Pe aceeași temă
Pentru noul val în literatură, Filip Florian este considerat de mulţi „perla coroanei“. Toate bufniţele e un roman care descoperă cât de încurcată e povestea cu istoria.
Greu e să fii şi Filip Florian, în zilele noastre! În general, greu e să ai succes. Din cât ai, mai mult ţi se va cere. Cu aerul că flatează talentul autorului, publicul larg, dar şi criticii sunt necruţători. Se urcă sus, tot mai sus, stabilind unde le-ar plăcea să prindă mingea următoarei cărţi sau măcar să imortalizeze frumoasa traiectorie a căderii. Autorul nu are aproape niciun cuvânt de spus, trebuie doar să vină la locul dinainte stabilit. Ce te faci însă când omul are chef să se lipsească de galerie, să iasă pe uşa din spate şi să mai stea şi cu sine de vorbă, în haine de toată ziua, cu ochii la pomi, la munte sau la cer?
La debut, cu Degete mici, ţesătura era deasă-deasă, cu fire multe, răsucite viguros, aduse de pe dos pe faţă şi invers, după un desen care se lămurea treptat şi se închidea cu noduri strânse, „fericite“. Stare de spirit senină, cu moralul fixat la amiază. Cu Băiuţeii, Filip Florian își lua un răgaz răsfăţat, executând „cu public“ gamele de dimineaţă, dar nu de nevoie, egal, botos, ci improvizând cu mare chef la patru mâini (împreună cu Matei Florian) și anunţând dezinvolt care e stratul nutritiv al ficţiunilor sale. Abia în Zilele regelui părea că lumina scade melancolic şi reflexiv spre asfinţit, odată cu oboseala tânărului rege bătrân Carol I (bătrân, dacă-l priveşti dinspre azi). Pseudobiografia suveranului, cu dantelăria ei contrafactuală şi cu neambiţioasa ei meditaţie istorică, rămâne una dintre cele mai frumoase cărţi ale ultimilor ani.
Trei cărţi cu miză, aşadar: în Degete mici, cum şi cât te poţi apropia de adevăr; în Băiuţeii, mult mai la îndemână, copilul ca ax al lumii; în Zilele regelui, reper înalt: unde aşază istoria onoarea şi însemnele ei. Cea de a patra carte, Toate bufniţele, vrea doar să povestească şi să stăruie liniştit pe nişte umbre mai vechi: de ce îţi taie de multe ori istoria drumul înapoi, spre refugiul incomparabil al copilăriei, de ce e atât de greu să-ţi amenajezi existenţa pe partea cealaltă a luminii, ca bufniţele.
Din fericire, prozatorul Filip Florian a fost de la bun început iubit de critici, comentat, lăudat chiar şi dincolo de blestematele „tabere“ literare. Mare diferenţă de tratament faţă de Mircea Cărtărescu, de pildă, scriitor foarte preţuit de public, dar hărţuit cu cruzime în lumea literară, care, când nu-l acuză că are şi convingeri politice, aşteaptă de la el şir ascendent de capodopere. Sau, mai rău, se consumă intens să-i fabrice un uzurpator pe măsură, un fel de terminator care să-l disloce definitiv din topuri. În paranteză fie spus, şi Filip Florian a fost turnat în acest rol aiuristic, şi chiar de la debut, după ce experimentul cu Radu Aldulescu obosise de-a binelea.
Cu aşa „dosar“ al autorului, se poate spune că romanul a fost în general bine primit. Cu multă preţuire pentru scriitură („roman extraordinar“ - Adina Diniţoiu, „scriitor incredibil“ - Florin Irimia), cu observaţia că se uită cumva pe geam la tema grea a obsedantului deceniu („abordează cam estetizant experienţa carcerală trăită de bunicul lui Emil“ - Adriana Stan) şi cu o stimă mai largă, un pic dezumflată („minunatele poveşti... nereuşind să-şi depăşească gratuitatea“; „abundă în detalii care de care mai lipicioase, menite să lase gura apă cititorului amator de fondante stilistice“ - Alex Goldiș), dar nu mai puţin autentică.
Numai că Toate bufniţele nu oferă unghiuri favorabile lunetiştilor anticărtărescieni. Nu rămâne deci decât să fie citită pentru ea însăşi: e minunat scrisă, dar văduvită de energia inteligentă a celorlalte.
De aceleaşi dimensiuni cu Degete mici, ceva mai lung decât Zilele regelui, semănând cel mai bine cu Băiuţeii (titlul împărţit cu Matei Florian), noul roman pare cu mult mai subţire, de-a dreptul rarefiat. În el, există de fapt numai canavaua scrisului lui Filip Florian, pe care de această dată autorul n-a mai vrut să ţeasă nimic.
Filip Florian își asumă însă Toate bufniţele fără gesticulaţie de compensare şi, prin aceasta, dezarmează. Pe unii. Pe alţii îi înverşunează să convoace inutil toate circumstanţele atenuante, să apere, să explice, să supraliciteze un mic roman absolut pasabil, care nu avea de ce să fie o surpriză, necum o capodoperă, şi nici nu poate fi un eşec. Să nu uităm că autorul are la activ o performanţă rară, excelenta depăşire a testului de regulă fatal: a doua carte (pentru mine, Zilele regelui).
Un orăşel de munte, în anul 2000, un băiat de 12 ani, extras de pe Aleea Băiuţei, care prelungeşte în precaritatea luminoasă a provinciei sărăcia tipică anilor ceauşişti, şi un bărbat calm, îndrăgostit de munte, proaspăt ieşit la pensie. Se află în pragul singurei decizii necondiţionate din viaţa lui: să-şi adune într-un caiet memoria care tocmai „rugineşte încet“, retras într-o cămăruţă de închiriat, unde se văd brazii, vine bufniţa pe pervaz şi dogoreşte soba. Poveşti paralele, apoi întretăiate, apoi iar paralele, se împletesc plăcut şi fac din prietenia celor doi o versiune suavă de roman al iniţierii reciproce. Copilul Lucian află totul, că există muzică clasică, şi jazz, şi rock, că bufniţele „vorbesc“, dar mai ales că faptele nu-ţi aparţin întotdeauna integral, că îndărătul lor poate fi suferinţă, ruptură, eşec. Emil, mai vârstnicul său prieten, află că nimic nu contează ca fapt, ci doar ca afect. Artificiul străvechi al caietului (lui Emil) „găsit“ şi citit (de Lucian) este montat „în abis“, în caietul scris de acesta din urmă, adult. Pe bună dreptate s-a vorbit despre un delicat roman al formării ca scriitor.
Ca şi în Zilele regelui, Filip Florian deschide cu o scenă excepţională: Lucian sapă un tunel în zăpadă, provocat de o mică „sirenă“ brună, cu beretă croşetată, din balconul vecinilor. Urmau să se întâlnească la mijloc, ar fi venit şi un cadou pentru el, misterios şi dătător de reverii. Paginile au lumină, sunet în priză directă, sunt ude, scârţâie şi miros a zăpadă, a copil încins de efort, latră cu câinele Zuri şi explodează de simplul extaz de a fi. Scurta aventură se încheie pilduitor: la capătul tunelului nu e nimeni, fata e demult în balcon, a trişat, el a săpat singur, ca nebunul, pentru nimic.
Nu altul e bilanţul vieţii lui Emil. Doar că tunelul a fost mult mai lung, mai întortocheat şi mai către nimic. Şi amintirile din caietul galben încep cu o încercare, tot nereuşită, de străpungere, dar nu prin zăpadă, ci prin istorie: copilul închis în valiza de lemn cu capac găurit, la adăpost de bombele americane din 4 aprilie 1944. La capătul acestei experienţe stă o dezamăgire mult mai lungă, anunţată discret de praful cenuşiu de pe feţele supravieţuitorilor. De acum, zilele vor trebui privite, cel mult, cu ochi înceţoşaţi, de bufniţă, care măcar aleg ce să vadă. În caietul lui Emil: „Ce prostie! O prostie uriaşă. O apuc întruna pe un drum interzis, cad în propria mea capcană şi tot încerc să ghicesc cum ar fi arătat lucrurile, viaţa, dacă unele întâmplări, măcar unele, n-ar fi avut loc“. „Privită aşa, numai cum hotărăsc eu, istoria mi-e dragă. O văd ca pe un sac fără fund, în care se adună nimicuri, hazard, suferinţă şi fericire, unde decid de unul singur ce intră şi aleg după toane ce iese, unde mă afund când doresc şi îmi studiez rănile şi bucuriile pe îndelete. (...) Istoria, aşa cum am modelat-o, seamănă cu orice monedă, are faţă şi revers, pe o parte e un evantai care te răcoreşte în toiul zădufului, care te ajută să respiri, pe dos e o bilă de popice care, de mult, i-a izbit pe unii în plin, spulberându-i, iar pe alţii i-a atins prin ricoşeu, clătinându-i ori dărâmându-i. Din perspectiva asta, spun cu mâna pe suflet eu, copilul născut în 1940, nimeni nu stă sigur pe picioare la capătul unui război, nici învingătorii, nici învinşii, nici victimele, nici profitorii, nici cei care aplaudă, nici cei care se ascund prin cotloane.“
„Romanul“ lui Emil presează masiv asupra aventurilor de cireşar postcomunist ale lui Lucian. Aşa „moi“ cum sunt, aceste istorii cu arestări şi întoarceri din infern, drame mute ale familiilor aruncate în dependinţele noii orânduiri, sunt mult mai bune, literar vorbind, decât relatarea, parcă de serviciu, a parcursului de salariat în câmpul muncii ceauşiste al lui Emil. Scena arestării tatălui, în praful stârnit de roţile Pobedei negre pe uliţe de sat; portretele în oglindă ale tatălui şi respectiv bunicului, atât de diferiţi în felul în care îşi vindecă traumele; scena cu şobolanul banal, care surpă muţenia autoimpusă a tatălui pe tema puşcăriei („Cu ochii lui căprui gata să iasă din orbite, cu degetele îndoite şi răşchirate, cu capul clătinându-se întruna, nestăpânit, şi cu părul fluturând bezmetic, deşi vântul adia tihnit. Şi urla. Urla din piept şi din rărunchi. Dezlănţuit.“) rămân în minte, precumpănesc asupra umorului mereu delectabil din „romanul“” lui Luci. Aici, o scenă adorabilă e cea din clasă, cu tatăl geamgiu, şi cam afumat, chemat în grabă să afle isprăvile odraslei: „a izbutit să-şi scoată fesul, să se aplece, să-i pupe mâna şi, când s-a îndreptat la loc, să-i zică: daaaaaa, doaamnăăă, îi dau de mâncare, că mai bine creşteam un porc!“.
Pentru noul val în literatură, Filip Florian este considerat de mulţi „perla coroanei“. În mod paradoxal, pentru că, în douămiism cel puţin, domină mult altceva, realismul brutal al străzii, al degradării studiate la microscop, auto-plânsul de milă, scrâşnit şi autodistructiv, sperând exorcizarea. Nimic de acest fel la Filip Florian. De aceea, rolul lui în cadrul generaţiei e încă neclar. Cu siguranţă, e unul echilibrant, aproape formator, dar într-un fel încă necontagios. Deocamdată, ceea ce-l plasează pe locul excepţional, ocupat în numai câţiva ani, este stofa de veritabil stilist. Autorul Degetelor mici este, într-adevăr, cea mai pregnantă apariţie după Mircea Cărtărescu şi e semnificativ că se vorbește tot mai des de clasicitatea expresiei lui, de fibra „sadoveniană“. Mai util ar fi însă să fie ataşat la linia subţire de cerebrali sensibili şi artişti, pentru care istoria e temă de reflecţie, şi nu neapărat de edificare etică (Ştefan Agopian e o posibilă referinţă). Cu riscul reproşului de nonimplicare, la limită al lipsei de atitudine, asumat (Radu Petrescu e cazul extrem).
Să mai aşteptăm deci. Toate bufniţele e un roman de pasaj, care descoperă cât de încurcată e povestea cu istoria. „Starea de spirit“ este în impas, sub convingerea că nimic nu are o direcţie certă, niciun drum nu duce de la sine undeva şi e treabă de curat eroism să o apuci într-o parte sau alta, atâta timp cât nu mai ai iluzii şi nici nu ai ajuns să înţelegi pe deplin. Personajul dublu Lucian-Emil, copilul şi bătrânul, două vârste şi nicio certitudine, propune timid o soluţie, un drum pe dedesubt, prin tunel: memoria.
Memoria şi atât. Stocare minuţioasă, narcisiacă, nuanţată, în vederea unei posibile epifanii. //
// FILIP FLORIAN
// Toate bufniţele
// Polirom, 2012