Pe aceeași temă
Despre fenomenul totalitar din secolul XX s-a scris enorm şi totuşi parcă niciodată de ajuns, de aceea revenirea la anumite aspecte ale acestor regimuri care au încercat să sufoce societăţile contaminate nu poate fi decât lăudabilă.
Comunicările susţinute în cadrul unui colocviu internaţional care a avut loc la Paris între 10 şi 12 octombrie 2001 au fost reunite de Stéphane Courtois într-o carte care nu a fost receptată, cel puţin în România, la adevărată ei valoare şi semnificaţie: O noapte atât de lungă. Apogeul regimurilor totalitare în Europa 1935-1953 (Editura Vremea, 2008). La colocviu au luat parte o pleiadă impresionantă de istorici francezi, spanioli, ruşi, polonezi, germani sau britanici, ale căror comunicări s-au axat asupra unor aspecte diverse ale fenomenului totalitar, fie că vorbim despre cele două sisteme deja clasice, precum cel nazist şi cel sovietic, cu extensiile sale teritoriale după cel de-al doilea război mondial, dar şi încercările lui de a pătrunde în Italia fascistă, în Spania, în timpul războiului civil, şi în Franţa.
Atât coordonatorul volumului, Stéphane Courtois, cât şi Marc Lazar, profesor de istorie contemporană şi de sociologie politică la Institutul de Studii Politice din Paris, abordează istoria şi semnificaţia Partidului Comunist Francez. Pentru Courtois, „de-a lungul întregii sale existenţe, PCF a fost obligat să funcţioneze într-un sistem democratic destul de liberal, dar care nu ezita, când acest partid devenea prea radical în conduită, să-l supună unei represiuni care putea merge până la interdicţie, cum a fost în septembrie 1939. Şi el trebuia cu atât mai mult să respecte această legalitate, cu cât participa la exercitarea puterii, cum s-a întâmplat între 1944-1947. Astfel, sub presiunea unei triple constrângeri a statului de drept, a tradiţiilor democratice şi a sentimentului patriotic, PCF nu a putut niciodată să-şi dezvolte nestingherit potenţialităţile totalitare“. PCF a fost atractiv şi pentru că „un intelectual sau un artist (francez) putea dobândi o notorietate naţională graţie unei susţineri puternice din partea partidului. Aceste gratificaţii puteau veni chiar din sistemul sovietic însuşi; toate cadrele superioare ale PCF erau considerate în URSS şi în Europa de Est ca membri ai nomenklaturii comuniste şi trataţi ca atare. Până şi cadrele medii şi militanţii îşi primeau partea lor, bunăoară sub forma unor vacanţe într-o democraţie populară, a unor invitaţii la un festival al tineretului etc. Aceste beneficii - desigur, banale, dar cu siguranţă reale - aveau în plus avantajul de a fi justificate simbolic prin apartenenţa la clasa muncitoare şi lagărul socialist“. Marc Lazar analizează în profunzime nu numai acţiunile politice ale PCF, dar încearcă şi să înţeleagă psihologia militantului comunist francez, ceea ce nu este deloc simplu. „Concepţia despre lupta politică este aceea a oricărei organizaţii totalitare: PCF stabileşte o distincţie între buni şi răi, noi şi ei, prieteni şi duşmani. Or, în viziunea sa, aceştia din urmă sunt nenumăraţi, în virtutatea principiului cine nu e cu noi este împotriva noastră, şi detestaţi, în vremea ce ai noştri sunt răsfăţaţi cu o dragoste infinită (...) PCF refuză moralitatea în politică, aceasta nefiind concepută decât ca un război în care pot fi utilizate toate mijloacele, începând cu folosirea forţei, recursul la demagogie, căutarea efectelor imediate şi manipularea maselor (...) PCF a reuşit vreme îndelungată să menţină o iluzie, mai ales în timpul Războiului Rece: el se prezintă ca cel mai bun apărător şi garant al păcii universale, fiind în acelaşi timp partizan al violenţei, în numele păcii.“ Cam ca toate partidele comuniste, de altfel, care priveau pacea mai degrabă ca o metodă propagandistică de a adormi instinctele sănătoase, de apărare, ale lumii libere. Iar dacă bolşevicii au fost performanţi în vreun alt domeniu decât cel al înarmării şi represiunii, atunci cu siguranţă acesta a fost cel al propagandei universale, după cum recunoaşte şi Marc Lazar: „Propaganda comunistă este abilă“. Atât de abilă, încât, în momentul de maximă expansiune electorală a PCF, acesta obţinea 25% din sufragiile francezilor, stârnind consternarea unui editorialist de la Le Figaro, care nu putea să înţeleagă cum atât de mulţi francezi pot avea încredere într-un partid supus în mod vădit unei puteri totalitare.
STÉPHANE COURTOIS (editor)O noapte atât de lungă. Apogeul regimurilor totalitare în Europa 1935-1953 (Editura Vremea, Bucureşti, 2008) |
Foarte interesantă este şi intervenţia istoricilor germani Joël Kotek şi Maxime Steiberg, în comunicarea cu tema 1941 - Soluţia Finală a problemei evreieşti: o soluţie dictată de ideologie: „În termenii antisemitismului biologic al naziştilor, fiecare evreu constituie un pericol, inclusiv bătrânii, bolnavii, femeile, copiii şi nou-născuţii. Un microb este un microb. Indiferent de vârsta lui, capacitatea lui de a dăuna persistă. (...) Iudeocidul este încununarea unui proces dinamic de distrugere în care furia răzbunătoare a fantasmelor antisemitismului hitlerist, sistemul internaţional - care nu face nimic pentru a-i proteja pe evrei – şi războiul de exterminare a iudeo-bolşevismului au jucat un rol cu siguranţă esenţial. Acestor trei elemente trebuie neapărat să le adăugăm un al patrulea: complicitatea societăţii germane, în care tensiunile interne au dus la acceptarea politicii de genocid a lui Hitler“.
Pertinentă este şi analiza lui Georges-Henri Soutou despre relaţiile şi echilibrul foarte fragil între cele trei mari puteri aliate din cel de al doilea război mondial - SUA, Marea Britanie şi URSS - care, până la urmă, au hotărât şi soarta poporului român. După un sfert de secol de la prăbuşirea sistemului comunist european, putem analiza oarecum mai detaşaţi evenimentele de la sfârşitul razboiului şi imediat după aceea, când o lume se prăbuşea, luându-i locul o alta. Este clar că „divizarea Europei, care este deseori atribuită Ialtei, era deja un fapt împlinit (...) este şi astăzi greu să faci distincţia corectă între partea de orbire mai mult sau mai puţin voluntară şi partea de resemnare cinică din atitudinea conducătorilor occidentali la Ialta. Dar, în orice caz, nici o forţă din lume nu-l putea scoate pe Stalin din Polonia“. Dar, chiar şi la Ialta, anglo-americanii s-au bătut pentru organizarea de alegeri libere în ţările răsăritene, care de altfel au şi avut loc. Că ele au fost peste tot falsificate, aceasta nu prea mai aveau aliaţii cum să prevină: „oamenii erau resemnaţi la Londra şi la Washington cu ideea ca Stalin să manipuleze alegerile şi viaţa politică din această regiune, una, în orice caz, lipsită de cine ştie ce tradiţie democratică - şi aici a cântărit un anumit dispreţ cultural din partea anglo-saxonilor la adresa Europei de Răsărit, dar fără să-şi poată imagina cât de departe va merge acest lucru. Occidentalii nu înţelegeau că totalitarismul sovietic nu se putea mulţumi cu jumătăţi de măsură. Cum o spunea Stalin însuşi, numai o ţară comunistă putea fi cu adevărat prietenă cu URSS“. Că ne place sau nu, Churchill a salvat pentru lumea liberă ceea ce se mai putea salva: tocmai Grecia, cea care peste mulţi ani avea să ajungă piatra de moară a zonei euro!
Destul de viabilă rămâne şi comparaţia făcută între genocidul evreiesc şi Gulagul sovietic şi Marea Foamete, mai ales din Ucraina. Asemănările, dar şi diferenţele rămân notabile. „Dacă lagărele sovietice (Vorkuta, Măgădan etc.) pot fi comparate cu lagărele naziste (Mauthausen, Dora) fiindcă aici se moare la fel, dacă nu şi mai mult, centrele de exterminare naziste nu au echivalente sovietice. (...) Diferenţa dintre o crimă care vizează o rasă de aceea care vizează o clasă ţine de faptul că nimeni nu poate scăpa de rasa lui - pentru nazişti, evreul era marcat prin genele sale, chiar şi cei convertiţi la catolicism sunt gazaţi, în vreme ce să-ţi schimbi clasa rămâne, teoretic, întotdeauna posibil.“
Relevante sunt şi detalii despre sovietizarea (de data aceasta, de lungă durată) a Ţărilor Baltice, prezentă în contribuţia Elenei Zubkova: „Procesul de sovietizare în republicile baltice a evoluat după un scenariu în multe privinţe asemănător celui din ţările suverane din Europa de Est, cu o dinamică şi momente decisive comune“. Dintre acestea, represiunea elementelor care nu se încadrau în strâmta matrice de inginerie socială bolşevică şi colectivizarea au mers mână în mână. „Colectivizarea regiunii s-a făcut încet. La începutul anului 1949 numai 3,9% din gospodăriile ţăranilor se organizaseră în ferme colective în Lituania, 5,8% în Estonia şi 8% în Letonia.“ Colectivizarea era sinonimă cu sovietizarea, pentru că aceste ţări preponderent agrare au suferit din plin şocurile succesive ale deportărilor culacilor şi tuturor membrilor mişcărilor de rezistenţă armată (care nu fuseseră lichidaţi pe loc). Între 1941 şi 1952, 118.600 de persoane au fost deportate din Lituania din varii motive, 52.500 din Letonia şi 32.400 din Estonia. Şi trebuie avute în vedere populaţiile mici ale acestor trei state. În cele trei mici state, regimul sovietic nu prea avea pe cine să se bazeze, bariera lingvistică fiind o adevărată problemă, la fel ca şi lipsa de apetenţă a balticilor pentru comunism. „La 1 ianuarie 1945, numărul comuniştilor era de numai 3.536 în Lituania, 3.592 în Letonia şi 2.409 în Estonia. Mai puţin de 50% dintre aceşti comunişti, în fiecare din cazuri, erau de naţionalitate lituaniană, letonă, respectiv estoniană şi mai mult de jumătate dintre ei aparţineau organelor NKVD, NKGB şi armatei.“ Dacă, la nivel central, venirea elementelor rusofone a acoperit necesarul de cadre de încredere, la nivel local, sovietizarea decurgea mult mai greu, de vină fiind şi sentimentele profund antisovietice ale balticilor. În ciuda rusificării, represiunii şi colectivizării, Ţările Baltice au reuşit să-şi păstreze diferenţele culturale şi lingvistice, fiind mult altfel faţă de restul republicilor sovietice, nu degeaba fiind primele care şi-au obţinut independenţa, acordată chiar înainte de destrămarea oficială a Uniunii Sovietice.
Volumul se încheie cu un captivant articol scris de Pierre Rigoulot despre receptarea Gulagului în Franţa şi misterele (totuşi, explicabile) atât de dificilei şi tardivei recunoaşteri a crimelor comunismului, iniţial sovietic, iar apoi mondial, în Franţa. Însă acest capitol trebuie citit în strânsă corelaţie cu cele despre influenţa Partidului Comunist Francez în societatea franceză, căci probabil unul dintre principalele cinci obiective ale acestuia a fost tocmai aruncarea de fumigene propagandistice, pentru a împiedica propagarea adevărului rostit de o pleiadă impresionantă de oameni de cultură francezi, plecând de la André Gide, Céline, în anii 1930, şi terminând chiar cu autorii celebrei Cărţi Negre a Comunismului, coordonatorul volumului despre care am vorbit, Stéphane Courtois, şi Nicolas Werth. „Lagărele sovietice sunt încă puţin cunoscute în Franţa în a doua jumătate a anilor 1930“, chiar dacă Ante (şi nu Anton, cum apare în carte) Ciliga îşi descrisese supliciul sovietic în cartea Au pays du grand mensonge (1938). Probabil că prezenţa nemijlocită a diverselor regimuri de extremă dreapta în Europa Occidentală a contribuit la atenuarea impactului Gulagului sovietic, oricum mai îndepărtat şi uşor de trecut cu vederea. Chiar şi culegerea de documente poloneze Justiţia sovietică, apărută în 1945, publicată la Roma de către polonezii din celebra Armată a lui Andres, polonezi care cunoscuseră în mod direct Gulagul, dar scăpaţi miraculos, avea să fie trecută sub tăcere de către opinia publică occidentală, care nu prea îi avea la inimă pe polonezi, oricum, mult prea înverşunaţi anticomunişti şi, în plus, în număr mult prea mare. Abia procesele Kravcenko (1949) şi Rousset (1950) aveau să zguduie opinia publică franceză, pregătind-o să recepteze, cu adevărat, incontestabila operă a lui Alexandr Soljeniţîn.