Pe aceeași temă
În contextul polemicii iscate în paginile revistei 22 (şi nu numai) de expoziţia subREAL Retrospect de la MNAC, publicăm în continuare un text primit la redacţie din partea lui Dan Mihălţianu, cofondator al subREAL.
Nonacţiunea, (ne)întâmplată cu ocazia deschiderii expoziţiei subREAL Retrospect la MNAC Bucureşti, pe 31 mai 2012, intitulată Performing Absence, marca absenţa manifestă a lui Dan Mihălţianu de la vernisaj, în timp ce duo-artistic Călin Dan & Iosif Király performa ritualul de înmormântare a ceea ce s-a numit din 1990 subREAL, ceremonie oficiată de o echipă de preoţi în prezenţa unui eşantion important al scenei artistice româneşti.
Intrarea în Spaţiul Sacru pune în discuţie multiple referiri la practici artistice româneşti bine cunoscute, precum şi internaţionale, de o factură radical opusă – cazul Pussy Riot era deja pe rol. Toate acestea se pare că nu au trezit încă nedumeriri.
Subrealism
Numele subREAL este actul fondator şi emblematic ce conţine, în cele două particule plasate sub şi supra, întreaga filosofie şi putere de penetrare a grupului. El a avut un impact puternic şi imediat, local şi internaţional, marcând anul 0 al Noii Arte Româneşti.
Semnificaţia lui conţine eventual doar o referire ironică la surréalism, prin modul de formare a termenului; în fapt, el are o conotaţie cu totul opusă, legată de Subculture, Underground, Alternativ, Contraculture: Subrealism.
Primele acţiuni subREAL reflectau aceste concepte.
Never-ending Transition
Înfiinţat după decembrie ‘89 în Bucureşti de Călin Dan şi Dan Mihălţianu, ca o continuare a unor discuţii, planuri şi acţiuni iniţiate în ultimii anii ai socialismului şi lărgit prin includerea lui Iosif Király un an mai târziu, subREAL a luat prin surprindere scena artistică, nedezmeticită încă din şocul evenimentelor recente, prin reorientarea atenţiei asupra unor teme sociale imediate: moştenirea socialismului (East West Avenue, 1990); dictatura culinară ceauşistă (Alimentara, 1991); alegerile libere postdecembriste (Je t’aime mois non plus, 1991); poziţia artistului în noua societate deschisă (Bunavestire; Artists in Europe, 1991); noul comerţ sălbatic (Eurasia, 1992); identitatea naţională între mit şi realitate (Draculaland, 1992); proliferarea kitsch-ului în folclor, artă şi religie (Perinitza, 1992).
Cele trei etape care au marcat evoluţia subREAL au determinat de fiecare dată o reajustare a modului de funcţionare:
– 1990-1991, grup de acţiune coordonat de Călin Dan şi Dan Mihălţianu, care iniţia evenimente socio-artistice cu caracter efemer ori temporar, la care puteau fi implicaţi şi alţi participanţi, urmărind un impact imediat, dar şi de lungă durată asupra vieţii artistice şi culturale;
– 1991-1993, trio format din Călin Dan, Iosif Király şi Dan Mihălţianu, care realiza instalaţii, intervenţii şi evenimente artistice pe scena artistică naţională şi internaţională, continuând ideile fondatoare - implicare socială, critică instituţională şi reformularea unui limbaj artistic local, inteligibil internaţional;
– după 1993, prin retragera lui Dan Mihălţianu, în urma unor divergenţe ireconciliabile, subREAL funcţionează ca artist-duo, Călin Dan & Iosif Király, continuând şi reciclând unele teme şi materiale iniţiate în etapele precedente, în paralel prelucrând materialul provenit din naufragiul revistei Arta.
Tranziţia prelungită din societatea românească devenită cronică, Never-ending Transition, este şi tema centrală a operei subREAL, ecouri ale acesteia regăsindu-se în multe dintre practicile actuale.
subMNAC
Fiinţarea unui muzeu de artă contemporană în România este o temă nerezolvată încă, la aproape un deceniu de la inaugurarea MNAC. Cum a fost observat de mai mulţi specialişti, întregul eşafodaj creat de ingineria culturală românească se bazează pe continuarea, readaptarea, comasarea şi reinstalarea unor instituţii ale căror rădăcini se pierd în perioada antedecembristă. Pe lângă balastul material, administrativ şi tehnic moştenit, s-a creat o suprastructură, ocupată în principal cu susţinerea în echilibru a acestui angrenaj uriaş, nemailăsând prea mult loc pentru ceea ce se presupune că a fost creat: Muzeul Naţional de Artă Contemporană. Grefarea acestei structuri kafkiene pe un spaţiu inadecvat creează dureri de cap cronicii artei româneşti. Chiar dacă edificiul în sine este unul dintre spaţiile cele mai exotice din lume, cu vizibilitate din spaţiul extraterestru, şi care în sine este o potenţială sursă generatoare de creativitate artistică, doar pentru simplul fapt că arta actuală se află la ea acasă în cele mai diverse ambiente, de la ruine, gropi de gunoi şi slam-uri până la palate ori arhitecura-cult, creată de star-arhitecţi.
Pentru subREAL locul, arhitectura, infrastructura muzeului şi proximitatea cu centrul puterii politice din România pare a fi unul dintre locurile naturale de expunere, deoarece majoritatea operei sale este creată în strânsă relaţie cu circumstanţele ce au dus la construirea edificiului şi a întregului complex înconjurator, cu care polemizează.
Cu toate acestea, subREAL Retrospect pare a fi fost obiectul contestării, pe de o parte, şi al indiferenţei, pe de alta, inducând o stare generală de neîmplinire, cel puţin la nivelul expectativelor, ce ar fi trebuit să reprezinte un moment de celebrare a artei româneşti.
O cumulare de factori a dus, după unele estimări, la o recepţie neentuziastă a evenimentului:
- expunerea într-un spaţiu contestat de o parte importantă a scenei artistice naţionale şi internaţionale, fără a reuşi să justifice acest gest;
- lipsa altor parteneri şi instituţii, care ar fi putut susţine, coproduce şi itinera expoziţia, eventual chiar din delimitarea acestora faţă de MNAC;
- tendinţa de a acorda o atenţie prioritară ultimei perioade subREAL, atât în economia expunerii, cât şi în materialele de promovare;
- suspiciunea implicării a unui buget supradimensionat, faţă de subfinanţarea cronică de care se pare că suferă MNAC în general şi care se presupune că îl împiedică să funcţioneze la standarde internaţionale;
- critici negative pe fondul identificării progresive a grupului cu persoana lui Călin Dan, prin supraexpunerea acestuia, pe măsură ce ocupă, simultan sau succesiv, poziţiile cheie ale scenei artistice şi culturale în anii ‘90 şi a contraofensivei de revenire pe poziţii din ultimii ani.
Altfel, amploarea şi atenţia acordată de MNAC acestui eveniment, ce marchează peste două decenii de activitate subREAL - spaţiu, finanţare, producţie, precum şi editarea unei publicaţii cu ambiţii de înalt nivel critic şi grafic – par eforturi ce în mod normal ar trebui asimilate cu o iniţiativă pozitivă.
Absenteism and Empirio-criticism
Obsesia scenei artistice româneşti (probabil ca o parodie a unuia dintre panseurile filosofice ale lui Andy Warhol) de a avea un singur bulevard, un singur muzeu, un singur artist, un singur grup, un singur critic, o singură revistă etc. face ca singura stare normală să fie contestaţia permanentă.
Din nefericire, scena critică de artă a suferit o insuficienţă funcţională la un moment dat, eventual chiar în toiul Bătăliei pentru Arta Românească, prin pierderi fizice, dezertări, absenteism ori incapacitare temporară, până la apariţia unei noi generaţii ce marchează începutul Noului Discurs Critic Românesc.
Subactivitatea ei temporară a fost suplinită de Erwin Kessler, care a operat în intervalul respectiv într-un stil d’artagnangelesc (D’Artagnan meets Caragiale), înţepând şi (dez)întristând audienţa.
Strategia sa se bazează pe refuzul (sau incapacitatea) de a înţelege tendinţele de dezvoltare neîngrădite ale discursului artistic actual, marcat de eliberarea de concepte neviabile: autohtonism, păşunism, retrocultism de dreapta plus stânga, antisincronism şi alte tendinţe similare, dublat de atacuri demascatoare la nivel comportamental, etic şi legal, justificate sau nu, adresate unor instituţii ori persoane publice.
Amalgamul de informaţii, denaturate, neplauzibile ori reale, de judecăţi eronate, remarci uluitoare ori revelatoare, a dus la anihilarea actului critic în sine. Din fericire sau nefericire, până în prezent nu s-au semnalat decese artistice ori instituţionale, tratamentul critic funcţionând mai degrabă ca un vaccin antigripal sau o terapie antiretrovirală, ce a permis pacienţilor, eventual, să îşi reîntărească sistemul creator imuno-deficitar. Dar, în final, saturarea cu luări de poziţii, pro şi contra, exprimate pe multe canale media, referitoare la ultimele dueluri de pe scena artistică românească, poate fi şansa ce ar conduce spre o nouă etapă, marcând sfârşitul Războiului Rece al reglărilor de conturi din Spaţiul Critic.
Institutional Critique
Una dintre direcţiile iniţiale ale programului subREAL, critica instituţională, a fost preluată cu succes de un spectru larg al scenei artistice ori, pur şi simplu, a apărut spontan datorită condiţiilor existente.
Discursul a fost însă diversificat, incluzând, pe lângă mijloacele vizual-artistice utilizate cu precădere de subREAL, şi alte elemente, verbale, publicistice, activism socio-cultural, lobbying politico-economic şi nu numai.
Critica instituţională funcţionează în arta actuală nu doar ca o strategie de promovare individuală sau de grup ori de reglare a sistemului, ci şi ca unealtă ori tehnică artistică, cum de altfel a şi apărut în câmpul artei deja în anii ‘60-’70. Poziţia ei a fost consolidată de intrarea în scenă a artei Europei de Est şi a altor regiuni emergente, inclusiv cele cuprinse de recente mişcări sociale, Primăvara Arabă şi Occupy.
Chiar dacă a rămas constant în registrul vizual, câmpul de exersare al criticii instituţionale subreale s-a îngustat progresiv, pe măsura asocierii membrilor grupului, de-a lungul timpului, cu diverse instituţii (UAP, Arta, CSAC, UNA, MNAC, NEC). Astfel, el a fost incapacitat de a participa într-un mod plenar în concertul Ansamblului Critic Românesc.
Lucrările subREAL reprezintă însă un material didactic edificator, în momentul când critica instituţională devine o temă de studiu din curriculum-ul educaţiei artistice.
Totuşi, soarta instituţiilor cultural-artistice româneşti, existente sau apărute după 1989, este într-o măsură redusă dependentă de presiunile unor discursuri artistice, multe dintre ele îşi dezvoltă, diminuează ori modelează activitatea mai degrabă din motive şi presiuni economico-politico-administrative. În acelaşi timp, un număr constant de iniţiative concurenţiale apar ori dispar în permanenţă şi, evident, critica instituţională are deja voce şi muşchi, fiind pe cale de a deveni (a devenit deja) o instituţie ea însăşi. În acel moment vor apărea (au apărut deja) studii critice cu titlul Whatever Happend with the Institutional Critique?.
End of Beginning
East-West Avenue, prima intervenţie publică subREAL, din 1990, pe Bulevardul Victoriei Socialismului (a cărui victorie finală asupra Capitalei s-a materializat printr-o ciupercă atomică din beton ce nu mai poate fi măturată de vânturi, spălată de ploi, iar radiaţiile ei nu vor diminua în timp), avea înscrisă pe ultima tăbliţă din şirul celor câteva sute, aliniate de-a lungul fântânilor arteziene, pe ultimul kilometru de dinaintea sfârşitului:
subREAL
artist-group
rest în peace!