Pe aceeași temă
Festivalul Anonimul s-a vrut, inca de la prima editie, acum cinci ani, unul de film independent. A indicat acest lucru si in titulatura oficiala a festivalului (Anonimul Independent Film Festival) si a urmarit sa respecte acest principiu de-a lungul tuturor celor cinci editii de pana acum. Nu e un festival foarte mare, asta si din cauza locului in care se desfasoara - Sfantu Gheorghe, in Delta Dunarii, unde dotarile au fost initial inexistente. S-a construit totul de la zero: un complex cu trei sali de cinema; un campus cu minihoteluri; si un camping cu locuri de cazare la casute si corturi. In camping e un ecran pe care se proiecteaza, incepand cu lasarea serii si pana dimineata, filmele ce ruleaza in timpul zilei in cele trei sali de cinema din campus.
Festivalul in sine (ca numar de filme) nu are cum sa creasca, pentru ca spatiile de proiectie sunt limitate, deci practic nu exista loc sa programezi mai mult decat un anumit numar de filme. Anul acesta au fost 7 lungmetraje si 72 de scurtmetraje in cele doua sectiuni competitive, la care s-au adaugat alte cateva filme in programe paralele. Asa ca, cel putin in lipsa unor noi investitii masive intr-un nou complex cinematografic, festivalul e menit sa ramana la acelasi nivel si la editiile viitoare. Ceea ce e impresionant, insa, e numarul mult mai mare de spectatori (in special studenti) care au venit anul acesta fata de primele doua editii - poate chiar de 3-4 ori mai mare! Filmele atragatoare (cel putin la sectiunea de lungmetraj, pe care am reusit s-o urmaresc in totalitate; nu am vazut, in schimb, decat foarte putine dintre scurtmetraje, pentru care parerile au fost foarte impartite printre spectatori); peisajul de vis (la capatul Deltei, acolo unde bratul Sfantu Gheorghe se varsa in mare); apropierea plajei si a marii - toate au contribuit la succesul pe care-l are festivalul in prezent. Succes evident, in ciuda unor comentarii nefavorabile printre campisti.
Cel mai apreciat dintre cele 7 lungmetraje din competitie a fost Die Welle/Valul, al regizorului german Dennis Gansel. Filmul e ecranizarea unui roman (scris de Todd Strasser) si vorbeste despre un experiment (care numai in Germania ar putea avea loc, spun unii!). Intr-un liceu se ia hotararea infiintarii a doua clase care sa experimenteze una anarhia, cealalta autocratia. Dupa ce experimentul cu anarhia esueaza si toti elevii se muta la clasa autocrata, lucrurile incep sa scape de sub control. Elevii devin tot mai pasionati de experiment si descopera "avantajele" autocratiei. O experienta similara cu ceea ce se intampla in Germania anilor ’30 si care vrea sa demonstreze ca lucruri oribile din istoria omenirii, care noi credem ca nu se mai pot intampla niciodata, ei bine... pot reveni oricand in actualitate! In ciuda esuarii, la un moment dat, in zona comercialului prea evident si a zonelor cinematografice (prea) comune, filmul are forta, e foarte bine jucat, tensiunea e in general bine gradata, iar lucrurile intr-adevar se precipita spre un deznodamant neasteptat. Fusese prezentat anul acesta la Sundance, iar la Anonimul a obtinut Premiul publicului.
Trofeul Anonimul l-a obtinut un film care castigase Premiul juriului anul trecut la Cannes - Stellet licht/Lumina tacuta, al unuia dintre cei mai aclamati (de critica) tineri regizori de azi - mexicanul Carlos Reygadas. Lumina tacuta e un film cu o imagine superba (filmul ar fi meritat mai degraba un premiu pentru imaginea lui Alexis Zabe), dar cu un ritm mult prea lent si un caracter mult prea static pentru cele 140 de minute de proiectie! Se vrea un omagiu lui Dreyer, iar deseori Reygadas e comparat cu Bresson sau cu Tarkovski. Destul de fortate aceste referinte si comparatii, caci si Dreyer, si Bresson, si Tarkovski, pe langa planurile lungi si tonul contemplativ, puneau si foarte mult sens in filmele lor. Sens netradus neaparat in "actiune", ci in ceea ce poti citi dincolo de imagini sau printre randurile replicilor (ori tacerilor, daca vreti...). Or, Carlos Reygadas ne ofera un film ale carui personaje (pentru ca ar fi cam exagerat sa spun "actiune") sunt plasate intr-o comunitate menonita, foarte izolata, din nordul Mexicului, unde un sot isi insala sotia (lucru de altfel de neconceput si neacceptat intr-o asemenea comunitate, cu reguli religioase foarte stricte). Si cam atat... Cat despre ceea ce putem citi mai departe... greu de ghicit!
Un film destul de oarecare a fost bosniacul Teško je biti fin/E greu sa fii baiat bun, al lui Srdjan Vuletič, cel care in 2004 castigase premiul pentru scenariu la Anonimul pentru Vara in Valea de Aur. Filmul de anul acesta e al doilea lungmetraj al regizorului si se vrea o radiografie a vietii de zi cu zi din Sarajevo post-razboi. Mai multe personaje care comunica (sau nu) unele cu altele, care se ranesc prea mult si se iubesc prea putin unele pe altele, intr-un carusel al relatiilor umane. Din pacate, filmul sufera de sabloanele genului - realizat special pentru festivalurile internationale. Totul e "caldut", usor dureros, usor trist, usor vesel pe alocuri. Totul e prea "usor"...
Premiul de regie l-a obtinut filmul romanesc Boogie, al lui Radu Muntean (despre care am scris deja intr-un articol anterior), care va fi lansat in cinematografe in a doua jumatate a lui septembrie.
Nu unul dintre cele mai bune, dar unul din cele mai interesante filme din festival a fost israelianul Etz Limon/Livada cu lamai, al lui Eran Riklis - regizor specializat oarecum in filme care denunta abuzurile statului israelian fata de populatia palestiniana. Livada cu lamai are momente lungi de nefiresc si de situatii fortate (lipsa de comunicare intre beligeranti e impinsa la extrem), dar pe ansamblu filmul e clar, merge spre un punct destul de previzibil, dar face o demonstratie care e cel putin util de urmarit. E vorba, pe scurt, despre ministrul israelian de Interne, care alege sa-si faca (sau cumpere) o vila chiar langa livada de lamai a unei vaduve palestiniene, in imediata vecinatate a Teritoriilor Palestiniene. Evident ca, pentru a-l feri pe ministru de posibile atentate, serviciile secrete hotarasc sa taie toti lamaii femeii, care doar din asta isi duce zilele. Incepe atunci un proces (foarte inegal, de altfel) intre cei doi, care se termina cu masura (extrem de "marinimoasa", "generoasa", "plina de compasiune" etc.) a taierii a doar jumatate de livada. E, asadar, un succes (chiar daca doar pe jumatate) al unei femei simple, umile, in fata nedreptatii. Desi cu multe clisee si situatii previzibile, filmul face parte din acea categorie de cinema care-si gaseste utilitatea in caracterul umanitar. Singura problema e ca el nu prea ajunge la publicul foarte larg, pe care sa-l sensibilizeze in legatura cu aceste probleme... A obtinut un Premiu special al juriului pentru actorul (foarte carismatic) Ali Suliman (care jucase si-n excelentul Paradise Now).
Premiul pentru imagine l-a obtinut filmul turcesc Yumurta/Oul, de Semih Kaplanoğlu - film contemplativ, nu rau, dar nici o revelatie... Filmul a mai castigat Laleaua de Aur anul acesta, la Istanbul, si Premiul pentru cea mai buna actrita anul trecut (intr-adevar buna, Saadet Aksoy), la Sarajevo.
In sfarsit, Bang bang wo ai shen/Ajuta-ma, Eros, al taiwanezului Lee Kang-sheng, a fost unul dintre cele mai controversate. Cu imagini de o frumusete surprinzatoare ce alterneaza cu altele socante, filmul e cel putin provocator. In Taipei, o mana de oameni debusolati vin intamplator in contact unii cu altii - e, si acesta, radiografia unei societati care-si cauta sensul insusi de a exista. Naratiunea e destul de faramitata, iar pe alocuri filmul e chiar confuz. Cu toate minusurile insa, regizorul e unul care, daca ar fi mai riguros cu constructia narativa, ar putea evolua promitator.