Pe aceeași temă
Gabriel Liiceanu oferă lichelei șansa de a contrazice, la limită, bunul simț, și anume propria condiție, așa cum turnătorului de profesie îi oferă posibilitatea unui cutremur lăuntric în urma unor interogații abrupte, omului construit pe impostură și minciună șansa de a rosti adevărul despre sine cu un curaj nimicitor.
În Apel către lichele, o carte care apărea cu puțin după ce libertatea proaspăt dobândită în 1989 se dovedea o „minune“ greu de întreținut - minunat eseul lui Andrei Cornea despre inefabilul libertății -, Gabriel Liiceanu ridica lichelismul la nivel de concept, nu doar tară ocazională, ci și una cu parfum de specific național, și făcea o invitație paradoxală. Și anume, ca lichelele comuniste (comuniste este un fel de a spune, comunismul fiind o expresie, un caz particular al lichelismului) să cedeze pozițiile publice, să se retragă din dispozitiv disciplinat. Nu doar din viața politică, ci și din cea publică, cu garantarea faptului că această retragere nu va fi urmată de vreun act punitiv, ci de „noaptea vecinicei uitări“. Era o formulare fermă și politicoasă a unui gentleman sever, însă tolerant, adresată secăturii care o viață întreagă a profesat imoralitatea ca pe o formă de neaoșă deșteptăciune aruncată adânc în tulburele neamului, ancora unor ancestrale nemernicii și coțcării.
Gestul mi s-a părut retoric, chiar ușor ridicol, o politețe irosită, menită să provoace din partea lichelei un rânjet satisfăcut. Un filozof exigent atât profesional, cât și etic, atent supravegheat de către Securitate, își alegea drept interlocutor un ignar, un josnic, opusul său în toate privințele. Chiar aștepta un răspuns pozitiv sau chiar un răspuns, în cele din urmă? Aștepta să fie luat în serios? Aștepta Gabriel Liiceanu un răspuns din partea celui căruia îi adresează minunatul eseu, care dă și titlul noului volum, Fie-vă milă de noi!? Titlul întreg al cărții este Fie-vă milă de noi! Și alte texte civile (Humanitas, București, 2014). Aștepta filozoful un real dialog filozofic sau etic cu cel căruia îi dedică cartea de o tulburătoare interogație morală, Dragul meu turnător? Mă îndoiesc că în vreunul dintre aceste cazuri filozoful sconta un răspuns, aștepta un dialog, se baza pe reacția unei minime decențe, deși într-unul din cazuri nu exclude o posibilă metanoia, o prefacere radicală, o eliberare de sub jugul propriului dublu falstaffian a personajului căruia i se adresează. Voi lăsa cititorului plăcerea să descopere despre cine este vorba. Cred că există aici un reflex care ne pare insolit, dar care este propriu unui filozof, mai ales al unuia care configurează o fenomenologie a limitei, o peratologie, sau care sondeză resorturile filozofice ale tragicului. Nu doar pe sine se situează într-o situație (aparent) ridicolă, în orice caz paradoxală, dar oferă interlocutorului său mai mult sau mai puțin generic posibilitatea de a intra în paradox alături de el. Filozoful oferă lichelei șansa de a contrazice, la limită, bunul simț, și anume propria condiție, așa cum turnătorului de profesie îi oferă posibilitatea unui cutremur lăuntric în urma unor interogații abrupte, omului construit pe impostură și minciună șansa de a rosti adevărul despre sine cu un curaj nimicitor. La limită, toate aceste transformări spectaculoase, radicale reconsiderări morale sunt posibile. Totodată, aceste metamorfoze potrivite pentru raskolnikovii altei culturi nu exclud și o linie mediană, moderată, a simplei decențe, care te obligă să te retragi și odată cu tine să retragi și răul pe care-l porți ca pe o sarcină toxică. Primul eseu al cărții, Din nou despre lichele, aduce ceva în plus, o reflecție care devine complementară considerațiilor Hannei Arendt despre „banalitatea răului“. Și anume că, deși lichelismul este un gen minor al răului, desenând conturul unei stricăciuni acceptabile, chiar cu un reziduu de pitoresc grosier, a unei forme pervertite de frivolitate, de libertinism, aflat în clasa păcatelor veniale, și nu a marilor erezii, istoria a ridicat lichelismul la puterea unei sistematici a răului. Am văzut în cuprinsul întregului volum un fel de ilustrare a unei astfel de aserțiuni. Exemplele sunt copioase, Gabriel Liiceanu reușește să scoată la suprafață incongruențele, contorsiunile morale, deconspiră mistificările, reduce la absurd infatuările, lasă în pielea goală sofismele și pe cel care le profesează grandilocvent.
Există în filozof și ceva din substanța unui moralist, dar nu a unuia situat sub streașina bisericii, dar nici cu detașarea perfectă a moraliștilor francezi, ridicându-se la puterea aforistică a paradoxului, moraliști de la care împrumută însă formularea caustică și memorabilă, ci unul în care locuiește o amărăciune veche, pentru care radiografia lichelismului are ceva dintr-un spectacol trist al unui salon al canceroșilor. Uneori, filozoful opune limbajului strâmb, viermănos, găunos al lichelei stilistica unui mare romancier, fără speranța unei vindecări, nu ca un antidot, ci doar pentru a ne aminti că suntem și altfel.
Și mai este ceva propriu filozofului, un simț al indignării care mi-a reamintit un eseu remarcabil al lui Horia-Roman Patapievici, Etica indignării, publicat în volumul Cerul văzut prin lentilă. Preiau una dintre „definițiile“ de acolo: „Indignarea este, prin urmare, discernământul etic al inimii“. La care îndrăznesc să adaug o altă formulare: indignarea este răspunsul pe care viața îl dă oricărei apatii. Într-adevăr, fiecare dintre textele din acest volum te fac să simți că trăiești, o viață a sufletului care nu este neapărat guvernată de un cod etic strict, ci, așa cum o formulează H.-R. Patapievici, relevă în anumite situații un al șaselea simț, „care prezervă acel spațiu al interiorității îndeobște numit respectul față de sine“. Cât de permeabilă este însă apatia celorlalți la indignarea ta? Gabriel Liiceanu chestionează cu obstinație propriile sale opțiuni, nu le consideră a priori bune și nicidecum avantajoase. Acest simț al indignării îl determină să „se bage“, să riște o serie de „vorbe-n vânt“, să-și construiască și să-și apere „patria mică“ de agresivitatea celei „mari“, să iasă din spațiul unei reflecții insolitare proprii filozofului, asumând toate riscurile unei agore tulburi, imprecative, ostile, mustind de violență. Eseurile grupate în acest volum sunt și expresia unei ieșiri în arenă, de cele mai multe ori în situații-limită, sub acest impuls al unei etici a indignării, când acest al șaselea simț comandă o reacție civică, oricât de pompos sau demonetizat vă sună acest cuvânt și, vai, nu e singurul corodat de rele întrebuințări. De altfel, Gabriel Liiceanu conferă textelor lui semnificația unei paranteze, a unui discurs deviat, a unei deturnări de la propriul menirii unui filozof. Julien Benda îi avertiza pe cărturari de riscul unei implicări fără discernământ în treburile cetății care se traduceau, printre altele, în angajamentul ideologic. Filozoful român cântărește riscurile neimplicării, ale detașării aulice, asumând din partea cărturarului reinserția în viața publică cu o voce distinctă, calculată, cu un simț al echilibrului.
Mai e aici și ceva din speranța că o parte dintre cuvintele tale își vor găsi un ecou printre cei buni ai cetății, dar și din necesitatea ca ele să fie spuse, ca o barieră între tine și lumea proteică, polimorfă a lichelei cu o mie de capete, și o mie de chipuri, și o mie de zâmbete mincinoase. O parte dintre lichele poartă un nume, însă aș zice că numele nu e relevant, deși, încă o dată, anecdoticul este integrat doctrinei faptului ilustrativ. Chiar și atunci când se adresează folosind nume, filozoful trece dincolo de ipostazele vremelnice ale lichelismului, către o paradigmă a ei reîncărcabilă sub diverse forme. Acestei esențe de rău Gabriel Liiceanu îi opune oglinda crudă a unei inteligențe sclipitoare, a unei ironii neiertătoare, a unor valori inconturnabile și prin aceasta insuportabile pentru lichea, a unei severități salvatoare, inacceptabile în universul lichelismului pur. Filozoful vorbește despre ea, părând că-i vorbește, și în același timp convoacă tot ceea ce a rămas bun în noi, bunul simț ca paradox, cum își intitula Alexandru Paleologu una dintre cele mai frumoase cărți ale sale.