De același autor
Premierul Cioloș (și, desigur, președintele Iohannis, în spate) n-a avut curajul ca, printr-o ordonanță de urgență (aici urgența era indiscutabilă) să suprime pur și simplu articolele de lege care permiteau pușcăriașilor să-și scurteze pedeapsa, redactând „lucrări științifice“, așa cum propusese, foarte corect, ministrul Justiției, d-na Raluca Prună. Articolele cu pricina au fost doar suspendate până în toamnă, rămânând ca, până atunci, guvernul să elaboreze diferite metodologii care să stabilească ce este și ce nu este știință, cum și cine trebuie să exercite controlul asupra lucrărilor efectuate etc. Un drum fundamental eronat, după părerea mea.
Argumentul principal (susținut și de CSM, și de unii juriști) în favoarea menținerii de principiu a articolelor de lege cu pricina a fost că, dacă ele ar fi suspendate, s-ar crea o discriminare între munca fizică și cea intelectuală: un deținut ar putea să-și scurteze timpul de ședere la închisoare spălând vase, muncind în parcuri sau în atelierul de tâmplărie al închisorii, dar n-ar putea face același lucru dacă ar scrie „lucrări științifice“.
Trec repede peste dificultatea legală de a defini clar ce înseamnă „lucrare științifică“. Ce se va măsura: numărul de pagini? Dar există articole care valorează mai mult decât tomuri. Numărul de referințe? Arbitrar. Contribuția la cunoaștere? Cum poate fi ea cuantificată, în așa fel încât un judecător să ia o decizie? În fapt, știm de la Thomas Kuhn că este „știință“ producția unui „om de știință“ recunoscut ca atare în comunitatea oamenilor de știință din mediul academic-universitar în momentul respectiv. Definiția nu-i deloc lipsită de echivoc. De exemplu, dacă cineva scrie o lucrare de „medicină alternativă“ este „știință“? Dar de creaționism? Sunt anumite comunități – minoritare – care vor spune că da. Mulți alții – că nu.
Oricine de bună-credință își dă seama că, în principiu, închisoarea nu-i locul unde să desfășori activități științifice. Nu ai biblioteci și laboratoare; nu sunt posibile cercetările „pe teren“, n-ai la dispoziție date statistice noi, n-ai colaboratori. Dar să admitem că cineva ar primi încuviințarea să aibă tot ceea ce-i trebuie (de exemplu, cărți și articole), pentru a realiza o activitate științifică. Și să mai presupunem că, în aceste condiții, respectivul a realizat o lucrare pe care o comisie academică o va califica drept științifică. În continuare, susțin că respectivul om de știință tot nu ar trebui să aibă dreptul la o scutire de pedeapsă și, cu atât mai puțin, cu cât el este un om de știință mai autentic.
Argumentul meu se bazează pe premisa că închisoarea reprezintă o pedeapsă. Or, a fi pedepsit înseamnă și a face altceva decât ai vrea să faci în libertate. Altfel spus, detenția aduce și o cantitate determinată de neplăcere, de suferință pe care deținutul o are de îndurat, pentru a compensa suferința pe care a produs-o în libertate. Or, nimeni nu face de bunăvoie o muncă fizică, de exemplu, a mătura străzile sau a spăla vasele. În libertate, omul muncește astfel numai constrâns de nevoia subzistenței sau a altor beneficii, exterioare muncii respective. („Întru sudoarea feței tale să mănânci pâine, până când te vei întoarce în pământ...“) Deținutul care acceptă munca fizică (indiferent dacă a trăit sau nu din ceva similar în libertate) acceptă deci o neplăcere și, în acest caz, este îndreptățit să primească o diminuare a zilelor de detenție. Cantitatea generală de neplăcere rămâne constantă, dar ea se distribuie diferit: mai puțin în timpul de executare a pedepsei, mai mult în munci fizice.
Cazul deținutului autor de lucrări științifice este diferit: dacă luăm în serios pretențiile lui, el își continuă în închisoare o activitate de vocație, pe care se presupune că a ales-o de bunăvoie și a practicat-o cu plăcere și chiar entuziasm. De ce atunci ar trebui el iertat de zile de pedeapsă pentru continuarea unei vocații? Accept ca deținuții să „iasă mai repede“, dacă îndeplinesc diferite munci care nu le sunt pe plac sau măcar susceptibile să nu le fie pe plac. Dar cum să accept ca cineva să iasă mai repede, dacă și-a practicat tocmai profesia creatoare căreia i s-a dedicat, care dă sens vieții sale? Cum s-ar putea diminua în acest fel cantitatea totală de neplăcere presupusă de pedeapsă?
Așadar, dacă deținutul produce „lucrări științifice“ autentice, el nu va diminua această cantitate de neplăcere; deci nu există o rațiune pentru eliberarea lui mai rapidă. Iar dacă lucrarea este o impostură, atunci cu atât mai puțin nu există această rațiune.
La acest argument mai adaug și că, nesuprimând articolele de lege respective, am creat deja o discriminare între munca științifică și cea artistică și literară: de ce un deținut care produce „lucrări științifice“ iese mai repede, iar unul care ar produce romane sau picturi nu ar avea același drept? Bineînțeles că, în aceste ultime situații, controlul ar fi practic imposibil (dacă ne e greu să definim ce este „știința“, cum vom putea defini „arta“ sau „literatura“?), dar chestiunea de principiu e de același tip: nicio activitate vocațională și creatoare, despre care presupunem întemeiat că își găsește satisfacția și în ea însăși, dincolo de recompensele externe, n-ar trebui să „răsplătească“ un deținut, ci în această poziție se pot afla doar „muncile“ care se fac „întru sudoarea feței“ și despre care nu presupunem că-și află în sine vreo satisfacție. De aceea, nu este întâmplător că, după spusele d-nei Raluca Prună, reglementări similare în favoarea „savanților“ din penitenciare nu există în nicio altă țară din UE.
Dar noi ne vrem „originali“ și aici, nu însă spre a aduce ceva bun pe lume, ci spre a spori tupeul și sfidarea pe care ne-o aruncă marii noștri infractori, cu consecința adâncirii în rușine și în discreditare profesională.