De același autor
Ce se întâmplă în România în ultimele luni – și în special de la instalarea actualului guvern condus de Victor Ponta – este un bun prilej pentru a analiza relația între politică și morală.
Există două feluri de guvernământ, spune Machiavelli (1469-1527): principatul și republica. Primul este guvernat doar de bunul plac al principelui. De aceea el poate practica minciuna, înșelăciunea, dacă acestea îi asigură reușita. Republica, dimpotrivă, este determinată de supremația Legii.
Nu trebuie uitat că în, Discursul asupra primelor zece cărți ale lui Titus Livius, marele florentin Machiavelli a analizat forma de stat care este republica și către republică merge preferința lui. „Machiavelismul“, anume încălcarea normei morale în politică, nu își are locul în republică.
Nu ne putem permite să pierdem din vedere faptul că trăim într-o democrație republicană, fie ea și imperfectă. La rândul ei, România face parte dintr-un ansamblu eminamente democratic care este Uniunea Europeană. Regulile morale prevalează. Păstrarea legii este criteriul suprem al democrației și garanția funcționării ei. Iar omul politic acționând în democrație este obligat să le respecte.
Cititorii vor fi înțeles că nu aș fi făcut aceste considerații dacă nu ar exista plagiatul tezei de doctorat a lui Victor Ponta. S-a discutat la infinit cine are competența să judece dacă este sau nu vorba de un plagiat, cerându-se avizul „specialiștilor“. Or, prin definiție, constatarea unui plagiat ține de bunul simț. Copierea a mai mult de un sfert dintr-o lucrare după alte surse, fără indicarea acestora prin ghilimele și note de subsol, este un plagiat incontestabil și nicio „comisie“ de specialiști sau nespecialiști nu poate spune contrariul, așa cum nicio comisie nu poate decide că doi și cu doi nu fac patru.
Am auzit și din partea împricinatului și chiar din marele public această opinie stupefiantă: „ce legătură poate să existe între un plagiat și exercitarea funcției de prim-ministru? Poți să fii un plagiator adeverit și, în același timp, un valoros șef de guvern“. Or, tocmai această afirmație este profund greșită. Aici intră în discuție criteriul moral. În mod evident, chiar pentru bunul simț comun, o astfel de poziție este inacceptabilă. De ce? Pentru a exercita o răspundere, în cazul de față una de o covârșitoare importanță în stat, trebuie să prezinți o anumită garanție morală. Plagiatul este un furt. Dacă V. Ponta ar fi furat un automobil sau o bijuterie, lucrurile nu ar fi fost mai clare: el ar fi fost declarat inapt de-a exercita o funcție de importanță națională. Furtul intelectual nu este mai puțin un furt, chiar dacă obiectul nu este material. Furtul intelectual revelă o natură neonestă și lipsa de scrupule. Mai mult decât atât, furtul unui obiect poate avea o justificare, cel puțin parțială, poate presupune circumstanțe atenuante. De pildă, judecătorul va lua în considerație cazul, să zicem, al celui care fură o pâine. Dacă hoțul a făcut-o fiindcă îi era foame, el beneficiază de circumstanțe atenuante! Dar furtul intelectual nu se poate justifica prin nevoia de-a satisface o trebuință vitală. Furtul intelectual, în speță plagiatul, are drept singură justificare dorința aprigă de-a deține mai mult prestigiu, de a-ţi deschide porțile unui viitor strălucit fără a presta efortul cuvenit. Este ce s-a și petrecut în cazul lui Ponta, căruia mentorul său, Adrian Năstase, i-a planificat o strălucită carieră. Există o relație între ascensiunea fulgurantă a lui V. Ponta și teza sa de doctorat, copiată într-o proporție notabilă; fotoliul său de prim-ministru stă pe această teză. Oricum, plagiatul demonstrează că personajul Ponta este un om lipsit de scrupule, care nu se împiedică de obstacolul onestității. Cine fură azi o teză de doctorat poate mâine să se facă vinovat de orice alt delict, inclusiv de delicte împotriva țării. Făptașul nu oferă garanția morală a ocupării unei înalte funcții.
Este spre onoarea Comisiei de atestare a diplomelor că a avut curajul să afirme adevărul, confirmând plagiatul. Se știe că ex-ministrul interimar L. Pop, palida marionetă guvernamentală, a dizolvat post factum această comisie, contestându-i dreptul de-a se exprima. Și am mai asistat la alte manifestări rușinoase, între altele aceea a unui fost rector universitar, azi ministru, care a avut tristul curaj să nege plagiatul. Nu știm încă ce va decide Comisia de etică. Știm doar că a fost schimbată ad hoc, de către același L. Pop, compoziția ei cu „oameni de încredere“.
Scandalul plagiatului depășește cu mult cazul în sine. Se știe că românii trag după ei o reputație de incorectitudine. Ea este nejustificată, dacă ne gândim la marea majoritate. Dar ce argument formidabil pentru inamicii României, pentru calomniatorii românilor, lamentabila poveste în care demnitarul cel mai important al statului român va fi absolvit de o vină evidentă! Această unică culpă va atârna în balanță mai greu decât spargerile, cerșetoria, traficul de carne vie și alte delicte care ne sunt aruncate în față de către cei care ne critică. Pentru a nu mai vorbi de faptul că normele europene resping categoric laxismul moral în general și plagiatul în particular, cum s-a văzut în cazurile zu Guttemberg și Pál Schmitt. Vinerea trecută, Comisia de etică trebuia să se pronunțe, dar și-a amânat decizia. Să sperăm că această șovăială este de bun augur, iar forul, conștient totuși de responsabilitatea istorică pe care o are față de România, se va pronunța conform adevărului. //