Pe aceeași temă
Cândva, cu două secole în urmă, cele două viziuni – cea liberală şi cea conservatoare – se situau pe poziţii distincte şi – uneori, radical - diferite. Nu se confundă, până la indistincţie, nici astăzi. Dar astăzi, cum şi în ultimele decenii, a fi liberal-conservator nu mai este o contradicţie în termeni.
Nu este nevoie de cine știe ce competență și nici măcar de vreun efort special pentru a înregistra ceva de domeniul evidenței, cu privire la ceea ce se întâmplă chiar sub ochii noștri: grilele de lectură (analiză, evaluare, proiectare de soluții) copleșitor majoritare ale ultimelor valuri de criză utilizează instrumentarul care trimite la ideea de stânga (fie ea socialistă, fie social-democrată, fie marxistă, neomarxistă ș.a.m.d.). Liniile de discurs public sunt, și ele, saturate de conținuturi preponderent „de stânga“. Nu spun că este ceva firesc și, mai ales, ceva logic-rațional-normal; pesemne însă că o asemenea stare de fapt este inevitabilă în perioade de mari turbulențe politice, economice, sociale. Este ceva, probabil, inevitabil ca oamenii să caute „narațiunile“ care sună foarte bine, care par că sunt foarte generoase, care, la limită, propun diverse forme de mântuire în regim extraordinar și cu mijloace extraordinare.
// PIERRE MANENT |
În aceste condiții, să privim către alte formule de a interpreta și aranja – în sensul tocmai al unor soluții logic-raționale – este nu doar un exercițiu intelectual cât se poate de normal, ci, aș zice, chiar urgent, mereu urgent, cu atât mai mult cu cât – acesta este deja un loc comun și a-l nega nu face decât a mări decalajul în materie de audiență și de efecte ale acesteia (primul: forța de convingere) – stânga este, ca enunț, mult mai comercială decât este dreapta. Bunăoară, sunt convins că este foarte util să ne amintim despre ceea ce înseamnă liberalism ori (autentic!) conservatorism. Și să vorbim, chiar dacă acum pare un efort sisific, mai mult, mai des, mai curajos despre ideile generoase - şi mai firesc - practice - care stau sub şi care se nutresc din aceste două generoase viziuni. Cocheta editură Baroque Books and Arts ne oferă un asemenea prilej prin intermediul a două apariții în cel mai înalt grad distincte şi distinse – așa cum sunt și restul cărților care apar la această casă editorială.
Zoon Politikon nu este o serie cu un istoric masiv (sau nu este încă aşa ceva), dar are deja unul, chiar dacă scurt, impresionant prin calitatea opțiunilor editoriale. Primele două titluri, în ordinea apariției cronologice, marchează exact bornele tematice sugerate de titlul acestui text: volumul care a deschis seria editorială aparține unui bun cunoscător al liberalismului; volumul care i-a urmat îi aparține unuia dintre cei mai importanți gânditori contemporani ai conservatorismului din întreaga lume. Primul: Pierre Manent - Știința politică autentică. Un dialog cu Bénédicte Delorme-Montini. Al doilea: Russell Kirk - Imaginația morală.
Pierre Manent este un gânditor politic destul de cunoscut în România, graţie în primul rând eforturilor de a-l aduce în spaţiul autohton făcute de Cristian Preda, cel care, între altele, i-a fost doctorand la Paris. Cristian Preda – nu doar europarlamentar, ci şi profesor şi autor important de cărţi de politologie – este cel care a mijlocit şi această apariţie editorială. De altfel, la Ştiinţa politică autentică, domnul Preda este cel care semnează un consistent studiu introductiv şi, totodată, traducătorul cărţii (a mai tradus şi alte două titluri ale lui Manent, cu ani în urmă).
Pierre Manent vrea „să înţeleagă“. Nu e un demers simplu, ne spune gânditorul politic francez; şi nici nu e ceva la modă (mai degrabă, inflaţionist şi uneori fără rost, e „a crea“). „Mai precis, să înţeleg politica sau chestiunile politice. Dar nu pentru că aceste chestiuni politice ar fi un aspect ceva mai interesant al chestiunilor omeneşti între altele, ci întrucât ordinea politică e realmente cea care dă formă vieţii umane. Politica este cauza ordinii sau dezordinii omeneşti“, spune Manent în capitolul care dă titlul acestei cărţi şi care semnalează, totodată, una dintre cele mai importante preocupări ale acestui politolog: aceea de a crea o „ştiinţă politică autentică“. Am avut şi, într-un fel, încă mai avem două asemenea ştiinţe politice „autentice“, menţionează gânditorul francez. Prima, cea antică, mai ales grecească – ea „dă seama despre experienţa consumată a cetăţii“. A doua: modernă-liberală şi problematică! O ştiinţă politică bifurcată: „înainte“ şi „după“ ceea ce Pierre Manent numeşte „revoluţia politică modernă“. „Ştiinţa politică liberală, luată ca întreg care merge de la Hobbes sau Locke la Tocqueville, este şi un proiect de construcţie şi o descriere evaluativă. Cum proiectul nu e terminat, aşa încât vorbim şi azi despre «democratizarea democraţiei», experienţa noastră pare a fi neîncheiată. Şi atunci, cum să nu fie ştiinţa noastră provizorie? Iată motivul pentru care mulţi aşteaptă de la democraţia de mâine să ne spună ce trebuie să credem despre democraţia de azi. Cred că putem, cred că trebuie să fim mai ambiţioşi.“
Dialogul – dens, rafinat – în care Pierre Manent este personaj principal (pro)pune mai multe asemenea borne pentru a înţelege lumea, deci politica de azi, în termenii adecvaţi ai unei „ştiinţe politice autentice“. Ultima parte a dialogului este, aplicat, despre Occident şi, în bună măsură, despre Europa de acum. Este, cum se poate uşor intui, o lectură foarte preţioasă şi cât se poate de actuală. Iată cu ce frază încheie reflecţiile sale din cartea în discuţie acest gânditor al liberalismului: „nouă ne revine să discernem faptul că suntem purtaţi şi trăim din ceea ce credem că am lăsat, de multă vreme, în spatele nostru“. Sună ca şi cum ar fi un predicat conservator, nu?
// RUSSELL KIRK |
Conservator - explicit, mândru şi de primă mână, unii spun că e probabil cel mai important gânditor conservator contemporan din Statele Unite (în direcţia conservatorismului american clasic) - este Russell Kirk. Imaginaţia morală, volumul care poartă acest titlu, marchează o premieră pentru România: este prima carte apărută în româneşte a celui pe care Ronald Regan l-a denumit, cu prilejul decorării sale la Casa Albă în ultima săptămână de mandat a lui „The Great Communicator“: „apostolul conservatorismului în America de astăzi“. Imaginaţia morală este o antologie de eseuri – gândită, prefaţată şi comentată limpede şi competent de Sever Voinescu şi postfaţată de Theodor Paleologu – care acoperă o arie tematică impresionantă. „Din momentul în care am început să gândesc şi, poate, din momentul în care am început să simt, am fost conservator“, mărturiseşte Russell Kirk într-un eseu faimos, plasat în prima parte a ediţiei româneşti şi intitulat De ce sunt conservator. „Un conservator inteligent nu se opune reformei. Schimbarea socială prudentă este calea de a primeni vitalitatea societăţii. Aşa cum organismul uman se primeneşte necontenit, păstrându-şi însă identitatea. Fără o schimbare judicioasă, pierim. Dar scopul existenţei nu poate fi schimbarea în sine; fără permanenţă, noi pierim“, continuă Kirk, în acelaşi eseu în care îşi dezvăluie credo-ul. Un eseu care se încheie, cum şi multe altele ale acestui imens gânditor politic contemporan, antologic: „... sunt conservator. E foarte posibil să mă aflu de partea perdantă, de multe ori cred că aşa şi este. Totuşi, printr-o ciudată încăpăţânare, prefer să pierd alături de Socrate, să zicem, decât să câştig cu Lenin“.
Nu am ales, aşadar, întâmplător nici aceste două titluri, nici aceste două nume de referinţă pentru istoria ideilor politice. Cândva, cu două secole în urmă, cele două viziuni – cea liberală şi cea conservatoare – se situau pe poziţii distincte şi – uneori, radical - diferite. Nu se confundă, până la indistincţie, nici astăzi. Dar astăzi, cum şi în ultimele decenii, a fi liberal-conservator nu mai este o contradicţie în termeni. Cu ani în urmă, chiar în revista 22, Horia-Roman Patapievici publica un eseu cu titlul provocator – Liberal sau conservator? –, un titlu pe care îl punea în criză şi căruia îi oferea, la finalul textului, un răspuns inclusivist: „Concluzia mea este ca oriunde avem de-a face cu dominarea societății de către un factor de revoluționare permanentă a condițiilor tradiționale de viață, poziția liberală nu poate diferi substanțial de poziția conservatoare. Or, aceasta este situația lumii în care trăim, astăzi. Din acest motiv, liberalismul în care se recunoaște un liberal care dorește să adopte un liberalism sistematic, precum Hayek, trebuie cu necesitate să fie un liberalism conservator“.
Cele două cărţi – dar, desigur, nu numai ele, ci şi multe altele din aceeaşi bibliotecă amplă, plină de comori extrem de preţioase în materie de gândire politică – ne oferă o platformă foarte solidă şi un echipament intelectual adecvat pentru a gândi mai limpede, în termenii unui firesc-uman, lumea, complicată, în care trăim.