Pe aceeași temă
Doi scriitori afirmati, Radu Pavel Gheo si Dan Lungu, dintre care al doilea e si sociolog, autor al unui volum de istorie orala realizat in mediul muncitoresc iesean, au propus unor colege scriitoare de diferite calibre si generatii (lipsesc, cu o exceptie, generatiile nascute inainte sau in timpul celui de al doilea razboi mondial si precumpaneste generatia celor nascute dupa 1948) sa scrie despre experienta lor de viata in comunism.*
Nu e vorba asadar de comunism in ansamblul lui (cum pare sa sugereze subtitlul volumului), ci de o perioada a acestuia, situata sub semnul domniei (sau mai bine zis tovarasiei) ceausiste, in special de perioada anilor ‘70-’80. Lipseste perioada cea mai dura, cea a comunismului anilor 1945-1965; niciuna dintre scriitoarele solicitate sa participe la volum nu a trecut prin inchisori, nu a fost anchetata, nu a avut, din cate se pare, probleme de excludere din ratiuni politice din facultate, nu s-a confruntat cu traume familiale grave, de natura politica, nu a fost sau nu stie ca a fost supravegheata de Securitate sau, oricum, nu pomeneste de astfel de lucruri. Asa se explica inventarul tematic al volumului. Nu e un repros, fiind vorba aici de o optiune a editorilor. Chestiunea periodizarii comunismului romanesc e de altfel o chestiune inca deschisa, subiect de polemici publice, dar si de perceptie subiectiva, diferentele generationale avand un rol decisiv in identificarea evenimentelor care permit o delimitare a timpului scurs sub comunism si in tipul de traume care fac obiectul amintirii.
Asa cum ne previn in prefata, cei doi editori cred ca, din ratiuni pe care le comenteaza, pentru femei, traversarea epocii comuniste a fost mai traumatizanta si mai complexa decat pentru barbati. Acest lucru s-ar datora, intre altele, tensiunilor pe care le-a creat in societate raportul dintre tendintele de emancipare sociala a femeii si aspectele vietii familiale traditionale, precum si "politicii voluntariste si demagogice", cum o caracterizeaza editorii, practicate in comunism, conditiilor de promovare sociala de multe ori bazate pe o reprezentativitate strict decorativa, adesea dupa criterii de stricta obedienta.
Pe de alta parte, alaturi de multe altele aparute in ultimul deceniu, volumul pe care il comentez participa la succesul unui tip de practica memoriala, apropiat de proza scurta, care apeleaza la mijloacele literaturii pentru a documenta si in acelasi timp a imortaliza viata sub comunism. Cu mai multa sau putina convingere, cu mai mult sau mai putin talent, autoarele marturiilor (Adriana Babeti, Anamaria Beligan, Rodica Binder, Carmen Bendovski, Mariana Codrut, Nora Iuga, Cerasela Nistor, Ioana Ocneanu Thiery, Simona Popescu, Iulia Popovici, Alina Radu, Doina Rusti, Simona Sora, Mihaela Ursa, Otilia Vieru-Baraboi) au intrat in competitie pe acest plan.
Marturiile difera, de altfel, prin gradul de asumare a intentiei literare, cu putere transfiguratoare in unele cazuri (frapanta in textul Anamariei Beligan), cu rol de potentare stilistica sau expresiva prin atente puneri in scena, in altele (A. Babeti, Simona Popescu, Alina Radu, Cesarela Nistor), recurgand la formula jurnalului, a carui putere de absorbtie a amanuntului, dar si de reflectare a gradului de saturare a timpului cotidian (Adriana Bittel) e maxima, abordand formula densa a eseului (Rodica Binder, Simona Sora) sau notatia asupra prezentului in care amintirea e luata in raspar printr-o variere dulce-amaruie a registrelor (la Nora Iuga). Volumul ar putea fi citit si comentat si din acest unic unghi, al performantelor scriitoricesti. Nu acesta e insa scopul principal anuntat de prefata si nici intentia mea.
Faptul ca editorii au apelat la un grup socio-profesional compact e util celui interesat sa studieze felul in care ne amintim azi de comunism. La noi, interesul pentru istoria sociala s-a manifestat mai degraba timid si un esantion de studiu, ca cel oferit de acest volum, e pretios si pentru ca da contur unei ambiante, unor circumstante in care diferite profesiuni sunt practicate (o parte insemnata a autoarelor fiind, pentru mai mult sau mai putin timp, profesoare, redactoare la edituri, reviste sau posturi de radio, cadre medicale si, desigur, au fost toate candva eleve si studente). Ele se proiecteaza in diverse ipostaze ale feminitatii sau ale rolurilor feminine din societatea socialista, povestind despre ele sau femeile din anturajul sau familia lor. Copile sau adolescente, surori, prietene, colege, mame, bunici, doamne sau tovarase, povestiri despre sau marturii ale acestora deschid adesea scena spre viata de familie, avand in fundal tabloul social, tipurile de relatii dintre oameni. Relatii de serviciu, pe scara ierahica sau nu, relatii dintre parinti si copii, bunici si copii, raporturile dintre generatii, dintre profesori si elevi, medici si pacienti, dintre colegele de facultate.
Mai rar si doar cu totul in subsidiar apare viata politica propriu-zisa, desi ea e motorul care punea in miscare totul, referintele la politic fiind prezente mai mult indirect, prin efectele sale si prin ambianta generala. De altfel, mai toate povestitoarele se prezinta ca suportand aceste efecte, mai degraba decat ca parte activa in sistem, lucru explicabil, la cele mai tinere, prin varsta lor. Printre exceptii, as aminti povestirea Cesarelei Nistor, povestirea Gertrudei B. in dialog cu Mariana Codrut, care ne ofera o mostra a felului in care se construieste si e girata o cariera feminina in conditiile lumii comuniste, intr-un anume mediu profesional, sau felul in care e trait, prin anii ‘80, exilul, ce insemna sa comunici experienta traitului in anormalitatea cotidiana noilor tai concetateni din noua ta patrie (Rodica Binder).
Unele raspunsuri se situeaza polemic fata de invitatia de a vorbi despre experienta specific feminina din comunism. Nora Iuga pune astfel in abis situatia de comunicare, scriind despre prezentul din unghiul caruia rememorarea perioadei comuniste se dovedeste un exercitiu dificil, analizand capcanele si fragilitatea memoriei, versatilitatea unui trecut cu multiple fatete, greu de captat si analizat, si atragand atentia asupra implicatiilor etice ale oricarei marturii.
Tot polemic, dar cu alte argumente, ce contesta o specificitate legata de gen a experientei socialiste, scrie Ioana Ocneanu Thiery: "Pentru toata lumea era la fel de sordid. Trist, imbacsit, stupid, gri. (...) Amestecatura, promiscuitate" - spune ea. E vorba de tendinta de uniformizare si nivelare sociala care viza inclusiv diferentele dintre sexe, in numele unei egalitati, promovate inca din scoala prin lectiile de tehnolgie, sport sau orele de militarie (evocate in aspectele lor cosmaresti sau hazlii de multe dintre semnatarele volumului), prin reprimarea oricarei incercari de a te individualiza sau de a gandi critic, prin limitarea optiunilor in modul de a locui, de a te imbraca, de a manca. Anormalitatea devenise deja o parghie a vietii cotidiene in anii ‘80, pentru ca mai ales la acesti ani se refera marturiile celor nascute in jurul anilor ‘70 si o parte a celor nascute in anii ‘50-’60.
Punand cap la cap mai multe texte din volum (Adriana Bittel, Sanda Cordos, Adriana Babeti, Ioana Ocneanu Thiery, Simona Popescu), am putea reconstitui o lista a obiectelor de uz curent care lipseau din magazine sau se gaseau in cantitati insuficiente, a surogatelor de tot felul, a produselor de o calitate mizerabila, a celor a caror procurare implica eforturi supraomenesti. O lume de obiecte din care se poate recompune un univers al penuriei, al frustrarilor, dar si al inventivitatii puse la bataie de oameni pentru "a se descurca" (cuvantul face parte dintre emblemele epocii, alaturi de cele ce numesc alte longevive practici si cuvinte, pomenite de pilda de Sanda Cordos).Tabloul rezultat evoca un univers de viata cotidiana in care a obtine ce ai nevoie pentru uzul curent devine obiectul unor adevarate aventuri, absorbind si irosind energie si timp si stimuland dezvoltarea unor forme de supravietuire dintre cele mai diverse. Printre ele, cea mai comuna si cu consecinte nefaste pe termen lung, sub aspect moral, furtul de carne sau al altor produse din fabrici (vezi povestea halucinanta a Cesarelei Nistor care mi-a amintit de Mirii nemuririi, romanul lui Radu Aldulescu, si de personajul lui, Mirela). Practicate de unii, incurajate de altii de nevoie, traficul si retelele create in jurul comercializarii la negru a acestor produse antrenau un complicat angrenaj de complicitati si culpe, divizand lumea in privilegiati (cei care aveau acces la aceste retele sau la cantinele si gospodariile de partid, unde se comercializa ceea ce lipsea din magazine) si exclusi.
Nu puteau lipsi, ca subiect de amintire, cozile destinate in special bunicilor si parintilor, dar de care nu erau scutiti, uneori, nici copiii. Oricum, evocarea lipsurilor, nenumarate si de multiple feluri, nu poate fi despartita de cea a strategiilor, dezvoltate practic la scara intregii societati, pentru a le compensa, cu toate micile compromisuri, cu obligatia de a te imparti intre casa si slujba, intre datoriile profesionale si cresterea unui copil. Multe dintre autoare prefera sa povesteasca istorii din mediul familial, care, se vede limpede din carte, a constituit pentru multe/multi un factor de protectie, un loc de repliere, un camp de impreuna zbateri pentru a iesi la liman. Nu lipsesc din carte portrete ale femeilor mame (la Mihaela Ursa) sau fiice (Adriana Bittel) ce platesc scump dorinta de a se pastra in normalitate, intr-o lume potrivnica unor astfel de incercari.
O normalitate si o feminitate greu de protejat, amenintate in multiple feluri si pe diferite terenuri, de la educatia din institutii la lipsa de informatii privitoare la corp si sexualitate, de la saracia relatiilor afective la brutalitatea interventiei statului in controlul vietii intime si al timpului liber.
Ce atrage atentia in volum este focalizarea relatarii din perspectiva corpului. Nu imi dau seama daca preeminenta pe care o ocupa in marturii tine de asocierea spontana a corpului cu feminitatea intr-o societate ca a noastra, in care doar femeile par a avea unul (spre deosebire de Evul Mediu, de pilda, cand mai ales barbatii aveau de educat si cultivat un corp), sau de faptul ca, in cele din urma, corpul e depozitarul inalienabil al memoriei, cel care pastreaza cel mai bine amprenta probelor pe care le-a traversat, depozitarul cel mai palpabil al identitatii si amintirii.
Oricum ar fi, il regasim in marturii in mai toate ipostazele sale, de la corpul caraus (Sarsanela plina de haz a Adrianei Babeti) la corpul aparenta, ce indrazneste sa se vrea placut vederii sau seducator (Anamaria Beligan, Alina Radu), de la corpul bolnav, tintuit la pat, expus indecent si abandonat fiziologiei sale, la corpul agresat, reprimat, caruia i se refuza o minima intimitate, dreptul elementar la integritate, corpul rusinat, culpabilizat, animalizat, umilit (Iulia Popovici, Doina Rusti, Otilia Vieru Baraboi, Simona Sora).
Iata cum reactiona o adolescenta la supunerea obligatorie la un control ginecologic: "Pur si simplu, i se taiau picioarele si i se intorcea stomacul pe dos la gandul ca cine stie ce necunoscut sau necunoscuta avea sa cotrobaie prin maruntaiele ei, acolo unde rusinea de a fi femeie se concentrase ca intr-un punct nevralgic" (Oana Vieru- Baraboi).
De la avorturile provocate pe ascuns si in conditii ce deveneau de multe ori mortale, la controalele obligatorii pentru depistarea si inregistrarea cat mai timpurie a unei sarcini, de la conditiile de supraveghere din spitale la concediile de maternitate reduse la trei luni, mult trambitata grija pentru mama si copil se dovedeste a fi fost doar inca o forma a decalajului dintre vorba de propaganda si fapte.
Ansamblele de marturii care se intalnesc tematic variaza prin tonalitatea sau modurile rememorarii, de la umorul jucaus la cel negru, de la comicul grotesc la plusarea hiperbolica, de la tristetea sobra, abia retinuta, la efuziunea lirica, de la tonul alb la asprimea judecatii transante sau la distantarea ironica. Nu lipsita de interes ar fi o inventariere a sentimentelor traversate de cele care relateaza sau pe care le atribuie celor din preajma lor. Ea ar permite o abordare inedita pana acum a felului in care si a ce anume ne amintim despre comunism. O serie de sentimente negative, ca frica, sila, resemnarea, umilinta, revolta nerostita au jucat rolul de lianti sociali, au creat solidaritati de neimaginat in alte contexte, au fondat comportamente si reactii greu de evacuat azi din societate, dar si din reflexele cotidiene ale indivizilor.
* Radu Pavel Gheo, Dan Lungu, Tovarase de drum. Experienta feminina in comunism, Editura Polirom, 2008, 394 p.