Pe aceeași temă
Pornind de la maxima lui Orwell potrivit căreia „cel care controlează trecutul controlează viitorul“, James Kirchick concluzionează, în The End of Europe. Dictators, Demagogues and the Coming Dark Age (Sfârșitul Europei: dictatori, demagogi și reîntoarcerea Evului Mediu întunecat), că memoria istorică contribuie la criza Europei. Memoria presupusei nevinovății (în cazul Rusiei și al Ungariei), dar și vinovăția reală (Germania), sub diferitele ei forme, subminează viitorul continentului. Dorința lui Putin de a avea o sferă de influență extinsă se bazează pe presupusa generozitate a Uniunii Sovietice și a țarismului („Nu putem permite nimănui să impună un sentiment de vină asupra noastră“). Această fugă de responsabilitate este propulsată prin diversele politici revizioniste ale Kremlinului - prin hărțuirea savanților sovietici onești, revizuirea curriculumului școlar, reabilitarea lui Stalin, de la „fanaticul care a săvârșit crime în masă“ la un „state-builder care ocazional era hiperagresiv“. Totodată, în reflectarea impresionantă a unui nou memorial controversat al Holocaustului din Budapesta, recunoaștem modul în care guvernul premierului Viktor Orbán evită intenționat recunoașterea vinovăției și a complicității maghiare în Shoah. Reconstrucția inocenței istorice este esențială pentru astfel de lideri. O veritabilă împăcare cu trecutul ar crea un patriotism suficient de autocritic și modest încât să reziste ispitelor iliberale.
Germania de după război cu greu poate fi acuzată de căutarea inocenței. Toată lumea aplaudă alături de Kirchick „asumarea onestă a trecutului istoric“. Dar Vergangenheitsbewältigung - „acceptarea trecutului“ - poate degenera. Stația terminus este o Germanie mult prea temătoare de propria sa putere, marcată de un pacifism idealist rupt de noile și periculoasele realități globale. O vinovăție istorică neorientată în mod corespunzător poate să devină o „aspirație de a obține pacea prin excluderea oricăror altor considerații - precum libertatea, atât pentru sine, cât și pentru vecini“.
Sfârșitul Europei tratează și câteva amenințări subtile la adresa Bătrânului Continent. Documentează simpatia pentru Rusia pe care o au elitele de business și de stânga ale Germaniei, care vor o „cale de mijloc între Vest și Est“, după modelul oferit de Ostpolitik în timpul Războiului Rece. Acest lucru a fost cel mai bine exemplificat de fostul cancelar Gerhard Schröder ca angajat al Gazprom, acționând „ca un avocat entuziast al Kremlinului“ și al apropierii de Rusia. Schröder este departe de a fi un excentric în Partidul Social Democrat. Actualul președinte german Frank-Walter Steinmeier a fost unul dintre susținătorii controversatului proiect Nord Stream II și a numit exercițiile recente ale NATO din Polonia drept „incitare la război“.
Un alt fenomen explorat de Kirchick este sinuciderea politică a Partidului Laburist britanic. O mișcare care a donat cândva Menora din fața Knessetului israelian dezvăluie sub leadershipul lui Corbyn o prezență alarmantă a accentelor antisemite. Combinată cu agenda sa economică, vedem un laburism discreditat și o „dreaptă care va rămâne la putere mulți ani de acum înainte... oferindu-le conservatorilor cea mai ușoară opoziție cu care s-au confruntat din secolul al XIX-lea până astăzi“. Fragilitatea laburiștilor este specifică social-democrației din Europa. Confruntându-se cu un flanc stâng radicalizat de criza financiară, politica identitară și cu o bază tradițională a clasei muncitoare tot mai preocupată de nivelul ridicat al migrației, de comerțul liber și de integrarea europeană, democrația socială europeană riscă un exil politic permanent. Și, având în vedere rolul pe care l-a jucat cu democrația creștină în construirea Europei postbelice, vorbim despre o tendință periculoasă.
JAMES KIRCHICK - The End of Europe. Dictators, Demagogues and the Coming Dark Age (Yale University Press, 2017) |
Autorul excelează în critica sa privind răspunsul clasei politice europene la criza refugiaților. Kirchick reamintește multele întrebări legitime despre imigrație, identitate și Islam respinse de politicienii europeni și de intelectualii publici - în special în Suedia și Germania - ca fiind „motivate doar de rasism și isterie antiislamică... [abandonând] astfel [problemele] celor mai lipsite de scrupule și dezagreabile forțe politice“. Pe fondul globalizării, al automatizării, presiunilor existente asupra statelor sociale și al șomajului existent în rândul tinerilor, Kirchick consideră ca neconvingătoare ideea că un nivel ridicat al migrației oferă „mână de lucru tânără și ieftină pentru a revitaliza economia apatică a continentului“. Alienarea față de valorile fundamentale ale Occidentului nu se limitează doar la un mic procent de tineri seduși de jihadism. Kirchick examinează un studiu recent asupra musulmanilor britanici realizat de Trevor Phillips, un scriitor progresist care a popularizat termenul de „islamofobie“ în urmă cu 20 de ani. Astăzi, Phillips - care studiază atitudinea comunității față de homosexualitate, rolul femeilor - se teme de formarea unei „națiuni în cadrul unei națiuni“ de către un segment substanțial din populația musulmană a țării.
Totuși, Sfârșitul Europei nu-și atinge potențialul. În unele privințe, Kirchick - americanul care trăiește în străinătate în Europa, marcat de conștiinta recentă a importanței UE și a parteneriatului transatlantic - suferă de „zelul convertitului“, mai dedicat unei credințe decât urmașii originali. În deconstrucția îmbrățișării multiculturalismului clasei politice europene și a refuzului măreției diplomatice și militare, Kirchick dezvăluie narațiunile pe care Europa postbelică le spune despre sine. Dar în privința celorlalte „mituri fondatoare“ ale Uniunii – atitudinea paternalistă față de Estul postcomunist și față de periferia sudică subdezvoltată, virtuțile euro și ale liberalizării economice, precum și înțelepciunea evidentă a integrării -, Kirchick rămâne un true believer. Capacitatea lui de a contesta pozițiile ortodoxe se pulverizează și, împreună cu ea, puterea de a înțelege și de a răspunde populismului de astăzi. De exemplu, ascensiunea populismului FIDESZ în Ungaria și a partidului Lege și Justiție în Polonia sunt tratate ca evenimente aproape ex nihilo, care apar cel mult din demonii care persistă în psihicul național. Ceea ce lipseşte din această narațiune maniheistă este modul în care și alți actori - inclusiv UE - au contribuit la ascensiunea lor. Multe dintre forțele politice pro-UE și-au distrus credibilitatea și imaginea publică (scandalul înregistrărilor a compromis Platforma Civică în Polonia, iar Ferenc Gyurcsány aproape a distrus opoziția în Ungaria).
Incapacitatea lui Kirchick de a discuta în profunzime cazurile Greciei, dar și cel al Europei de Est arată limitele Sfârșitului Europei. Deși dezvăluie superficialitatea demagogilor europeni sau campania multifațetată a Kremlinului de a paraliza Occidentul, Kirchick nu reușește să formuleze pe deplin o pledoarie pozitivă pentru Uniunea Europeană, considerată „cel mai mare experiment în cooperarea politică din istoria omenirii“. Iar acest lucru este cel mai evident în capitolul despre Brexit, unde preferă expunerea goliciunii lui Nigel Farage sau a lui Boris Johnson decât să răspundă avocaților serioși ai taberei Leave. El nu reușește să răspundă vocilor serioase ale stângii sau ale dreptei care, deși rareori sunt pentru sfârșitul propriu-zis al Uniunii Europene, se simt însă alarmați de direcția în care merge aceasta și cer o reîntoarcere la democrațiile naționale ca loc preponderent al deciziei politice și al elaborării politicilor publice. La dreapta îi găsim pe Pierre Manent, Roger Scruton și Philippe Bénéton, care cred că doar statele naționale democratice pot să inspire solidaritatea și virtutea civică necesare unui polis autentic. Și având în vedere absenţa unui adevărat demos european, o „Europă unită“ ar facilita depolitizarea societății, cu binele comun definit mai puțin printr-o deliberare publică viguroasă, cât impus de imperativele pieței, drepturilor omului și ale tehnocrației. La stânga, Chris Bickerton, Alan Johnson și Wolfgang Streeck critică modul în care UE - împreună cu liderii politici naționali care se tem de electoratele mai puțin atașate de globalizare și de economia liberală - limitează capacitatea țărilor individuale de a-și construi o politică publică apropiată intervenționismului și obiectivelor social-democrate.
Probabil că marile provocări pe care UE le pune asupra suveranității merită să fie temporar plasate într-un plan secundar, pe fondul nevoii de a ne concentra întreaga atenție asupra urgențelor momentului - amenințarea putinismului și a mișcărilor populiste continentale. Din moment ce niciunul dintre partidele eurosceptice nu propune un suveranism responsabil fie de stânga sau de dreapta, oare criticii nu ar face mai bine să se alăture Bruxellesului într-un mare „front republican“ împotriva „barbarilor de la porți“ (Le Pen, Wilders etc.)? Riscul este cel al distrugerii unui „bun imperfect“ care ar putea fi înlocuit nu de Europa descentralizată și vibrantă a națiunilor, visată de generalul De Gaulle, ci cu un continent marcat de războaie tarifare, stagnare și dezintegrare instituțională în Est și Sud.
Kirchick și ceilalți apărători ai UE au un rol esențial în a ne ajuta să ne imaginăm alternativa. Însă chestiunile fundamentale ale suveranității, cetățeniei și echității nu pot fi ignorate la nesfârșit. Victoria lui Macron nu va putea amâna momentul adevărului. Intuiția lui Aristotel rămâne validă: omul este fundamental o „ființă politică“. Și chiar dacă politicienii și intelectualii europeni mainstream refuză să răspundă acestor chestiuni, atunci o vor face populiștii. În verdictul final al istoriei, vina pentru revenirea „vremurilor întunecate“ de care se teme Kirchick o vor purta elitele mainstream - nu Putin, Le Pen sau Orbán.