Pe aceeași temă
Cartea istoricului Cristian Ploscaru, Originile „Partidei Naționale“ din Principatele Române – sau, în orice caz, cel dintâi volum al acesteia, deocamdată, Sub semnul „politicii boierești“ (1774-1828) –, reprezintă o remarcabilă lucrare istorică, dovada unui travaliu susținut de documentare și a unui efort considerabil de problematizare, care foarte probabil va constitui pentru o perioadă semnificativă de timp, și indiferent de criticile ce i se pot aduce, o bornă neîntrecută în istoriografia românească dedicată subiectului. Un subiect dificil și totodată deosebit de important; complex și în același timp dedat simplificărilor; în sfârșit, comparativ sărac în informații și îndepărtat cronologic, dar totuși nelipsit de o continuă și stranie actualitate pe care i-o oferă caracterul de act – dacă nu fondațional, atunci – primordial al modernității românești curente. Căci a căuta orginile nebuloasei „partide naționale“ de la sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea înseamnă – nici mai mult și nici mai puțin – a identifica, într-o analiză socio-istorică postmarxistă, înșiși agenții principali din spatele procesului de cristalizare a conștiinței identitare naționale românești și a tot ceea ce presupune în mod corelativ aceasta, conform unei interpretări preponderent franceze a istoriei politice, care a fost adoptată, de o manieră preliminară și nu lipsită de probleme, în ce privește experiența istorică românească – via autori precum Pierre Manent și Dominique Schnapper – de Cristian Preda: geneza instituțiilor politice reprezentative; ecloziunea culturii publice vernaculare; în sfârșit, omogenizarea și nivelarea spațiului social.
Din punct de vedere metodologic, studiul lui Cristian Ploscaru se întemeiază pe o detaliată lectură critică a abordărilor anterioare, mai vechi sau mai noi, din istoriografia românească dedicată epocii de tranziție la modernitate, care – în stilul conciliant patentat de istoricul francez Roger Chartier, actualul patriarh al Școlii Annales – nu înseamnă totuși o respingere in toto a acestora. Deși autorul găsește nesatisfăcătoare atât abordarea naționalismului evolutiv, inițiată de Nicolae Bălcescu în proximitatea anului 1848 și șlefuită apoi de Dimitrie Onciu și Gheorghe Brătianu, cu perspectiva sa primordialistă asupra națiunii și orientarea sa cumulativ-progresistă în ce privește filozofia istoriei, cât și abordarea evoluționismului dialectic, inițiată tot în proximitatea anului 1848 de Mihail Kogălniceanu și șlefuită apoi de Alexandru Xenopol, Alexandru Lepădatu și Constantin Damianovici, cu o perspectivă mai degrabă constructivistă asupra națiunii și o filozofie a istoriei compusă din rupturi și salturi, el nu se arată mulțumit nici de tentativa de sinteză operată între cele două tendințe de istoricii români din a doua jumătate a secolului XX (Dan Berindei, Gheorghe Platon, Nicolae Isar etc.), care postulează un raport evolutiv, dar condiționat teleologic pe baza unei scheme liminar marxiste, între vechi și nou, între ideea de națiune medievală și ideea de națiune modernă, generat pe baza unor fapte seriale de natură politică, socială sau culturală. În același timp, Cristian Ploscaru contestă valoarea explicativă a celei de-a treia mari abordări din istoriografia națională privind nașterea modernității românești, teoria aculturației occidentale sau franceze, avându-l ca reper pe Eugen Lovinescu (dar schițată tot de autori pașoptiști și preformulată în bună măsură de relativ uitatul Pompiliu Eliade la sfârșitul sec. XIX), care a fost reluată, aprofundată și dezvoltată de Gheorghe Cliveti și o serie întreagă de alți istorici contemporani, pe motiv că aceleași influențe au dat în epocă rezultate foarte diferite, chiar contradictorii, în țările est-europene (România, Serbia, Bulgaria, Rusia), ba chiar și în interiorul spațiului românesc (Basarabia după 1812, comparativ cu restul celor două Principate).
Ceea ce propune de fapt istoricul ieșean, originar din Târgu Neamț, este substituirea acestor „mari narațiuni“ ale istoriografiei românești, întemeiate pe o idee unidirecțională și cumulativă de modernizare, apreciată de unii ca progresistă ori emancipativă sau contestată de alții ca discriminatorie ori opresivă, cu o viziune – dacă nu microistorică, atunci cel puțin in media res – asupra epocii de tranziție, de la premodern la modern, concepută contextual ca un loc de confruntare a discursurilor, mentalităților și practicilor sociale; a pluralității ideologice și comportamentale; în sfârșit, a căutării unui nou echilibru între libertatea individului și constrângerile organizării sociale în schimbare.
Acest program de cercetare asumat de Cristian Ploscaru se bazează, în primul rând, pe adaptarea la nevoile locale a istoriei – sau, poate, mai corect zis – a antropologiei culturale franceze, așa cum a fost ea definită de a treia generație a Școlii Annales (Jacques Le Goff, Pierre Nora, Mona Ozouf etc.), cu câteva extensii inegale în școli istoriografice concurente sau afine din spațiile culturale vecine (Reinhart Koselleck pentru Germania, Carlo Ginsburg pentru Italia, Quentin Skinner și John Pocock pentru Marea Britanie, în sfârșit, toți istoricii care scriu cărți cu titlul Inventing... de la Universitatea Stanford din California); iar în al doilea rând, pe o pledoarie, în aparență paradoxală, pentru respingerea aplicabilității unor scheme interpretative care nu reies din studiul arhivei și terenului românesc. Cu alte cuvinte, avem de-a face cu o salutară tentativă, în bună măsură reușită (deși ea se sprijină încă tacit pe mai multe concepte, tipologii și tipare istoriografice, fie insuficient documentate și reexaminate în raport cu mai vechea istoriografie românească, fie împrumutate din analiza istoriografică mai veche sau mai nouă a unor experiențe istorice sensibil diferite), de a formula o grilă de lectură mult mai adecvată încurcatului trecut românesc dintre secolele XVIII și XIX.
Concis descrisă, cartea lui Cristian Ploscaru este o extensivă investigație, desfășurată pe trei paliere (al limbajului, ideilor și reprezentărilor; al genealogiei și structurilor sociale; în sfârșit, al evenimentelor și acțiunilor politice), pe baza colecțiilor consacrate de documente interne și externe ale epocii, a modului în care boierimea din Principatele Moldovei și Valahiei s-a metamorfozat dintr-o elită patrimonială de „stăpâni de oameni și de lucruri“, care funcționa într-un mediu social ierarhic, supus obiceiului și ritualizat de sorginte medievală, într-o elită politică aristocratică, transformativă în plan social și cu veleități reprezentative oligarhico-populare în plan politic, care a particularizat prin existența și acțiunea sa istoria românească a secolului XIX din această parte a Europei. Cum existența unei „sfere publice“ deliberative, în sensul dat noțiunii de filozoful german Jürgen Habermas, nu poate fi identificată de autor în Principatele Române decât spre anul 1830, odată cu instituirea Regulamentelor organice, această metamorfoză a luat forma unei autoredefiniri sui generis a grupurilor variabile de putere și de interes, de relații familiale și loialități clientelare tradiționale (tarafuri, frății și cete), ce compuneau boierimea locală și întruchipau politica boierească cutumiară încă din secolul al XVII-lea. O autoredefinire care are loc pe fondul concurenței ideologice și geopolitice dintre Franța revoluționară și napoleoniană, pe de o parte, și Rusia țaristă, pe de alta, în estul și sud-estul Europei, dar și pe fondul unei crize interne de legitimitate a regimului fanariot de domnie impus de puterea suzerană otomană în Principate, dispărut în urma imploziei din anul 1821. Ea sfârșește prin a da naștere unui patriotism pământean în rândul membrilor unei grupări boierești difuze, secundare în raport cu marea boierime divanită deținătoare de dregătorii, dar dominată totuși de vechea boierime de neam sau de cin ținutașă, care alcătuiește ceea ce s-a numit – mai mult ex eventu decât in eventu pentru această perioadă – partida națională: „o entitate politică apărută în contextul constituirii unei puteri discursive în viața publică (...) aparținând unei elite capabile să formuleze idei cu substanță ideologică și politică modernă“ (p. 89).
Deși voluminoasă și redactată cu toată acribia unei lucrări universitare destinate în primul rând unui cerc restrâns de specialiști, cartea lui Cristian Ploscaru merită citită de un public mult mai larg, fie și numai pentru pitorescul aproape romanesc care rezultă din analiza quiproquo-ului alterității ce transpare din rapoartele consulare franceze și rusești; din descrierea complicatelor relații familiale și de putere ale boierimii timpului; în sfârșit, din descifrarea acțiunilor și proiectelor politice de grup în cadrul unui sistem politic poliarhic și suprapus în accelerată transformare, compus din cele două instituții tradiționale interne – domnia și divanul – și arbitraje sau imixtiuni din partea instituțiilor suzerane sau protectorale externe: Înaltul Devlet otoman, Curtea imperială rusă și consulii directorali ori imperiali francezi.