Pe aceeași temă
Ca in fiecare an, si la editia TIFF de anul acesta au fost proiectate mai multe filme romanesti in (avan)preÂmieÂra - ficÂtiuÂne si documentar.
Printre cele mai asteptate au fost cele doua venind diÂrect de la Cannes - Boogie, al lui Radu Muntean (deÂspre care am scris deja in corespondenta de la Cannes); si Megatron, al lui Marian Crisan, castiÂgaÂtoÂrul Palme d’Or pentru scurt-metraj de anul acesta. Megatron e o feÂlie de viata exÂcelent jucata si de copil (Maxim Adrian Strinu), si de mama (Gabriela Crisu). Regizorul spune ca partea cea mai grea a fost castingul, in speta aleÂgeÂrea copiÂluÂlui, dar a meritat! Partea proasta e ca filÂmul nu are final - poate ca asta si inseamÂÂna "felie de viata", dar nu e neaparat un plus, ci mai degraba un minus.
Unul dintre cele mai bune filme roÂmaÂnesti de anul acesta de la TIFF (poate chiar cel mai bun) a fost doÂcumentarul lui ThoÂmas Ciulei Podul de flori. Filmat in ReÂpuÂblica Moldova, filmul observa viata de zi cu zi a unei familii, fara interventia regiÂzoÂrului, familie alcatuita doar din copii (doÂua fete si un baiat) si tata, caci mama e plecata la munca in Italia. E un film care, prin observarea unei familii de acest tip (cu unul din parinti sau chiar ambii pleÂcat/plecati la munca in strainatate), face anaÂliza unei intregi societati, caci e un exemÂplu foarte sugestiv pentru zeci de mii de astfel de familii din Moldova de dinÂcolo si de dincoace de Prut. Puternic, senÂsiÂbil, filmul lui Thomas Ciulei ne face sa plonÂjam intr-o lume trista, dar care nu-si pierÂde speranta. Si ne face sa ne amintim cu amaraciune de entuziasmele podurilor de flori dintre Romania si Moldova de la inÂÂÂceputul anilor ’90 - cat de in urma au raÂmas ele si cat de tare s-au ofilit florile!
Un alt documentar prezentat la TIFF a fost Nisipuri, de Claudiu Mitcu. Din paÂcaÂte, filmul pune prea mult accentul pe un anumit exotism balcanic, in sensul lui cel mai vulgarizator. E vorba de balciul care poÂposeste vara prin orasele din sudul tarii si se vrea observational la nivel de traditii si obiceiuri, dar bifeaza cam toate cliseele filmului de gen: limbajul vulgar, pitorescul prost inteles, balcanismul excesiv speÂcuÂlat, umorul gros... Nu are nici pe departe fiÂnetea Podului de flori, ci ramane doar la un prim nivel, superficial de lectura.
Dintre filmele de fictiune, cel mai prost a fost, cu siguranta, Marilena, al lui MirÂcea Daneliuc. Ca si cum n-ar fi fost de ajuns neÂbunia ce frizeaza patologicul din LeÂgiuÂnea Straina (filmul lui Daneliuc lansat la sfarsitul lui februarie 2008), regizorul se pregateste sa mai lanseze inca un film - MaÂrilena, nu departe ca isterie de preceÂdenÂtul. Cel de fata e parca mai bine inÂÂcheÂgat ca Legiunea Straina, dar aceeasi perÂmanenta agitatie haotica domina doua ore epuizante. Vulgaritatea lui Daneliuc (filÂmul e o ecranizare dupa propriul roÂman) nu are limite, iar nervii urlati la maxiÂmum iti consuma la maximum nervii... DeÂsiÂgur, Daneliuc vrea sa spuna povestea unei disperari, iar in ultima instanta CeÂciÂlia Barbora exprima foarte bine aceasta disÂperare de femeie agresata din toate parÂtile, innebunita de toti masculii aceia in calduri care sar tot timpul pe ea, (femeia) nemaistiind incotro s-o apuce, dorindu-si doar o viata linistita si in siguranta, ca sa-si creasca copilul. Problema e ca Mircea DaÂneÂliuc nu reuseste sa traseze granita inÂÂtre a exprima vulgarul si violenta zilnica si a fi vulgar pe ecran. Marilena e un film pesÂtilential si extrem de greu de urmarit - totul e agresiv, de la urletele de pe strada, de acasa, de peste tot si pana la placerile urofile (deja exprimate si-n Sistemul nerÂvos) - Marilena hotaraste la un moment dat sa nu mai urineze, ca un mod de auÂtoÂimÂpunere a suferintei pentru ca DumneÂzeu sa-i indeplineasca dorintele. ObserÂvam aici dorinta lui Daneliuc de a face din Marilena o sfanta, o martira a agresiunii zilÂnice a societatii in care traieste si-n care traim cu totii, in tara asta care are voÂcaÂtia agresiunii, dar cu ce mijloace? Din paÂcate, cu cele ale agresiunii. Daca regiÂzoÂrul ar sti sa-si faca personajele sa mai si mediteze din cand in cand, in mod siÂgur ca filmele lui ar arata cu totul altfel.
Radu Gabrea revine si el cu un film - tot unul de epoca (o poveste din al doilea razboi mondial), vorbit tot in germana - o coÂproductie romano-maghiara. Calatoria lui Gruber e mai bun decat Cocosul deÂcaÂpitat, el are un suspans pe care acea ecraÂnizare (prea) clasica nu-l avea, susÂpans care tine pe toata durata filmului si care-i da ritm. E vorba, pe scurt, de cauÂtaÂrea unui doctor (evreu) alergolog din Iasi, de catre un ofiter italian care are probleÂme de sanatate, atunci cand ajunge in MolÂdova. Povestea aceasta e mai mult un pretext pentru evocarea unor episoade din timpul razboiului, pe care orice roman verde le neaga cu virulenta: exterminarea evreilor din Moldova. Romania si-a auÂtoÂcreat aura de proteguitor al evreilor in al doilea razboi mondial, dar lucrurile n-au stat decat (foarte) partial asa - Romania n-a facut exceptie de la exterminari, ci poaÂte doar de la zelul altor tari din EuroÂpa. Calatoria lui Gruber e un film care are si forma, si fond.
Un film interesant e Elevator, de GeorÂge Dorobantu - film cu buget extrem de mic, ecranizare dupa o piesa romaneasca de teatru (scrisa de Gabriel Pintilei), una dinÂtre acele piese destul de sterile (ca cea mai mare parte a dramaturgiei romaÂnesti contemporane) si care in teatru nu spuÂne aproape nimic (ea a fost pusa in sceÂna in Bucuresti in doua montari, in 2005, la Teatrul Luni si la Teatrul Foarte Mic). Filmul Elevator reuseste sa faca ceea ce nu poate face teatrul Elevator si e un bun exemplu al faptului ca filmul, cu mijloacele sale de exprimare estetica, poaÂÂÂte reusi acolo unde teatrul esueaza. PuncÂtul forte e suspansul si sentimentul infioÂraÂtor de claustrare (pe care niciunul din cele doua spectacole nu-l redau). E un exÂpeÂriment demn de mentionat si dovada ca se poate face film de calitate cu bani foarte putini.