Pe aceeași temă
Solidaritatea, deopotrivă centrul gravitațional al UE și al NATO, se află sub asalt. Astăzi, doar 38% dintre germani ar recurge la forța militară pentru a interveni în apărarea unui aliat în eventualiatatea unui conflict cu Rusia.
Europa e zguduită de multiple crize. În Est, Rusia forțează frontierele consacrate și ignoră normele care ancorează pacea continentului, la Sud valuri succesive de refugiați iau calea Europei, retrăgându-se din calea războiului civil care face ravagii în Libia. În ciuda insistenței Bruxellesului, nimeni nu vrea să audă de un sistem al cotelor naționale menit să distribuie responsabilitatea găzduirii refugiaților, relaxând presiunea care crește pe Italia, Spania și, desigur, Grecia. Totodată, nimeni nu vrea să discute despre oportunitatea unei intervenții de stabilizare a Libiei pentru a opri exodul. Asta deși experiența anilor ’90, a războaielor din fosta Iugoslavie împinsese atunci Europa, tot pe fondul unui exod care amenința stabilitatea continentului, să se afle în avangarda celor care propuneau doctrina „responsabilității de a proteja“. Iar acum, peste toate acestea, se suprapune spectrul Grexit-ului. O Grecie în afara Europei, cu elite care reacționează exclusiv la stimuli populari, ar putea ajunge să semene cu „Macedonia sau Kosovo - cu o politică anarhică, instituții putrezite, dependentă de ajutor economic extern“ și care, în absența Vestului, ar putea intra în categoria statelor eșuate, spune Tony Barber, editor al Financial Times. Dar într-un fel sau altul, mai devreme sau mai târziu, toate testează și chiar pun sub semnul întrebării ideea care se află la baza proiectului european, ideea de solidaritate.
În același timp, la firul ierbii, la nivelul opiniei publice europene, prinde contur o altă realitate. Un sondaj recent, realizat de către Pew Research Center, pe un eșantion de 11.000 de respondenți (din Rusia, Ucraina, Canada, Franța, Germania, Italia, Polonia, Spania, Marea Britanie și SUA), lansat la Brookings Institution evidențiază o fotografie extrem de îngrijorătoare. Nici măcar Articolul 5 al tratatului aflat la baza NATO și care afirmă explicit că un atac asupra unui stat membru este un atac asupra întregii Alianțe nu este atât de sacrosanct pe cât ne place să credem. În medie, 42% dintre europeni au declarat că țara lor nu ar trebui să intervină pentru apărarea unui aliat[1]. Spiritul mușchetarilor, „toți pentru unul, unul pentru toți“, a cam ruginit și chiar s-a demodat, în special în state precum Germania care, în timpul Războiului Rece, a fost marea beneficiară a solidarității euroatlantice și a apărării colective. Astăzi, doar 38% dintre germani (cel mai mic scor înregistrat între statele europene) ar recurge la forța militară pentru a interveni în apărarea unui aliat NATO care se află în conflict militar cu Rusia, în timp ce 58% se opun[2]. Mai mult, în Franța (53%), Italia (51%) și Germania (58%), procente semnificative (un pic peste jumătate) din opinia publică nu sprijină obligațiile de articol 5. Paradoxal, pe undeva vedem un proces unde opinia publică devine o victimă a succesului extinderii: “extinderea UE și a NATO a înconjurat Germania cu prieteni și a creat în ultimele decenii o iluzie a securității. Cred că puțini dintre germani realizează că deși securitatea noastră a crescut pe fondul extinderii, totuși ne-am exportat problemele la perfierie. Există un deficit de empatie între germanii de rând și statele aflate la periferie - fie că vorbim despre sud sau de est”, crede Constanze Stelzenmuller. În același timp, europenii rămân captivii mentalității „pasagerului clandestin“, mizând pe faptul că SUA vor fi oricum nevoite să intervină pentru menținerea credibilității garanțiilor sale de securitate[3].
Nu putem să nu ne întrebăm cum ar arăta măsurile de reasigurare strategică a frontierei estice a NATO fără efervescența americană din ultimul timp. Sigur, operaționalizarea vârfului de lance al Forței de Răspuns a NATO contează. Dar, în esență, ea exprimă doar promisiunea unei reacții rapide, o decizie care poate fi amânată exact atât cât să ofere suficient timp pentru forțarea unui fait accomplit teritorial. Sigur, așa cum ne amintea Ron Asmus, „nu litera tratatului per se conferă puterea şi substanţa Articolului 5. (…) ceea ce a dat substanţa acestor cuvinte a fost faptul că în spatele lor s-a aflat întotdeauna o voinţă politică comună“. Și în asta rezidă problema pe care sondajul o expune. Tot mai mult, în Europa, politicienii sunt tentați să ia decizii pe termen scurt, sub presiunea străzii, pentru a reflecta interese volatile, de moment, dar populare. Este de ajuns ca, sub influența empatiei populare, decidenții unui stat să ezite suficient de mult timp în activarea mecanismelor de apărare colectivă, mai ales în cazul unui scenariu hibrid (difuz, neclar, menit să întârzie reacția), pentru ca mașinăria solidarității, adică esența NATO, să primească un șah-mat decisiv.
[1] Katie Simmons, Bruce Stokes and Jacob Poushter, “NATO Publics Blame Russia for Ukrinian Crisis, but Reluctant to Provide Military Aid”, Pew Research Center, 10 iunie, 2015, p. 5
[2] Judy Dempsey, “NATO’s European Allies Won’t Fight for Article 5”, Carnegie Europe, 15 iunie, 2015,
[3] Katie Simmons, Bruce Stokes and Jacob Poushter, “NATO Publics Blame Russia for Ukrinian Crisis, but Reluctant to Provide Military Aid”, Pew Research Center, 10 iunie, 2015, p. 9.