Pe aceeași temă
Mi-a plăcut mult expoziţia Pasaj de la Anexa MNAC, una dintre expoziţiile bune ale anului 2014, unde Michele Bressan avea o Madonnă statuetă devoţională de inspiraţie catolică.
Madonna lui Bressan era o Marie parcă miniaturizată ca pentru scara vizuală a unui copil, dintre aceia care o privesc ca pe o mamă atotputernică şi superiubitoare. Pregătită să le dea totul, ea e Magna Mater, superfemeia de la originea unei religii şi mama unui băieţel viitor erou; cum ştim, ea e un „medium”, „pasajul” prin care ia naştere fiul uman al unui zeu, limita condiţiei lui umane.
Ca o cremă lăptoasă şi lipicioasă, zeci de lumânări mirositoare o atinseseră lăsându-şi ceara colorată şi dulceag parfumată pe această Maria lactans, ştergând limitele corpului ei de mater dolorosa care plânge ceară. Drapajul molatec şi alunecos avea falduri şi franjuri, ca un păr lucios purtând amprenta atingerii şi a suflului pe el, de câte lumânări au fost aprinse şi stinse de artist. Madonna emana erotismul dens al mamelor şi al virginelor, arăta ca un fetiş, idol kitschos cu care „te întâlneşti” mai întâi în aer, o miroseai întâi, iar apoi văzând-o îţi venea să o mănânci ca pe o cremă. Ştiu că lui Bressan îi place mitologia contactului şi a amprentei (normal, face fotografie), e cineva care vânează pelerinajele la moaşte, le documentează intens ca pe un fel de pretext pentru a putea sta prin preajma acestui religios regresiv, pervers, fetişizant, isteric, profund feminin. Madonna lui este stropită toată cu pigment, pliurile corpului ei care nu se vede par întoarse în afară, pare umedă.
„Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu cunosc bărbat?” (Luca, 1, 34) Maria virgină, printre atâţia bărbaţi: Iosif, Dumnezeu, Isus. Lucrul se întâmplă, dar nici urmă de vreo armă a faptei, nici urmă de bărbat. Virgo intacta ante- şi post-partum, hierogamia are loc la limita de trecere, în corpul ei, de aceea statutul lui e important pentru statutul, special, al fiului ei. Mamă virgină, e o femeie cu totul specială, cu o sexualitate anormală cum numai zeiţele au, Atena, Artemis, Muzele, Graţiile, femeile mitice, preotesele sacre, Vestalele. E deasupra morţii, căci sexualitatea e Păcatul, deci moartea, este expusă (virginitatea ca deschidere şi aşteptare / maternitatea ca închidere) şi vulnerabilă (o femeie săracă şi onestă într-o situaţie nasoală: virgina de măritat care, nu se ştie cum, deja e însărcinată). Dar ea e şi puternică în acelaşi timp. În patriarhat virgina e depozitarul şi gardianul puterii tatălui ei, de unde chestiunea de onoare implicată, or Maria iese de sub autoritatea tatălui social, iese din orice tipar previzibil al transferului de putere, prin femei, între bărbaţi: scapă soţului care nu e tatăl real al fiului şi scapă şi propriului tată, căci în transferul ei către soţ, iată că se interpune un al treilea, Dumnezeu, care, la propriu, le-o suflă.
Când se întâmplă, deci, bărbaţii şi taţii „reali” sunt absenţi. La Anexa MNAC - într-o nişă ca o capelă în capul unui spaţiu lunguieţ punctat de stâlpi şi travei ca o navă de bazilică – scena din expoziţia Pasaj este exclusivă: virgină, pregătită să se ofere, Maria e singură, all alone of her sex (Marina Warner), singură cu artistul. „An odd little woman” (Julia Kristeva), o fată adolescentă în faţa lui. Niciun alt bărbat nu-i deranjează pe cei doi. Artistul e singur acolo cu feminitatea lui. Această femeie a lui fără de bărbat (vreun altul decât el însuşi) seamănă cu o Madonnă-statuetă a lui Robert Gober (autorul acelor lumânări păroase care se ridică din coapse şi gambe de bărbaţi), protagonista unei instalaţii tulburătoare la Los Angeles Museum of Contemporary Art, în 1997. Madonna lui Gober era străpunsă în pântec de o ţeavă largă şi flancată de două geamantane deschise (aripile laterale ale unui altar, zice Hal Foster), prin care întrevedeai un bărbat şi un copil îmbăindu-se într-un bazin cu apă, undeva sub nivelul încăperii. Întoarcerea la momentul naşterii, explică simplu mama lui Robert Gober.
Madonna lui Bressan e şi ea flancată în Pasaj de alte două lucrări proprii, de o masă roşie cu un pahar cu apă sub o lampă care luminează o machetă cu butaforia unei înmormântări într-un cimitir, văzută în mic şi de sus (bine cunoscutul zbor şi bine cunoscuta îngropăciune proprie din coşmarurile noastre) şi de un text mare care îţi spune abrupt şi sec: FINE. Poate nu are bărbaţi, dar, deşi Madonna lui e superbă în capela ei neagră, Bressan are norocul de a avea în preajmă două artiste superforţoase. Lea Rasovszky (întotdeauna am emoţii când văd lucrări de artişti cu mame sau taţi notorii, dar aici n-am motive): o cruce-leagăn cu perne roşii de catifea; şi Larisa Sitar: fotografii cu parcuri (spaţii speciale, ca şi cimitirele) şi un bust năpădit de muşchi verde (ecou involuntar, dar fericit al Madonnei). O expoziţie de artişti mai degrabă decât de curator, Pasaj a fost o expoziţie-medium (cum mai fusese în 2014 expoziţia Moon, tot frumoasă şi ea, de Simona Vilău), pe care o puteai savura atât în echilibrul şi temperarea ei (de partea curatorului Diana Marincu şi a Larisei Sitar), cât şi în dezechilibrul şi excesivul ei (moarte şi religios, Bressan şi Rasovszky).
Moartea şi (o vag perversă, erotizată, dulceagă) religiozitate sunt cocktailul preferat al lui Bressan (îmi amintesc de includerea lui în expoziţia Funeraria de Mihai Oroveanu la MNAC în 2011), subiecte teribil de demodate şi de kitsch, adică hot, în arta contemporană (văd cum ele revin în chei asemănătoare, de exemplu în De la aftershock la nemurire, care tocmai s-a strâns la Spaţiul Platforma). Kitsch, adică destul de hot în felul lor aparte, sunt pe „scena” noastră şi expoziţiile animate de Ion Grigorescu la galeria Anticariat Curtea Veche. Ultima se numeşte Activism creştin şi prinde şi două lucrări de Mircea Cantor, Grigorescu, care a fost unul dintre oaspeţii lui Cantor în expoziţia Q.E.D. de la MNAC, cu o icoană de-o delicateţe care-ţi tăia răsuflarea. Eram obişnuiţi cu ortodoxismul şi cu Prolog, Bressan apare în schimb cu o sensibiloşenie tradusă în imagini catolice şi în cuvinte italieneşti (vezi expoziţia Vita, morte e miracoli din 2011). Dar noutatea e că acum el, fotograful, vine cu altceva decât fotografie. Deşi conturat şi cunoscut ca artist, unul dintre episoadele performance-ului Ghid pentru un comportament inacceptabil de la MNAC dă glas cu maliţie unei opinii care încă îi urmăreşte activitatea: „Calcă pe urmele lui Nicu Ilfoveanu”. Poate că Bressan vrea să fie sigur că el calcă doar pe propriile lui urme, de unde nevoia unei întoarceri înapoi la propriile obsesii deja hiperprezente în fotografia lui, dar altfel acum. Întoarcerea la sursa propriei puteri, prin feminin, mă duce cu gândul la retrospectiva lui Mircea Cantor.
În jurul zeiţelor drapate (sau nu) din expoziţia Q.E.D. nu erau lumânări ci fitile, armament, alice, cuţite, avioane. Tot un fel de Muze, Graţii, preotese, nimfe (Pathosformeln, Aby Warburg): nefemei-limită ale altor lumi, cele mitologice din afara sau de la marginea lumii cunoscute (la vechii greci), acolo unde sălăşluiesc Noaptea, Somnul, abisul, Amazoanele, Gorgonele, Hesperidele, limita civilizaţiei în faţa Celuilalt, limita eului în faţa haosului, a necunoscutului şi iraţionalului sub- şi supra-uman. Ele sunt pământuri, continente feminizate istoric de la bun început, după cum le arată şi numele, Europa, Asia şi Africa, înlănţuite corect la Mircea Cantor în dansul cadenţat al celor trei Graţii, corect, pentru că alegoria lor este în istoria artei o alegorie morală. Tot femei fără bărbat şi ele (încerc să uit acum că ele sunt de fapt Monica Bârlădeanu), nefemei aparent asexuate, în jurul cărora stau legitim doar accesoriile războinice de jucărie ale băieţilor. Teoretic, emană putere supraomenească (mare, ca cea a Muzelor în lumea artei) şi acelaşi enigmatic erotism al singularităţii lor virginale. Teoretic, puterea lor – sursa adevăratei glorii - este puterea inspiraţiei, a creativităţii, or, creativitatea e feminină, asociată cu erosul (Muzele artiştilor sunt asociate cu iubitele lor, sună cunoscut?). Creativitatea e o naştere.
Originea lumii, ce fotografie! Plasarea ei frumoasă în expoziţie păstra în spirit protocolul iniţial al picturii, comandate lui Courbet pentru a fi văzută doar privat, după ce gentlemanii secolului XIX dădeau la o parte un văl într-o încăpere special destinată ei, pentru ca ea să se ofere exclusiv privirii lor. Les femmes de brasserie, fetele modeste care apar şi pozează prin toată pictura secolului XIX: nudul şi prostituata, artistul şi femeia, erotismul şi pornografia. „Băi, dar chiar seamănă!”, mi-a zis un prieten văzând Originea lumii la MNAC. Ce cu ce?, îmi venea să întreb. Fotografia cu pictura nu seamănă de fapt. Nu doar postura, ambii sâni vizibili (la Courbet doar unul), ci mai ales piciorul „deschiderii” către privitor schimbă aproape total, şi geometric şi atmosferic, imaginea lui Courbet. Dar „mierea lucrurilor”, cum zice Cantor, nu e la chose même, ci părul, în ambele imagini. Fecioara Maria e privită şi plăcută de Dumnezeu, nudul e privit şi plăcut de bărbaţi.
Madonna lui Michele Bressan
Nu totdeauna. Înţeleg că nu şi atunci când eşti profesor şi un student cu care ai un conflict de autoritate îţi prezintă sfidător o asemenea lucrare la licenţă. Normal, contextul este totul, sexul e acelaşi, dar sensul lui, cine pe cine, devine altul. Submisivă, somnoroasă pare şi Madonna lui Bressan. În relaţia aceasta fantasmatică a artistului cu sursa puterii lui, în artă, e singularizat când bărbatul adult (cu femeia expusă), când băieţelul (cu mama atotputernică). Madonna şi zeiţele drapate îmi amintesc şi de Fecioarele nebune ale Ioanei Bătrânu, o artistă cu multă feminitate maternă şi cu multă moarte în arta ei. Altă discuţie, altă frumuseţe.