Pe aceeași temă
Din fostul criterionist Petru Comarnescu Securitatea comunistă a făcut o pradă sigură pentru cea mai bine camuflată dintre formele de mancurtizare: racolarea.
Ce s-ar fi scris astăzi despre Petru Comarnescu dacă două treimi din viața lui nu s-ar fi suprapus cu comunismul? Ar fi precumpănit admirația congenerului Mircea Eliade pentru „nelimitatele lui posibilități de animator cultural“? Sau eticheta de simplu „impresar“ al grupării Criterion, pusă de Eugen Ionescu? Ori poate reacția lui Cioran, ca un mic dos de palmă șters din mers, într-o scrisoare, atunci când află că și-a publicat Memoriile: „prostii, cu siguranță“. Cum ar fi arătat biografia acestei naturi extrem de active, ambițioase, prolifice? Cum ar fi evoluat obsesia lui timpurie de a trece în față, de a fi prețuit, pus la locul cuvenit?
Ar fi rămas probabil unul dintre pilonii generației interbelice, inițiatorul și animatorul grupării Criterion, de care s-ar fi delimitat o vreme după 1940, ca reacție la derapajele legionare ale unora, și de care putem presupune că s-ar fi reapropiat ulterior, recuperându-i - nu în grup, ci individual - pe cei câțiva pe care i-a prețuit în chip aparte.
Are dreptate Lucian Boia, în prefața năucitorului volum Dosarele secrete ale agentului Anton. Petru Comarnescu în arhivele Securității, să spună că, da, autorul Kalokagathon-ului e vinovat, dar marele vinovat rămâne regimul comunist.
Dacă mergem pe firul unei corespondențe Comarnescu-Noica, la care trimite Boia, descoperim un posibil „Titel“ Comarnescu, rămas în pură virtualitate: echilibrat, sensibil, atent la semnalele multiple ale unui timp istoric turmentat, prieten admirabil, intelectual „independent“ (adică de centru), credincios (el, liber cugetătorul de mai târziu!), gândind actul, alegerea din perspectivă morală. Între prietenul care încearcă să-l întoarcă pe Dinu Noica din decizia de a adera la mișcarea legionară (după asasinarea lui Corneliu-Zelea Codreanu, din ordinul Regelui Carol al II-lea) și agentul Anton, care scrie în anii ’60 note informative despre fostul deținut politic C. Noica, se desenează o trăsătură de unire. Linia duce însă în jos.
„Dragă Dinule,
(...) socot că faci o mare greșeală prin noua ta atitudine, mai ales că nu ești un luptător și nici un politician de rând. (...) Știu cât de decis ești uneori, aproape chiar încăpățânat, pentru a încerca să te conving că faci un pas greșit și că-ți anulezi toată vocația și destinul tău creator adevărat. (...) Poate că, dacă ai fi plecat cu un an mai devreme în Franța (Noica se afla în Franța la momentul respectiv - n. m.), și ai fi trăit mai mult în atmosfera universalistă, humanistă și generoasă a lumii științifice de acolo, ai fi procedat altfel. (...) Credeam că o să optezi pentru adevăr și înțelepciune, pentru creația reală (cea care se realizează prin realizarea-de-sine a oamenilor înzestrați, iar nu pentru sacrificii inutile și fără sens creator). Suferi, dar suferi în gol, Dinule. Abandonezi cultul înțelepciunii. Iar politicește mergi împotriva interesului Țării“, îi scrie Cormanescu în 1938 (cf. Petru Comarnescu, Pagini de Jurnal, vol. I, Ed. Orfeu, 2003). Noica răspunde cu obișnuita-i eleganță, caldă, dar cerebrală:
„Dragă Titel,
Am fost mișcat de scrisoarea ta. (...) Problema nu mai e de argumente pentru mine: e o problemă de onoare. Din copilărie sau nu, cu argumente ori nu, eu mi-am luat un angajament, față de mine în primul rând. Pot eu să nu-l respect astăzi? Pot eu (...) face altfel decât Abraham cel din legendă? (...)
Mă gândesc câteodată că, în fond, poate tu, cel independent, ești mai chinuit decât noi toți.“
Intuiție tulburătoare la C. Noica. Destinul lui Petru Comarnescu pare liniar, dar e frânt, în timp ce al filosofului de la Păltiniș este exact invers.
După venirea comuniștilor, Comarnescu rămâne în libertate pentru că se agață in extremis de coada noii ordini. Din 1953 este informator al Securității și își ia drept nume de cod, nu fără o doză de cinism, pseudonimul sub care publicase prima carte după ‘44: monografia pictorului Octav Băncilă, semnată Anton Coman. Sună ca o poliță plătită! De aici încolo, busola lui morală e scoasă din uz. Va scrie mii de note informative despre aproape toți cei pe care-i frecventa. Toarnă cu delicii, cu triluri, cu veritabile uitări de sine, care aduc acel ingredient, detestabil în context, al calofiliei, întâlnit deja la Ion Caraion și la Marian Popa. Dar Petru Comarnescu are o arie mult mai vastă de acțiune: el toarnă nu doar scriitori, ci intelectuali de tot felul, lume bună din casele pe care le frecventa ca mare și vechi monden. Sunt compozitori, istorici de artă, artiști plastici, dar și studenți, diplomați ori bursieri americani care puneau pentru prima oară piciorul - îndeajuns de avertizați - în strania lume nouă. Unii au avut în mod cert de suferit. Un singur exemplu: istoricul de artă Remus Niculescu, arestat și condamnat în lotul Noica-Pillat. Nu doar pe mâna lui Comarnescu, ce-i drept, ci și pe-a lui Noica, dar Noica îi va cere totuși iertare într-o splendidă scrisoare publicată în anii din urmă.
// Dosarele secrete ale agentului Anton. Petru Comarnescu în arhivele Securității // Selecţie, introducere şi comentariu de Lucian Boia // Editura Humanitas, 2014, 286 pag. |
Agentul Anton funcționează într-o dezinvoltură deplină. Din selecția făcută de Lucian Boia (dosarul Comarnescu de la CNSAS numără șapte volume), singura evoluție sesizabilă este graficul siguranței de sine, care urmează oarecum sincopele de stare materială. După 1964, pare mult mai relaxat, își permite să fie subiectiv. Și nu doar atunci când descrie în acvaforte „obiectivele“ (colegii de breaslă din UAP sunt caii de bătaie), ci și când ridică mingi, știind că merge pe linia dorită de regim. Se dorea, de exemplu, apropierea marilor figuri din exilul românesc? Agentul Anton se simte calificat să facă sugestii: da, Mircea Eliade trebuie invitat în România, de preferință la Colocviul Constantin Brâncuși. Cu câțiva ani în urmă pledase să i se ofere un post de atașat cultural: „s-ar lăsa de politică și ar face numai știință“, opinează. Și Cioran ar putea fi invitat, are o mamă bătrână pe care probabil ar voi să o vadă, dar mai întâi ar trebui să i se publice ceva cărți și să se scrie despre el în presă. Oricum, nu e sigur că va accepta, pentru că omul este „paradoxal, abscons, teribilist în gândurile sale“. Sculptorul Ion Vlad ar trebui trimis la Moscova, „va fi foarte fericit și s-ar putea să renunțe la unele atitudini nesănătoase“ ș.a.m.d.
Anul 1960 și mai ales notele referitoare la fuga în Occident a lui Petru Dumitriu lasă loc presupunerii că momentul coincidea cu o criză sau măcar cu unele temeri privind relația cu Securitatea. Agentul Anton raportează mai zelos ca oricând, cu potop de adjective, indignat, în retorică de ședință de demascare. Prozatorul transfug este „canalie“, „negustor de literatură“, are „frumuri de noblețe“, o soție hrăpăreață. În general, „o biografie de lichea“. Faima lui literară ar fi doar rodul abilității carieriste. „Fabrica cu ușurință numai când avea materiale de la alții, fiind în sine lipsit de forță epică și incapabil de invenție literară.“ Portretul devastator are crescendo și se încheie cu o execuție în efigie: „Dacă nu putuse deveni, ca scriitor, noul Balzac, căci nu-l ajuta talentul contrafăcut cu oarecare abilitate, în schimb Dumitriu a devenit într-adevăr un personaj balzacian ridicând până la monstruozitate rapacitatea, egoismul, parvenitismul, înșelăciunea, spiritul de mercenar, pus pe o sfruntată îmbogățire“. Culege și părerile altora despre fuga lui Dumitriu. Cioran însuși e consemnat cu o observație amuzantă: prozatorul a greșit poziționându-se ca om de dreapta în Occident, „dacă ar fi apărut ca un comunist dezamăgit, ca un comunist convins, ar fi avut un succes real“.
Lectura acestor delațiuni senine are un efect perfid: pe măsură ce avansezi în volum (Lucian Boia grupează tematic notele informative, legându-le cu precizări oportune) și după ce dezvolți minimum de anticorpi la mâzga morală dinăuntru, ajungi să guști scriitura de bună calitate și chiar să te amuzi pe seama eșecurilor agentului Anton. Rateurile au un fel de haz strâmb, de bumerang care îi zboară penibil aruncătorului pălăria.
Ca americanist, agentul Anton a fost adesea infiltrat pe lângă cetățeni americani. Doi dintre ei sunt înalți diplomați. Unul trebuia racolat cu ajutorul tânărului pictor Andrei Cădere, fiu de deținut politic, care urma să fie întâi el făcut agent. Bizarul artist (unul dintre cele mai bune „portrete“) era însă deja imprevizibil, așa că notele lui „Anton“ sunt de un proustianism involuntar: Cădere a ieșit, a intrat, a sunat, n-a sunat, era tăcut, citește mult, nu mi-a spus nimic, are un musafir etc., până când americanul pleacă din România înainte să fie racolat.
A doua misie îl trimite în excursii extravagante, la Constanța și la Sinaia, unde trebuie să facă ce-o ști și să intre pe sub pielea unui consilier al legației americane, de la care urma să afle dacă și unde se află în România un anume profesor din Statele Unite. În tren, stratageme de spionaj ieftin și amănunte consemnate maniacal: „Cei trei au mai discutat despre pescuit (...), au mai tăcut, apoi atașatul militar, arătând niște ciori i-a întrebat cum se zice pe românește la aceste păsări“. La Cazinoul din Constanța, unde Comarnescu-Anton dă buzna ca din întâmplare, ia contact cu anturajul înalt al diplomatului: atașatul militar al Franței, consulul turc la Constanța. Informează excitat, participativ: atașatul francez, „mai cult și mai vioi decât americanul, dar cu idei confuze, fiind «radical» de stânga în materie economică, dar catolic și mare moralist“. Declară și meniul, cu tot cu băuturi. Dar degeaba. Nota lui Lucian Boia spune sec: din dosar rezultă că diplomatul american a fost cel care l-a folosit pe Comarnescu!
Dar poate cea mai stranie precizare dintr-o notă informativă este cea despre albumele străine de artă care se găseau acasă la Al. Rosetti, „pe măsuța de lângă fotoliul în care își invită să ia loc oaspeții“. Este oare faza în care agentul Anton se simte el însuși urmărit?
Un Petru Comarnescu scindat, frustrat de turnura pe care o luase regimul comunist, nu se vede aici nici măcar cât în emasculatul jurnal. Trebuie căutat printre rânduri. Prefațatorul ediției din 2003 a jurnalului, Dan Grigorescu, a încercat în zadar să-l reconstituie prin mărturie personală: l-ar fi cunoscut pe adevăratul Comarnescu, care-și mărturisea adevăratele opinii doar în privat, și anume numai... în aer liber.
Fapt e că notele informative, excesiv de bine scrise, alunecând stupefiant spre voluptăți stilistice, ca și cum n-ar fi vorba de delațiune consecventă, „în formă repetată“, sting orice altă versiune a autorului. Din fostul criterionist, cu atât de „nepotrivite“ studii în America anilor ’30, pe deasupra și homosexual, Securitatea comunistă a făcut o pradă sigură pentru cea mai bine camuflată dintre formele de mancurtizare: racolarea. Dosarele scoase la iveală de CNSAS trag pânza jos. Nu mai e nimic de făcut. //