Pe aceeași temă
Cu Șoseaua Virtuții, care anunță prin subtitlu și un al doilea volum, Cristian Teodorescu trece dintr-o dată, cu mare ușurință, proba tempoului. Romanul de față merge decis într-un presto aproape fără cusur, care îți lasă la final o năuceală plăcută.
Mentorul cenaclului Junimea, unde s-au format majoritatea prozatorilor numiți mai apoi optzeciști, a rămas celebru pentru flerul și tactul cu care i-a moșit literar pe fiecare dintre ei. După apariția volumului colectiv Desant ’83, s-a răspândit ideea că Ov.S. Crohmălniceanu ar fi produs și lansat anume această torpilă de catifea împotriva oficializării extreme a literaturii sub ceaușism și că miezul ei exploziv ar fi fost textualismul. Cu timpul, s-a văzut că arma secretă era mult mai sofisticată. Generația ’80 a fost mai degrabă un fenomen de tip restart, în care, dacă ceva a fost căutat cu penseta și „predat“ cu insistență (nu doar la Junimea și nu doar la București, în perioada aceea), a fost revenirea la autoexpresie, la persoana întâi explicită sau implicită.
Crohmălniceanu înțelesese că, în proză cel puțin, nu se poate ieși din încâlceala esopismelor stratificate, din blocajul stilistic produs de lunga perioadă de cenzură și autocenzură decât dacă scriitorii își asumă, din nou și integral, miza scrisului. Era deja un sport extrem pe atunci. Ce puteau sconta foarte tinerii „junimiști“: succesul? vizibilitatea? statut de scriitor profesionist? Azi cam așa v-ați gândi, doar că la începutul anilor ’80 asemenea iluzii frizau direct ori prostia, ori nebunia. Nu existau televiziunile unde să-ți dai cu părerea, revistele literare erau puternic controlate de regimul comunist, blogurile nu se inventaseră. Editurile erau citadele închise debutanților, iar, dacă totuși se întâmpla să mai apară câte un debut, pasul al doilea rămânea suspendat. Regula generală era că, la sfârșitul facultății, urma o repartiție obligatorie în provincie. Bucureștiul și încă vreo zece orașe mari fuseseră declarate închise, așa că, având studii universitare, nu te puteai angaja acolo decât în urma unui concurs care nu se organiza. Spre deosebire de scriitorii deja afirmați, ucenicii lui Crohmălniceanu nu aveau ce să piardă. Așteptau un amărât de apostolat nedorit, compromisul sau ratarea, deci deocamdată le venea bine să mai stea un timp împreună.
Cristian Teodorescu mărturisește cum l-a trezit un anumit sfat al profesorului: „Pe atunci voiam să fiu nu mai ştiu câţi autori clasici, laolaltă, printre care să mă exprim cu bucata mea de originalitate. Croh mi-a spus la cenaclu că nu pot fi decât ceea ce sunt şi că tot restul pe care mi-l închipuiam despre mine ţinea de educaţia mea literară, de care ar fi fost mai bine să uit când scriam, dar nu şi înainte sau după asta“ (Ziarul de duminică, 5 aprilie 2015, interviu de Stelian Țurlea). Acesta trebuie să fi fost tipul de ghidaj personalizat practicat de Crohmălniceanu. După cum textualismul putea să fi fost doar vehiculul plănuitei evadări dintr-un teritoriu editorial supravegheat, pustiit și minat.
Așa se explică de ce cărțile bune ale generației de prozatori optzeciști au fost până la urmă orice numai textualism nu, de ce se trage și azi cu încăpățânare de marginile textualismului cât să acopere (mai bine zis, să sufoce) fenomenul optzecist, de ce preferă literatura contemporană să se considere fracturată în ’89, refuzând optzeciștilor rolul de punte între canonul moștenit dinainte de 1990 și cel instituit cu greu, difuz și confuz după 2000. Optzeciștii nu sunt produsul unei singure școli. Estetica programatică sub care sunt înghesuiți a fost urmată foarte scurt timp, și nu de toată lumea, iar numărul neinseriabililor îl cam întrece pe al celor din grupul dur. Cu toții însă au crescut, din punct de vedere literar, într-un mediu „de cultură“ (în sens biologic) experimental, dar nu neapărat experimentalist, susținut de câteva figuri ale lumii literare de atunci, oameni influenți și cu viziune. A fost, cum s-ar spune azi, o pepinieră de startup-uri literare. Unele dintre ele (Cristian Teodorescu y compris) au confirmat definitiv.
Și să fi vrut, Cristian Teodorescu nu putea fi omul unei formule date. E ceva încăpățânat și capricios în talentul lui, un resort care îl trage brusc lateral ori de câte ori vrea să fie la fel sau la un loc cu ceilalți. E însă și ceva care-l împinge să rămână, eventual să se autoconvingă că acolo-i e locul, iar rezultatul e o aparență de indecizie, de impulsuri contrare, de vagă neliniște și inadecvare. De omul din scris este vorba, firește, iar acesta se încorporează cel mai bine în eroii celor mai bune dintre prozele lui.
Șoseaua Virtuții. Cartea Câinelui ni-l readuce sub o altă identitate pe bărbatul care rătăcise drumul în Tainele inimei. Ca și Octavian Stănescu, dar din motive diferite, Câinele (nu primește deloc un nume de om în carte) își reconstruiește pas cu pas destinul. Pare că acționează tot timpul, de fapt stă pe loc și cugetă dacă e bine încotro a luat-o ori se învârte în cerc. Își spune Câinele în speranța că are de la natură „miros“ bun și se va descurca, iar noi trebuie să înțelegem că privim lumea numai prin ochii lui. O recunoaștem oricum - e lumea noastră de la Revoluție încoace, în variantă de epopee satiricomică, doar că are o lumină incertă, nici răsărit, nici apus, și totul pare abandonat într-un stadiu intermediar. Punct de reper - blocul neterminat din Șoseaua Virtuții în care tocmai s-au mutat Câinele și familia lui.
Istoria imaginată aici e amuzantă în felul în care o nenorocire devine, la un moment dat, prin distanțare, subiect de banc.
Un fost inginer de chimie alimentară, ceva șef în cercetările pentru salamul cu soia, trece brusc prin duba Miliției, apoi prin beciul de la Jilava, în noaptea de 21 spre 22 decembrie 1989. Primește o bleandă zdravănă peste ochelari, i se refuză toaleta, își spală cum poate pantalonii udați in extremis și iese la lumină a doua zi într-o pereche de șalvari de pușcăriaș. Afară era deja altă lume. Una în care el n-o să vrea niciodată certificat de revoluționar (contribuise, totuși, la salamul cu soia), dar înțelege să se acomodeze, privatizându-se. Se face „gastronom“.
Gastronomul e numele revistei pe care o scoate acasă, mai întâi împreună cu soția. Intrăm astfel într-unul din pliurile cele mai suculente ale istoriei anilor ’90: presa „liberă“. Gastronomul e o publicație „cât palma“, cărată de la tipografie cu portbagajul mașinii personale marca Lada a redactorului-șef (pagina 16). Apoi dezvoltată cu ajutorul unui tipograf cu nas bun (maistrul Chiraleu „avea ochi galbeni ca de cotoi“, stătea mai mult în cârciumă, dacă îți făcea semn să mergi la masa lui și nu observai, „te trezeai că-și schimbă ora de intrare la rotativă sau îți ridică prețul. N-aveai cui să-l reclami“) și cunoștința lui, avocata-parlamentar Nana (plus 20.000 de exemplare la Gastronomul, sediu decent și mașină Cielo, la pagina 22). Curând, Gastronomul e susținută de patru investitori care i-au mirosit potențialul (nu au fost văzuți niciodată decât trei dintre ei: „Îmbrăcați toți în haine negre, semănau cu niște ciori indecise“). Încă un salt spectaculos, la 95.000 de exemplare (pagina 59) și care va deveni motivul unei faimoase emisiuni de gastronomie și maniere elegante, Supergastronomul.
Tot bâlciul tranziției încape în această făcătură de destin: mafiotlâcul de chioșc, de cârciumă, de dineu, încrengăturile politice, abil încețoșate de profilul eminamente miop și parțial naiv al eroului principal, spoiala de fițe (lecții de bune maniere pentru viitorii ambasadori, predate intensiv, eventual pe canapea, de savuroasa doamnă Leni Surugiu), încurcătura de fire neapărat oculte (Serviciile!), tunurile, Caritasurile, șantajul, asasinatele camuflate în fapt divers (sau invers), trădările, beția inestetică a succesului, boom-ul imobiliar, deruta, declinul, revanșele, resemnarea, compromisurile, iertările și autoiertările, năclăiala, în fine, viața ca improvizație.
Traiectoria suitoare, ezitantă și apoi coborâtor-întrebătoare a succesului (la pagina 87, Gastronomul are deja 150.000 de exemplare, „dar apăruseră și retururile“) face din personajul lui Cristian Teodorescu o pildă ingenioasă, care ar putea fi re-spusă și altfel, în cheie melancolică. Ar fi, în acest caz, despre un câine fără miros, dornic să se descurce într-o lume duhnind a toate cele.
Cu Șoseaua Virtuții, care anunță prin subtitlu și un al doilea volum, Cristian Teodorescu trece dintr-o dată, cu mare ușurință, proba tempoului. Romanul de față nu mai băltește, ca unele părți din Tainele inimei, nu se despletește liber-digresiv ca în multe dintre prozele sale scurte și nici nu apelează la stratagema deșteaptă a asamblării unor povestiri bine cizelate, ca în Medgidia, orașul de apoi. Merge decis într-un presto aproape fără cusur, care îți lasă la final o năuceală plăcută. Mizeria greu tolerabilă de fiecare zi s-a sublimat, deci satira plus comicul și-au făcut treaba, au izbutit.
Sunt tot mai multe prozele care reușesc să digere prezentul recent prin farsă, prin satiră, prin ricoșeu (Viața și faptele lui Ilie Cazane de Răzvan Rădulescu, Simion Liftnicul de Petru Cimpoeșu, Urma de Adrian Alui Gheorghe, Mămica la două albăstrele de Doina Ruști, Aventurile unui gentleman bolșevic de Cătălin Mihuleac etc.). E de gândit dacă avem de-a face cu o încercare de detensionare spre mai bună înțelegere a ceea ce am trăit sau dacă nu cumva e un val, care ca valul trece. Cărțile din această categorie au deocamdată avantajul că nimeresc un mecanism foarte caracteristic stării noastre de spirit: mai toate elanurile se înmoaie a eșec, dar invariabil continuă să palpite discret de o comică speranță: data viitoare o să fie mai bine.