Pe aceeași temă
Revista 22 vă propune o evaluare a activităţii instituțiilor care gestionează relațiile României cu diaspora și situația minorității românești din Ucraina, Republica Moldova și Serbia, precum și un interviu cu Stejărel Olaru, secretar de stat la Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni (DPRRP).
Relațiile statului român cu diaspora sunt gestionate de 4 instituții, care au atribuții de promovare a culturii și de păstrare a identității naționale a românilor din afara granițelor.
Primele preocupări ale autorităților de la București față de situația românilor care trăiesc în afara granițelor României au apărut la mijlocul anilor 1990, când a fost înființată prima instituție - Consiliul pentru Problemele Românilor de Pretutindeni (astăzi, Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, DPRRP) cu atribuții de „sprijinire a comunităților din afara granițelor“.
În 2013, DPRRP se ocupă de „susținerea afirmării și păstrării identității culturale și spirituale românești în comunitățile de peste hotare“ prin gestionarea unor programe de finanțare nerambursabilă în domeniile cultură, mass-media, educație, spiritualitate și tradiție. Concret, DPRRP organizează și finanțează tabere pentru copii români din afara granițelor, Gala premiilor de excelență TVR Internațional (care premiază persoanele care au contribuit la păstrarea și promovarea valorilor românești în afara granițelor), Olimpiada internațională de limba română, stagii / cursuri de perfecționare pentru profesorii de limba română, stagii ale studenților etnici români la instituții românești, aprovizionarea cu cărți în limba română a bibliotecilor din Republica Moldova, ziare și reviste care se adresează diasporei.
Institutul „Eudoxiu Hurmuzachi“ a fost înființat în anul 1998, cu scopul de a „promova cultura națională în rândul comunităților românești autohone din vecinătatea României“. Instituția organizează și finanțează cursuri de limba română pentru bursierii etnici români, publicații adresate diasporei din jurul granițelor, evenimente culturale etc.
În anul 2003, a fost înființat Institutul Cultural Român, cu misiunea de a „promova cultura și civilizația națională în țară și în afara ei“, având ca „direcție prioritară“ „comunitățile din țările vecine, în care limba română este vorbită ca limbă maternă“, potrivit icr.ro. ICR finanțează 7 reviste (6 în Republica Moldova și 1 în Ucraina), toate având ca obiectiv promovarea limbii, culturii, civilizației și literaturii române. În 2011, Camera Deputaților a votat înființarea Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, iar plenul Senatului a hotărât în unanimitate modificarea regulamentului propriu și înființarea Comisiei permanente pentru relația cu românii de pretutindeni, care au ca atribuții păstrarea, dezvoltarea, afirmarea identității etnice, lingvistice și religioase a românilor din diaspora. Fondurile alocate celor două comisii au fost cheltuite, în special, pe deplasări ale deputaților și senatorilor pentru întâlniri cu diaspora românească.
Liceul Teoretic „Lucian Blaga“, o oază de românism la Tiraspol |
Instituțiile care finanţează programele adresate românilor de pretutindeni au devenit în timp mize ale intereselor politice de la București. DPRRP a fost de mai multe ori subiectul unor scandaluri de corupție. În anul 2005, Curtea de Conturi a publicat un raport care menționa că „nu a existat o strategie elaborată pe principii de transparență (cunoscută tuturor potențialilor solicitanți) prin care să se precizeze criteriile de selectare a proiectelor“ și că „au fost încheiate contracte de finanțare între entități din România și organizații reprezentative ale românilor din afara granițelor care au conținut clauze urmare a cărora sume importante din fondurile bugetare destinate românilor de pretutindeni au fost deturnate“ (HotNews.ro, 5 mai 2007). Presa a relatat că sumele deturnate au fost folosite inclusiv pentru finanțarea campaniei electorale a unor partide politice din Republica Moldova care promovau interesele Moscovei.
În 2012, fostul șef al DPRRP, Eugen Tomac, a fost acuzat că ar fi acordat contracte finanțate de la bugetul de stat unor firme clientelare PDL, fără organizarea de licitații. Presa a relatat că din bugetul DPRRP au fost finanțate ilegal activități de premiere sau că au fost achiziționate, pentru a fi trimise în Republica Moldova, cărți - traduceri ale unor autori ruși, în locul unor autori români. //
Serbia: stat cu pretenții europene care neagă drepturile minorității românești
Pe teritoriul Serbiei trăiesc aproximativ 250.000 de etnici români, care sunt divizați în două comunități, cea din Valea Timocului și cea din Voivodina.
Autoritățile sârbe au avut, după 1991, o abordare duală în relația cu minoritatea românească: au recunoscut diaspora românească din Voivodina și au negat existența unei comunități etnice românești în Valea Timocului. Minoritatea românească din Voivodina a fost recunoscută în timpul regimului comunist din fosta Iugoslavie, iar statul sârb i-a acordat, după 1991, drepturi culturale care înseamnă învățământ, emisiuni de radio și TV, slujbe religioase în limba română, potrivit DPRRP.
În relația cu minoritatea românească din Valea Timocului, autoritățile sârbe au promovat, după modelul „moldovenismului“ aplicat în perioada sovietică în Republica Moldova, conceptul etno-cultural al unui „popor vlah“ diferit etnic de poporul român, care vorbește limba „vlahă“, care folosește în scris alfabetul chirilic. Românii din Valea Timocului au fost privați pentru o lungă perioadă de timp de accesul la orice tip de educație sau informație în limba maternă. În prezent, statul sârb permite, fără să acorde finanțare, difuzarea câtorva emisiuni radio și TV în limba română și a unei reviste româno-sârbe - Vorba noastră, potrivit DPRRP. În Serbia, etnicii români nu sunt reprezentați în parlament.
Chestiunea drepturilor culturale ale românilor din Serbia a fost un subiect constant de dispută între Belgrad și București, ultimul solicitând frecvent recunoașterea de către autoritățile sârbe a minorității românești din Valea Timocului. Tensiunile au atins cote maxime în 2012, când România a anunțat că se va opune acordării statutului de candidat la integrarea în UE pentru Serbia, dacă Belgradul nu va semna cu partea română Protocolul sesiunii a doua a Comisiei mixte privind minoritățile naționale. Autoritățile sârbe au cedat presiunilor Bucureștiului și au semnat documentul în martie 2012, cu puțin timp înainte de Consiliul European la care s-a decis acordarea statutului de candidat la integrarea în UE pentru Serbia. În anul 2013, Bogdan Aurescu, copreședinte al Comisiei mixte româno-sârbe pentru minoritățile naționale, a declarat că „la un an de la semnarea protocolului, singurul rezultat concret pozitiv este în domeniul mass-media: un program TV, extins de la 10 la 45 minute, cu arie de transmisie relativ limitată“. Aurescu a menționat și încercările autorităților sârbe de a tergiversa introducerea în programa școlară a unui curs de limba română, precum și limitarea libertății religioase a etnicilor români din Valea Timocului. //
Republica Moldova: între veșnica dispută identitară și abuzurile Tiraspolului
Inventat în anii 1920 pentru a facilita rusificarea populației românești din Basarabia, moldovenismul a promovat teza potrivit căreia moldovenii, cu presupuse origini slave, sunt diferiți etnic de români, cu origini latine.
Republica Moldova are o populație de aproximativ 3,4 milioane de locuitori, potrivit ultimului recensământ, realizat în 2004, pe teritoriul aflat sub administrația Chișinăului (recensământul nu a fost realizat în Transnistria și în orașul Tighina pentru că autoritățile separatiste de la Tiraspol nu au permis accesul recenzorilor în aceste teritorii). Aproximativ 78% dintre locuitorii Republicii Moldova s-au declarat etnici moldoveni sau români și aproape 90% au declarat că vorbesc limba moldovenească / română ca limbă maternă. Situația se explică prin promovarea, după 1991, în scopuri electorale sau pentru a obține sprijinul Moscovei, de către partidele politice pro-ruse a conceptului etno-cultural sovietic al moldovenismului.
Constituția adoptată în 1994 a menționat că „limba de stat a Republicii Moldova este limba moldovenească, în baza grafiei latine“ și că „statul recunoaște și protejează dreptul la păstrarea și la funcționarea limbii ruse“. După 1991, diverse partide politice au anunțat ca obiectiv electoral acordarea unui statut oficial pentru limba rusă. Rusia a solicitat constant și fără succes autorităților de la Chișinău modificarea legislației cu privire la statutul limbii ruse. Studiul limbii moldovenești / române este obligatoriu în toate instituțiile de învățământ cu finanțare de la bugetul de stat.
Republica Moldova are un regim parlamentar și Legea electorală a acesteia nu permite reprezentarea în cadrul Legislativului potrivit unor criterii etnice.
Situația comunității românești care locuiește pe teritoriul Republicii Moldova controlat de regimul nerecunoscut de la Tiraspol (Transnistria și orașul Tighina) este foarte dificilă. Datele publicate de autoritățile separatiste în 2004 arată că sub autoritatea Tiraspolului trăiesc aproximativ 177.000 de moldoveni / români. Legislația adoptată de regimul separatist prevede că pe teritoriul Transnistriei sunt recunoscute trei limbi oficiale: rusă, ucraineană și „moldovenească“. Regimurile de la Tiraspol au promovat constant, după 1992, o politică de rusificare a populației românești din Transnistria.
În 2013, în Transnistria există 8 școli cu predare în limba „moldovenească“ cu alfabetul chirilic, cărora regimul separatist le încalcă dreptul de a folosi alfabetul latin în procesul educațional. În prezent, chiar dacă Rusia (care susține informal regimul separtist) a fost condamnată, în octombrie 2012, de CEDO pentru încălcarea drepturilor românilor de a folosi alfabetul latin în educație, 7 dintre sediile celor 8 școli sunt închise de regimul separatist, iar elevii și profesorii își desfășoară activitatea în clădiri aflate pe malul opus al Nistrului, sub autoritatea Chișinăului.
Relațiile România-Republica Moldova au fost marcate constant după 1991 de chestiunea identitară. Bucureștiul a formulat frecvent critici la adresa guvernelor de la Chișinău care au promovat moldovenismul în sistemul de învățământ (formalizat prin înlocuirea denumirii cursurilor de limba română cu limba moldovenească și a istoriei românilor cu istoria integrată). Disputa „națională“ a afectat și relațiile politice dintre România și Republica Moldova și a dus în repetate rânduri la blocarea / înghețarea negocierilor cu privire la semnarea tratatului politic de bază, pentru că cele două părți nu s-au înţeles cu privire la denumirea limbii (partea română a insistat pentru sintagma „limba română“, iar oficialii moldoveni pentru „limba moldovenească“) în care a fost elaborat documentul sau pentru că Bucureștiul a solicitat folosirea în preambul a sintagmei „state românești“. Un alt subiect de dispută în relațiile dintre cele două state a fost decizia României de a acorda cetățenia română etnicilor români din Republica Moldova (aproximativ 250.000 de cetățenii acordate până în 2013). //
Ucraina: limba română într-o luptă absurdă cu politicile de ucrainizare
Diaspora românească din Ucraina este formată din 409.608 de persoane, potrivit ultimului recensământ, realizat în 2001, de autoritățile ucrainene. Etnicii români din Ucraina trăiesc în regiunile Cernăuți, Transcarpatia și Odessa.
Formal, drepturile culturale ale diasporei românești din Ucraina sunt garantate de legislația ucraineană, care prevede dreptul la educație și la informare în limba maternă. În practică, autoritățile de la Kiev au aplicat o politică de ucrainizare, prin refuzul de a deschide școli și grădinițe cu predare în limba română în unele localități cu populație majoritar românească și a de accepta fonduri de carte din România, prin reducerea constantă a timpului de transmisiune radio și TV în limba română.
Situația s-a schimbat, cel puțin formal, după venirea la putere a președintelui Viktor Ianukovici și a Partidului Regiunilor, care, în scopuri electorale, au modificat, în anul 2012, prevederile legislației cu privire la folosirea limbilor minorităților naționale. Limbile română și „moldovenească“ au devenit limbi regionale, putând fi folosite în activitățile oficiale și în administrație, în localitățile locuite de o populație majoritar românească.
Statul ucrainean a promovat, după 1991, conceptul etno-cultural al „moldovenismului“, fabricat în laboratoarele ideologice ale URSS, în anii 1920, pentru a argumenta, cu scopul rusificării, o presupusă apartenență etnică diferită a românilor și a moldovenilor în RSS Moldovenească (R. Moldova). În mod similar, Kievul a promovat moldovenismul pentru a facilita ucrainizarea și pentru a crea confuzie în rândul etnicilor români - cetățeni ucraineni – cu privire la apartenența etnică față de comunitatea majoritară din România sau Republica Moldova. Din acest motiv, la recensământul din 2001, aproximativ 250.000 de etnici români s-au declarat „moldoveni“ și 155.000 „români“.
Legislația ucraineană nu permite reprezentarea minorității românești în Rada Supremă (parlamentul de la Kiev), etnicii români pot fi aleși doar pe listele sau în circumscripțiile uninominale ale partidelor care îi reprezintă pe toți cetățenii ucraineni. La ultimele alegeri parlamentare, desfășurate în 2012, a fost ales, pe listele Partidului Regiunilor, aflat la guvernare, un singur deputat etnic român, Ion Popescu. Parlamentarul susține că a ales Partidul Regiunilor pentru că celelalte partide fie au refuzat să garanteze menținerea școlilor în limba română, fie nu au recunoscut deportările din perioada comunistă.
Problemele românilor din Ucraina |
---|
Autoritățile de la București susțin că minoritatea românească din Ucraina se confruntă cu probleme precum: „accesul la învățământul în limba maternă, utilizarea oficială a limbii române în administrație și în justiție, finanțarea activităților asociațiilor minorității române, media în limba română, păstrarea identității religioase, reprezentarea la nivelul administrației, lipsa reprezentării parlamentare, retrocedarea proprietăților care au aparținut comunității românești“ (odessa.mae.ro). Un alt subiect care a încordat relațiile dintre cele două state a fost politica României de a acorda cetățenia română etnicilor români care trăiesc pe teritoriul statului ucrainean, în condițiile în care Constituția Ucrainei nu permite dubla cetățenie. |
La nivelul societății civile, activează 18 asociații și societăți cu activități de promovare și revendicare a drepturilor culturale ale minorității românești în relațiile cu autoritățile ucrainene. Majoritatea reprezentanților societății civile românești din Ucraina reclamă probleme legate de finanțarea precară (unele dintre ONG-uri nu au nici măcar un sediu și nu își permit să asigure apariția periodică a unor publicații în limba română).
Situația drepturilor culturale ale populației românești din Ucraina a fost, după 1991, un subiect constant de dispută pe agenda relațiilor bilaterale România-Ucraina. Articolul 13 al Tratatului cu privire la relațiile de bună vecinătate și cooperare dintre România și Ucraina (1997) a prevăzut angajamente reciproce ale celor două state în vederea prezervării și dezvoltării identității etnice, lingvistice și religioase a minorității ucrainene și românești. Pentru a monitoriza aplicarea prevederilor Tratatului, cele două state au agreat constituirea Comisiei mixte interguvernamentale româno-ucrainene, care trebuia să aibă sesiuni anuale (în perioada 1998-2013 au fost organizate doar 4 sesiuni). În 2010, Bucureștiul a anunțat că întrerupe cooperarea în cadrul Comisiei, acuzând autoritățile ucrainene de nerespectarea drepturilor minorității românești. Bucureștiul a solicitat, de asemenea, în mod repetat și fără rezultate Kievului să renunțe la promovarea moldovenismului în relația cu minoritatea românească. //