Pe aceeași temă
Joi, 8 februarie 2018, Gallimard a publicat cel de-al patrulea volum, complet inedit, din Istoria sexualității a lui Michel Foucault. Primele trei volume fuseseră publicate în 1976 și 1984. Ultimele două apăreau în anul morții autorului, cu „moartea autorului“ și cu „moartea omului“ decretate generic oricum puțin mai înainte. Inventarul arhivei Foucault de la Biblioteca națională a Franței acoperă 40.000 de pagini manuscrise. Textul publicat acum datează din 1981-1982, perioadă a unor turnante decisive în șantierele vaste ale istoriei sexualității occidentale, în plină renegociere între modernitatea victoriană și Antichitatea mediteraneeană. Anticipând interesul global pentru Les aveux de la chair, un colocviu parizian internațional a avut loc cu câteva zile înainte de apariția cărții, la BnF și Sorbona: Foucault, les Pères et le sexe, la care a participat (sub formă epistolară) chiar și venerabilul Paul Veyne, comiliton supraviețuitor din aceeași generație. Foucault, literatură de sertar? Legatarul a împins ineditul până foarte târziu. Modă culturală, hermeneut gigantic, monstruos de inteligent, Foucault nu poate fi ocolit.
Din 1995, opera lui Foucault a fost tradusă și în română și reeditată într-o bună măsură și cu varii calități sau efecte, la editurile de Vest, Univers, Humanitas, Polirom, RAO, Idea Design & Print. Primele trei volume din Istoria sexualității au apărut în 1995, într-unul singur, la Editura de Vest, într-o traducere inexpertă (și cu un curios bun de tipar din primăvara lui 1994). Decalajul față de opera lui Foucault a fost, în România, de exact o generație. A fost un șoc public apariția Cuvintelor și lucrurilor (în 1996, la Univers, cu o postfață exemplară a lui Mircea Martin). Se împlinesc anul acesta patru decenii de la Orientalismul lui Edward Wadie Said, titlu fondator al studiilor culturale care cupla într-o endogamie aventuroasă acest Foucault și marea La Renaissance orientale a lui Raymond Schwab (în deficit de traducere și cunoaștere în francofonii închipuite). De oriunde ar surveni analiza operei, vulgatei și modei culturale, lui Foucault i se datorează într-un grad înalt ceea ce înțelegem, în Europa și de fapt în emisfera nordică, prin „intelectual public“. A fost mai ales autorul unor întrebări imparabile. Întâi de toate, cea asupra relațiilor sistemice dintre cunoaștere și putere, chiar și când a încasat critici antropologice ironic-devastatoare ca cele ale lui Marshall Sahlins (Waiting for Foucault, 1993, devenită în 2018, la a cincea ediție, What the Foucault?).
MICHEL FOUCAULT - Les aveux de la chair. Histoire de la sexualité IV |
Dacă „opera, prin definiție, nu e nebunie“, sexualitatea, prin definiție, nu e operă – și poate fi nebunie. Abstinența nefiind o descoperire animală – nu funcționează nicio abstinență fără arondarea la principii necorporale –, o suită de discipline și științe au căutat să distingă, organizeze și explice aceste principii necorporale. În orice caz, mecanismele omniprezente de reprimare, sublimare și verificare, actele de disciplinare și control în care confesiunea a jucat rolul cardinal, scot pentru Foucault sexualitatea în afara nebuniei și la liziera operei. Din 1970 până la moarte, catedra sa la Collège de France s-a numit Istoria sistemelor de gândire și e, așadar, paradoxal că Foucault, demarând anchete exploratorii vaste și acute, a acordat atât de puține stamine macrosistemelor de gândire cunoscute mai ales sub numele de religii, mai istorice, mai complexe și mai redutabile decât oricare altul ar putea fi evocat. Cum a fost cu putință? Ar fi prea multe de spus: cert e însă că aici își ia revanșa studiind patristica, ceea ce, desigur, înseamnă că revanșa și-o ia un sistem religios (în acest caz, creștinismul numit timpuriu, contrastat cu lumea antică pe care a abolit-o). Textul poartă urmele unei considerații intensificate pentru surse, mai multe, mai acurate, mai atent investigate decât în trilogia antumă. Pare probabil ca Foucault să fi înțeles mai clar că în laboratoarele gândirii patristice s-au operat mutații, ulterior proto-europene și colonial circumterestre, a căror magnitudine și finețe scăpa întrucâtva analizei anterioare (cum s-a născut omul dorinței, care e arheologia libidoului și ce nu mai e activ sau permis din versiuni de sexualitate care precedau, în zonă, creștinismul). Dar se întâmplă ca nici cei mari să nu se cunoască între ei, câteodată nici chiar când ar avea foarte multă nevoie. A scrie despre sexualitatea (pre)creștină fără a cunoaște trilogia Confessione dei peccati a lui Raffaele Pettazzoni (Bologna, 1929-1936) e provincial. Unui istoric al religiilor (celui mai mare) îi datorăm demonstrația că genul însuși al autobiografiei derivă din instituția religioasă a confesiunii. Nici Foucault, nici Jean Delumeau, de pildă, în L’aveu et le pardon (Fayard, 1990 & Polirom, 1998), nu luaseră cunoștință de magnificul predecesor, ceea ce la primul e și o scăpare a patronului său infinit mai erudit, Georges Dumézil. Nici literatura patristică siro-greco-latină nu oferă omogenități normative sălcii. Destule episoade hagiografice homoerotice au fost atacate, cu sau fără Foucault, de atunci încoace, de altfel inclusiv de studioși de origine română (de pildă Cristian Gașpar, la NEC și CEU). E sigur însă, citind noul volum, că nu există „sexo-marxiști“: în tot cazul, nu mai mult decât ar exista otorinolaringo-nietzscheeni sau hepato-kantieni.
Nu știu cât i-au folosit (receptării) lui Foucault coregrafiile patrimonializării minuțioase. Ca manevrabilitate, secularizarea extremă a fostelor practici ale omniscienței își impune ravagiul: vom avea în curând ediții cu toate atingerile de balon pentru cutare atacant în întreaga sa carieră sportivă filmată, cu antrenamente, cantonamente și prezentări la echipă, cu pensionare, meciuri demonstrative și reluări cu tot. Bulimiile tezaurizării fac victime, fie și victime alteori fericite: la fel a pățit însuși Glenn Gould, sub numele căruia în toamna lui 2017 au fost „editate“ cinci „noi“ discuri Bach, incluzând absolut toate încercările și comentariile emise în sesiunile de înregistrări pentru Variațiunile Goldberg (1955). Dacă cumva cameristele de la Cannes sau Davos colecționează deja eșantioane de „Do not disturb“? Editarea a 13 (!) volume de cursuri la Collège de France, ca și cum ar fi fost din capul locului un clasic (și încă: unul vechi german), a sporit cu certitudine numărul și diversitatea doctoratelor și „aplicațiilor“ la câte o temă a lui Foucault, apoi la câte o temă vecină, în fine – pentru mimetici și ceilalți debutanți – la orice temă. Dar el însuși s-a „exportat“ și a fost exportat cu brio în singura cutie de rezonanță parizian dezirabilă, cea americană, și dacă a generat vogă amplă – parte și câteodată epitom al întregului pentru French Theory – e deopotrivă pentru prestigiul confirmărilor franceze (și moartea prematură), pentru unele timidități filosofice din Lumea totuși Nouă și pentru formidabilul instinct european de operă reflectorizantă pe care Foucault l-a deținut încă de la debut. Mărturisirile cărnii apare târziu, când raftul Foucault din bibliotecile contemporane e arhiplin. Dar e un volum mai intens și, da, mai actual decât alte spuse și scrise.
Autor, între altele, al unei filosofii a plimbării (2009), editorul Gros e campion în materie, căci el l-a panteonizat pe Foucault în Bibliothèque de la Pléiade, cu două mari volume în 2015. Ediția de față pornește de la manuscris și apare inclusiv digital: regenerat astfel, textul lui Foucault e marcat el însuși de spectaculoase tranziții foucaldiene. Autorul declarase că nu vrea să audă de postume, dar nici măcar interdicția testamentară nu primează. Iată-l deci pe Foucault proiectat și el în chip de contemporan al mișcărilor #metoo sau #balancetonporc. Însă ediția e mai ales parafată de tranziția către noile medii ale scrisului: nu va mai exista, se poate reaminti implicitul, nici operă (ar fi lipsită de integritate), nici postum (ar fi iluzoriu) dacă încetează să existe scrisul de mână. Chiar și astfel de ediții arată că încetează. Sunt mesageri întârziați – placați oricum de faimosul tapuscrit – ai ideii de arhivă. Ceea ce este pus sau lăsat deoparte devine direct textul de mâine, nicidecum (fișier alienabil printre atâtea altele) arhiva de ieri. Arhivele nu dispar pentru că nu ar mai avea viitor, unul similar cu orice procedură editorială de totdeauna. Ci pentru că nu se mai pot instala într-un trecut, nu mai au un trecut din care să decurgă, incert, instabil și opac nu e viitorul recuperării, ci trecutul, filiația, proveniența. Au lichidat complet ideea de manuscris (nu au lichidat-o însă definitiv) tehnicile de stocare eternizate prin natura mult mai invincibilă a suportului și prin patronajul inevitabil infernal al copierii și distribuției.
Un manuscris (aproape) definitivat și complet, care începe să trăiască în răspăr cu diferitele jaloane ale unor „acte de adevăr“: pandemia de SIDA responsabilă de moartea lui Foucault a fost între timp controlată, revoluția sexuală globală a telescopat multe alte episoade acerbe în multe alte societăți, canonizarea lui Foucault se luptă cu ramificațiile post-adevărului și supraputerii. Sunt aici și pagini dedicate suporterilor Coaliției pentru Familie care nu suportă titlul. Carnea pe care o admit întrucâtva acești biopolitici care se ignoră nu are mărturisiri de făcut, este ficțiune propagandistică pură, mini-algoritm ridicol încruntat, vertiginoasă inflație: unison olograf a milioane de sfinți potențiali într-o țară care altminteri scârțâie, caragialesc și desigur euro-atlantic, din toate încheieturile.