De același autor
Președintele PSD și al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, i-a cerut ministrului Justiției, Tudorel Toader, să producă până la 1 septembrie legi ale justiției - modificarea codurilor - „de bun simț“, care să răspundă „dorințelor românilor“. Solicitarea vine din partea unui om care vede conspirații peste tot și chipul lui George Soros în spatele fiecărui jurnalist care îndrăznește să scrie despre afacerile sale tulburi. Deci, cum vor arăta niște legi ale justiției izvorâte din varianta distorsionată a bunului simț cu care operează Dragnea? Răspunsul foarte scurt și brutal este: în mod foarte similar cu Ordonanța 13, dar mai rafinat și cu efecte mai largi și mai distructive. La capătul lor, vom consemna sfârșitul luptei anticorupție în România și victoria grupurilor de interese corupte.
Obiectivele legilor Toader-Dragnea
Deoarece vorbim despre o „Ordonanță 13 extinsă“, legile justiției vor trebui să atingă mai multe scopuri.
1. Dezincriminarea celor mai multe infracțiuni de corupție sau asociate cuprinse în Codul Penal și în legile speciale sau, acolo unde dezincriminarea nu este posibilă, diluarea lor până la inutilitate. Există totodată șanse foarte bune ca întregi categorii de funcții în stat să fie scoase de sub autoritatea Codului Penal cu totul. În acest fel, chiar dacă va continua să existe ca instituție, DNA nu va mai avea suficientă bază legală pentru a urmări și acuza fapte de corupție, pentru că acestea vor fi scoase din sfera „faptelor de corupție“;
2. Anularea, ca o consecință a modificării legii, a celor mai multe dintre dosarele existente ale DNA aflate în prezent în lucru și scoaterea celor vizați de sub urmărirea penală, îndepărtând astfel pericolul de a fi închiși;
3. Crearea condițiilor legale - fie sub forma grațierii, fie sub altă formă mai puțin explicită - pentru eliberarea din închisoare a numelor grele care au fost deja condamnate;
4. Limitarea drastică sau anularea posibilității confiscării averilor celor deja condamnați penal sau chiar a celor care nu au fost condamnați, ca alternativă la condamnarea penală;
5. Modificarea statutului procurorului, în sensul statuării prin lege a unei condiții de „magistrat de rangul al doilea“ în raport cu judecătorii.
Cu pretenția că lista nu este exhaustivă, acestea sunt marile obiective ale PSD în privința justiției. La capătul lor, cei deja „condamnați pe nedrept“, precum Voiculescu, vor fi eliberați, cei aflați sub cercetare sau cu dosarele pe rolul instanțelor, precum Dragnea, vor scăpa de dosar, iar cei care vor ocupa funcții în administrație și în companii cu capital majoritar de stat, care vor fi numiți din ce în ce mai mult pe criterii de apartenență sau vasalitate politică, vor avea calea deschisă pentru corupție fără teama de a fi pedepsiți. Ca atare, DNA va deveni o instituție caricaturală fără forță reală, cam în același fel în care a devenit ANI.
Precedentele: „Marțea neagră“ și Ordonanța 13
Când afirmăm că acestea sunt scopurile urmărite de PSD și sarcinile de care Tudorel Toader va trebui să se achite „cu celeritate“ până la 1 septembrie, astfel încât să hrănească mașina de vot din parlament încă din prima zi, ne sprijinim afirmațiile pe câteva precedente, dar și pe câteva elemente noi.
Precedentele sunt „Marțea neagră“ și Ordonanța 13. Deși PSD a fost nevoit să renunțe la modificările la coduri introduse în „Marțea neagră“ (când a mai fost adoptat și un proiect de grațiere), a fost o renunțare tactică generată de presiunile exercitate de Uniunea Europeană și Statele Unite. PSD nu s-a dezis însă niciodată de aceste obiective și nu a renunțat la ele. Propuneri legislative de același tip s-au aflat întotdeauna în parlament din 2012 încoace, de când PSD are majoritate în diverse configurații așteptând să intre pe ordinea de zi. Dar niciodată din decembrie 2013 până în ianuarie 2017 nu a existat o tentativă mai sistematică de a torpila structura instituțională anticorupție. Nici după ce Guvernul Grindeanu a retras Ordonanța 13, Dragnea și PSD nu au admis niciodată că acest act normativ ar avea efecte grave asupra justiției.
Pe de altă parte, toate declarațiile reprezentanților puterii - Dragnea, Tăriceanu, Tudorel Toader - converg în același sens: reluarea sub altă formă, pe temeiuri mai atent fundamentate și printr-o procedură legitimă - votul în parlament - a aceleiași legislații de favorizare a corupției și de izolare și scoatere a funcționarului de stat numit politic de sub autoritatea legii penale.
Curtea Constituțională în ajutorul corupților
Unul dintre factorii care înclină în mod determinant șansele victoriei în favoarea grupurilor de interese corupte este Curtea Constituțională. Indiferent de explicație - dacă Daniel Morar a schimbat sau nu taberele, cum îl acuză unii, sau dacă între el și Laura Codruța Kövesi există un conflict deschis izvorât dintr-o inamiciție personală care se reflectă în deciziile CCR -, consecințele sunt aceleași: Curtea Constituțională a dat în mod sistematic decizii care „subțiază“ fundamentele constituționale ale luptei anticorupție pe care se întemeiază activitatea DNA și furnizează PSD și lui Tudorel Toader autoritatea și pretextele pentru a suprima legislația anticorupție.
Primele semne au apărut deja din februarie anul trecut, când CCR, prin Decizia 51, a rupt cooperarea între DNA și SRI în privința interceptărilor. În principiu, nu era nimic în neregulă cu respectiva decizie, dar modul în care a fost impusă a lăsat DNA brusc fără susținere logistică, un handicap pe care nu a reușit să îl surmonteze nici astăzi. A urmat apoi celebra Decizie 405 privind abuzul în serviciu, care din nou nu este greșită în principiu, pentru că introduce o precizare necesară, dar, pe de altă parte, sădește semințele excesului de putere prin introducerea unui verbiaj absolut nenecesar privind „nivelul prejudiciului“, „intensitatea vătămării“ și recursul la sancțiunea penală ca „ultima ratio“. Acestea au deschis drumul Deciziei 392 privind „obligația parlamentului“ de a legifera un prag pentru abuzul în serviciu, ceea ce reprezintă o eroare gravă și un abuz din partea CCR și o dovadă a complicității dintre CCR și PSD în subminarea luptei anticorupție. Proba este simplă: dacă majoritatea din parlament ar fi ostilă introducerii pragului și ar refuza să legifereze în acest sens Decizia 392, nu s-ar întâmpla absolut nimic, pentru că decizia CCR ar cădea în gol. Ca să aibă valoare, decizia trebuie să fie aplicată de un guvern și o majoritate prietenoase. În absența acestei conivențe politice, pseudojustificările CCR privind pragul nu ar însemna nimic.
Conflictul de interese se află în centrul legislației anticorupție din statele democratice și al legislației anticorupție internaționale, dar CCR a decis că „restrângerea sferei incriminării infracțiunii de conflict de interese nu este de natură a încălca dispozițiile constituționale referitoare la dreptul internațional și dreptul intern“. Dar dacă o legislație mai blândă nu încalcă Legea fundamentală, atunci nici una mai severă nu o face.
Cea mai importantă decizie a CCR cu impact direct asupra DNA a fost Decizia 68 privind Ordonanța 13. CCR a constatat că DNA a încălcat separația puterilor în stat prin declanșarea anchetei privind OUG 13 și că a comis un abuz. Pe baza acestei decizii, Tudorel Toader poate considera oricând că este necesar să solicite revocarea Laurei Kövesi din funcția de procuror-șef DNA. Decizia CCR are la bază un sofism grav în opinia noastră, și anume că imunitatea legislativă absolută se extinde și asupra miniștrilor care emit ordonanțe de urgență. Dar ordonanța de urgență este în sine o derogare de la principiul separației puterilor în stat care oferă Executivului puteri legislative. În nici un univers rațional nu este posibil să primești un privilegiu cum este imunitatea absolută prin derograre.
O nouă criză constituțională?
Tudorel Toader are acum mai multe arme pentru a duce la capăt misiunea asumată de predecesorul și protejatul său Tudor Chiuariu: desființarea de facto a DNA care va începe cu revocarea Laurei Kövesi. În prezent, șefa DNA a rămas cu un singur aliat, președintele Iohannis. Dacă PSD va încerca în toamnă să scoată președintele din ecuația numirii procurorilor, ne așteaptă o nouă criză constituțională. Deja Dragnea a declarat că „pacea“ cu președintele s-a încheiat.