Pe aceeași temă
„Sigur că de când e Iașul, scene mai sălbatice nu s-au mai întâmplat.“ „Iașii ieri au fost murdăriți de sânge.“ Aceste titluri erau pe primele pagini ale ziarelor din dimineața zilei de 17 mai 1899. Rudolf Șuțu consemna în monografia dedicată orașului Iași: „Cine nu-și mai amintește de Iașii în ziua de 16 mai 1899?“. Iată că totuși istoriografia abia dacă amintește de ce s-a întâmplat atunci la Iași – un violent pogrom antisemit. Și nu era primul de acest fel.
Cu aproape doi ani înainte, pe 27 noiembrie 1897, a avut loc la București un pogrom al studenților naționaliști, care au devastat magazinele și casele evreiești sub ochii binevoitori ai poliției, care a intervenit doar pe final. Tonul manifestărilor de violență antisemită din București a fost dat de proiectul de lege al ministrului de Război, generalul Anton Berindei, care urma să-i excludă pe evrei din armată. Rezerviștii evrei au ținut o adunare publică în semn de protest față de proiectul de lege. S-au alăturat și studenți români din București și Iași, cu intenția vădită de deturnare a manifestațiilor. Protestele s-au transformat rapid în tulburări și violențe de stradă, odată cu asaltul studenților înarmați cu bâte și bare de fier asupra geamurilor prăvăliilor evreiești. Scandalul a durat ore întregi fără nicio intervenție din partea Poliției, al cărei prefect era pe atunci Caton Lecca, un cunoscut antisemit. Deși proiectul de lege Berindei nu a fost adoptat, agitațiile antisemite provocate de studenți au continuat să se extindă în țară.
Iașiul devenise centrul mișcării antisemite din Vechiul Regat. Cazul pogromului din Iași din 1899 este exemplar pentru modul în care antisemitismul exprimat de prima generație de intelectuali, membri ai societății culturale Junimea (Iacob Negruzzi, Mihai Eminescu, Vasile Conta și alții), a fost revigorat de studențimea naționalistă. Antisemitismul se practica, cu precădere, în jurul unei ligi antisemite care a grupat studenți din aproape toate orașele Moldovei. Această ligă era întreținută de o presă antisemită ilustrată la acea vreme de câteva publicații importante: Antisemitul, Ecoul Moldovei, Dorul Românului și Desrobirea. Ultima înființase și o societate antisemită a studenților cu același nume - Desrobirea. Prima societate antisemită (Liga Română „Viaţa“) a fost înființată la Iași de către Vasile Conta, cunoscut ca teoretician al antisemitismului, dar și ca activist împotriva evreilor.
Cu opt zile înainte de evenimentul din 16 mai 1899, mișcarea antisemită din oraș a lansat un manifest virulent care chema populația Iașiului la „apărare“ împotriva „pusderiei de jidani care au năvălit ca lăcustele peste mănoasele plaiuri ale patriei noastre“ și convoca o „mare întrunire contra jidanilor“. Adunarea a avut loc la Circul Sidoli, iar mulțimea impresionantă (circa 20.000 de oameni, conform presei vremii) a fost ațâțată prin discursuri incendiare. Participanții la manifestație proveneau din toate categoriile socio-profesionale: profesori, magistrați, doctori, studenți, negustori etc. Rând pe rând s-au succedat la tribună Emanuil Manoliu, directorul ziarului Ecoul Moldovei, V. Constantinescu, directorul ziarului Antisemitul, Victor Artene, student din București, Romulus Dioghenide, Orighen Carp, Constantin Brăescu, maiorul Jean Manolescu-Mlădian, Tița Pavelescu din Focșani și Elena Sevastos. Discursurile lor conțineau aceeași temă repetată obsesiv – „pericolul jidovesc“ și mijloacele prin care poate fi combătut.
După discursuri, manifestanții au ieșit în stradă cântând și strigând „Ura!“ și „Jos jidanii!“. O trupă de muzicanți a fost pusă să cânte Deșteaptă-te, române! și spiritele s-au încins și mai tare. O parte dintre manifestanți erau înarmați cu bâte sau erau beți. Pe maidanul Sf. Spiridon au început să spargă geamurile la prăvăliile evreiești. Un pluton de jandarmi călare a încercat să intervină, dar a fost pus pe fugă. Pe strada Lăpușneanu un evreu bătrân pe nume Avram Lehrer a fost maltratat de manifestanți. În Piața Unirii, lucrurile s-au precipitat după ce manifestanții au început să strige că evreii aruncă pietre și ouă de la balcoane. Pe străzile Golia (actuala Cuza Vodă) și Ștefan cel Mare, pogromiștii au spart geamurile magazinelor evreiești, cu pietre sau bâte.
Prefectul poliției, Nicu Canănău, a dat ordin să se mobilizeze patrule de jandarmi care au încercat să restabilească ordinea în zona Trei Sfetitele (Trei Ierarhi). Pe strada Ștefan cel Mare, în dreptul farmaciei Herzenberg, în calea mulțumii s-a interpus un cordon de jandarmi, dar a fost rupt de protestatari. Constatându-se că forțele polițienești nu erau suficiente, a fost cerut ajutorul garnizoanei din oraș. Manifestanții se îndreptau spre statuia lui Ștefan cel Mare. Și-a făcut apariția și procurorul Stoinescu, dar a fost alungat imediat de manifestanți, iar forțele de ordine care îl însoțeau, maltratate. Un caporal și un soldat au fost grav răniți. Manifestanții s-au întors pe strada Ștefan cel Mare, unde s-au ținut iarăși discursuri și au pornit spre un cordon de jandarmi nou format. S-a produs o nouă învălmășeală. Cu acea ocazie, au fost răniți mai mulți protestatari și reprezentanți ai forțelor de ordine. Între victime, s-au aflat căpitanul Vrabie, lovit în cap cu o măciucă la incitarea lui Orighen Carp, apoi călcat în picioare, și subcomisarul Păun, agresat de V. Constantinescu, șeful ziarului Antisemitul. Vrabie și Păun au primit primul ajutor în farmacia Herzenberg.
Liderii protestului au promis să meargă mai departe în liniște, iar prefectul de Poliție a dat ordin jandarmilor să se retragă. Manifestanții s-au răspândit prin oraș în mai multe grupuri, iar incidentele au continuat. Pogromiștii au acționat pe străzile principale, în Târgu Cucu și în zona din jurul Seminarului „Veniamin Costache“, cu precădere pe strada Moțoc (fostă Uzinei, actuala Petru Movilă). Trupele de dorobanți și vânători au intervenit, făcând numeroase arestări. Mai mulți evrei au fost bătuți, iar proprietățile, jefuite sau distruse. Cele mai multe victime și pagube s-au înregistrat pe străzile Ștefan cel Mare, Golia, Moțoc, Arcu, Gării, Lozonschi etc. Din procesele verbale întocmite de poliție, pe care le-am găsit la Arhivele Naționale, aflăm că pagubele au fost în special geamurile sparte, iar printre lucrurile furate se aflau sticle de băutură (în special coniac), lămpi, ceasuri, veselă, haine etc.
La ora 10 seara, armata patrula străzile devastate ale Iașiului pentru a restabili definitiv ordinea. În timpul nopții, s-au operat numeroase arestări de care s-a ocupat judecătorul instructor Oswald Teodoreanu (tatăl scriitorului Ionel Teodoreanu). Studenții O. Carp, R. Dioghenide, Artene Victor, V. Constantinescu de la Antisemitul, aflați la locuința lui V. Brăescu, au fost arestați și duși la Poliție, unde li s-a luat pe rând interogatoriul. Dintre aceștia, studentul la litere Orighen Carp și V. Constantinescu au fost reținuți și depuși la penitenciarul central. Pentru apărarea acestora a intervenit avocatul și profesorul antisemit A.C. Cuza.
Presa anunța că în total s-au făcut 90 de arestări, dintre care 42 erau foști deținuți la Penitenciarul de la Dobrovăț și o parte eliberați; 20 dintre ei au declarat că au fost plătiți. Au fost arestați a doua zi Gh. Ganciu, fost copist la Judecătoria 3, și Vasile Jescu, care au condus devastările din strada Moțoc, precum și Gh. Dumitriu, P. Ionescu, Ilie Ionescu, Gh. Carp și Ion Cotu. Au fost arestați și cinci evrei, dintre care Iosif Gruber și Haim Wasserman, pentru crima din locuința avocatului C. Botez, unde servitorul Gh. Vizitiul a fost lovit mortal. Wasserman a fost grațiat de Regele Carol I prin Decretul regal nr. 178 din ianuarie 1901.
În timpul violențelor petrecute în ziua de 16 mai, s-au identificat răniți din rândul populației evreiești, precum și din rândul pogromiștilor, despre care ziarele scriau că „mai toți erau în stare de beție“. Au fost identificați: Cucu Dimitrie, Vasile Zaharia, Mihaia Vădeni, Grigore Trifan, Dimitrie Bărdescu, Toader Niculai și alții.
La spitalul israelit se aflau mulți evrei internați care prezentau traumatisme cranio-cerebrale și diferite contuzii: Strul Kofler, 25 ani, Natan sin Șmil Troim, Șmil Froim, Ana Rozenthal, 55 ani, Moses sin Herșcu, 60 de ani, ceauș la sinagogă, Buium Simka, str. Arcu, 19 ani, Kesler Lupu, 12 ani, plagă în partea externă a brațului stâng, Ana Svartz, Iancu Meier Svartz, Șmil Marcu Cotingar, Riven sin Moise și alții.
A doua zi după devastări, magazinele și prăvăliile evreiești erau închise, însă, în urma ordonanțelor emise de prefectul de Poliție, prin care se interzicea orice manifestație, precum și circulația în grupuri pe străzi, ei au redeschis comerțul. O parte dintre localnicii evrei au cerut despăgubiri pentru pagubele produse în urma tulburărilor antisemite. Mai mulți funcționari publici, implicați în tulburările stradale, au fost destituiți din funcții: Vasile Brăescu, din postul de asistent de la Laboratorul de histologie, și Gh. Rișcanu, pedagog la Seminarul „Veniamin Costachi“. Studențimea ieșeană a organizat un protest de desolidarizare cu studenții participanți la devastările antisemite.
Pogromul a schimbat definitiv atmosfera în Iași, marcând un precedent pentru tulburările antisemite viitoare. Manifestările violente împotriva evreilor, de la sfârșitul secolului XIX, au declanșat un mare val de emigrare spre SUA – al așa-numitor „fusgeyers“.