Pe aceeași temă
Diavolul în istorie va fi o lucrare de referinţă pentru a înţelege geneza grozăviilor sec. XX.
Cea mai recentă carte de analiză istorică scrisă de Vladimir Tismăneanu, Diavolul în istorie (preluând formularea lui Leszek Kołakowski), având un subtitlu edificator, Comunism, fascism şi câteva lecţii ale secolului XX, a cunoscut un mare succes în Statele Unite, dovadă fiind şi numeroasele recenzii favorabile. În mod sigur, versiunea românească va fi acompaniată de alte nenumărate luări de poziţie, subiectul fiind sensibil. O asemenea carte nici nu are cum să nu stârnească valuri, să nu fie dezbătută. Însă pentru a ajunge acolo, ea trebuie citită cu creionul în mână, căci reprezintă sinteza unui remarcabil efort intelectual de patru decenii. H.-R Patapievici observa cu profunzime şi claritate: „cu această carte, Vladimir Tismăneanu atinge cele mai grave acorduri ale angajamentului său moral în favoarea demnităţii şi a libertăţii omului“. Volumul profesorului Tismănenau nu este deloc o lectură facilă. Acum zece ani, nu aş fi înţeles nici jumătate din el, recunosc. Inutil de menţionat că am subliniat un sfert...
Câteva direcţii par clar conturate: 1) comparaţia ideatică a celor două extreme, comunismul şi extrema dreaptă (cu cele două forme bine definite, nazismul şi fascismul) printr-o analiză care este purtată la toate nivelurile discuţiei istorice; 2) transformarea şi lupta din interiorul regimurilor comuniste, după moartea lui Stalin, între marasmul şi încremenirea în vechiul proiect şi tendinţele marxizante primăvăratice, de reformulare a filosofiei politice marxiste; 3) reflecţii ce se concentrează asupra căderii spectaculoase a sistemului comunist şi 4), last but not least, „învăţăminte“. Prin chiar parcursul profesional şi trecutul său personal, Vladimir Tismăneanu este un expert desăvârşit în istoria comunismului, iar reflecţiile sale faţă de acest subiect rămân deosebit de atractive şi pertinente. Faptul că au fost oferite lumii anglo-saxone, mult mai puţin conştientă de mirajul utopiei comuniste, este cu atât mai lăudabil. „Nu mai este posibil să întreţinem şi să apărăm imaginea unui Lenin relativ benign, ale cărui idei au fost sălbatic deformate de sociopatul Stalin. Obsesia ideologică a fost elementul crucial care a determinat deciziile liderilor totalitari. Ei au trăit de pe urma ideologiei, în funcţie de ideologie şi pentru ideologie. Sectele mesianice bolşevică şi nazistă erau constructe ideologice strâns legate.“ Este adevărat că „un sentiment continuu că, până la urmă, există o dimensiune morală în utopia bolşevică, la care se adaugă exploatarea emoţiilor antifasciste, a împiedicat necontenit recunoaşterea simplului fapt că, încă de la întemeierea sa, sovietismul a fost un sistem criminal“, pentru că „atracţia comunismului a fost legată de puterea extraordinară a ideologiei sale (şi mitul nucleu al partidului purtător al raţiunii în istorie). Nicio altă mişcare revoluţionară nu a reuşit atât de bine precum leninismul să transforme un crez gnostic într-o armă autohipnotizatoare. Militanţii leninişti de pretutindeni au crezut în mitul partidului cu o ardoare comparabilă doar cu a celor iluminaţi ai sectelor religioase milenare.“ Din păcate pentru ei, „Speranţa pe care bolşevismul a adus-o atâtor oameni a fost o minciună. Impactul complet al minciunii poate fi măsurat doar prin coşmarul milioanelor de fiinţe pe care le-a ucis“. Rolul avut de Lenin a fost esenţial (şi, evident, fără Lenin, Stalin nu ar fi avut sens), „mulţumită lui Lenin, un nou tip de politică s-a născut în secolul XX, având ca fundament fanatismul, elitismul, devotamentul neclintit faţă de o cauză sfântă şi subjugarea totală a raţiunii critice în favoarea lealităţii faţă de o autointitulată avangardă a unor illuminati militanţi“. La momentul radicalizării utopiei revoluţionare în funcţiune, obsesia lui Lenin şi Stalin (şi, din acest motiv, a altor dictatori comunişti) de a curăţa şi purifica grădina umană, focalizarea comunismului pe eliminare, s-a metamorfozat „în exterminare“. Până la urmă, Lenin a pus la punct şi tehnica războiului civil continuu, „începând cu Lenin şi înrăutăţindu-se sub Stalin, puterea cuprinzătoare a violenţei de stat în URSS a relevat o disponibilitate continuă de a declara război restului societății, după cum afirma Scammell“.
În viziunea lui Tismăneanu, „până în 1956, Gulagul a reprezentat proiectul managementului uman în URSS (...) Gulagul a constituit modelul normativ aflat la baza proiectului comunist al modernităţii, sursa primară de subdezvoltare impusă de toate regimurile de tip sovietic (...) Întreaga tragedie a comunismului rezidă în această declaraţie halucinantă: viziunea unei elite superioare, ale cărei obiective utopice consfinţesc cele mai barbare metode, respingerea dreptului la viaţă al acelora definiţi drept paraziţi şi prădători degeneraţi, dezumanizarea deliberată a victimelor şi ceea ce Alain Besançon a identificat în mod corect drept perversitatea ideologică din miezul gândirii totalitare - falsificarea ideii de bine“. Cât despre urmaşul lui Lenin, el crede că „stalinismul ca religie politică a răsturnat morala tradiţională: bine şi rău, viciu şi virtute, adevăr şi minciună, toate au fost drastic reevaluate. Se urmărea astfel crearea unui sistem care unea victima şi torţionarul, care abolea tabuuri morale tradiţionale şi întemeia un cod diferit, cu diferite prescripţii şi prohibiţii“. Analiza punctuală a concepţiilor, efectelor sistemului comunist se poate întinde de-a lungul unor sute bune de pagini, cert este că „Bolşevismul a fost opusul statului domniei legii“, pentru că el avea ambiţii mari: nici mai mult, nici mai puţin decât să reînnoiască sufletul omenesc!
Comparaţia celor două sisteme totalitare este cel de al doilea palier al volumului. „Comunismul şi fascismul au fost susţinute de sensul istorico-politic al urgenţei istorice şi de hotărârea lor de a acţiona într-o manieră radicală“. Staliniştii şi naziştii şi-au declarat cu mândrie fanatismul şi au abolit autonomia umană prin loialitatea faţă de partid/lider/dogmă. Principalul scop al ataşamentului ideologic revoluţionar a fost acela de a organiza colonizarea mentală a indivizilor, de a-i transforma în „constructori entuziaşti ai utopiei totalitare (...) Atât leninismul, cât şi fascismul s-au promovat ca străpungeri revoluţionare către o nouă viaţă (...) fascismul a fost o patologie a iraţionalismului romantic, iar bolşevismul a fost o patologie a hiperraţionalismului inspirat de Iluminism“.
Există însă şi câteva deosebiri inerente între cei doi „verişori“. „Naţional-socialismul nu a atins niciodată un nivel de coerenţă teoretică şi sofisticare conceptuală comparabil cu paradigma marxistă şi descendenţii săi. Ar fi imposibil să vorbim serios despre filosofia nazistă. Cu toate acestea, esenţa internă a anticapitalismului profund, a obsesiilor antiliberale şi antidemocratice poate fi găsită în ambele doctrine, altfel potrivnice.“ O altă deosebire – „în interiorul lumii comuniste s-au făcut demersuri în sensul căutarii reformei și chiar a unui socialism cu față umană, dar un asemenea lucru ar fi fost de neimaginat sub nazism“. În plus, în cazul fascismelor, partidele nu au avut rolul, mistic aproape, pe care l-a jucat „partidul aleşilor“ în comunism, partidele fasciste fiind construcţii pentru a pune în valoare suplimentar figura Conducătorului. Polemica numerică ce pleacă de la compararea celor două sisteme de ucidere în masă, mecanismele cele mai eficiente ale sistemelor represive, Gulagul şi Holocaustul, este respinsă: „compararea celor două ruşini absolute ale secolului XX, Gulagul şi Holocaustul, duce adesea la neînţelegeri şi sentimente ofensate în rândul victimelor uneia sau celeilalte dintre aceste două monstruozităţi. Ceea ce este regretabil, pentru că, de fapt, niciunul nu va fi vreodată reamintit îndeajuns“.
Tismăneanu se aventurează şi pe tărâmul dezvrăjirii treptate de comunism a unor comuniști luminaţi (sau măcar realişti, însă, cum bine se arată, atunci când un comunist redevine realist, el cam încetează să fie de fapt comunist), cum a fost cazul cu Gorbaciov, fenomen fără de care cu greu am fi putut vorbi de anul 1989. „Gorbaciovismul a încercat să ofere antidotul la patologiile excesive ale cinismului, corupţiei şi nepotismului. Ultimii ani ai Uniunii Sovietice au fost în mod fundamental caracterizaţi de un fenomen iconoclast naţional, cu principalele fundamente mitologice ale sistemului existent prăbuşindu-se unul după altul.“ „Gorbaciov rămâne ultimul şi cel mai influent dintre liderii leninişti est-europeni care au încercat să umanizeze un sistem în esenţă inuman. (...) Graţie lui Gorbaciov şi gorbacioviştilor, URSS s-a transformat dintr-un stat bazat pe dispreţul pentru individ şi dominația legii într-un stat în care drepturile omului şi cele civile erau luat în serios. Şi, indiferent de ce s-ar putea crede despre filosofia politică postleninistă a lui Gorbaciov, este totuşi cert faptul că s-a disociat de trăsăturile despotice evidente ale vechiului regim.“ Făcând contabilitatea acestor regimuri, „este acum evident faptul că principala putere a regimurilor comuniste a constat în abilitatea lor de a menţine un climat de teroare şi deznădejde; principala lor slăbiciune a fost eşecul în a supune mintea umană. Nu subestimez probleme economice intrinseci ale acestor regimuri, dar principala lor vulnerabilitate a fost neputinţa de a produce încredere“. În aceste condiţii, atunci când s-a ivit o breşă, când sistemul însuşi a lăsat să se întrevadă cea mai mică urmă de neîncredere, germenii societăţii (cea civilă) au profitat pentru a ataca societatea necivilă (pentru a reproduce termenii preluaţi de autor). Trebuie să rămânem vigilenţi, căci: „Dacă există o morală principală a marii drame revoluţionare care s-a derulat în Europa de Est în 1989, atunci aceasta este: că istoria nu arată niciodată ca un bulevard cu un singur sens şi că viitorul este întotdeauna definit de mai mult decât de o singură alternativă“ (cam aceeaşi viziune o are şi Lucian Boia). Apoi: „rolul ideilor în prăbuşirea comunismului nu ar trebui subestimat. Religie seculară adusă la putere şi susţinută de idei, comunismul a dispărut din cauza ideilor. (...) Lecţia revoluţiilor din 1989 este, prin urmare, complexă. Ea priveşte renaşterea cetăţeniei, o categorie abolită deopotrivă de comunism şi fascism, dar, totodată, şi reîmputernicirea adevărului. Ceea ce am învăţat din 1989 reprezintă un argument indiscutabil în favoarea valorilor pe care astăzi le considerăm esenţiale şi exemplare pentru democraţie“.
Diavolul în istorie va fi o lucrare de referinţă pentru a înţelege geneza grozăviilor secolului XX (şi când stai să te gândeşti la rece că totul a pornit de la nişte cuvinte...), o sinteză remarcabilă între gândirea pură şi dură a autorului şi a celor mai importanţi autori care au reflectat şi scris despre cele două fenomene totalitare şi reprezintă, probabil, punctul cel mai înalt atins de Vladimir Tismăneanu în remarcabilul şi constantul său efort (de o viaţă, până la urmă) de a înţelege fenomenul totalitar. Căci „Reevaluarea istoriei totalitarismelor secolului XX ne oferă lecţii şi valori pentru protejarea democraţiei şi libertăţii, atât la stânga, cât şi la dreapta. Antifascismul şi anticomunismul reprezintă reacţii logice la experienţele şi realităţile unui secol devastat“. //