Pe aceeași temă
Strămoși pe alese. Călătorie în imaginarul genealogic al boierimii române este o carte esențială, importantă și captivantă, care recuperează boierimea română, cu naivitățile, ambițiile și aspirațiile ei.
Am ales de pe raftul unei librării cochete din centrul Bucureștiului cartea Strămoși pe alese. Călătorie în imaginarul genealogic al boierimii române, după ce l-am auzit pe autor, Filip-Lucian Iorga, lecturând câteva pagini la un seminar. Fiind o întrunire culturală, alesese pasajele în care Vasile Alecsandri, poetul pașoptist, și Mateiu Caragiale, copilul din flori al lui Ion Luca Caragiale, încercau să-și găsească origini speciale, altele decât cele pe care le oferea genealogia autentică. Astfel, Alecsandri scria, în Suvenire din viața mea, că familia i-ar fi de origine venețiană. „Pe timpul când această republică era în strălucire, un străbun al meu, om cu inima îndrăzneață și cu spirit cavaleresc, veni în Moldova, se puse cu a lui spadă în serviciul țării, se căsători cu o româncă și deveni obârșia familiei Alecsandri. În una din călătoriile mele, am descoperit persoane, de același nume, în Veneția, în Padova și în Ferrara.“ De cealaltă parte, Mateiu Caragiale avea fumuri aristocrate și obsesia de a-și găsi străbuni nobili. Caragiale tatăl îl ridiculiza, amintindu-i că străbunicul său - Ștefan Caragiale – fusese doar bucătar în suita lui Ioan Vodă Caragea, domnitorul Țării Românești (1812-1818): „Uite, a rămas aici urma tavei cu plăcinte pe care au purtat-o strămoșii noștri“, i-ar fi spus fiului. Și totuși, eforturile lui Mateiu n-au rămas fără rezultat. Semnează compte de Karabey pentru că descoperă o posibilitate pe linia bunicii paterne: Ecaterina Caraboa, de origine greacă, dar pe care o plasează însă ca făcând parte din familia Karabetz de Nagy-Buny (Boiul-Mare), conți de Szathmari, nobili transilvăneni, înnobilați în 1663 de principele Mihail Apafi. Această fabulație genealogică, sau nu, i-a adus lui Mateiu o căsătorie bună, cu o femeie cu 25 de ani mai în vârstă ca el, Marica Sion, descendenta unei familii boierești autentice, cu o moșie de 200 de hectare la Fundulea-Ilfov.
Filip-Lucian Iorga mărturiseşte: „După decenii de dezinformare, avem astăzi în primul rând nevoie de lucrări care să explice limpede ce au însemnat boierii în istoria noastră, cât de important a fost rolul lor și cât de mult am pierdut cu toții prin persecutarea acestei categorii sociale de către comuniști“. Volumul este o formă prescurtată a tezei sale de doctorat, teză condusă de profesorul universitar dr. Lucian Boia și care a fost susținută în 2011. Cartea are o prefață semnată de seniorul Neagu Djuvara, care și-a găsit parte din familia pe linie maternă amintită în lucrare, deoarece un anume văr de bunic ar fi încercat să plaseze neamul ca trăgându-se dintr-un anume Gratidianus, „aflător în colonia Dacia“.
Încercarea de a plasa începuturile liniei unei familii în vremuri glorioase sau în vecinătatea unor personaje care au catalizat o anumită perioadă istorică ofereau pretinșilor urmași posibilitatea de a obține legitimitate politică sau chiar avere. Genealogiile imaginare fabricate de boierimea română nu sunt însă un defect de caracter nici al nației și nici al celor care au inventat și s-au prevalat de asemenea istorii. „Discuția despre imaginarul genealogic nu scade cu nimic rolul istoric al boierimii“, atrage atenția Filip-Lucian Iorga, încercând cumva și să facă ordine pe scena publică românească postdecembristă care, după 1990, s-a trezit invadată de pretinși sau autentici urmași ai personajelor care ne populează istoria națională. „Boerimea nu a dispărut cu desăvârșire“, explică autorul, aducând în cotidian povești și istorii puțin cunoscute despre destinul, viața și frământările unei categorii sociale puțin înțelese la noi, tocmai pentru că această nobilime românească a fost condamnată și sistematic lichidată de către regimul comunist, iar după anii ’90 ne-a fost livrată ca o masă de indivizi (uneori nici măcar vorbitori de limbă română) care se întorceau să-și revendice proprietăți, care au sărăcit țara și au încurcat interesele de moment ale noii protipendade revoluționare. Întoarcerea în România a urmașilor acestor familii a complicat prosperitatea economică și politică a celor care credeau că nu vor trebui să dea socoteală nimănui, niciodată pentru proprietățile pe care undițele lor iscusite le pescuiseră cu mare oportunism.
Cartea analizează procesul de actualizare a originilor, un procedeu interesant și prezent în toate culturile, de la vechii egipteni, indieni, greci, romani, francezi, germani, englezi și chiar și la americani. Înainte de a se ocupa de spațiul românesc, Filip-Lucian Iorga face o trecere în revistă a celor mai flagrante și interesante cazuri istorice. În Egiptul antic, „începând cu Dinastia a III-a, faraonul începe să fie considerat de esență divină, fiind echivalat cu Horus, fiul lui Osiris. Începând cu Dinastia a V-a, faraonul este fiu al lui Ra, zeul Soare, deci fiu de zeu și zeu nemuritor, la rândul său“. Dar nu numai zeii stau la originea familiilor, ci și oameni care s-au remarcat în epocă pentru realizări deosebite. Astfel, până în secolul al IV-lea î.Hr., se practica transmiterea pe cale orală a poemelor homerice; mai mult, în insula Chios exista o comunitate a homerizilor care se pretindeau urmași ai lui Homer și a căror autoritate în privința autenticității poemelor strămoșului era de necontestat.
Iulius Caesar se prezenta ca urmaș al lui Venus, iar rivalul său – Marc Antoniu – al lui Hercule. Potrivit nobilului francez Jean de Saulx-Tavannes (1550-1630), nobilimea ar fi descendenta lui Abel și a copiilor lui Noe, în timp ce plebea ar coborî din Cain și din robii lui Noe.
Bazându-se pe o cercetare temeinică și o bibliografie impresionantă, Filip-Lucian Iorga citează o serie de autori din toate perioadele istorice care s-au ocupat de genealogie. Astfel, aflăm lucruri neobișnuite, ca, de exemplu, că flamanzii ar fi urmașii popoarelor de dinaintea Potopului, iar limba lor nu ar fi fost alta decât aceea pe care o vorbea însuși Adam. Un francez a încercat să demonstreze în secolul al XV-lea că genealogia regilor Franței începe cu momentul distrugerii Troiei, cu fuga lui Eneas, Priam, Turtus și Helenus, care vor juca un rol hotărâtor în constituirea identităților naționale italiană, franceză și engleză. Însuși cardinalul de Richelieu și-a căutat originea și a fost încântat de dovezile obținute cum că ar descinde, prin femei, din cinci regi ai Franței, din doi împărați, doi regi ai Angliei, un rege al Castiliei, un rege al Leonului, un duce de Bretania, un duce de Guyenne și dintr-un lord de Lorena.
Partea românească este deosebit de bogată și surprinzătoare. Aflăm că Dimitrie Cantemir se prezenta ca descendent din tătarul Timur-Lenk (o mare îndrăzneală din partea unui cărturar creștin!), că cele două linii dinastice din Țara Românească și Moldova – Basarabii și Mușatinii – aveau printre ei reprezentanți care au împrumutat doar un nume de dragul unei șanse, dar care nu aveau nimic din ADN-ul familiilor.
Familiile de boieri de la noi au încercat mereu să se legitimeze imaginând contacte și întâlniri cu aristocrația occidentală. La finele secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, marile familii românești, precum Brâncovenii și Bibeștii, se aflau în centrul vieții culturale și mondene pariziene. „Boierimea română devenise parte inconturnabilă a lumii bune pariziene.“ Iar unul dintre frații Emanuel și Anton Bibescu „trebuie să-i fi servit drept model pentru prințul Mony Vibescu“, personajul central al romanului pornografic Les Onze Mille Verges ou les Amours d’un hospodar de Guillaume Apollinaire, apărut în 1907.
Strămoși pe alese. Călătorie în imaginarul genealogic al boierimii române este o carte esențială, importantă și captivantă, care recuperează boierimea română, cu naivitățile, ambițiile și aspirațiile ei. Scriitura este plăcută, deloc încărcată. Fraza curge ușor, ca o discuție la un ceai într-o grădină de vară. Stilul elegant și rafinat te trimite cu gândul la numeroasele întâlniri și vizite pe care autorul, Filip-Lucian Iorga, le-a făcut membrilor familiilor pe care le analizează. Cu rigoarea unui om de știință, a păstrat lucrurile relevante din acele discuții, dar curiozitatea cititorului, după ce închide cartea, se duce la detaliile picante neamintite. Poate subiectul unei alte cărți despre indiscreții boierești? //
// FILIP-LUCIAN IORGA
// Strămoși pe alese. Călătorie în imaginarul genealogic al boierimii române
// Editura Humanitas, 2013, 328 p.