Pe aceeași temă
Pentru cei pasionați de artele spectacolului, prezentul este singura dimensiune posibilă pentru un studiu aprofundat. Printre cei care seară de seară calcă pragul sălilor de spectacol – din centru sau de la periferie –, consemnând temeinic ce e nou, ce merită, care e pulsul lumii și al vremurilor, există câțiva pasionați mai degrabă de trecut, de spectacolele de altădată, de artiști singulari care au făcut să cadă ziduri. Interesul pentru trecut nu e stârnit de un prezent dezamăgitor, ci mai degrabă de curiozitatea pentru cei și cele care au reușit să spargă canoane, să se afirme și să fie moderni într-o lume vetustă.
Scena are propriul departament de arheologie. Dar spre deosebire de cei ce sapă pământul în căutarea rămășițelor materiale ale unor civilizații de mult dispărute, istoricii lumii de spectacol sunt în căutarea emoției și adevărului, a atmosferei din sălile de spectacol și din cabine, în căutarea artistului-vizionar căruia ar vrea să-i pună câteva întrebări, cu care ar vrea să stea de vorbă. Asemenea întâlniri sunt însă imposibile. Unele săli de spectacol care au făcut istorie au dispărut sau au fost modificate, publicul s-a reînnoit de milioane de ori – cu fiecare nou spectacol jucat –, iar actorii principali au murit de decenii sau chiar secole.
Ca și marea istorie, unde narcisismul, egoismul sau eroismul câtorva inși au trasat granițe și au dispus unilateral de popoare, grupuri etnice și/sau religioase, tot astfel istoria lumii de spectacol are eroii, nebunii și victimele sale – vizionari a căror viață personală și artistică i-a uimit și intrigat pe contemporani. Sunt acei artiști creatori moderni care vorbesc aceeași limbă cu lumea spectacolului de azi, o sută și mai bine de ani mai târziu.
Cei care se ocupă cu trasmiterea informației culturale, în toată complexitatea ei, abordează două linii principale: fie se rezumă exclusiv la operă, omițând voit datele personale - altele decât anul nașterii și al morții -, fie integrează biografia creatorului, subliniind că viața personală este cea care alimentează biografia artistică. Fiecare abordare are susținătorii săi încrâncenați.
Cei care acordă parcursului personal tot atât de multă importanță cât operei se străduiesc din greu să pună cap la cap informații relevante. Fiecare mare artist are unul sau mai mulți biografi (care nu totdeauna sunt și cei mai mari comentatori ai operelor lor). În cele mai bune cazuri avem și o autobiografie, dar care devine un produs artistic în sine. În cazul scriitorilor, o autobiografie trebuie citită cu circumspecție – talentul literar poate deforma realitatea -, iar scriitorul poate fi acuzat de retușuri, premeditate sau nu.
Când însă un dansator își scrie viața, suspiciunile se diminuează. Cel sau cea care din mișcarea corpului a făcut o operă de artă vie nu poate fi acuzat de înșelăciune doar pentru că a scrie e egal a mișca mâna cu creion, pe hârtie.
Viața mea – autobiografia Isadorei Duncan, scrisă la comandă strict pentru câștig financiar - este un argument pentru profesorul care ar dori să explice opera artistică a dansatoarei americane, începând cu episoade de viață privată. Americanca a revoluționat lumea dansului la începutul secolului XX, dansând cu picioarele goale și „aproape goală“. Observația îi aparține lui Constantin Stanislavski, actor și regizor de teatru rus, cel care a inovat arta actorului, introducând termenul de memorie afectivă, cerând actorului să facă apel la experiențe personale pentru a se apropia de personajele pe care trebuie să le interpreteze. Cu ocazia primului turneu întreprins în Rusia (la Sankt Petersburg și apoi Moscova, în 1905), Stanislavski asistă la o reprezentație a dansatoarei, experiență pe care o relatează și în cartea sa Viața mea în artă (1924; o autobiografie-comandă apărută pentru prima dată în limba engleză, la Boston, ca introducere la cele două turnee americane pe care Teatrul de Artă din Moscova le întreprinde între ianuarie 1923 și mai 1924).
„Cam în acea perioadă – 1905 – am asistat din întâmplare la un spectacol susținut de Isadora Duncan, de care până atunci nu auzisem și despre a cărei prezență la Moscova nu citisem nimic. Prin urmare, am fost foarte surprins când, în mijlocul publicului restrâns care venise să o vadă, am remarcat un număr important de artiști: sculptorul Mamontov, numeroși artiști-balerini. Prima apariție a Isadorei Duncan nu m-a impresionat. Neobișnuit să văd pe scenă un corp aproape gol, mi-a fost greu să o urmăresc și să-i înțeleg arta dansului. Primul număr a fost urmat de aplauze călduțe, iar în sală s-au auzit și câteva fluierături. Dar după o serie de alte câteva dansuri – dintre care unul foarte convingător – n-am mai putut rămâne indiferent și am început să aplaud ostentativ, încercând să descurajez pe cei care încă erau tentați să hulească.“
Isadora Duncan în primii ani ai secolului XX |
Isadora Duncan nu dansa goală. Iar acest „aproape gol“ trebuie înțeles în strânsă relație cu morala vremii: femeile purtau corset, rochii lungi care se închideau la baza gâtului. A-ți arăta glezna era un lucru obraznic, practicat de femei care își vindeau șarmul. Duncan nu este prima femeie-artist care își eliberează corpul. Înaintea ei, Loïe Fuller, o altă americancă ajunsă la Paris, este prima dansatoare care dezbracă corsetul. Altele, precum Mata Hari, practică un fel de striptease mistic în locuri onorabile, precum biblioteca muzeului Guimet. Suntem în La Belle Epoque.
Isadora Duncan dansează într-o tunică albastră, care amintește de îmbrăcămintea figurilor feminine de pe vasele Greciei antice, expuse la British Museum din Londra, singura „școală de artă“ pe care o frecventează cu rigurozitate. Cu brațele goale, cu picioarele dezvelite de o pânză ce-i acoperă genunchii, Duncan inventează mișcări ce unesc ipostaze precise, imortalizate în timp de decoratori anonimi de vase. Prima ei ieșire publică are loc la 16 ani. Dansează fără muzică: o serie de mișcări care exprimă stări interioare. Publicul spectator descifrează scena în termeni de Dansul Fecioarei cu Moartea.
Părăsește San Francisco natal împreună cu mama, sora sa Elisabeth și frații Raymond și Augustin. Toți patru au înclinații artistice: mama cântă la pian și o acompaniază ore întregi în spații improvizate. Fratele joacă teatru și unul dintre rolurile sale preferate este tragedia antică Oedipus Rex. Chicago, New York... Duncan își încearcă norocul în toate marile orașe americane.
La New York ajunge să se introducă în lumea celor bogați: familia Astor, Vanderbilt, Belmont, Fish... Petrecerile celor bogați trebuie să conțină ceva extraordinar, care să facă Metropola să vorbească. Isadora dansează câteva numere, fiind divertismentul și cabinetul de curiozități. „În tot timpul pe care l-am petrecut la New York, n-am găsit un suflet care să-mi arate simpatie intelectuală și înțelegere pentru ceea ce propuneam“, se destăinuie Isadora Duncan în autobiografia sa, apărută în 1927.
Repede înțelege că șansa ei este Europa, iar prima destinaţie este Londra. Apelează la doamnele din înalta societate newyorkeză, dar nu reușește să strângă mai mult de 300 de dolari. Cei cinci părăsesc America la bordul unei ambarcațiuni care duce animale la Hull (Yorkshire, Anglia). Prima lor oprire importantă este Londra, în 1898. Toți cinci trăiesc de pe azi pe mâine, dar frecventează zi de zi sălile de expoziție ale British Museum sau National Gallery, ascultând seară de seară conferințe pe diverse teme culturale. La un moment dat, familia poate conta doar pe o bancă în Green Park, când policemen-ii nu-i gonesc. Din presă, Isadora află că una dintre damele din înalta societate newyorkeză a închiriat o vilă în Grosvenor Square. Isadora îi bate la ușă. Dornică să se remarce în societatea engleză, doamna organizează o petrecere la care este invitat și Prințul de Galles. Isadora face impresie. Bine-nțeles, dincolo de dans, Isadora este o tânără a cărei frumusețe nu lasă pe nimeni indiferent. Londra însă continua să îi ofere doar angajamente minore, în înalta societate. Isadora visează la sălile mari de spectacol, care însă îi rămân închise. Consideră că arta ei poate fi înțeleasă doar de elite, dar își dorește și să poată iniția omul de rând în această lume superioară, inițiere care nu va face altceva decât să îi îmbunătățească viața. Isadora însă critică ermetismul sălilor de spectacol, atât de bine construite pentru a menține diferența de clasă: „Cum să înțeleagă bieții oameni ceva din artă dacă în sălile de spectacol îi așezați sus de tot, la ultimele etaje. Parcă ar fi niște muște pe perete!“.
Duncan părăsește Londra pentru Paris. Expoziția Universală din 1900 transformă metropola într-un muzeu în aer deschis. Lumea culturală se frecventează, se vizitează. Rodin o vede dansând și o invită în studioul său. Isadora pozează pentru sculptorul care și-ar fi dorit și o explorare mai intimă a muzei. Episodul e povestit cu mult umor și cu regretul că ea n-a îndrăznit mai mult.
Cum expații americani se cunosc și susțin, Isadora face repede cunoștință cu Loïe Fuller, care o ia în turneu prin Europa. Duncan și alte câteva tinere pe care Fuller le trata ca pe propriile fiice formează un cortegiu de susținătoare/eleve de a căror întreținere se ocupă. Fetele au seară de seară o lojă în fiecare sală de spectacol unde Fuller dansează. Unii biografi vorbesc despre relația Fuller-Duncan ca maestru-ucenic. Duncan însă vorbește doar despre o admirație reciprocă, fără alte puncte în comun.
Cariera Isadorei Duncan începe grație producătorului maghiar Alexander Gross, care semnează cu ea și o aduce la Budapesta. Duncan dansează pentru prima dată pe scenă și trăiește o frumoasă poveste de dragoste cu un actor maghiar care, în exact aceeași perioadă, juca Romeo în Romeo și Julieta. Cu primii bani obținuți începe să întreprindă călătorii de cercetare. Prima oprire este Atena. Dansează pe Acropole, printre ruine. Visează să deschidă o școală aici. Cumpără un teren și începe demersurile. Devine pasionată de bacchante, de rolul dansului în tragedia greacă. E nevoită să se angajeze în diverse proiecte de turneu pentru a continua să spere în școala ei. Vizitează Italia, Germania, Austria. Lângă Berlin reușește să pună pe picioare prima școală, de care se va ocupa sora ei, Elisabeth.
Proiectele artistice sunt mereu jalonate de episoade de viață private. Iubiri pasionale sau platonice o invită la descoperiri artistice. Ajunge să danseze la Bayreuth, pe muzica lui Wagner, ale cărui idei artistice îndrăznește să le contrazică. Opera de artă totală – Gesamtkunstwerk-ul – este un construct forțat, încearcă să explice Duncan: „Omul vorbește întâi. Apoi cântă și apoi dansează. Dar cuvântul e rezultatul creierului. Cântul vine din emoție, iar dansul este extazul dionisiac care le biruiește pe amândouă. Nu le putem amesteca unele cu altele”, explică Duncan. Pentru fanii lui Wagner, teoriile lui Duncan sunt blasfemii!
Gordon Craig este cea mai puternică întâlnire artistică și personală: „Fără Craig, n-ar fi existat Reinherdt, Copeau, Stanislavsky“, rezumă în câteva cuvinte Duncan. Craig – artistul care a revoluționat regia de teatru – este cea mai mare pasiune a Isadorei. Cei doi vor avea un copil împreună, dar relația este un calvar pentru amândoi. Duncan va mai avea un copil cu un important și potentat britanic, pe care în memorii îl numește doar Lohengrin, precum personajul cavalerului misterios din opera wagneriană cu același nume.
În 1913, Duncan pierde ambii copii într-un accident de mașină (automobilul ajunge în Sena, iar copiii mor înecați). Săptămânile de dinaintea accidentului sunt povestite în detaliu. De ceva vreme simte nevoia să danseze Requiem-ul. O forță străină de propriul corp și voință o conectează la stări neliniștitoare, tulburătoare. Toate întrebările pe care și le pune își găsesc răspunsul în ziua în care află moartea copiilor ei.
Încearcă cu disperare să redevină mamă. În august 1914 naște un băiat. Lumea e pe marginea prăpastiei, dar pentru câteva zile maternitatea o salvează. Apoi din nou neînțelesul. Duncan pierde și acest al treilea copil. În ziua în care și-a chemat prietenii pentru a-și prezenta copilul de doar câteva zile, acesta moare subit.
Viața mea este o poveste fascinantă, care amestecă istoria, arta și viața personală a uneia dintre cele mai interesante femei–artist de la începutul secolului XX. Turnee în Europa, Rusia, SUA și America de Sud, întâlniri cu toată lumea importantă din La Belle Epoque, situația femeii și morala vremii – toate sunt cuprinse într-o carte inedită. Umor și tragedie, chestiuni politice și estetice, pasiuni și călătorii, un puzzle al unei lumi care atinge zenitul pentru ca apoi să se dezintegreze sub greutatea propriei splendori!
Isadora Duncan moare într-un accident de mașină la Nisa, pe celebra Promenade des Anglais (14 septembrie 1927). Conducea un automobil de curse și purta o eșarfă roșie imensă, din mătase, creație a rusului Roman Chetov. O rafală de vânt trimite marginile eșarfei în spițele roții stânga-față. Din cauza vitezei, eșarfa se înfășoară și strangulează șoferul, aruncând-o din mașină și omorând-o pe loc. Știrea a făcut prima pagină a tuturor cotidianelor din lume.
Proiectul autobiografiei a fost trimis editorului în vara lui 1927 și se termina cu invitația făcută de URSS de a veni și deschide școala ei de dans acolo. Duncan pleacă nu înainte de a consulta o prezicătoare care îi vorbește de o căsătorie (lucru care se va adeveri; în 1922 se va căsători cu Serghei Esenin, unul dintre cei mai importanți poeți ai secolului XX, deși între cei doi exista o diferență de aproape 20 de ani).
Editorul asigură că Duncan ar fi avut în plan un al doilea volum, intitulat Cei doi ani în Rusia bolșevică. Nu putem ști ce ar fi povestit, dar șederea ei scurtă și sinuciderea lui Esenin, de care a aflat din presă (căsătoria lor durează puțin peste un an!), ne face să credem că poate ar fi demascat un regim șarlatan și ar fi pătruns în măruntaiele unei societăți intrate deja în derivă, care conducea prin teroare și suprima metodic toate libertățile individului. Ce neșansă pentru posteritate că această primă carte, cu siguranță critică, despre Rusia bolșevică – n-a putut fi scrisă de acest fin observator al epocii ei, de această femeie-artist inovator, de această americancă cosmopolită.
Zeița în tunică albastră dansează încă... //