Pe aceeași temă
Diavolul are și el istoria lui culturală. Demonologii diverselor epoci, titrați sau improvizați, au dat dovadă de destulă creativitate – nu doar impricinatul se metamorfozează, ci și reprezentările sale, care debordează aria teologiei.
Kiss the Devil – astfel îngânau spectatorii, alături de trupa rock Eagles of Death Metal, când în sala Bataclan au irumpt teroriștii. Cu un an și jumătate înainte, în clubul bucureștean Colectiv, participanții la concertul black metal al trupei Watain au fost stropiți cu Devil’s Blood. Gest care, retrospectiv, alături de tridentele în flăcări și de un straniu ritual preparator, a agravat rechizitoriul celor care au văzut în tragedia de la concertul trupei Goodbye to Gravity – tot din larga galaxie metal – o intempestivă replică divină. Așa cum teroriștii islamici nu și-au ales la întâmplare principala țintă, urmărind – pe lângă lugubrul pragmatism al măcelului ori miza antisionistă – să pedepsească o „sărbătoare a perversiunii“, un silogism nu foarte diferit a agitat mintea providențialiștilor ortodocși, exasperați și ei de depravarea contemporanilor.
Islamul și Ortodoxia, bântuite de ambigue crispări identitare, par să sufere, printre altele, de o similară miopie demonologică. Fiindcă bietul drac, chiar și el, nu mai e ce-a fost odată. Versatil cum îi stă în fire, nu se lasă nicicând dibuit o dată pentru totdeauna. Comozi, teologii se bazează, cu toate acestea, pe semnalmente de identificare cel puțin expirate. Bulversați de anunțul lui Nietzsche, prea preocupați de moartea lui Dumnezeu, am neglijat că și diavolului i s-a pierdut urma – altfel spus, vechile paradigme au devenit inoperante. Și nu e vorba doar de desuetudinea unei iconografii creștine milenare, pe care turiștii o admiră încă prin bisericile lumii, deși cu destulă condescendență – oricum, nu mai freamătă de spaimă la vederea ciudatelor ființe încornorate și (deseori) înaripate chinuind damnații. Ceea ce s-a schimbat, mai în profunzime, e concepția noastră despre rău.
Diavolul are și el istoria lui culturală. Demonologii diverselor epoci, titrați sau improvizați, au dat dovadă de destulă creativitate – nu doar impricinatul se metamorfozează, ci și reprezentările sale, care debordează aria teologiei. Să observăm, mai întâi, că statutul său cultural e mai puțin detestabil decât le-ar plăcea Bisericilor. Ideile gnosticilor, de exemplu, cei intens tulburați de ponderea răului, au fecundat nu o dată filosofia și literatura în decursul secolelor – până și blajinul nostru Blaga s-a lăsat ispitit. Modernitatea însăși nu ar putea fi pe deplin înțeleasă făcând abstracție de noile universuri demoniace: pasiunea pentru magie a renascentiștilor, tenebrele romantice, fiorii romanului gotic, emulația faustică, litaniile lui Satan îngânate de Baudelaire sau cânturile lui Lautréamont, furorile revoluționare ale avangardismului, monștrii filmului expresionist, profesorul Woland și suita sa, orgiile de sânge ale acționiștilor vienezi etc. Europa cu rădăcini creștine îi datorează acestui actor cu multiple roluri – de la adversar la idol și de la complice la victimă – mai mult decât ne-am putea, grăbit, închipui. Dar teologia culturii – o inovație binevenită după convulsiile antimoderniste – rămâne o specialitate occidentală: Ortodoxia, ca și Islamul, încă o vede mai mult ca pe o perfidă amenințare a temeiurilor credinței – o excepție notabilă, la noi: Nicu Steinhardt. Sau, în cel mai bun caz, închide ochii la ceea ce dogmatiștii ar desemna drept glisări eretice, mai ales dacă beneficiile apologetice nu sunt de neglijat – așa au ajuns Eminescu, Voiculescu, Arghezi și alții în tinda Bisericii. Vocația noii discipline nu e însă una de facilă acomodare, ci își reclamă temeiul profetic: duhul suflă unde vrea. Suflă și prin romane erotice, poeme dadaiste în criză de sintaxă, instalații de arte povera, filme horror, benzi desenate cu eroi pop, muzică rock, teatrul cruzimii, coregrafii conceptuale și multe alte bunuri culturale. Mai mult decât atât – suflă deseori mai inspirat decât prin cetățile teologiei.
Dezbaterea e veche: cum conviețuiesc cultura și doctrina credinței? În primul rând, ne lăsăm prea ușor furați de iluzia că teologia e, dacă nu o monadă, cel puțin un centru iradiant. Nimic mai fals. Teologia este ea însăși un produs cultural, cu rădăcini chiar contradictorii, cu propagații nu o dată transversale, cu dialectici imprevizibile, cu permeabilități surprinzătoare. Au existat, ce-i drept, secole de indiscutabilă autoritate religioasă, concretizată în domnia nomocanoanelor ori a șariei. Orice detaliu al vieții era, mai mult sau mai puțin, validat de teologi. Poliția spirituală – extrem de activă azi în Iran, unde până și antenele parabolice sunt corpuri delicte, ori în Arabia Saudită, unde poți fi executat chiar și pentru o poezie; Omar Khayyam însuși ar supraviețui mai greu printre wahhabiți – a fost cândva și o excelență creștină. Cu mult înainte de bibliofobii din Fahrenheit 451, bizantinii s-au remarcat timp de un mileniu drept bravi arzători de cărți – eretice, desigur. Noroc cu polemiștii care le-au desființat prompt, ortodocși merituoși, căci altfel nici n-am mai fi auzit de autorii lor, atât de eficientă era damnatio memoriae. Cum precizează cu probitate (occidentală) Andrew Louth, riguros patrolog ortodox, Bizanțul, dacă ar fi dispus de mijloacele de guvernare la îndemâna modernilor, ar fi fost la fel de opresiv precum regimul lui Stalin. Dar chiar și ideile ajunse dominante în astfel de epoci nu au ieșit de-a gata din mintea teologilor ca Atena din tâmpla lui Zeus. Peter Brown a demonstrat convingător cum s-a impus cultul sfinților dincolo de simplul model al unor vieți exemplare. Mizele sociologice au fost determinante, iar teologii s-au pus doar cu timpul la treabă. Jacques Le Goff, la rândul său, a explorat complexa naștere a Purgatoriului, în timp ce alți cercetători au relevat precisul context politic de concurență dinastică – rolul decisiv l-a jucat Pulheria, o fecioară programatică – care a dus la nașterea mariologiei bizantine.
Dacă lucrurile erau atât de alambicate pe atunci, cu atât mai mult după declinul sinuos al teologiei odată cu secularizarea. Pentru cei care și-au păstrat o sensibilitate religioasă, în locul vechii retorici de amvon au ajuns mai prizate limbajele subtile – cum le-a numit Charles Taylor. Cel puțin în Occident, fiindcă la noi fascinația pentru duhovnicie încă joacă un rol mai degrabă sterilizant. Nu sugera, nu de mult, un călugăr de la o mănăstire ardeleană, des vizitată de tineri pentru faima sa intelectuală, că Beethoven, dacă ar fi apelat cu smerenie la un duhovnic, n-ar mai fi compus o muzică atât de neliniștitoare? Să nu ne amăgim: nu e vorba doar de un exaltat marginal, ci de un teolog consecvent cu premizele dogmaticii. Van Gogh sau Neruda, Pasolini sau Artaud, Francis Bacon sau Brassaï, Isadora Duncan sau Saramago, Lars von Trier sau Celan – toți par, pe alocuri, mai incitanți decât clasicii creștinismului. Teologia, în mare parte, e crispată în fața efervescenței culturii, refugiindu-se în pretinsul primat al spiritualității – ceea ce un lucid liturgist, Alexander Schmemann, denunța drept o insidioasă patologie a epocii, cu efectele unui convulsiv drog eclezial. Atâta timp cât adevărul va rămâne cu predilecție cantonat în autosuficiența funestă a simplității credinței, în scoliile dogmatice trufașe față de real ori în sfaturile stareților imuni controlului intelectual și moral, cultura va fi privită doar ca un lux potențial corupător, cel mult tolerabil (de voie, de nevoie). Să nu uităm că Bisericile creștine au ajuns în situația actuală de relativă marginalizare după un îndelung și uneori brutal Kulturkampf. A fost nevoie, cu alte cuvinte, de o opoziție intensă și îndărătnică. Un fenomen – doar parțial asemănător – a avut loc în lumea musulmanilor, dar Islamul cu largi ambiții pare, în schimb, să revină în forță aproape peste tot unde apăruseră alternative laice.
Această strategie concurențială ar fi putut rămâne aproape benignă dacă nu ar fi intervenit deja menționatul nostru erou: diavolul. Aparent doar a stat retras și a privit cum binecredincioșii recurgeau la un repetat abuz de interpretare, ceea ce Jean Delumeau numea supraculpabilizare. Ceea ce i-a predispus mult prea des pe inventivii demonologi la excese pline de consecințe. Tot scormonind după păcate, au transformat lumea într-o carceră irespirabilă, privilegiind represiunea ca principală virtute mântuitoare. Culpabilizarea – am văzut nu demult cum funcționează acest mecanism în regimurile totalitare – precedă pedeapsa. Pe care o poate aplica statul (mai mult sau mai puțin) teocratic sau un terorist nerăbdător. Nu e suficient să spunem că e vorba doar de justificări pioase pentru pulsiuni criminale. Ideile au ucis în istorie mai mult ca orice, astfel încât responsabilitatea intelectuală nu e un lux neglijabil. Destule milioane de musulmani chiar cred că un rocker e sortit iadului. Și, păstrând proporțiile, opinia e probabil la fel de răspândită printre ortodocși. Chiar dacă războiul nevăzut nu e sângeros precum deseori jihadul, la baza sa se află o teologie a păcatului pe care nu ar strica s-o chestionăm radical. Lectura Filocaliei încă poate fi stimulatoare, dar nu trebuie să-i uităm originile strict ascetice, ceea ce – în ciuda unei apologetici seducătoare pentru suflete turmentate – îi restrânge serios relevanța. Cum au ajuns valorile monahale normative pentru toți? – iată o întrebare pe care, cu vinovată candoare, evităm deja să ne-o mai punem. Pe de altă parte, la toată această vigilență îndrăcită trebuie să adăugăm și prea multele rateuri în depistarea adevăratelor flageluri demonice, constant primenite. Noroc cu filosofii și artiștii că nu ne-am scufundat cu totul în ignorarea noilor reale amenințări.
Să luăm exemplul rockului. Născut din contracultură, a ajuns în scurt timp o industrie, ambiguitate pe care Allan Bloom, cu patos neoconservator, a denunțat-o cu sarcasm. Multe din valorile astăzi recepte au crescut totuși în această lume, deși critica filosofului american merită o atenție mai cumpănită. Sex & Drugs & Rock & Roll nu rezumă doar euforia ce a însoțit explozia unei pasiuni extrem de populare, ci și ambiguitatea viscerală a fenomenului. Unii l-au asociat cu un rit de inițiere, alții cu laboratorul unei noi sociabilități, iar alții cu etica revoltei. În parte, comunismul îi datorează disoluția, iar capitalismul supraviețuirea. A existat însă și o parte mai întunecată, marcată nu doar de ravagiile drogurilor ori de deruta care pe alocuri a însoțit revoluția sexuală, ci și de confruntarea, nu totdeauna catartică, cu dimensiunea noastră dionisiacă. Unii au deplâns lipsa de perspectivă a revoltei al cărei debușeu a fost, dar tocmai integrarea acestui radicalism într-o tonalitate acceptabilă social a fost neașteptata sa reușită. Trebuie să fim realiști, să nu ne grăbim cu polarizările facile și să învățăm cu adevărat discernământul pe care îl prețuiau și asceții. Nimic nu-i place mai mult diavolului decât eșecul nuanțărilor inconfortabile. Simte deja mirosul sângelui.