Pe aceeași temă
Dat fiind că pornesc de la premiza că Mama Rusia se află sub o amenințare seculară și constantă a „dușmanului din Vest“ (fie din punct de vedere militar, fie economic, fie prin „impunerea“ unui model politic), țările din Estul Europei au constituit mereu un „cordon sanitar“. În 1989, Mihail Gorbaciov pornea fix de la această premiză, aşa că ne interesează evaluările și strategiile sovietice de atunci referitoare la țările din Estul Europei și, bineînțeles, la România.
Ce este de făcut?
La aproape un secol de la lansarea faimoasei întrebări-manifest a lui Lenin, Mihail Sergheevici Gorbaciov, secretarul general al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, încă mai căuta febril un răspuns. În mod ironic, căutarea sa nu mai avea nimic de a face cu modul în care se putea ajunge la victoria mondială a comunismului, ci cu șansele ca el să supraviețuiască. Lumea fostei revoluții planetare se micșorase considerabil, iar falimentul ei era total: ideologic, social, economic și militar. Uniunea Sovietică, patria comunismului internațional, ajunsese, din superputerea care amenința cu războiul spațial, o supraproblemă insolvabilă. Poate că multora realitatea nu le era cunoscută și încă mai erau seduși de vitrina lustruită prin care o priveau, poate că intuiau problemele, dar sigur nu-și imaginau amploarea lor. Mihail Gorbaciov știa însă foarte bine cum stăteau lucrurile și avea o imagine de ansamblu a dezastrului. Nu începuse el, pentru a câștiga mult necesara valută, să-i vândă în secret pe evreii sovietici via România? Pentru lichidități în dolari și pentru a obține bunăvoința americanilor, convertibilă în viitoare credite bancare. După 50 de ani de blocaj în care autoritățile sovietice nici nu au vrut să audă despre chestiune, brusc, refuznik-ii (numele sub care erau cunoscuți evreii care solicitau plecarea în Israel) au început să primească vize turistice spre România și s-au trezit îmbarcați în aeronave Tarom. Ajunși la București, acești așa-ziși turiști sovietici „se evaporau“ spre Israel, cu acte false întocmite de Securitatea lui Iulian Vlad, care încasa un comision frumos de la fratele mai mare KGB pentru „formalități“. Asta ca să ne lămurim, o dată în plus, ce basm de prost gust este „dizidența antisovietică“ a Securității.
Nicolae Ceauşescu şi Mihail Gorbaciov |
Dar, oricât de mulți evrei ar fi vândut Mihail Gorbaciov și chiar dacă-i vindea pe toți cei care mai trăiau în URSS, tot ar fi fost o picătură în oceanul de nevoi financiare ale unui imperiu care nu știa să trăiască altfel decât producând arme inutile. Iar problemele economice erau doar o parte a coșmarului. Nici măcar cea mai importantă. De departe, cea mai mare problemă, previzibil pentru un sistem construit astfel, era cea care ținea de cadrul ideologic. Putea fi comunismul reformat? Era posibilă introducerea unui dram de realitate în utopie, pentru a o face viabilă? Cum? Prin glasnost și perestroika - ar fi răspunsul standard, care vrea să facă din Gorbaciov un aplicant îndărătnic al acestei soluții. Nu era chiar așa. Era mult mai complicat.
În realitate, la începutul anului 1989, Mihail Gorbaciov nu mai era sigur că cele două principii susținute de echipa sa de reformiști erau suficiente. De fapt, atât în interiorul Uniunii Sovietice, cât mai ales în unele dintre țările satelit, existau deja semnale care indicau probabilitatea ca acest maximum de reforme acceptat cu mare greutate să fie depășit cu mult. Nucleul dur intern alcătuit din conservatorii partidului, KGB și Armata Roșie (adică cei care aveau cel mai mult de pierdut din aplicarea reformelor) se lupta deschis cu secretarul general pentru fiecare pas. Când i-a solicitat mareșalului Kulikov, comandantul Forțelor Unite ale Tratatului de la Varșovia, un plan pentru reducerea cheltuielilor militare, ținând cont de angajamentele internaționale, răspunsul acestuia a fost șocant. Șahnazarov, unul dintre cei mai apropiați consilieri ai liderului sovietic, i-a prezentat lui Gorbaciov, pe 25 mai 1988, o analiză a materialului, din care reieșea clar că militarii au o interpretare originală asupra trecerii de la doctrina „ofensivă“ la cea „defensivă“. Răspunsul lor era o creștere mascată a cheltuielilor militare (Șahnazarov exemplifică prin referirea la intenția de a întări forțele aeropurtate, destinate prin excelență ofensivei, și nu defensivei) și un plan de continuare a înarmării nucleare, deoarece, în opinia lui Kulikov, riscul declanșării unui război atomic nu scădea odată cu politica de destindere, ci creștea.
Șahnazarov observa ironic că analiștii militari nu indicau resursele financiare care să susțină această creștere a cheltuielilor militare și sublinia o altă problemă interesantă: „Cheltuielile militare ale țărilor din Europa de Est sunt de două ori mai mari pe cap de locuitor decât cele ale majorității țărilor din NATO. Ce este așadar mai profitabil pentru noi? Ca ei să continue să se înarmeze și să se îndrepte spre dezastru economic sau să-și diminueze cheltuielile militare și să-și îmbunătățească situația economică, întărind de facto securitatea întregii alianțe?“. O abordare inteligentă și pragmatică, care arăta o dată în plus divergențele de viziune de la vârful conducerii sovietice. Divergențe care nu aveau cum să scape celeilalte părți.
O analiză CIA din aprilie 1989, intitulată Creșterea instabilității politice sub Gorbaciov, arăta că, în urma implementării reformelor, „riscul unei lovituri de stat conservatoare a crescut. Aceasta va include, cel mai probabil, o conspirație a liderilor conservatori, a militarilor și a KGB-ului care poate conduce la impunerea legii marțiale. Puciștii își vor motiva acțiunile pretinzând că forțele contrarevoluționare subminează rolul conducător al partidului“. Deși autorii analizei au demonstrat un remarcabil vizionarism, la data la care făceau aceste predicții ele constituiau doar una dintre ipotezele de lucru. Analiștii americani nu erau nici pe departe siguri că lovitura de stat preconizată se va și concretiza, ea depinzând de evoluții imprevizibile. Erau însă destul de siguri de un lucru: șansele lui Gorbaciov de a duce la bun sfârșit reformele și de a supraviețui în funcție erau minime.
Gorbaciov însuși era conștient de asta. De aceea le-a cerut celor din echipa lui să pună pe hârtie câteva scenarii privind posibile rezultate ale cursului urmat. Căuta, așa cum am spus, răspunsuri care să poată fi transformate într-o strategie câștigătoare. Cei care mai consideră astăzi că Mihail Gorbaciov „a vândut“ Uniunea Sovietică și că „a trădat comunismul“ sunt complet în afara realității. Gorbaciov era un comunist (chiar dacă nu unul clasic) și nu abandonase lupta, ci intenționa să o câștige. Doar că termenii a ceea ce se mai putea considera „victorie“ se schimbaseră. Se putea socoti învingător dacă asigura supraviețuirea partidului comunist, a Uniunii Sovetice ca structură statală, a sferei sale de influență și a poziției de mare putere. Pentru aceste obiective majore era dispus să facă imposibilul.
Fragmentul dedicat României din Memorandumul Bogomolov întocmit în februarie 1989 (sursa: Wilson Center Digital Archive)
Ceea ce cred că interesează în seria de față sunt evaluările și strategiile sovietice referitoare la țările din Estul Europei și, bineînțeles, la România. De remarcat pragmatismul, claritatea analizei și preocuparea pentru a construi strategii favorabile pe termen lung (chiar cu riscul abandonării unor poziții considerate în mod tradițional de neabandonat), în opoziție flagrantă cu imaginea plină de prejudecăți și manipulări care le este, de regulă, rezervată sovieticilor de către opinia publică și de „specialiștii“ de pe la noi. Mai ales legat de momentul decembrie 1989.
România lui Ceaușescu. Marginală din toate punctele de vedere
Poate veni ca un șoc pentru majoritatea cititorilor, dar, în 1989, interesul sovietic pentru România era minim la toate capitolele pe care ei le considerau importante: strategic, ideologic, economic și militar. În discuția aprinsă despre Revoluția din decembrie 1989, uităm că, până la momentul în care evenimentele dramatice au făcut înconjurul lumii, țara noastră era privită cu tot atât interes pe cât de interesantă este astăzi Coreea de Nord. Din toate părțile. O țară izolată și înapoiată, condusă de un dictator nebun și anacronic, locul unde se putea întâmpla orice și pe care nimeni nu-și dorea să-l gestioneze, de fapt. Mai ales în toiul unei crize planetare de proporții epice, cum era cea a căderii blocului comunist. Sovieticii, care, în virtutea ultimilor 50 de ani, erau cei în a căror „parohie“ se găsea România (aspect amplu subliniat de americani la Malta, dar doar pentru a-l asigura pe Gorbaciov că nu va avea probleme suplimentare din partea lor, nu pentru că puneau la cale nu știu ce împărțire a lumii și a României în special), preferau să se mențină pe o poziție rezervată, fără a întreprinde nimic care putea determina ruperea definitivă a relațiilor cu Ceaușescu, deși nu făceau un secret din faptul că nu-l agreau. Motivele antipatiei erau multiple, dar nu cele pe care le auzim de regulă în balada populară „Ceaușescu dizidentul“ și nici nu erau atât de puternice încât să determine acțiuni radicale.
Sovieticii erau agasați de permanentele șicane pe care acesta le făcea cu scopul de a obține noi și noi concesii (ca, de exemplu, încercarea lui de a introduce dreptul de veto în deciziile Tratatului de la Varșovia), de pretențiile lui de autoritate în materie de puritate ideologică (îl întreabă pe Gorbaciov pe 4 decembrie 1989 la Moscova dacă știe ce a spus Lenin în 1903, stârnind din partea acestuia un răspuns sec și dezinteresat „Nu. Nu știu“), dar mai ales de cumplita lui lipsă de contact cu realitatea (ambasadorul Tiajelnikov raporta uimit, pe 19 august 1989, că Ceaușescu îl chemase la 11 noaptea la Snagov și, extrem de agitat, l-a întrebat de ce nu intervin cu tancurile în Polonia). Dincolo de toate aceste frecușuri istorice, cu care sovieticii erau obișnuiți în ceea ce-i privea pe liderii comuniști români și pe care le tolerau, pentru că nu deranjau chestiunile esențiale, interesele lor strategice primau. Și care erau acestea? Aceleași care guvernau viziunea lor strategică de zeci de ani.
Nu este vreo noutate că rușii (că au fost conduși de țari, de Stalin și astăzi de Putin) nu s-au clintit nici un centimetru de la principiile după care se ghidează în relația cu țările estice. Dat fiind că pornesc de la premiza că Mama Rusia se află sub o amenințare seculară și constantă a „dușmanului din Vest“ (fie din punct de vedere militar, fie economic, fie prin „impunerea“ unui model politic), țările din Estul Europei au constituit mereu un „cordon sanitar“. În 1989, conducerea sovietică pornea fix de la această premiză.
În consecință, cea mai importantă problemă pe agenda lui Gorbaciov era perspectiva pierderii RDG-ului și previzibila reunificare germană. Urmau, în ordine, problemele din țările „cordonului sanitar“ (Polonia, Cehoslovacia și Ungaria), apoi Țările Baltice și Iugoslavia. România nu figura între prioritățile strategice sovietice și pe drept motiv: nu avea frontieră comună cu Vestul (motivul real pentru retragerea trupelor încă din 1958), nu manifesta nicio intenție de a părăsi alianța militară și nici nu se preconizase așa ceva (chiar din contra, Ceaușescu milita pentru întărirea forțelor militare ale Tratatului de la Varșovia și pentru folosirea acestora împotriva reformiștilor din Polonia, Cehoslovacia și Ungaria), avea legături economice reduse cu URSS (schimburile comerciale se limitau la importurile românești de petrol și gaze și la câteva proiecte comune fără semnificație strategică) și, cel mai important, respinsese fățiș glasnost-ul și perestroika, optând pentru continuitatea modelului neostalinist. Astfel, toate argumentele conduceau la conturarea unei strategii de tipul „să așteptăm și să vedem“ din partea sovietică, mai curând decât a uneia care să presupună o îngrijorare reală și conturarea vreunui plan de intervenție. Ceaușescu nu avea decât să fiarbă în suc propriu, cu tot pseudonaționalismul și antisovietismul lui de paradă, cu tot.
Gorbaciov avea cu totul și cu totul alte probleme pe cap. Să-i explice lui Ceaușescu cursul istoriei nu era una dintre ele.
Memorandumul Bogomolov
Dintre cele patru analize (din care doar trei sunt publice) pe care conducerea sovietică le-a primit în februarie 1989, ca urmare a solicitării exprese a lui Mihail Gorbaciov, cea realizată de echipa condusă de Oleg Bogomolov, de la Institutul de Economie al Sistemului Mondial Socialist, este, de departe, cea mai completă. Documentul este cunoscut astăzi sub numele de Memorandumul Bogomolov și a făcut obiectul a numeroase interpretări, din păcate difuzate doar într-un cerc restrâns de specialiști și necunoscute publicului larg. Versiunea folosită în prezentul articol este o traducere a Marinei Sylvanskaya disponibilă online în colecția End of the Cold War a Wilson Center Digital Archive.
Oleg Timofeevici Bogomolov era șeful institutului din subordinea Academiei URSS încă din 1969 și unul dintre protejații lui Andropov. Există o dezbatere intensă legată de originile ideilor reformiste din Uniunea Sovietică, care ulterior au ajuns să fie cunoscute sub numele de glasnost și perestroika, cu unii dintre specialiști, atrăgând atenția asupra think-tank-ului format din economiști neoliberali, încă din anii ’70, în jurul lui Bogomolov și a institutului său. Sub protecția „unchiului“ Andropov (și, evident, a KGB-ului), tinerii formați acolo au intrat în anii ’80 cu o viziune clară și bine fundamentată a ceea ce ei numeau „socialismul realist“, un răspuns la „realul socialism“ eșuat al lui Brejnev. Rezultă că, cel puțin în sferele înalte ale elitei sovietice, îngrijorarea față de direcția dezastruoasă în care evoluau lucrurile era una veche și foarte concretă. Bogomolov era, așadar, în 1989, unul dintre puținii oameni care fuseseră în centrul promovării reformelor încă de la prima lor enunțare și o sursă importantă de expertiză.
În analiza sa, al cărui titlu complet este Schimbările din Europa de Est și influența lor asupra URSS, Oleg Bogomolov pornește de la următoarea premiză: „Încercările de a construi socialismul prin metode staliniste și neostaliniste, a căror răspândire în regiune s-a realizat cu implicarea activă a părții sovietice, au sfârșit în blocaj“. Având în vedere tendințele crizei generale, Bogomolov a împărțit țările lagărului socialist în două grupuri. În primul, alcătuit din Polonia, Ungaria și Iugoslavia, criza se manifesta deschis și cu intensitate, fiind de anticipat mișcări de protest ample din partea muncitorilor deja angrenați în forme de organizare „politizate“. Totul pe fondul înrăutățirii condițiilor economice și a nivelului de trai. În vreme ce urmările crizei din Iugoslavia „vor avea efecte neglijabile asupra societății noastre“, în ceea ce privea Ungaria și în special Polonia, Bogomolov anticipa efecte „directe și foarte dureroase datorită întăririi poziției forțelor conservatoare și creșterii neîncrederii în șansele de supraviețuire ale perestroika“.
Al doilea grup de țări, alcătuit din Cehoslovacia, RDG, Bulgaria și România, erau în stadiul în care criza, deși profundă, era încă mascată. Semnele falimentului erau însă fără echivoc: neîndeplinirea unor programe economice „excesiv de optimiste“, creșterea neașteptată a inflației și declinul standardului de viață al populației. Interesant că un factor important luat în calcul era „acumularea sentimentelor de frustrare socială (obdelennost) în ceea ce privește grupurile mari“. Cu alte cuvinte, în respectivele țări butoiul cu pulbere era amorsat și stătea să explodeze.
În ceea ce privește posibilele scenarii, în cazul României, spre deosebire de celelalte state comuniste, se prefigurau doar două: „Scenariul favorabil: Se produc schimbări la nivelul conducerii statului. Ca urmare, Ceauşescu este înlocuit de politicieni rezonabili, capabili să înțeleagă şi să pună în practică ideile de reformare radicală și de reînnoire a socialismului. Există precondiţii favorabile în România pentru introducerea relaţiilor de piaţă, pentru o restructurare relativ dinamică şi o modernizare a economiei, însoţită de liberalizarea iniţiativei economice, precum şi pentru crearea unui multisector al economiei competitive. Scenariul blocajului în mijlocul procesului: Actuala conducere a ţării sau una care să continue actuala politică se menține. Dacă resursele eliberate pe măsură ce datoria externă este plătită sunt folosite pentru a reduce tensiunile sociale, atunci este posibil să fie menţinută stabilitatea politică generală pentru o perioadă de timp, simultan cu menținerea problemelor politice ale ţării şi cu perspectiva rămânerii în urmă în progresul ştiinţific şi tehnic. Dacă, totuși, conducerea alege să ignore sarcina de a îmbunătăți nivelul de trai al populației și redirecționează resursele disponibile pentru realizarea unor noi proiecte ambițioase, aceast fapt nu poate exclude o explozie socială. În cazul în care procesul de reînnoire care se derulează în alte ţări socialiste nu demonstrează fezabilitatea politicii de reformă, există pericolul unei orientări decisive a ţării spre Vest (inclusiv ieşirea din Tratatul de la Varşovia), având în vedere faptul că populaţia a ieşit de sub influenţa valorilor socialiste şi a fost educată în mod tradiţional în spiritul comuniunii cu lumea latină. Sprijinul material şi financiar venit din Vest, foarte probabil dacă se produc schimbări reale, se poate dovedi foarte eficient într-o ţară care procesează o cantitate apreciabilă de resurse naturale şi economice. Deoarece regimul nu şi-a consumat încă resursele şi a acumulat recent experienţa combinării unor măsuri represive cu manevre sociale pentru a menţine stabilitatea, al doilea scenariu pare a fi mult mai probabil. În favoarea sa vine nivelul relativ scăzut al conştiinţei naţionale şi absenţa unei opoziţii organizate în România. În acelaşi timp, o lipsă de raţionalitate evidentă a politicii actualei conduceri produce o nemulţumire crescândă nu numai la nivel inferior, dar şi în rândurile elitei conducătoare (verhușka). De aceea, nu poate fi exclusă posibilitatea unei schimbări la vârf“.
Destul de precis, dacă luăm în considerare evoluțiile ulterioare. Se poate însă trage concluzia că analiza lui Bogomolov a fost transformată în plan de acțiune? Un posibil răspuns presupune să aflăm ce idei conțineau și celelalte analize și mai ales să vedem ce anume a ales să facă Mihail Gorbaciov cu ele.
(Va urma)