Pe aceeași temă
În lumea în care trăim, atât de ostilă, dezagregată și fără orizont, ne-am dori parcă uneori ca arta, teatrul în speță, să ne ofere drept recompensă o oază de liniște, gânduri tihnite și calmul necesar contemplării. E clar că nu se poate asta, fiindcă, mimată sau reală, angajarea face parte și ea dintre miturile contemporaneității, așa încât, între mesajele belicoase ale unor confrați care mai speră să schimbe cu teatrul lumea și narcisismul neproductiv al altora, trebuie cu siguranță să alegem calea de mijloc. Să acceptăm, așadar, că la teatru suntem chemați să ne spunem părerea despre subiectele arzătoare ale lumii și să ne bucurăm, în același timp, când lucrul acesta îl putem face în compania unor artiști adevărați care știu să facă diferența între tribuna publică și spațiul creator al sălii de spectacol unde se plămădesc vise și se speră la bine și frumos.
Ca să-și poată atinge acest scop, teatrul a știut de-a lungul timpului să prizeze prerogativele vremii, restituindu-le după puteri spectatorilor și, mai departe, societății. Nu spunem aici lucruri noi, firește, doar că astăzi, într-o lume a exceselor, acest echilibru devine fundamental. Prin selecția făcută, chiar dacă incompletă la scara țării și inegală valoric, ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru (FNT) a reușit să ne dea iluzia acestui sens al normalității pe care cultura, credem noi, cei din interiorul ei, poate să-l apere. Timp de zece zile am trăit această frumoasă iluzie din care ieșim acum gata de o nouă bătălie cu logica și criteriile, cu legile și ierarhiile publice. În bogăția uneori redundantă a afișului acestei ediții, a 26-a, încercăm să distingem câteva dintre preocupările care pot fi considerate relevante pentru imaginea generală a teatrului contemporan de la noi și de aiurea.
Amprente regizorale
În ciuda teoriilor care proclamă sfârșitul erei regizorului (în favoarea devising-ului), spectacolele căutate rămân în continuare cele care au girul unor regizori cu viziune și metodă. Și nu întâmplător spectatorii s-au înghesuit, de pildă, să vadă Iulius Caesar, de Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete, realizat cu trupa exemplară a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, nu la capacitate maximă de data asta, sau mai recenta producție de la Naționalul ieșean cu Cafeneaua de Goldoni. Două capete de pod de la care am putea spune că se revendică preocupările importantului regizor - unul marcat de mesajele politice majore ale marii literaturii, cărora le aplică stilul său vizionar, poetic, ceva mai cețos de data asta; celălalt celebrând tema teatrului ca iluzie și spiritul ludic care, prin Cafeneaua, amintind de Piațeta și Teatrul comic ale aceluiași Goldoni, ne gâdilă nostalgiile. Într-o etapă a sintezelor și revizitărilor, Andrei Șerban exaltă la rându-i în spectacolele recente bucuria de a redescoperi energiile ascunse ale spectacolului - vezi sonoritățile agitate și plonjarea în paranormal din acest Carousel după piesa clasicului Ferenc Molnár. Mihai Măniuțiu își trăiește actuala vârstă artistică promovând divertismentul metafizic, de el inventat, pentru a se exprima cu cinism pe teme grave precum moartea (vezi Meteorul de Dürrenmatt la TN Timișoara). Bocsárdi László, regizor grav și cerebral, surprinde prin emoția generată de tulburătorul său spectacol Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, la Teatrul Național din Cluj, desemnat drept cel mai bun spectacol al anului 2015 la Galele UNITER. Alături de aceștia, Alexandru Dabija, Felix Alexa sau Dragoș Galgoțiu ocupă în continuare și uneori inerțial linia întâi a consacraților, cu o cotă de popularitate regăsibilă în box-office.
Amprente puternice impun, în schimb, regizorii noului val, de la Radu Afrim la Bobi Pricop. Primul reconfirmând prin spectacolul Între noi numai de bine, de la Teatrul Național din București, de pildă, apetitul pentru ironie și grotesc din care se nasc viziuni fantastice copleșitoare despre lumea de azi. O lume pe care care i-o livrează poetic aici poloneza Dorota Masłowska, exasperată ca și el de consecințele halucinante ale așa-zisei civilizații globale postindustriale. Foarte tânărul Bobi Pricop, apreciat pentru inovație în folosirea noului concept silent disco, performează și în spectacolul O poveste cu un câine la miezul nopții, ales în festival, dându-ne ocazia să privim cu optimism spre noua tehnologie video, care, după cum se vede, poate seconda creativ tehnicile dramatice noi bazate pe discontinuitate, conceptualitate și eliptic în redarea poveștilor scenice. În oglindă, procedeul rimează cu tendința spre atomizare și solitudine a societății moderne.
Spectacolul scenografic
În consonanță cu performanțele scenografiei mondiale, există și în teatrul românesc nu doar scenografi de top, ci și o întreagă mișcare de valoare incontestabilă. Nume noi și multe se impun în aproape fiecare stagiune, producând surprize prin modul inedit de abordare a spațiului teatral, prin poetici inedite, multă fantezie și pricepere în folosirea noilor materiale și tehnici scenice. Adeseori, scenografii sunt și light designeri și aceasta face ca imaginea vizual-plastică să dea tonul reprezentației. Ne-am întâlnit în festival cu scenografiile spectaculoase și intens personalizate de la un spectacol la altul ale tânărului Adrian Damian (premiu pentru scenografie la Galele UNITER), artist poate prea solicitat în ultima vreme; am apreciat, de asemenea, originalitatea și minuțioasa artă a detaliului la Iuliana Vîlsan, scenografiile remarcabile ale lui Vladimir Turturică, Irinei Moscu sau Alinei Herescu, chiar dacă nu toți au avut acum ocazia să fie văzuți. Ei vin dintr-o tradiție fabuloasă a scenografiei naționale, reprezentată de artiști ca Dan Jitianu, Paul Bortnovski, Vittorio Holtier, Mihai Mădescu, Doina Levintza, Helmut Stürmer (al cărui experiment numit Fuchsiada ne-a demonstrat cât de inepuizabil e rezervorul său de talent și energie).
Imagine din spectacolul Cafeneaua, în regia lui Silviu Purcărete (foto: Maria Ştefănescu)
Cum era și firesc, FNT n-a obosit să-i omagieze. În ediția aceasta a venit rândul lui Dragoș Buhagiar să prezinte o personală, după ce Lia Manțoc și-a amânat cu un an participarea. Obiectele pe care le-a ales pentru expoziția de la Muzeul Național de Artă ne aduc în memorie nu doar unele dintre spectacolele emblematice ale prodigioasei sale cariere, ci și câteva dintre vârstele creatoare ale scenografului Buhagiar. Marcate de noi descoperiri sau performanțe, acestea și-au trăit de fiecare dată originalitatea în și prin spectacolele pentru care au fost create. Elizaveta Bam de Daniil Harms, în regia lui Alexandru Tocilescu (Teatrul Bulandra), Turandot de Gozzi, în regia lui Andriy Zholdak (Teatrul „Radu Stanca“, Sibiu), Uriașii munților de Pirandello, în regia lui Silviu Purcărete (Teatrul Național din Iași), Mountainbiker de Volker Schmidt, în regia lui Radu Nica (Teatrul German din Timișoara) sunt prezente în expoziție prin intermediul obiectelor cu valoare de simbol pe care scenograful le-a mai putut recupera din magazia teatrelor. (Ce bine ar fi dacă teatrele, intuind valorile de patrimoniu, ar privi mai cu grijă problema...) Corabia lui Corleone din Uriașii..., basorelieful cu zei antici hiperbolizând excesul de putere vituperat în Turandot, feluritele piese art deco din Elizaveta Bam, într-o expunere tip instalație, aduc ceva din atmosfera spectacolelor pe care cândva le-am admirat, mai ales că expunerea e făcută după toate datele unui concept modern, ambiental (lumini, muzică, punere în pagină studiată). În festival, Buhagiar și-a dat măsura măiestriei și prin superba scenografie de la Cafeneaua, care, cu toate dificultățile montării pe scena Operei Naționale, și-a putut lăsa admirate liniile decorului venețian pictat, pe care joacă părelnic umbrele unui trecut apus și răpus la vedere de fulgerele electronice ale prezentului.
Pe baricade
Consecvența în impunerea unui teatru angajat social a fost reprezentată în festival de Gianina Cărbunariu, care, mai mult decât colegii săi de preocupări Peca Ștefan și Ana Mărgineanu, care au realizat împreună spectacolul, apreciat și el, Anul pierdut 1989, de la Teatrul Mic, se distinge prin acuta noutate a temei. După alte câteva subiecte de interes public abordate de autoarea-regizoare în cadrul programului european Orașele pe scenă, Gianina Cărbunariu aduce în discuție în actualul spectacol, Oameni obișnuiți, realizat la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu, ca proiect Be SpectACTive!, problema avertizorilor de integritate (whistleblowers), oficializată în țări precum Anglia și Italia, categorie civică asezonată original, underground și în România, sub denumirea infamantă de turnător. Destinele alese drept model de autoare în spectacolul său strict documentat lămuresc însă problema, evidențiind motivația de conștiință a cetățenilor care se angajează în cauze sociale juste ajungând să fie huliți, condamnați, eliminați de societate și autorități, la adăpostul unor legi confuze sau părtinitoare. Trupa excelentă de actori, formată din Ofelia Popii, Mariana Mihu, Dana Taloș, Marius Turdeanu, Ioan Paraschiv, Florin Coșuleț, își asumă convingător cazurile, făcându-le relevante pentru publicul din România, străin de problemă și de importanța ei. În decorul adecvat, adaptat necesităților minimaliste ale spectacolului de Mihai Păcurar, spectacolul are forța concentrării maxime care explodează în câteva noduri dramatice, simultane biografiei reale a personajelor (îmbolnăvirea de cancer a doctoriței concediate pentru că demascase nereguli birocratice, expulzarea tânărului incomod dintr-o multinațională, pensionarea prematură a funcționarei care refuză chiulul colegilor...). Puse în oglindă, imaginile reale filmate și cele rezultate din reconstituirea lor în spectacol se completează reciproc, făcând demonstrația rotundă și elocventă. (Din păcate, cazul românesc legat de autostrada Sibiu-Orăștie e cel mai neconcludent.)
Teatru și film
Continuă să aibă succes în teatru spectacolele realizate după scenariile unor filme celebre. Au fost câteva exemple valoroase și în acest festival: The Sunset Limited de Cormac McCarthy, producție a teatrului independent Unteatru, regia Andreea și Andrei Grosu (nominalizare la categoria „cel mai bun spectacol“ la Galele UNITER), cu partituri de dificultate surmontate corespunzător de actorii Richard Bovnovski și Șerban Pavlu, care-și asumă vibrant destinul celor doi necunoscuți ce se întâlnesc într-o stație de metrou, un terminal cu valoare de ultimatum pentru viețile lor la răscruce. Un spectacol reflexiv despre adevăr, credință, voință și alte noțiuni de bază ale codului nostru axiologic, foarte căutat, pe bună dreptate. Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, după celebrul film cu același titlu de Lars von Trier, a fost opțiunea regizorului Vlad Massaci (cu mai vechi pasiuni pentru programul Dogma al cineaștilor nordici) care a realizat un spectacol emoționant la limita melodramei (în ciuda decorului constructivist al lui Andu Dumitrescu), la Teatrul „Sică Alexandrescu“ din Brașov, revelându-ne-o totodată pe Mădălina Ciotea, o actriță foarte talentată și de perspectivă, care impune ideea sacrificiului feminin în condiții de viață ostile, cu multă candoare și dramatism.
Imagine din spectacolul Acum, de Carolyn Carlson (foto: Adi Bulboacă)
În fine, la Teatrul Național din Timișoara s-a produs o joncțiune teatru-film de altă natură prin invitarea regizorului Radu Jude, autor, între altele, ale unui recent succes cinematografic (Inimi cicatrizate) pentru realizarea spectacolului Scene dintr-o căsnicie, după un scenariu de Ingmar Bergman, scris inițial pentru televiziune și inspirat, se pare, din propria experiență de viață. Montarea e din categoria teatrului psihologic, abordat cu mijloacele raționalismului modern, care-l face probabil și pe regizor să spună despre tema textului - criza cuplului - că ar fi „prostia, înțeleasă nu ca lipsă de IQ, ci ca o prostie adâncă, metafizică, o prostie consubstanțială ființei umane, o prostie cehoviană“. Piesa pune sarcini majore de interpretare celor trei actori, trei, pentru că regizorul găsește de cuviință să distribuie două actrițe în rolul femeii, pentru a da, probabil, senzația multiplicării situației dezbătute, mai ales că bărbatul e sedus de ideea adulterului practicat în serie. Așa încât Alina Ilea o joacă la început în cheie vag sentimentală pe femeia părăsită, devenită mai apoi, în interpretarea plină de forță a Claudiei Ieremia, cinică și revanșardă. Ion Rizea, variantă macho a soțului ratat nu doar în căsnicie, accentuează realismul și directețea cu care subtilul Bergman a creat personajul pe urmele la fel de misoginului Strindberg. Adăugând idei spectacolului, Iuliana Vâlsan îi sechestrează pe soți într-un fel de cutie cu plafonul în pantă, gata să-i sufoce.
Excelența la FNT
Dacă e să ne imaginăm trestia gânditoare despre care vorbea Pascal, apoi ea nu poate fi, după ce am văzut-o dansând, decât Carolyn Carlson. Cadoul făcut de FNT a fost această întâlnire magică într-un spectacol de o stranietate rară, unde, dansând ea însăși alături de trei minunați actori-dansatori orientali, cu dansul în sânge, o mare artistă confirmă mitul transparenței metafizice a dansului. Unduindu-și brațele în fluidul muzicii apelor care invadează spațiul, Carolyn Carlson e poezia în direct. Invocând elementele naturii și energiile alcătuitoare, artista impune conceptul ei despre teatru-dans ca pe o lege a corpului în armonie cu lumea din care vine și în care se întoarce, mai ales în fabulosul spectacol Acum, care ne cheamă să fim, here and now, noi înșine, în casa sufletului, pentru că ceasul (care e și în decor) ticăie și timpul nu se mai întoarce. Acest spectacol, creat în coproducție cu Teatrul Chaillot de la Paris, e tot ce se poate imagina mai frumos și mai stenic în materie de artă a spectacolului, îmbinând imaginea video, muzica, dansul și vorba poetică în cel mai original și fascinant mod. Ovațiile au fost pe măsură.
Cu Lev Dodin și faimoasa sa trupă de la Malîi Teatr din Sankt Petersburg ne-am mai întâlnit. Livada cu vișini care poposește acum la București e un spectacol de patrimoniu care nu poate lipsi din orice palmares exigent, mai ales că faimosul regizor se poziționează aici, ca și alte ori, cu un simț al timpului nemaipomenit la distanțe egale față de cultura rusă și cea universală. Astfel că, această Livadă, ai cărei stăpâni expropriați par niște exilați din propria biografie, e nu doar rusească, ci și premonitorie pentru oricare dintre vremurile în care, sub pretextul înnoirii, omenirea mai face un pas spre barbarie. Metafora pădurii de suflete din finalul spectacolului ne lasă însă speranța unei supraviețuiri spirituale în chiar miezul tragediei. Un gând frumos, pe care doar seninătatea ninsă a acestui fermecător maestru septuagenar, cu trupa lui de mari actori, putea să-l întrupeze atât de emoționant.