Pe aceeași temă
Pe câmpul de onoare. O istorie a duelului la români, cartea istoricului ieşean Mihai Chiper, analizează, cu multă abilitate şi pertinenţă, plecând de la o serioasă şi aplicată studiere a surselor epocii, în continuarea unei cercetări anterioare1, una dintre modele masculine ale vechii Românii, complet ignorată în timpul regimului proletar, o modă puţin cunoscută de rezolvare a disputelor de onoare. Cu toate acestea, duelul, după cum o demonstrează Mihai Chiper, era o adevărată instituţie a elitei româneşti de dinainte de cel de al doilea război mondial. „Dueliştii nu luptă pentru a învinge, pentru a-i provoca adversarului cât mai multe răni cu spada sau, în cazul duelului cu pistolul, pentru a nimeri lovitura fatală. În secolul al XIX-lea, duelul era o luptă în care participanţii se angajau în primul rând ca să-şi dovedească simţul onoarei, iar nu ca să obţină un rezultat. Nu conta foarte mult cine a fost mai rapid, cine a lovit mai dibace cu sabia.“
Precum multe alte mode aduse de feciorii de boieri trimişi de părinţi să se lumineze şi să studieze în Occident, mai ales în Franţa şi în spaţiul germanic (încă fărâmiţat), duelul a apărut în Principatele Dunărene după 1820. Partida franceză prefera scrima, după cum era la modă în Franţa, în timp ce partida germanică, mult mai războinică şi infatuată (dar, în consecinţă, şi sângeroasă), adopta pistolul. Problema duelului a ajuns atât de spinoasă şi scăpată de sub control, încât domnitorul Mihail Sturdza a decis să-l interzică în Moldova în 1842. De altfel, fiul domnitorului, Dimitrie M. Sturdza, aflat la studii în Franţa, fusese exmatriculat din Colegiul Lunéville în urma unui duel cu un elev. „De la bun început pravila include însă un evident privilegiu de clasă, păstrat în legislaţia românească până după 1940: duelul nu este o nelegiuire obişnuită, ci una caracteristică boierilor.“ De aceea, şi pedepsele iniţial mai dure (ocna alături de deținuţii de drept comun) au fost îmblânzite, în funcţie de consecinţele duelului (în caz de ucidere a celeilalte părţi se putea ajunge la o pedeapsă de până la 10 ani de recluziune într-o mănăstire şi o amendă de la 200 până la 1.000 de galbeni, însă, practic, nimeni nu a stat 10 ani în recluziune).
Personalităţi paşoptiste de frunte au fost implicate în chestiuni de onoare, precum Nicolae Bălcescu în conflict politic cu Christian Tell, Dimitrie Bolintineanu, Cezar Bolliac, Kogălniceanu sau chiar cel care va marca istoria naţională, Alexandru Ioan Cuza. Boierimea bătrână îi considera pe aceştia „duelgii“ şi condamna atitudinea lor războinică, însă pentru paşoptişti onoarea era ceva cât se poate de palpabil - aveau „datorii de onoare“, ei fiind „oameni de onoare“. Cuza a fost un convins duelist, fiind iniţiat în arta scrimei de un fost ofiţer al lui Napoleon I şi primind o trusă de pistoale de duel de la Napoelon al III-lea care se află în patrimoniul Muzeului Municipiului Bucureşti. Mai mult, el a încurajat duelurile în timpul domniei sale, ca o modalitate de a întări spiritul de corp al armatei. Unul dintre exemple demonstrează mai degrabă lipsa de pregătire a ofiţerilor români - este vorba despre duelul dintre ofiţerul moldovean Spiru şi baronul Barbu Bellu, care s-a încheiat cu moartea primului, totuşi militar. Locotenentul Al. Candiano-Popescu, devenit celebru în timpul pseudo-republicii de la Ploieşti din 1870, a avut un duel cu un alt ofiţer pe care l-a ucis, el fiind doar rănit la genunchi.
// MIHAI CHIPER |
Cât de răspândită a fost această modă? Mihai Chiper răspunde în cunoştinţă de cauză: „departe de amploarea fenomenului în Germania, Franţa, Italia, Austria sau Rusia. Întârzierea istorică, decalajele şi structura societăţii fac din români doar imitatori târzii ai unui obicei pe care şi-l însuşiseră în modernitatea timpurie“. Se vede treaba că şi în această privinţa eram în urma Europei civilizate, care se duela cu mult mai mult sârg. Având în vedere că duelul era complet necunoscut păturilor sociale umile, care formau marea majoritate a populaţiei Vechiului Regat (în acest sens, amuzantă este respingerea provocării la duel de către un comerciant banal, provocat de un politician care se simţise jignit pentru că primul îi ceruse să dea dovadă de cinste în cheltuirea banului public şi care afirmă, fără emfază, că el, ca om de prăvălie, se ocupă cu altceva decât cu duelul), se pare că nu am sta chiar atât de rău, căci, la o populaţie urbană de un milion de locuitori (18% din populaţie), am putea vorbi despre 1.500 de dueluri (cifră aproximativă, căci duelurile sunt afaceri sensibile, nu sunt înregistrate în arhivele primăriilor, cunoșterea lor putându-se deduce din presa timpului, care opera şi ea selectiv) şi, având în vedere că în fiecare afacere de onoare erau implicate cel puţin şase persoane (duelgiii, plus patru martori, căci fiecare trebuia să numească doi), se ajunge la o cifră de aproximativ 20.000 de participanţi. Care sunt categoriile sociale cele mai implicate în duelurile de onoare? Evident, cele care au conştiinţa onoarei. Ofiţerii erau cei mai implicaţi, urmaţi de politicieni (cum altfel?) şi, abia pe locul al treilea, de jurnalişti. Profesiile liberale (medici, avocaţi) au cunoscut o dinamică ascendentă remarcabilă în a doua jumătate a secolului XIX, pentru că şi statutul lor social era altul.
Insă nu trebuie să credem că aceste dueluri erau extrem de periculoase, într-o jumătate de secol doar 4% din cazuri sfârşindu-se tragic (17 cazuri mortale), 14% soldându-se cu răniri grave şi spitalizări, 35% răniri uşoare (pentru că se stabilea dinainte, de către martori, ca duelul să se încheie la prima rănire - au premier sang) şi 41% nu se soldează deloc cu răniri. Simpatică este formularea din epocă care desemna duelul cu „ieşirea pe teren“. În funcţie de gravitatea ofensei (dar şi aceasta ţine de factorul subiectiv), se putea combate formal sau până la moarte chiar. „În deceniul dinaintea Primului Război Mondial, duelul devine parte a arsenalului de comunicare politică, un indicator al curajului politic ori al laşităţii adversarului. Schimbul de martori dintre oficioasele partidelor şi aripile sau disidenţele lor se practică nu atât ca formă de intimidare, cât ca demonstraţie a trăsăturilor liderului politic: curaj, bărbăţie, principii etice.“ Cel mai grav incident este cel din 1897, când liderul conservator, foarte aprig şi pasional, de altfel, Nicolae Filipescu, îl provoacă la duel pe George Em. Lahovari, care scrisese un articol critic la adresa conservatorilor în ziarul pe care-l conducea, L’Indepéndence Roumaine. Duelul are loc într-o mică sală de scrimă, iar Filipescu îl răneşte mortal pe Lahovari, provocând un scandal uriaş în epocă. În urma unui proces, Filipescu a fost condamnat la şase luni de închisoare, dar a fost rapid graţiat de Carol I. Interesant este şi că peste aproape două decenii acelaşi Filipescu avea să ducă o campanie aprigă pro-Antantă, lovind în cel care-l graţiase, Carol I, fidel alianţei României cu Puterile Centrale.
Instituţia duelului a supravieţuit măcelului primului război mondial, care a făcut ţăndări vechea lume dominată de onoare, făcând loc ideologiilor totalitare care nu aveau nimic a face cu ideea de onoare cavalerească. „În primul deceniu interbelic, înregistrăm (în România Mare) 235 de afaceri de onoare şi 66 de dueluri, păstrându-se neschimbat ritmul început la 1880 şi întrerupt pe perioada războiului (...) Abia în ultimul deceniu interbelic putem vorbi despre un declin al afacerilor de onoare, respectiv de numai 79 de afaceri de onoare şi 19 dueluri (totalul perioadei interbelice ar fi de 438 afaceri de onoare şi 119 dueluri).“ În perioada interbelică se remarcă un singur duel cu consecinţe grave, acela din 1921, între fiul mai mic al scriitorului, dar şi politicianului Duliu Zamfirescu, Lascăr Zamfirescu, şi Dumitrescu D. Maican, ce se soldează cu moartea lui Lascăr, fiind ţintit drept în frunte de Maican, care execută doar două luni de închisoare la Văcărești. Şi Nicolae Iorga a fost implicat în mai multe afaceri de onoare, dat find şi temperamentul său vulcanic şi vanitatea exacerbată, dar Iorga preferă interpuşii care se bat în locul lui, fapt care este speculat în registrul ironic de epigramistul AL.O. Teodorescu. Tentaţi să ia calea onoarei în perioada interbelică au fost şi magistraţii, judecătorii şi în special avocaţii, care uitau subit de legislaţia pe care trebuiau să o apere şi se aruncau în dispute de onoare chiar dacă cele mai multe se rezolvau pe cale paşnică, prin negocierea martorilor părţilor, fapt convenabil ambelor parți (şi cu onoarea reparată, şi fără a fi răniţi). Însă duelul era în epocă şi o modalitate folosită de personaje mai degrabă obscure pentru a-şi face publicitate, de a intra în atenţia opiniei publice. Uneori, după sfârşitul fericit, combatanţii, extenuaţi de efort, comandau trăsuri să-i ducă la Capşa (benchetuind împreună, dar împărţind costurile jumătate-jumătate).
Mihai Chiper analizează, la finalul volumului, evoluţia duelului în teritoriile româneşti din Imperiul Austro-Ungar, din Bucovina austriacă şi Transilvania maghiară. Dacă bucovinenii s-au sincronizat cu modele austriece, în Transilvania însă conflictul mocnit, de lungă durată, mai ales după 1848-1949, dintre unguri şi români avea să presupună şi recurgerea la duel în mai multe rânduri. Iniţial, „pentru români, această practică pare lipsită de miză şi trece drept un ritual străin. Duelul este şi o formă implicită de selecţie socială elitară, de la care foarte mulţi români sunt excluşi din cauza preponderenţei populaţiei rurale şi care se suprapune peste marginalizarea etnică. De regulă, românimea nu poate furniza egali de acelaşi statut social cu nobilimea sau burghezia maghiară“. Acest fenomen este caracteristic secolului al XIX-lea, căci la cumpăna anului 1900 şi românii ardeleni încep a se integra în burghezia provinciei, având şi o intelectualitate remarcabilă, astfel încât recurgerea la duel pentru a spăla onoarea naţională, jignită de presa maghiară, devine curentă.
Pornind de la dueluri, Mihai Chiper oferă şi o radiografie a elitei politice şi culturale române din perioada interbelică şi din secolul al XIX-lea. Din fericire pentru noi, inexistenţa duelului după 1990 a salvat elita politică şi mediatică română de la o decimare completă, având în vedere torentul de jigniri care a năpădit scena politică şi mediatică faţă de care afacerile de onoare de dinainte de 1945 par a fi floare la ureche. Pentru că, pentru a recurge la duel de onoare, trebuie să ai sau măcar să mimezi... onoarea. //
Nota
1. Duel şi masculinitate în România (1859-1914), Editura Universităţii „A.I. Cuza“, Iaşi, 2012.