenţă medicală de specialitate, la domiciliu sau în adăposturi sociale, creând astfel un plus de valoare pentru sistem, prin decongestionarea unităţilor medicale şi prin reducerea costurilor de spitalizare. Crearea şi extinderea Serviciului Intervenţie şi Urgenţe Sociale asigură, aşadar, un plus de confort şi siguranţă categoriilor de persoane defavorizate, care, în lipsa acestui program, ar întâmpina dificultăţi majore al căror rezultat inevitabil ar fi scăderea calităţii vieţii şi ameninţarea, în ultimă instanţă, chiar a vieţii.
Diminuarea timpului de răspuns la nevoia identificată a beneficiarului a reprezentat un alt factor determinant pentru implementarea acestui proiect. Metodologia utilizată în cazul intervenţiilor de urgenţă medicală este diferită de cea aplicată în cazul suportului acordat în mod obişnuit în serviciile de asistenţă socio-medicală. Proiectul porneşte şi de la necesitatea stabilirii unei relaţii bazate pe încredere cu persoana beneficiară, care va permite participarea directă a acesteia la rezolvarea propriei problematici, aceasta reprezentând un pilon important în intervenţia de urgenţă. Numeroase persoane nu solicită suportul acordat de serviciile sociale, prin urmare, este necesară stabilirea unei relaţii individuale sau de grup cu aceste persoane care prezintă risc de marginalizare socială, în vederea creării unei relaţii sociale, ceea ce primează fiind deschiderea către beneficiar. Deschiderea poate fi realizată prin prezenţa activă a asistentului social şi/sau a psihologului în cadrul comunităţii în care trăiesc persoanele în risc de marginalizare socială. Echipajele multidisciplinare ale „Ambulanţei Sociale“ şi-au demonstrat importanţa în acest sens.
Proiectul a pornit din necesitatea creării unui serviciu alternativ şi complementar Serviciului Naţional de Ambulanţă Medicală, având în vedere că, prin contractul- cadru încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, numărul serviciilor decontate de către aceasta către Serviciul de Ambulanţă Medicală este limitat. Crearea serviciului la nivel local şi în special a „Ambulanţei Sociale“ conduce la scăderea cheltuielilor din sistemul sanitar, precum şi la răspunsul, în timp real, la nevoile membrilor comunităţii aflaţi în risc de marginalizare socială.
O altă componentă esenţială în realizarea acestui serviciu este intervenţia posibilă în cazurile de urgenţă (incendii, accidente rutiere, calamităţi naturale), în care echipa multidisciplinară susţine serviciul medical de urgenţă, prin serviciile complementare ale sistemului – echipa lărgită (medic, asistent medical, asistent social, psiholog).
Serviciile medicale acordate sunt de mai multe categorii: servicile prespitaliceşti: consult medical, analize medicale la domiciliu, tratamente ambulatorii, evaluări medicale periodice; serviciile postspitaliceşti: evaluări medicale periodice, analize medicale la domiciliu, tratamente ambulatorii recomandate la externarea din spital, transport pentru efectuarea de recuperare medicală; transportul asistat: pentru persoanele înscrise în programul de asistenţă medico-socială pentru internarea în unităţile medicale, atunci când se impune.
Iniţiat ca o soluţie împotriva excluziunii sociale, serviciul are un număr de telefon nonstop – 9862, unde pot fi anunţate cazurile care au nevoie de asistenţă medicală, fiind, totodată, cazuri sociale.
Odată cu implementarea proiectului „Ambulanţa Socială“ s-au avut în vedere o serie de obiective, printre care enumerăm: asigurarea de asistenţă medicală pentru persoanele defavorizate aflate în baza de date a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 2, asigurarea unui serviciu medical în caz de calamităţi, de cod roşu şi portocaliu, în caz de caniculă, pentru copiii din centrele de plasament, persoanele vârstnice din centrele de servicii de asistenţă socială, alte persoane cu probleme de sănătate care necesită sprijin imediat; acţiuni umanitare prin care sunt oferite ceai cald, alimente, articole de îmbrăcăminte, încălţăminte şi pături pentru persoanele fără adăpost care habitează pe raza Sectorului 2, în perioadele în care se înregistrează temperaturi foarte scăzute; capacitatea de a interveni în caz de accidente, incendii şi alte situaţii de urgenţă, prin patrularea zonelor sectorului cu echipajele mobile ale „Ambulanţei Sociale“; programări pentru consultul populaţiei din diferite cartiere ale Sectorului 2 pentru realizarea de analize medicale performante şi în timp rapid.
Proiectul „Ambulanţa Socială“ a fost gândit şi funcţionează pe bază de parteneriat, în care s-au înscris şi activează: Organizaţia Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual IM – furnizează medicamente şi materiale sanitare necesare desfăşurării activităţii medicale, alimente şi îmbrăcăminte pentru persoanele asistate; JTI România – asigură costul combustibilului pentru cele 6 autosanitare; Vodafone România – furnizează echipamente şi servicii de telefonie mobilă necesare funcţionării în condiţii de maximă eficienţă şi operativitate a proiectului.
Pe lângă cele amintite anterior, Primăria Sectorului 2 a dezvoltat parteneriate cu următoarele unităţi medicale specializate: Spitalul de Urgenţă „Sf. Pantelimon“ (afecţiuni acute), Spitalul Colentina (afecţiuni cronice), Spitalul „Nicolae Malaxa“ (boli specifice – diabet, stări alergice, boli digestive şi de malnutriţie), Institutul de Oncologie Fundeni, Spitalul de Urgenţă Floreasca, Spitalul „Ion Cantacuzino“ (maternitate, boli de nutriţie şi digestive), Spitalul de Ortopedie Foişorul de Foc, policlinici (efectuarea de analize, medicină de familie), Serviciul de urgenţe 112.
Serviciul de „Ambulanţă Socială“ dispune de un număr de 6 autosanitare, dintre care 4 sunt dotate cu aparatură medicală de ultimă generaţie, ca un spital mobil, toate deservite de echipe mobile de intervenţie multidisciplinare (medic, asistent social, asistent medical şi psiholog).
În fiecare an, pe lângă toate aceste activităţi pentru care a fost creat serviciul de ambulanţă, personalul medical implicat în această acţiune participă la numeroase întâlniri cu locuitorii Sectorului 2. În cadrul „Caravanelor Ambulanţei Sociale“, locuitorii din diverse cartiere sunt programaţi, în anumite zile, să-şi realizeze analize primare de sânge, pentru a afla eventuale probleme de sănătate pe care le pot avea, fără să mai trebuiască să se programeze la doctorul de familie sau să meargă să plătească analizele la un spital. În acest mod, câteva sute de persoane vin să-şi urmărească glicemia şi alte analize de sânge, prin intermediul aparaturii de specialitate a „Ambulanţei Sociale“ a Sectorului 2.
MARIANA GEORGESCU, director Direcţia Managementul Calităţii şi Relaţii Publice