De același autor
Principala misiune a opoziției, în 2014, e să se pregătească pentru cele două momente electorale importante: alegerile europarlamentare în iunie și prezidențialele de la sfârșitul anului. Identificarea unui candidat unic ar fi soluția recomandabilă, dar în mod evident irealizabilă, în contextul unei opoziții aparent incapabile să se concentreze asupra unui mesaj politic unitar și coerent. Acțiunile publice ale partidelor de opoziție trimit fie către pasivitatea activității parlamentare, fie către o dificultate majoră de conectare la agenda publică reală.
Un bilanț al activității opoziției în anul 2013 nu poate fi decât întristător. În parlament, vocile opoziției se fac auzite greu și sunt repede reduse la tăcere. Majoritatea zgomotoasă, abuzivă, fără educație parlamentară - sau fără educație pur și simplu - domnește nestingherită peste un Legislativ lipsit de identitate și de reguli clare. Când nu e prea ocupat să-și legifereze privilegiile și să-și consolideze poziția de instituție absolută mai presus de lege, la adăpost de acțiunea legilor anticorupție, parlamentul livrează presei subiecte numai bune să alimenteze imaginea de instituție integral discreditată: cazul deputatului PC, plecat de la PP-DD, arestat pe 19 decembrie în flagrant delict de luare de mită, nu este decât ultimul exemplu revelator în acest sens.
Într-o instituție supradimensionată, unde clientelismul politic a devenit aparent singurul criteriu valid de selecție, vocea unică a unei majorități discreționare acoperă fără dificultate discursul firav al unei opoziții fără direcție.
PDL: Kramer contra Kramer
După cum se putea lesne vedea încă dinainte de alegerile din 9 decembrie 2012, PDL nu și-a putut reveni din șocul inițial al ieșirii atât de brutale de la guvernare, din primăvara anului 2012. Pierderea controlului asupra membrilor propriilor grupuri parlamentare - deriva începuse încă din ianuarie-februarie 2012 - a produs o ruptură de proporții în structura de partid, nu numai centrală, dar și în teritoriu. Deficitul intern de încredere s-a suprapus unei căderi electorale serioase, provocată parțial de propaganda USL, dar și de incapacitatea structurală a acestui partid - și a întregii opoziții - de a ieși din logica discursului esențialmente defensiv.
PDL plătește, în plus, dobânzile unei tipologii care a jucat multă vreme în favoarea sa, dar care-și vădește, la urma urmelor, limitele. Ca orice altă construcție politică bazată integral pe calitățile unui singur personaj, odată ieșit din sfera de influență vizibilă a lui Traian Băsescu, partidul suferă de imobilism și de lipsă de imaginație. Rezultatul alegerilor din 9 decembrie 2012 a fost demobilizator pentru un partid a cărui identitate a depins în mod periculos de mult de personalitatea unui singur om, președintele Traian Băsescu.
Iar consecințele nu au întârziat să apară. Episodul-cheie s-a consumat la Convenția Națională a partidului din 23 martie, când s-au confruntat două tabere, una preferată explicit de Traian Băsescu (Elena Udrea cu susținători în rândul „reformatorilor“), cealaltă organizată în jurul lui Vasile Blaga și întrunind de fapt nucleul dur al vechiului PD. Partida Blaga a câștigat conducerea, drept pentru care, în seara aceleiași zile, președintele Traian Băsescu a rostit faimosul discurs „Adio, PDL!“.
În mod formal, oficial, PDL a jucat, din acel moment, pe cont propriu, iar gestionarea conflictelor interne s-a făcut, în genere, aplicând criteriul susținerii necondiționate a mesajului conducerii nou alese. Conturarea unei noi identități de partid de opoziție s-a concentrat exclusiv pe urmărirea pasivă a escaladării unui conflict mai mult mediatic decât real din interiorul USL și, în paralel, pe constituirea unui „guvern din umbră“, în așteptarea unor vremuri mai bune.
PP-DD, vocea patriotului traseist: întărim majoritatea!
Celălalt partid parlamentar de așa-zisă opoziție, PP-DD, a devenit exact ceea ce se anunța de la bun început, privind modul cum și-a selectat candidații pentru parlament: o pepinieră pentru DNA, pe de o parte, și un bazin de recrutare pentru consolidarea unei majorități useliste și așa extrem de puternice, pe de alta. Un partid volatil, lipsit de coeziunea minimală alimentată în practica politică românească nu atât de vreo coerență doctrinară, cât de straturile experienței electorale comune, care hrănește periodic grupurile parlamentare ale PSD.
Ultimul val de opt parlamentari (uniform distribuiți între Cameră și Senat) au comunicat pe 12 decembrie președinților celor două Camere că au părăsit PP-DD pentru a intra în UNPR, în interiorul grupurilor parlamentare PSD. PSD are astfel 240 de parlamentari, iar majoritatea de 291 o poate acum obține chiar și fără sprijinul PNL: PSD, UNPR, PC, UDMR și minoritățile au în total 311 mandate.
Ce mai înseamnă „discursul dreptei“? Competiția fără obiect
În urma divorțului anunțat de Traian Băsescu, la numai două zile după Convenția Națională a PDL, de la Cotroceni vine pe 25 martie vestea înființării Fundației Mișcarea Populară. Printre inițiatori se numără consilierii prezidențiali Cristian Diaconescu și Daniel Funeriu, profesorul Marian Preda, devenit ulterior președintele Mișcării Populare. Ei au respins inițial ideea convertirii fundației în grupare politică. Cu toate acestea, pe 25 mai, se anunță începerea formalităților legale pentru înființarea unui partid de centru-dreapta, Partidul Mișcarea Populară, iar pe 23 iulie se face anunțul oficial. Noua formațiune politică a reunit nucleul dur al susținătorilor lui Traian Băsescu, plecați din PDL în urma conflictelor cu aripa Blaga: Eugen Tomac, președinte al formațiunii (unul dintre puținii candidați ARD care au reușit să-și câștige colegiul la alegerile din 2012), Teodor Baconschi, Adrian Papahagi și alții. PMP mizează totul, fără echivoc, pe cartea Băsescu: într-o declarație făcută la jumătatea lunii septembrie, Eugen Tomac declara că „Partidul Mişcarea Populară este şi rămâne un partid al preşedintelui României pentru că este un partid al libertăţii şi drepturilor pentru toţi cetăţenii, al clasei de mijloc şi doreşte să promoveze principiile lui Traian Băsescu“. Miza e problematică, pentru că implică o condiționare exclusivă via capitalul de încredere al președintelui. Pe de altă parte, ultimele inițiative nefericite ale USL privind modificarea Codului Penal și depenalizarea, de facto, a actelor de corupție ale parlamentarilor și luările prompte de poziție ale președintelui în raport cu acestea par a fi ridicat cota de popularitate a lui Traian Băsescu. Rămâne de văzut dacă PMP va ști sau va putea să exploateze inteligent acest capital.
Partidul Mișcarea Populară are însă de înfruntat piedici legate de înregistrarea la tribunal, ultima dintre acestea fiind chiar o inițiativă de modificare a Legii 14/2003 a partidelor politice, propusă de deputatul liberal Octavian Bot. Potrivit propunerii de act normativ, fiecare partid politic sau alianţă trebuie să aibă denumire integrală, denumire prescurtată şi semn permanent proprii. Aceste denumiri trebuie să se deosebească clar de cele ale partidelor, asociaţiilor și fundaţiilor anterior înregistrate. În expunerea de motive se arată că modificările propuse „elimină confuzia din rândul electoratului, nepermiţând unui partid preluarea capitalului de imagine al unei asociații sau fundaţii, constituite cu scopuri şi obiective nepolitice“. Destinatarii cu dedicație ai proiectului adoptat în Senat pe data de 6 noiembrie sunt în mod evident Partidul Mişcarea Populară și Alianţa D.A., din care fac parte Forţa Civică şi PNŢCD.
Formațiunea condusă de Mihai Răzvan Ungureanu ar trebui să fie principalul potențial partener al PMP. În mod curios și dezamăgitor pentru electoratul rămas nereprezentat în urma alegerilor din decembrie 2012, cele două formațiuni au ales de la bun început să se plaseze într-o curioasă și uneori ininteligibilă concurență. Forța Civică a semnat pe 7 septembrie, alături de PNȚCD, un protocol de colaborare cu gruparea creată de Andrei Chiliman ca urmare a divorțului acestuia de PNL. Pe 22 aprilie, Andrei Chiliman anunța alături de Vlad Moisescu, Diana Tușa, Dan Cristian Popescu și Iulian Crăciun înființarea platformei politico-civice România Liberală, ca promotor al „valorilor liberalismului clasic“. Ceea ce urmează se încadrează din păcate în logica browniană a partidelor mici și dezorientate: la sfârșitul lunii octombrie, Vlad Moisescu și deputata Diana Tușa anunță intrarea lor în PNȚCD, Iulian Crăciun își dă pe 12 decembrie demisia din Forța Civică. Risipă de vorbe, de energii și de credibilitate, în vreme ce guvernarea USL merge triumfătoare înainte.
Cine se (mai) ocupă de agenda publică?
Principala misiune a opoziției, în 2014, e să se pregătească pentru cele două momente electorale importante: alegerile europarlamentare în iunie și prezidențialele de la sfârșitul anului. Identificarea unui candidat unic ar fi soluția recomandabilă, dar în mod evident irealizabilă, în contextul unei opoziții aparent incapabile să se concentreze asupra unui mesaj politic unitar și coerent. Acțiunile publice ale partidelor de opoziție trimit fie către pasivitatea activității parlamentare (deși PDL a anunțat că îi va sancționa pe cei trei deputați care au votat pentru ori s-au abținut la celebrul vot din „marțea neagră“), fie către o dificultate majoră de conectare la agenda publică reală. Or, aceasta a furnizat în toamna care s-a încheiat o sumedenie de puncte nevralgice, lăsate pe seama societății civile. Roșia Montană, Pungești, „marțea neagră“, comasările unor importante instituții culturale, corupția - ca să nu evocăm decât punctele culminante ale lungii liste care marchează, zi de zi, proasta guvernare a USL - au fost preluate și întâmpinate, așa cum s-a putut, de o societate civilă aflată ea însăși în căutarea unei identități și a modalităților ei de expresie. Partidele politice de opoziție au pierdut aparent din vedere rolul fundamental pe care ar trebui să-l joace în echilibrul democratic. În fond, cei 24 de ani scurși din decembrie 1989 nu au arătat foarte adesea contrariul... //