Pe aceeași temă
Prejudecata 1: Interzicerea sau restricţionarea prin lege a avortului va determina creşterea demografică şi, implicit, economică a României.
Realitate: Avortul este o opţiune personală, care nu poate fi în realitate controlată de stat prin lege. Chiar atunci când avortul este interzis sau restricţionat, femeile şi familiile găsesc soluţii să întrerupă o sarcină nedorită, riscând uneori sănătatea sau chiar viaţa femeii şi viitorul familiei.
Graficul de mai sus demonstreză că, în România, rata medie a avortului practicat în condiţii de ilegalitate (în perioada 1967-1989) este aceeaşi cu cea a avortului făcut în deplină siguranţă şi legalitate (vezi perioada de stabilitate începând din 1997). În locul ignorării unor decizii eminamente personale ale femeilor, statul ar trebui să vină cu soluţii concrete, precum înfiinţarea de creşe, grădiniţe, măsuri de încurajare a angajatorilor pentru reconcilierea vieţii profesionale cu viaţa de familie, susţinerea programelor de educaţie sexuală pentru tineri şi a accesului la metode moderne de planificare familială.
Problemele presante care determină o femeie să recurgă la avort nu dispar prin înăsprirea legilor, ci fac ca întreruperea de sarcină în condiţii de nesiguranţă să devină unica opţiune.
Graficul de mai jos arată că, în România, în perioada în care avortul era ilegal, din ce în ce mai multe femei mureau din cauza sarcinilor nedorite finalizate prin avort ilegal.
De exemplu, în 1989, rata mortalităţii materne în România era de 147 de femei decedate la 100.000 de naşteri cu făt viu, adică de 28 de ori mai mare decât în Bulgaria şi de 278 de ori mai mare decât în Olanda. În cei 22 de ani în care avortul a fost interzis, şi-au pierdut viaţa 10.000 de femei. Rata mortalităţii materne la 100.000 de naşteri cu făt viu scade brusc atunci când avortul devine legal.
Prejudecata 2: O legislaţie permisivă le determină pe femei să recurgă mai des la avort.
Realitate: Motivul pentru care o femeie recurge la avort este sarcina nedorită. Modalitatea prin care se pot reduce eficace avorturile este reducerea sarcinilor nedorite prin extinderea accesului la planificare familială şi educaţie sexuală.
În România, în ultimii ani s-a constatat o netă extindere a accesului la planificare familială, ceea ce se corelează pozitiv cu scăderea avorturilor. Graficul de mai jos arată creşterea gradului de acoperire cu servicii de planificare familială (zonele mai închise la culoare) din anul 2000 până în 2008.
Un alt exemplu relevant pentru a combate această prejudecată este Belgia, țara care are o lege liberală privind avortul, dar are și una dintre cele mai scăzute rate ale avortului, conform statisticilor Organizației Mondiale a Sănătății.
Prejudecata 3: Avortul creşte riscul de cancer de sân.
Realitate: Studii realizate de cercetători și instituții medicale arată că avortul nu creşte riscul de cancer de sân.
Cea mai riguroasă cercetare din punct de vedere metodologic care s-a realizat până în prezent a fost efectuată de către o echipă de cercetători danezi, la sfârşitul anilor `90, care au examinat dosarele medicale a peste un milion de femei şi au concluzionat că avorturile induse nu au niciun efect asupra riscului de cancer de sân (Induced Abortion and the Risk of Breast Cancer, 336 New Eng. J. Med. 81, 1997).
Mai multe cercetări ştiinţifice au examinat presupusa legătură între avort şi cancerul de sân şi au ajuns la concluzia că nu există o legătură între cele două:
– American Cancer Society: „studiile ştiinţifice nu au găsit o relaţie cauză-efect între avort şi cancerul de sân“;
– The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (Anglia): avortul indus nu este asociat cu creşterea riscului de cancer la sân;
– alte studii internaţionale au ajuns la aceeaşi concluzie, că nu există o relaţie între avort şi cancerul de sân (M. Sanderson et al., Abortion Hystory and Breast Cancer Risk: Results from the Shanghai Breast Cancer Study, 92 Int’l J. Cancer 899, 2001, Ye Z et al., Breast Cancer in Relation to Induced Abortions in a Cohort of Chinese Women, 87 Brit. J. Cancer 977, 2002)
Prejudecata 4: Femeile care au făcut avort suferă de probleme de sănătate mentală, aşa-numitul „sindrom post-avort“.
Realitate: Opinia medicală generală consideră că nu există aşa-numitul „sindrom post-avort“ („post-abortion syndrome“).
Cel mai recent studiu pe această temă a fost solicitat de Academy of Medical Royal Colleges din Anglia (Academy of Medical Royal Colleges, National Collaborating Center for Mental Health, Induced Abortion and Mental Health. A Systematic Review of the Mental Health Outcomes of Induced Abortion, Including Their Prevalence and Associated Factors, decembrie 2011). Raportul apărut în 2011 a concluzionat că:
- Sănătatea mentală a unei femei care are o sarcină nedorită nu este afectată de decizia de a întrerupe sau de a continua sarcina;
– Previzibilitatea apariţiei unei probleme de sănătate mentală post-avort este influenţată de problemele de sănătate mentală avute înainte de întreruperea sarcinii.
Alte cercetări cu privire la presupusele efecte pe care avorturile le au asupra stării emoţionale a femeilor au arătat, în mod repetat, că nu există dovezi ştiinţifice şi medicale care să susţină existenţa aşa-numitului „sindrom post-avort“ („post-abortion syndrome“). Cercetările au arătat că principalul element care determină starea emoţională a femeii după ce-şi face un avort este starea ei de dinainte de a rămâne însărcinată.
Femeile care fac avort nu sunt supuse unui risc mai mare de a fi depresive decât cele care dau naştere unei copil provenit dintr-o sarcină nedorită. Experienţele femeilor care fac avort sunt diverse şi pot varia semnificativ, în funcţie de contexte diferite de tip economic şi social, religios şi cultural. Încercările de a restrânge întreaga varietate a acestor experienţe la un tipar negativ şi prestabilit, stigmatizant, încalcă deliberat modul foarte personal în care fiecare femeie îşi înţelege şi îşi asumă sarcina sau întreruperea acesteia.
Prejudecata 5: Contraceptivele orale nu reduc în mod eficace sarcinile nedorite.
Realitate: Folosirea contraceptivelor este foarte eficace şi ele reduc în mod semnificativ numărul sarcinilor nedorite.
Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, atunci când contraceptivele orale sunt luate în mod corect, rata lor de insucces în primul an de la începerea tratamentului este de o sarcină la 100 de femei (3 sarcini la 1.000 de femei). În cazul pilulelor contraceptive care conţin doar progesteron, rata lor de insucces în primul an de la începerea tratamentului, când sunt luate în mod corect, este de mai puţin de o sarcină la 100 de femei care alăptează şi de 3 până la 10 sarcini la 100 de femei care nu alăptează (World Health Organization, Family Planning. A Global Handbook for Providers. Evidence Based Guidance Developed through Worldwide Collabortion, 2007).
Prejudecata 6: Naşterea este mai sigură decât avortul.
Realitate: Avorturile efectuate de personal specializat în unităţi medicale sunt semnificativ mai sigure prin comparaţie cu evoluţia sarciniii şi a naşterii ca atare.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii estimează că, în anul 2008, aproximativ 385.000 de femei din întreaga lume au decedat ca urmare a unor complicaţii apărute în timpul sarcinii sau a naşterii. Estimări anterioare ale OMS, reflectând datele anului 2003, menţionează cifra de 65.000 de decese rezultate în urma unor complicaţii asociate cu avortul nesigur, efectuat în condiţii de precaritate sau de către cineva care nu avea pregătirea medicală de specialitate.
Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, în ţările dezvoltate, în care avorturile sunt permise legal şi în care personalul medical de specialitate este pregătit şi respectă standardele medicale în cazul serviciului medical de avort, decesele asociate sunt puţine, de până la 2 decese la 100.000 de avorturi, în timp ce mortalitatea asociată cu sarcina este de nouă ori mai ridicată.
Prejudecata 7: Biblia condamnă fără echivoc avortul.
Realitate: Scripturile nu conţin referinţe directe şi fără urmă de echivoc cu privire la avort.
Scripturile nu condamnă şi nu interzic avortul. Perspectiva biblică asupra întreruperii sarcinii nu se regăseşte ca atare în niciuna dintre cărţile recunoscute drept canonice ale iudaismului, respectiv creştinismului. Scripturile afirmă sanctitatea vieţii umane şi demnitatea persoanelor, bărbaţi şi femei.
Fetusul nu este perceput ca persoană şi nici considerat copil. Atât în iudaism, cât şi în creştinism, fetusul are valoare: importanţa sa creşte pe măsura sarcinii, fără să fie considerat însă persoană. Capătă statut de persoană abia după naştere, odată cu prima respiraţie: nu înainte şi nici pe durata maternităţii.
În România, ţară majoritar ortodoxă, avortul este permis până la vârsta de 12 săptămâni, din momentul concepţiei, şi în orice moment, în cazul dacă viaţa ori sănătatea femeii sau a fătului se află în pericol. La rândul său, deşi condamnă avortul, Biserica Ortodoxă Română recunoaşte că, dacă „viaţa mamei este pusă realmente în pericol prin sarcină sau naştere, ar trebui să fie acordată prioritate vieţii femeii“ (Comisia Naţională de Bioetică. Sectorul Biserica şi Societatea al Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Române, 2004). Întrebaţi dacă sunt de acord cu întreruperea sarcinii, doar 31% dintre români se pronunţă ferm împotrivă. 60% dintre români nu susţin limitarea dreptului la întrerupere de sarcină, în timp ce 10% nu au nici o opinie, conform Fundaţiei Soros România (Cercetarea sociologică „Religie şi comportament religios“, 2011).