Pe aceeași temă
Șoldul ridicat, un picior îndoit, iar celălalt picior susține toată greutatea: corpul deplin relaxat descrie o contrapposto desăvârșită, demnă de vechii maeștri ai Antichității. Mâna stângă, ușor depărtată, ridică o balanță, în timp ce mâna dreaptă ține cu grijă o sabie gata să restabilească echilibrul, în caz că vreun taler s-ar întâmpla să atârne mai greu. Toga drapată dezvăluie proporțiile, parcă desprinse dintr-un ev în care idealul era norma reprezentării. Figura e fixată într-o atitudine de serenitate permanentă, situată în afara timpului, imuabilă, de o duplicitate blând-severă, amestec de intransigență și tandrețe. Iar cel mai important detaliu din întreaga reprezentare, în jurul căruia gravitează cea mai mare parte din semnificații: ochii; ochii sunt acoperiți.
Imaginea Justiției legate la ochi, cu balanța și sabia, este atât de obișnuită, încât a devenit normă a reprezentărilor moderne. Această imagine cunoaște o istorie îndelungată, începând din Antichitate, și o regăsim sub diverse forme. Dar, cu toate că exemplele sunt numeroase, este dificil de trasat un parcurs clar, de făcut o istorie vizuală a ideii de Justiție. Din acest motiv trebuie să existe un cadru riguros care să orienteze discuția spre un scop concret. Ce anume înseamnă Justiție în imagini? Cum îi recunoaștem atributele, fără să le confundăm cu altele similare? Cum putem înțelege modul de funcționare a acesteia dintr-o reprezentare ca aceea a lui Pieter Pieters (Răzbunarea reginei Tomyris – 1610) sau dintr-o gravură a lui Albrecht Dürer?
Pentru a lămuri toate aspectele care ne-ar putea ajuta să înțelegem întrucâtva prezența și evoluția acestui concept în viața fiecărei societăți, se impune să avem o imagine cât mai clară asupra elementelor constitutive; scopul este de a intui, pe cât posibil, o definiție a cuvântului justiție, pornind de la reprezentări. Este important, așadar, să urmărim un parcurs general al transformărilor, întrucât ceea ce ne interesează – anume, cum apare imaginea Justiției oarbe și de ce este oarbă – nu poate fi explicat fără aceste date. Același lucru l-au avut în vedere Vanessa Paumen și Tine van Poucke, curatorii expoziției L’art du droit. Trois siècles de justice en images (Arta dreptului. Trei secole de justiție în imagini), care s-a desfășurat în Belgia, la Bruges, în perioada 28 octombrie 2016 – 5 februarie 2017, reunind peste o sută de lucrări de artă, printre care gravuri, tablouri (deopotrivă ulei pe lemn și ulei pe pânză), vitralii, manuscrise etc., toate cu tematică judiciară.
Astfel, spațiul muzeului Groeninge s-a împărțit în cinci pavilioane (Judecată divină, judecată laică; Exempla Iustitiae: reprezentări exemplare; Pielea judecătorului: judecata lui Cambyse; Practica justiției; Justitia, de la virtute cardinală la ideal politic), dispuse concentric în jurul personalității lui Joos de Damhouder, un celebru jurist din Bruges, și s-a încheiat într-o cheie a rafinamentului reprezentărilor prin gravurile lui Albrecht Dürer (dintre care amintim Sol Iustitiae). Perioada aleasă (1450–1750) nu este nici pe departe întâmplătoare, iar structura propusă aduce în prim-plan preferința pentru un parcurs coerent, tematic și cronologic.
Începutul este, așadar, fixat înspre sfârșitul Evului Mediu, când ideea de dreptate rămâne în strânsă legătură cu imaginea lui Hristos. Vedem un Hristos-soldat care luptă pentru a stârpi tot răul din lume: moare în chip brutal, pentru a se arăta, din nou, înconjurat de glorie; răscumpără păcatele omenirii, iar prin asta rupe legăturile Iadului ca să-i redea lumii pe propriii ei părinți: Adam și Eva. Astfel, avem de-a face cu o judecată dublă (una escatologică, iar alta mireană) ce ar descrie două axe principale: una verticală de tip Om-Dumnezeu, iar cealaltă orizontală de tip judecător-judecat, care se suprapun și definesc un sistem de coordonate definitorii pentru ideea de dreptate. Judecata pământească trebuie înfăptuită după modelul judecății de ordin divin, care nu este altul decât cel al Judecății de Apoi (vezi Justiția dublă a lui Jan van Brussel – 1477/1499).
Finalul parcursului cronologic coincide cu mijlocul secolului al XVIII-lea, perioadă aflată în plină epocă iluministă, când dreptul divin este negat și se afirmă dreptul natural. Regulile dreptății se aplică în conformitate cu normele rațiunii, iar raporturile Dumnezeu-Om nu mai sunt la fel de strânse. Dacă omul Evului Mediu urmărea prin intermediul ritualurilor să stârnească miraculosul, adică să invoce prin slujbe votive o transcendență deja existentă, individul iluminist își caută rațiunea de a fi în jurul său, în fapte, în proximitatea simțurilor pe care le decodifică și le interpretează cu ajutorul rațiunii.
Astfel, perioada propusă de curatorii expoziției ilustrează, din punct de vedere cronologic, nu atât două perioade, cât mai degrabă două atitudini diferite ce pot fi gândite într-un demers comparatist. Pe de o parte, avem Judecata de Apoi, pe de alta, judecata individului; de o parte, relația om-biserică, de alta, relația om-societate. Iar filonul central este cât se poate de bine ales: Justiția. Pentru că aceasta constituie un dat fundamental al activității umane, fiind indisolubil legată de dreptate. Ne-am putea imagina că printre primele zece cuvinte rostite de primii doi oameni de pe pământ care au discutat între ei, „dreptatea“ și-a găsit cu siguranță locul: Adam și Eva încercând să-și dea seama dacă Dumnezeu a procedat „drept“ sau nu când i-a alungat din Paradis. În plus, omul este și o ființă culturală, adică produce cultură, indiferent de locul ocupat într-o comunitate. Mentalitatea diferitelor epoci trebuie dedusă prin înțelegerea atitudinilor generale față de așa-zisele „puncte fixe“ din toate societățile, în cazul nostru, Justiția.
Dacă unele atribute ale Justiției pot fi explicate mai ușor, problema văzului a fost și este îndelung discutată. De ce nu vede? Sau, dacă vede, atunci de ce n-o lăsăm să vadă?
În eseul său Must justice be blind?, Martin Jay atinge problema mimesisului, explicându-l sub forma unor raporturi de forță: mimesisul presupune o interacțiune de pe același plan al obiectului privit și al privitorului, și nu o ierarhie, iar Justiția, văduvită de capacitatea de a vedea, rămâne în afara a ceea ce înseamnă influență externă, astfel ea nu poate deveni abuzivă acumulând concepte care conțin intrinsec posibilitatea de împlinirea a vreunei erori. Cred totuși că acestui fapt i se poate atribui o altă explicație ce își găsește orginile în gândirea platonică. Justiția reprezintă o idee pură, aflându-se la confluența unor concepte imposibil de separat sau de absolutizat, iar mult mai flagrant, de reprodus artistic. Prin aplicarea vălului peste ochi, accedem către o alegorie în care funcția mimetică este anulată per se, iar mimesisul nu mai funcționează în regimul său obișnuit, ci devine o rețea a evidențelor care permite un regim comparativ de tipul „cum este – cum ar trebui să fie“.
Și în acest punct se produce ruptura dintre Justiția care vede și Justiția oarbă de la sfârșitul Evului Mediu. Se dezvoltă un sistem binar. Dacă până atunci Justiția rămânea exclusiv în plan divin, prin raportarea la o divinitate sau la alta, odată cu începuturile Renașterii și cu centrarea pe individ, avem de-a face cu o dublă justiție: o justiție divină și o justiție laică (iar panoul lui Jan van Brussel deja citat, Justiția dublă, este întru totul grăitor: Hristos în ceruri, Omul pe pământ).
Din acest moment, artiștii încep să trateze și subiecte care conțin trimiteri la Justiție, punând în discuție forța exemplului, și nu doar simpla înfățișare. În afară de Judecata de Apoi sunt folosite atât surse biblice, cât și profane, de pildă: judecata lui Solomon, Susana cea castă etc.
Pavilionul referitor la Practica justiției, mai exact la personalitatea lui Joos de Damhouder, jurist din Bruges, constituie o prezență interesantă în cadrul expoziției. El devine celebru după ce traduce în latină un manuscris al unui alt jurist, din Ghent de această dată, Filips Wielant (1441-1520). Joos de Damhouder plagiază în totalitate cartea, iar după ce mai adaugă câteva din propriile sale observații cu privire la diverse cazuri o tipărește, în 1554, sub numele de Praxis rerum criminalium. Ceea ce face această culegere de procese să fie atât de curioasă este mai ales cantitatea de ilustrații pe care o prezintă, alese de însuși Joos de Damhouder, de la scene de tortură, până la o banală discuție în cabinetul avocatului. Cartea a fost gândită în așa fel încât să reprezinte un ghid practic de utilizare, lucru deosebit de important, întrucât vedem cum funcția Justiției este direct legată de reprezentarea ei. Alături de sfaturi aflăm o descriere picturală a felului în care trebuie înțelese, nelăsând loc de interpretare, astfel dublând prin imagine literalitatea textuală.
Care este în final scopul acestei expoziții? Titlul nu este întâmplător ales. Arta dreptului, pe lângă funcția juridică explicit conținută, presupune mult mai mult decât atât, iar asocierea acestor termeni nu este inocentă și nu este făcută în necunoștință de cauză. În franceză, l’art du droit implică atât partea legislativă, aplicarea legilor, cât și o măiestrie a înțelegerii lor; un fel de meșteșug dobândit prin observare și, mai târziu, prin exercitarea dreptului individual. Presupune un soi de bucurie a libertății, pentru că, înainte de-a fi nepărtinitoare, Justiția trebuie să înțeleagă ceea ce aplică în virtutea unui bine ascuns sub semnul de drept.
Până la urmă, justiția este un set de norme comune care nu poate fi înțeles decât în contextul epocii la care ne raportăm. Iar cel mai pertinent judecător rămâne conștiința proprie, armonizată cu o conștiință colectivă a unei comunități care ne-a creat, ne-a crescut și ne-a dat lumii.