Pe aceeași temă
Deschizând cartea de evocări a lui Gabriel Dimisianu (apărută într-o primă formă în 2003, la Editura Eminescu), cititorul are surpriza să descopere un pot-pourri de texte care îmbină memorialistica şi exerciţiul analitic, dând la iveală deopotrivă talentul de povestitor şi ochiul critic al autorului. Crochiuri de mare fineţe, ce reuşesc să reînvie din câteva tuşe precis trasate personalităţi uitate – sau, dimpotrivă, celebre – contemporane autorului, mici fragmente confesive pline de farmec, scrise cu eleganţă, dar şi cu o extraordinară forţă sugestivă, capabile să recreeze o întreagă epocă din doar câteva observaţii, totul dublat de umor şi autoironie, fac din textele adunate în Amintiri şi portrete literare o lectură indispensabilă celor interesaţi de viaţa literară a anilor ’50-’60-’70, desluşită prin lentila obiectivă, dar aburită de emoţie a autorului. Astfel, acestea se citesc în aceeaşi măsură pentru savoarea lor, ca şi pentru informaţiile inedite, cu atât mai valoroase cu cât multe episoade sunt trăite aievea şi reînviate într-un spirit benign, binevoitor, dar nu lipsit de ironie fină. Însuşi credoul autorului, că cei mai întunecaţi ani pentru literatura română au avut punctele lor luminoase, e ilustrativ pentru optica sa. Portretul generaţiei sale, reconstituit fragmentar din textele prezente în acest volum, dezvăluie o suită de scriitori şi critici interesaţi (sau fascinaţi, mai bine zis) de interbelici, unii „interzişi“, alţii acceptând compromisuri aducătoare de funcţii şi favoruri, care veneau din „vechea“ lume, de dinainte de instaurarea comunismului. Între figura emblematică a lui Arghezi – care, revenit după anii interzicerii, e ovaţionat în plină stradă de cei care-i ascultaseră vreme de trei ore discursul ţinut în sala de conferinţe a Bibliotecii Centrale Universitare – , până la imaginea unui Ştefan Bănulescu retractil – care, în 1996, când i se propune publicarea unui amplu material în România literară, cu ocazia împlinirii a şaptezeci de ani, se retrage în ultima clipă, renunţând la orice formă de omagiere –, o serie de autori mai mult sau mai puţin cunoscuţi astăzi îşi găsesc locul în galeria cu portrete a lui Gabriel Dimisianu, care dezvăluie, în acelaşi timp, destinele individuale ale unor scriitori, dar şi pe cel al unei generaţii.
În continuarea celei dintâi evocări a lui Tudor Arghezi vine o altă schiţă ce dezvăluie întâlnirea dintre autor şi poetul celebru pentru agresivitatea şi ironiile necruţătoare – în O vizită la Tudor Arghezi (vizită ce a avut loc în 1960), bine cunoscutul sarcasm arghezian e pus însă de autor pe seama unei vitalităţi ieşite din comun, „nedomolită nici la vârsta patriarhilor pe care poetul se pregătea s-o împlinească peste puţine zile“. De asemenea, portretul – ambivalent –, al lui Zaharia Stancu, înfăţişat deopotrivă ca o personalitate puternică, impozantă (a cărui moarte, în 1974, a însemnat o serie de dezastre pentru lumea literară românească: pierderea sediului revistelor Uniunii Scriitorilor, imobilul din bulevardul Ana Ipătescu, şi chiar şi a sediului Uniunii, din şoseaua Kiseleff), dar şi ca „omul violenţelor, al reacţiilor intempestive, al revărsărilor neaşteptate de mânie“. Autorul completează, de altfel, ca şi în cazul lui Arghezi, portretul lui Stancu, evocând momentul întâlnirii sale particulare cu acesta, în 1958, foiletonist la Gazeta literară (îşi publica atunci număr de număr, în foiletoane, romanul Rădăcinile sunt amare); întâlnirea nu îi confirmă temerile legate de celebra impulsivitate şi agresivitate verbală a directorului de atunci al Gazetei literare, care i se înfăţişează în „perfecta lui politeţe de om vechi“, ridicându-se în picioare chiar la intrarea unui novice, corector la revista condusă de el. Dreapta măsură dublează, de altfel, portretele tuturor celor evocaţi în carte, de unde şi firescul extraordinar cu care Gabriel Dimisianu tranşează problema unor momente delicate şi a unor personalităţi controversate ale vieţii literare româneşti (precum, de pildă, Paul Georgescu).
Interesante pentru amatorii de istorie literară românească sunt şi evocările lui Ov.S. Crohmălniceanu, imortalizat şi el prin intermediul aceloraşi enunţuri succinte şi percutante care ţin de arta portretului practicată de Gabriel Dimisianu: acesta este „un causeur infatigabil, spiritual şi ataşant“, la care studenţii găsesc „nu doar înţelegere şi încurajare, nu doar inteligenţă şi farmec omenesc“, ci şi practicarea unui tip de critică dublată de „rigoare şi subtilitate“, dar şi de „uşurinţa asociativă întemeiată pe erudiţie şi gust“; Crohmălniceanu este (ca şi Paul Georgescu), consideră autorul, pe nedrept alăturat „dogmaticilor intratabili“ M. Novicov, N. Moraru, S. Fărcăşan etc.
Cu adevărat fascinante, pentru cei pasionaţi de imersiuni prin cotloanele neştiute ale literaturii române, sunt însă portretele unor autori mai degrabă căzuţi în uitare astăzi, precum Ury Benador, Georgeta Mircea Cancicov, Tiberiu Utan etc. Cel dintâi beneficiază de un portret care cu siguranţă va stârni interesul cititorului, făcându-l poate să caute scrierile uitate ale acestuia, precum Ghetto veac XX sau Subiect banal: „scund, rubicond, purtător al unui cap leonin şi al unor ochelari cu margini groase şi multe dioptrii“, arată ca o „zeitate indică încremenită în impenetrabile tăceri“. Misterioasele tăceri se datorează de fapt prezenţei la un cerc de studiu ideologic, la care scriitorii şi redactorii revistelor literare sunt obligaţi să participe. Textul dedicat lui Ury Benador cuprinde de fapt, pe lângă evocarea de mai sus a autorului, o serie de consideraţii critice legate de romanele de moravuri sociale şi nuvelele scrise de acesta, pe care Gabriel Dimisianu îl consideră un „observator tăios al crizelor interioare“. Într-un registru asemănător e evocată şi scriitoarea Georgeta Mircea Cancicov, ipostaziată în mijlocul unei „îngrămădiri de obiecte care, altădată, în alt cadru, participaseră la făurirea iluziei că viaţa poate fi o sărbătoare necurmată“; imaginea acesteia – înconjurată de piesele preţioase de mobilier, porţelanuri vechi şi dantele, prozatoarea ascultă muzică la un radio străvechi şi scrie, cu febrilitate, zeci de pagini despre a căror soartă nu se mai ştie azi nimic – e în sine o lecţie emoţionantă, amară despre zădărnicia tuturor lucrurilor, inclusiv a literaturii.
La fel de emoţionante, narate cu vervă şi umor, cu evidentă plăcere, dar şi cu multă modestie sunt paginile dedicate uceniciei literare a autorului, mai întâi corector la Gazeta literară, apoi redactor. Discuţiile şi întâmplările de la tipografie, cu prieteni şi colegi precum Matei Călinescu şi Modest Morariu, constituie un bun prilej pentru cititor de a arunca o privire înăuntrul unei redacţii de revistă literară din cenuşiii ani ’50.
De neratat, din volum, evocarea grupului din strada Naipu, nr. 20, având în centru imaginea unui Nichita Stănescu „mitizat încă din timpul vieţii“, care „a devenit, îndată după moarte, eroul (sau victima?) unei abundente publicistici hagiografice, adevărată industrie“. Pe această stradă din cartierul Rahova, care se prelungeşte în plin câmp, depăşind graniţele oraşului, într-o serie de camere alăturate, destinate închirierii, se refugiază „provincialii“ Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Nicolae Velea şi Gabriel Dimisianu, proaspăt angajaţi la Gazeta literară. Spaţiul acesta, cu prelungirea lui incertă, devine însă parte a unei geografii privilegiate, căci în jurul „coloniei“ din Naipu se adună scriitori şi oameni de litere, prilej pentru nocturne discuţii pe teme literare. Pline de farmec şi de o nostalgie nedisimulată sunt şi referirile lui Gabriel Dimisianu la Brăila natală, precum cele din textul dedicat librăriei lui Teodor Manea, librar şi editor de cărţi poştale. Despre fascinaţia exercitată de Capitală asupra lui Mircea Zaciu, cititorul va citi în Afinităţi bucureştene, o evocare a criticului „preocupat de mitologia literară pe care a generat-o marele oraş“.
Nu întâmplător, în finalul cărţii, autorul aminteşte episodul descoperirii unei fotografii datând din 1959, făcută la redacţia Gazetei literare, de pe bulevardul Ana Ipătescu nr. 15. În această fotografie de grup sunt imortalizaţi tinerii redactori ai publicaţiei, Ştefan Bănulescu, Nicolae Velea, Nichita Stănescu, Matei Călinescu, Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Gabriel Dimisianu, acesta din urmă de nerecunoscut pentru prietenii şi congenerii săi (lucru ce îi pricinuieşte amara observaţie că „murim aşadar de mai multe ori în cuprinsul unei vieţi“). Sub impresia acestei fotografii de grup va rămâne cititorul, a cărei legendă explicativă este întreaga carte.
Eleganţa scrisului, modestia, caracterul benign al observaţiilor, simpatia (înlocuită uneori, oportun, de ironia binevoitoare) şi înţelegerea profund umană, semn al caracterului superior, dublate de observaţia fină şi subtilitate, fac din Gabriel Dimisianu un gen de critic tot mai rar întâlnit astăzi, cu o greutate şi onestitate a verdictelor incontestabile.
Gabriel Dimisianu, Amintiri şi portrete literare,
Editura Humanitas, 2013, 213 p.