Pe aceeași temă
Imaginile de plajă, cu femei în bikini alături de altele în burkini, par să consfințească, în ochii noștri, catalogarea moralei sexuale a musulmanilor drept preponderent represivă. În lumea noastră postcreștină, interdicțiile – printre care cea a nudității, mai ales când nu e deplină – ne amintesc de vremuri apuse, pe care mulți dintre noi le considerăm pe drept asfințite. Dezgolirea publică, centimetru cu centimetru, a însoțit o istorie a secularizării mai largă, care a lăsat mai la urmă răfuiala cu venerabila teologie a sexualității – când a survenit, rezultatele acestei revoluții au fost însă spectaculoase. Am putea chiar s-o privim drept un cal troian, care a condus la eșecuri usturătoare Biserici care altfel ar fi rămas mult mai influente. Pentru mulți potențiali pioși de azi, rigiditatea în chestiuni de morală sexuală e un serios – uneori chiar singurul – motiv de evitare, dacă nu chiar de abandonare a comunității religioase. Cu toată îngăduința proverbială a multor duhovnici, mult timp mostră ambiguă de pragmatism pastoral, astăzi sunt mult mai puțini cei care mai acceptă să-și problematizeze viața intimă în funcție de o culpabilitate frustrantă – excepțiile sunt semnificative, îngroșând rândurile cercurilor neopuritane, liman tentant pentru inadaptabilii la noile moravuri. În acest timp, pudoarea nu doar s-a privatizat, dar a trecut și printr-un paradoxal proces de resemnificare – nu mai anunță rușinea, ci solicită, răbdătoare, satisfacția. Cu alte cuvinte, dacă înainte cenzura excesul, acum denunță lipsa: pudic e cel care vrea mai mult, care nu se mulțumește cu aparențele fruste și fiziologiile banale. Goliciunea s-a mutat iar din domeniul trupului în cel al sufletului – o evoluție, de această dată, pe măsura revalorizării corporalității, după secole de spiritualisme trufașe. Chiar și așa, pudoarea nu e o atitudine la modă – pentru mulți e un handicap, o premiză a inadecvării într-o epocă a hiperpublicității, iar pentru alții o pretenție prea ușor mistificabilă. În orice caz, când în sprijinul recursului la burkini se amintește de pudoare, să nu ne lăsăm înșelați: avem de-a face cu două accepțiuni distincte ale termenului – una, bazată pe amenințarea păcatului; cealaltă, pe aspirația împlinirii. Mai precis, e vorba de un anumit mod de a înțelege păcatul, incompatibil cu un anumit mod de a privi împlinirea.
Acestei noi semnificații, impregnate de aspirații personaliste, îi lipsește însă univocitatea mesajului. Cea veche avea un țel clar: goliciunea trebuie acoperită, descurajată și pedepsită – prilej de ispită, nu poate decât să tulbure ordinea, interioară sau exterioară. Cea nouă o privește ca pe o cale, dar cu o țintă nedefinită – definire care, de altfel, ar echivala cu o subtilă repudiere, ca o scară abandonată după urcuș, o atitudine care nu-i repugna idealistului Platon. A conviețui cu potențialitățile nudității implică o serioasă provocare spirituală: pielea. Dar aceasta acoperă sau descoperă? – o dilemă cu iz heideggerian. În orice caz, a fost nevoie de o revalorificare a dorinței pentru a lăsa hainele la garderoba istoriei. Dincolo de resortul capitalist al noii metafizici cosmetice, care a realienat trupul ca marfă, plasându-l în galantare simbolice, curiozitatea stârnită de dezgolire a reașezat sexualitatea, de fapt, într-o inconfortabilă marginalitate. O femeie în bikini nu este o implicită invitație sexuală, ci o desfacere a goliciunii într-un spectru de realități multiple și chiar contradictorii. Un îndemn, cu alte cuvinte, la exercițiul distincțiilor în evaluarea unui fenomen pe care doar o miopie artificială îl poate recepta drept univoc. Sau, cu un argument feminist, o femeie nu e doar – ori cu precădere – un rol sexual. Ce-i drept, slipul nu poate deveni o uniformă obligatorie nici chiar pe plajă. Dictatura nudității e la fel de reprobabilă precum cea contrară. Dar nici nu ne putem preface că burkini – ori sursele sale de inspirație din vestimentația islamică – e doar un costum ca oricare altul, într-o epocă altfel atât de pestriță. Miza sa e o asumată pudoare – în accepțiunea veche. Problematic e faptul că această pudoare e codificată vestimentar laolaltă cu o anumită teologie. Distinctă, totuși, de cea creștină, care s-a împăcat greu cu sexualitatea ca atare, chiar și cu organele genitale – doar un fel de plan B al Creatorului, dată fiind previzibila neascultare a primului cuplu și meritata pedeapsă, cum gândea Grigorie de Nyssa. Cea islamică nu a privit cu suspiciune deliciile conjugale, dar prețul atractivului său hedonism a fost glisarea către o carceră perfidă destinată femeilor – un patriarhalism comparabil, în bună măsură, cu cel creștin. La urma urmei, femeia a devenit, pentru imaginarul ambelor religii, ispititoarea, ceea ce a subminat, pentru milenii, seducătoarea promisiune inițială de a fi egale bărbaților. Și chiar dacă și el trebuie să asculte de dorințele ei sexuale, în rest supunerea s-a cantonat principial în favoarea bărbatului. Pentru creștini, la îndemnul apostolului, mărturia vestimentară – acoperirea capului – a acestei puteri ambigue a căpătat un gir la fel de milenar.
Oprobriul aruncat asupra sexualității a avut, totuși, și un beneficiu secundar: exercițiul unei anumite autonomii morale. Dacă poate fi, la nevoie, pusă între paranteze, opțiunile existențiale nu mai sunt așa ușor strivite de pretențiile sale – în cotidianul psihologic situațiile sunt, evident, ceva mai încâlcite, dar o astfel de cultură ascetică a fost nu doar represivă, ci și stimulatoare. În fond, dacă azi ne plimbăm liniștiți pe plajă printre sute de bikini e și fiindcă practicăm, de bine, de rău, o anumită asceză – desigur, nu religioasă, dar civilizatoare (în sensul lui Norbert Elias). Islamul, în schimb, a fost mai binevoitor cu astfel de intime plăceri, dar mai vulnerabil (cultural) în ceea ce privește conviețuirea sexelor – bărbații fiind privați de anumite discrete, dar salutare războaie ascetice. Apelul la burkini reprezintă, de aceea, un handicap pedagogic, o vulnerabilitate morală. Când Oriana Fallaci, care-l intervieva, jignită de o replică și-a descoperit provocator capul, ditamai ayatolahul Khomeini, deși călit de o îndelungă pietate, s-a crispat brusc, privind-o ca pe un nud. Măcar unii călugări nu s-au temut să predice prin bordeluri.
Dar să nu credem că pentru musulmani la chair est triste, hélas! O utilă incursiune în moravurile de azi ne-o permite recentul film al libanezului Assad Fouladkar, Dragoste și sex în stil musulman, una dintre comediile cele mai gustate anul acesta la TIFF. Colega maronită e chiar invidioasă pe una dintre protagoniste, proaspăt divorțată, pentru multiplele ei șanse conjugale. Halal multiplicitate, la care creștinii, limitați de imperativul indestructibilității sacramentale a căsătoriei – o temă care îi agită încă pe catolici –, pot cel mult privi cu jind. Aceste oportunități respectă interdicția religioasă a adulterului, chiar dacă pentru noi semăna mai degrabă cu niște ipocrite găselnițe. Un bărbat se poate chiar opune șansei unei a doua neveste simultane, deși cea care insistă e prima, exasperată de ardoarea lui neostenită. O femeie poate accepta o căsătorie de plăcere cu un bărbat însurat, o veche iubire neconsumată. Un soț prea gelos se poate recăsători cu soția repetat repudiată doar dacă acceptă ca ea să treacă printr-un mariaj intermediar cu altul. Astfel de situații (tragi)comice chiar sunt halal – religios permise –, deși mai degrabă încurcă, decât descurcă. Gelozia e inevitabilă în orice triunghi amoros, în timp ce cea fantasmatică e inevitabil fatală cuplului. De asemenea, voluptatea nu e un ingredient suficient pentru un raport de perspectivă, care să nu degenereze într-o insidioasă subordonare. Prigonind plăcerea – defăimarea lui Epicur, cu grosolanele mistificări patristice, e simptomatică pentru confuzia în care creștinismul a cufundat virtuțile – ori instrumentând-o, religiile au înăsprit un război al sexelor care oricum însângerează multe cămine ori cel puțin le acrește.
Dar filmul mai are și altfel de protagoniste: două surori de vârstă școlară, înspăimântate de povestea auzită la ora de educație sexuală. Negăsind o altă metaforă, profesoara a comparat spermatozoizii cu niște viermișori care încearcă să pătrundă în trupuri feminine. Au rezultat măsuri speciale de precauție ale fetițelor – câte un sac în care se ascundeau noaptea, pentru ca cei ai tatălui, care ar fi putut migra din dormitorul conjugal, să nu-și facă de cap și cu ele. Într-adevăr, e greu să explici astfel de chestiuni înainte de vremea practicării lor. Mult mai greu decât în Liban, încă marcat de ravagiile confesionalismului exacerbat, e însă într-un stat laic și european ca al noastru, unde s-a vehiculat chiar amenințarea cu pușcăria împotriva profesorilor implicați. Opoziția multor ortodocși față de o asemenea salutară responsabilitate pedagogică vizează, dincolo de discuția despre sex – găselniță tactică ipocrită, solicitata discreție slujește doar mistificării, abuzatorilor, paraziților și sarcinilor premature –, ideologia din spatele ei. Ortodoxia e în continuare în conflict, printre altele, cu sodomia, malahia, gomoria, imaginația erotică, coitul premarital, prezervativul – o atestă manualele de spovedanie în uz. Cum doctrina nu s-a schimbat, o educație sexuală bazată pe alte valori e inevitabil inacceptabilă.
Dar să nu ne închipuim că nu-i place să vorbească despre sex – ba chiar abuzează, doar că în tainițele spovedaniei. Teo-sexologia a rămas, de-a lungul istoriei, una dintre specializările predilecte ale duhovnicilor, care au pătruns astfel nestingheriți în așternuturile mirenilor – printre avantaje, una e imbatabilă: nici o autoritate, în afara propriei conștiințe, nu îi poate supraveghea. Cu alte cuvinte, pot sporovăi despre sex oricând și oricum – un biet profesor de școală are, în cel mai bun caz, timp și argumente incomparabil mai restrânse. Unii duhovnici, mai avântați, merg însă și mai departe: animă câte o mică cupidoniadă parohială. Pentru a elimina pe cât posibil necunoscuta atracției erotice – căsătoriile astfel urzite pot modifica mentalitățile dreptcredincioșilor în direcții nedorite –, preotul își poate asuma rolul micuțului duh înaripat. La nevoie, cu ajutorul unor agende telefonice speciale, unde sunt notate numerele unor parteneri potențiali, răbdători în așteptarea voii lui Dumnezeu, el va înnoda relații de cuplu duhovnicești, premize ale unor viitoare mariaje model. Pentru eșecuri – din păcate, ne lipsește o astfel de statistică – nu va răspunde însă nici duhovnicul, nici Cel în numele căruia a acționat. Rolul educației sexuale este de a explicita desene de anatomie genitală, dar mai ales de a oferi premizele unei etici sexuale, astfel ca adolescentul să înțeleagă că sexualitatea e o chestiune – pretențioasă, uneori inconfortabilă – de opțiuni. Un tânăr ascultător de astfel de duhovnici se va hrăni, în schimb, cu fructul ispititor – inițial dulce, apoi amar – al delegării responsabilității. Și astfel sexualitatea își va pierde, în ceea ce-l privește, adevăratul potențial etic, redusă fiind la o mecanică duhovnicească.