Pe aceeași temă
Seria de autor „Matei Călinescu“, apărută la Editura Humanitas. Design impecabil, identitate diferențiată, forța marketingului. Redescoperirea lui Matei Călinescu, succes și recunoaștere deplină după moarte. Un jurnal scris îngrijit, cu mare atenție la detalii. Foarte dens pe alocuri și nu ușor de citit. Nu detalii picante, nu descrieri vitriolante de autori, personaje cheie ale lumii intelectuale și artistice etc. - amatorii de astfel de jurnale–mărturie din iatac să se abțină deci. Foarte multă atenție, delicatețe, empatie față de celălalt - așa cum bănuiesc că era și OMUL Matei Călinescu. Așa cum semnalam însă anterior, în cazul celuilalt jurnal inedit, Ieșirea din Timp, jocul abrevierilor în exces (e plin textul de „S“, „RP“, „G“, chiar şi „V.C.“) conduce uneori și la aranjamente hilare. Jocul întâmplării, atât de des menționat de „M.C“.
După lectură, textul din Spre România (2000-2002). Jurnal inedit parcă s-a așezat singur pe patru mari direcții principale. Prima dintre ele ar fi legată de preocuparea constantă a autorului pentru anii 1930, figurile tutelare ale perioadei și „enigma“ numită Mișcarea Legionară. Ne întâlnim deci cu Ravelstein-ul lui Saul Bellow, citit în avionul care-l poartă către Grecia, cu „caricatura răuvoitoare, fără nuanțe Grielescu/Eliade“, cel care plătește cash („cu bani peșin, ca un paysan au Danube“) în cluburile și restaurantele cu pretenții din Chicago. Nae Ionescu, calificat direct ca fiind „un escroc charismatic“. Și întrebarea obsedantă „ce a fost legionarismul“, la care încearcă să furnizeze un răspuns prin trecerea în revistă a triadei Cioran-Eliade-Ionesco.
A doua direcție este descoperirea în detaliu a profesorului, omului și intelectualului de elită (și elitist, în sensul bun) Matei Călinescu. Am reținut opinia sa despre religie și religiozitate, despre neputința de a crede, în ciuda căutărilor personale. Admirabila descriere a schitului Darvari. „Cred în imposibilitatea credinței, dar și în absurditatea necredinței“ - toate neliniștile sale spirituale se regăsesc şi aici, încă și mai evidente în ultimul său jurnal.
MATEI CĂLINESCU - Spre România (2000–2002). Jurnal inedit |
Mi-au plăcut mult descrierile în oglindă ale bibliotecilor americane / bibliotecilor românești, în ultimele fiind (aproape) imposibil să inițiezi un subiect de cercetare potrivit standardelor din Occident. Matei Călinescu o spune, mai elegant, hermeneutic, „locuri din care nu se pot iniția căutări“. Delicatețea autorului, teama lui de ridicol, de „inadecvarea în lume“ adusă de efectele biologice și spirituale ale bătrâneții. O descoperire domoală, fără emfază, a erudiției acestui om: a se vedea paginile în care trasează, cu o minuțiozitate de detectiv, viața și aventurile operei lui Johannes Torrentino (1589-1644), pictor olandez declarat eretic, de la care a mai supraviețuit până astăzi doar un singur tablou „cifrat“. Sau, de ce nu, gastronomul rafinat și discret - admirabile pagini despre „gastronomia“ (cu ghilimele) din Grecia turistică sau vinurile românești, slabe calitativ și scumpe, raportate la cele din Occident.
Cea de-a treia direcție este dedicată kitschului omniprezent în societatea contemporană. Kitschul asociat ofertei turistice a Greciei (o bună parte din jurnal, de altfel, la Grecia face referință). Voiajul acesta în Grecia fiind „un bun prilej de a-mi relua meditațiile mele despre kitsch“, după cum recunoaște. Dintre acestea, am reținut pentru dumneavoastră pe cea dedicată luxului, „luxul vizibil tinde spre kitsch. Luxul care simulează austeritatea - care îți permite luxul de a fi practic invizibil - se depărtează de kitsch“. Kitschul este și gestul decapitării bustului roz (da, ați citit bine, roz) al lui Emil Cioran din localitatea sa de baștină, operată de un necunoscut. Culoare pe care Cioran o detesta. Un gest deloc banal, în care Matei Călinescu vede ca imposibilă o „furie pur estetică“, ci mai degrabă „un ferment legionar“. Autorul a fost prins, în cele din urmă, un biet elev de liceu de 17 ani, care a acționat singur și din motive necunoscute.
În fine, cea de-a patra direcție și ultima este legată de viziunea și impresiile sale despre România. „O nostalgie a nostalgiei“, după cum singur o recunoaște. Avem aici portretul politic al României: „manipularea unei populații dezorientate, care trăiește în mizerie, democrației îi dau un nume rău“ – culmea, o fac chiar oamenii politici. România ca „terapie“ pentru sentimentul de „vanitate universală“ - iar aici autorul o citează pe Martha Bibescu, cea care în fiecarea an vizita ţara pentru a se dezbăra de iluzii intelectuale sau de altă natură.
Am vedea în acest ultim caz şi toate acele mari proiecte academice, de cercetare, teme de dezbatere la mare preț în universitățile occidentale, pulverizate de indiferența și lipsa de interes a românilor.
Mai întâlnim în jurnal și o „mică Românie“ delicată și atașantă, a destinelor individuale destructurate de căderea comunismului și a degringoladei ce a urmat. Mi-a plăcut mult portretul marinarului-dansatorului-chelnerului-măturătorului (toate la un loc!) român întâlnit în Grecia, „trecut de prima tinerețe, dar energic și cu o vagă tristețe resemnată, specific românească, pe față“. Sau a femeii de serviciu de la hotelul Universității din Cluj, cu familia risipită în lume de exilul economic, legat de supravieţuirea zilnică. Iar toate aceste întâlniri se petreceau în 2000! Mă întreb ce ar fi gândit Matei Călinescu acum, când țara este însângerată până la epuizare de plecările (migrația) în Occident. România: normalitatea ca utopie - una dintre cele mai bune, simple și eficace definiții ale țării în care am avut norocul să trăim a fost dată de el.
Mi-e greu, ca de obicei, să găsesc un final atunci când îndrăznesc să vorbesc despre „complexul“ Matei Călinescu (omul și opera, ca un bulgăre de humă). Mă voi mărgini să reproduc ultimele rânduri ale jurnalului.
„Pe zidul dinspre Strada Icoanei [a Școlii Centrale, n.m.], cineva a mâzgălit FUCK, semn al vremurilor noi. De la falsul puritanism al Zoiei (Kosmodemianskaia) la libertatea (tot atât de falsă?) a lui «Fuck»: triumful părții celei mai vulgare a americanismului, și el cu rădăcini în puritanism, un puritanism mai adevărat (cât de adevărat?). Apoi la Sandu Jelea. Seara, la T. și D. Decalajul orar se face din ce în ce mai acut simțit și când ajungem, cu un taxi, la apartamentul lui S., adormim numaidecât“.
Într-adevăr, România este o țară care „te adoarme numaidecât“. Somnul necesar supraviețuirii. Este o afirmație kitsch? Este posibil - și îmi pare nespus de rău că Matei Călinescu nu mai este printre noi pentru a confirma. //