Pe aceeași temă
Măştile de amplificare
Poezia de până acum a lui Claudiu Komartin a fost, în general, asociată cu neoexpresionismul şi/ sau cu existenţialismul, probabil din cauza unui anumit prozaism camuflat într-o retorică mult prea înaltă şi resimţită ca artificială, improprie. Şi totuşi, forţa de necontestat a poeziei autorului Circului domestic obligă la o examinare mult mai atentă a acestor „deficite“ de autenticitate. Octavian Soviany aprecia la un moment dat că poetul „vehiculează o retorică a ostentării şi a ostentativului, îşi teatralizează fiecare trăire, atât din oroarea pe care i-o provoacă viaţa în formele ei brute, pur biologice, cât şi din necesitatea de a violenta orizontul instanţei lectoriale, teatralizarea experienţei jucând în acest context rolul unui amplificator“. Consider această observaţie foarte importantă pentru o înţelegere adecvată a acestui gen de poezie, care uneori poate să contrarieze prin unele efecte insuficient sublimate sau prin unele tautologii aparent inexplicabile pentru cultura poetică a autorului lor.
Despre volumul cobalt, recent apărut la Casa de Editură Max Blecher, ţin să spun că este în mod clar cel mai bun dintre cele scrise de Claudiu Komartin până acum. Deşi nu mi se pare că ar exista o ruptură între Păpuşarul şi alte insomnii (2003), Circul domestic (2005), Un anotimp în Berceni (2009) şi acest ultim volum, evoluţia mi se pare evidentă şi se datorează intensificării, asumării mai în profunzime (ca să nu zic până la capăt) a situaţiei sale ontologice mereu condiţionată de fisura necicatrizată a eului. Aşadar, măştile poetului nu mai ascund o figură, ci o dezvăluie în incapacitatea ei de a se mai lăsa cosmetizată. La autenticitatea în raport cu sine se poate ajunge, deci, nu doar prin eliminarea (ostentativă, cum se întâmplă de multe ori) a tuturor măştilor, ci şi printr-un dialog sincer cu ele. Glisarea între numeroasele ipostaze ale aceluiaşi lucru, ale aceluiaşi sentiment de surpare iminentă, în cazul de faţă, conduce spre proliferarea unei energii copleşitoare, venită parcă dintr-o stare de necesitate imposibil de gestionat. Această energie se propagă prin întreg volumul şi-i conferă o vitalitate specială. De aceea nu m-aş grăbi să trasez diferenţe valorice între secţiunile cărţii, deşi există în mod clar segmente cu care eu personal empatizez mai mult, comparativ cu altele. De altfel, pot fi descoperite mai multe căi de acces în această carte. Citite împreună, puse în relaţie, ele conturează o poetică personală, una nu vădit originală, dar asumată complet. Dar asupra acestui aspect voi reveni mai târziu.
Mă întorc deocamdată la observaţia lui Soviany, conform căreia teatralizarea experienţei joacă în poezia lui Claudiu Komartin rolul unui amplificator. Şi, aşa cum am spus şi mai sus, teatralizarea, măştile nu îşi propun să mai ascundă ceva. Expunerea se conturează chiar ca o necesitate vitală: „Toate lucrurile care îmi fărâmiţează inima/ sunt pe această tavă/ Toate lucrurile care îmi descheie sângele/ sunt pe această tavă/ Statueta de lut ghicitorile şi floarea-necaţilor/ sunt pe această tavă/ Un om în putere împinge de pe un zid/ o seringă imensă/ Altul (un aristocrat) jumuleşte o pasăre/ Toate lucrurile care ne-au făcut să dârdâim de plăcere/ jucăriile exterminatoare/ bucuria clinică a unui înger toxicoman/ mâinile mele, verzi, neîndemânatice/ sunt pe această tavă/ Alege“ (30 iulie. Poem de dragoste). Există în mai multe poezii fragmente care surprind acel proces al glisării între ipostaze, între condiţii. Cele mai convingătoare sunt tocmai acelea ce sugerează încremenirea, imposibilitatea trecerii de la un cadru la altul: „Pâş, pâş/ prin camere pline de mirosul ei amărui/ Şi eu rămas aici, cu mâna înţepenită pe clanţă“ sau „nu am nici un chef să mă adun/ 22 de ţigări şi nici un gând dus până la capăt“ sau „Aerul s-a oprit şi am rămas/ Numai noi, într-un moment mic şi etern“ sau „cu privirea pierdută cu gulerul ridicat printre taxiurile/ care te duc nicăieri/ sau care te duc oriunde în noapte/ numai acasă/ nu“. Jocul dintre prezenţă şi absenţă, sinonimia de substanţă dintre aceste stări sunt surprinse subtil în poeme ce creionează parcă un alt regim al materiei. Mă refer la acel regim special al realului de a îngloba în sine şi ceea ce depăşeşte perimetrul său sau ceea ce în mod convenţional nu mai există. Emoţia e în acest caz cea care modifică realul şi îi conferă o nouă calitate: „e târziu/ în toată/ncăperea nu a rămas decât forma lăsată/ de corpul tău în cutele cearşafului –/ o parte din respiraţa ta –/ mirosul gâtului –/ forma sânilor –/ a pubisului/ iar eu te privesc de deasupra patului/ cum zâmbeşti ca un copil mare şi crud/ fără memorie/ fără nici un deget“ (Poem de dragoste. Pornind de la un vers de Ilhan Berk).
Un mai mult al percepţiei
În poezia lui Claudiu Komartin există un mai mult al percepţiei. Pentru a putea fi surprinsă esenţa lucrurilor, ele nu trebuie doar exagerate, ci şi mişcate cu brutalitate, desprinse din inerţia lor de aparenţă şi de semnificare: „stele şi dinţi încleştaţi/ şi lucrurile pe care nu le poţi salva/ decât izbindu-le de-un perete“ (doar un cântecel pentru autişti). Acest procedeu e prezent în întreg volumul, dar, abia anunţat în prima secţiune, el devine o marcă în Poem pentru cei din urmă, acolo unde se întâlnesc de altfel toate temele şi obsesiile cărţii. Învingerea inerţiei de aparenţă a lucrurilor e şi ea temporizată, surprinsă în procesualitatea ei. Astfel, în prima secţiune trăirile sunt mai directe, netrecute prin prisme radical transformatoare. Solilocviul poetului se desfăşoară doar sub asediul memoriei şi al reflexiilor ei în oglinda clipei de acum. Tuşele mai pronunţate (mai violente) dau greutate unui imaginar marcat de senzaţii volatile şi inserţii aproape onirice. Dar lumea lăuntrică nu e analogă visului, ci pare „otrăvită“ tocmai de eşecul schimbului de esenţe dintre realitate şi vis: „totuşi despre vise nu pot spune nimic am încercat amintiri şi/ senzaţii credeam că le pot muta dincoace nu au ieşit/ decât nişte grefe pe care lumea cealaltă (aceasta) le-a/ respins jignită“ (ceva esenţial despre vise).
În secţiunea a doua apare mai pronunţată „istoria“ personală. Dar biografemele nu sunt de ordinul evidenţei. Ele trec printr-un proces de sublimare ce le conferă o valoare de generalitate. În unele cazuri, Claudiu Komartin le asociază cu anumite secvenţe cu semantică proprie, intrată în conştiinţa lumii prin legenda de la baza lor. E cazul poemului Copiii din Hamelin, unul dintre cele mai puternice din carte. El trebuie citit în corelaţie cu Ochii lui Emily peste Amherst, cu mai multe fragmente din Glasurile şi, bineînţeles, cu poemul cobalt. În această zonă e concentrată substanţa volumului, în aceste culoare ale memoriei care expulzează spre prezent un timp trăit la limită în proximitatea morţii şi a nebuniei. Trăirea adevărată e continua reactualizare a emoţiei ce rupe din trupul celui de acum şi îl lasă într-o stare de agonie şi perplexitate: „în cele din urmă am înţeles:/ copiii din Hamelin au experimentat/ pe pielea lor un proces de transformare/ fără să fi fost pregătiţi pentru asta, din dorinţa de a se regăsi/ întregi, cu minima certitudine a vieţii/ copiii din Hamelin au cunoscut singurătatea drogului nebunia/ şi spaima de a fi rătăcit drumul ei au curtat/ poezia maniacă şi suicidul într-o zi/ melancolia ne va mângâia ca o mamă“ (Copiii din Hamelin). Acel mai mult al percepţiei aduce în aceeaşi vibraţie interpretări afective ale unor evenimente şi cadre de timp. Inserţiile sociale se dizolvă în metafizic, rana deschisă a eului răspândeşte aureole întunecate ce înglobează progresiv ipostazele posibile ale fiinţei. În Gata cu strategiile, una dintre secvenţele poemului Glasurile, devine vizibilă ipostaza celui ce îşi asumă toate devierile lumii, toate căderile şi depresurizările. Şi totuşi nimic christic aici. Nici o epatare, nici o îngroşare artificială a vocii: „Pe-acela din mine care vrea să se arunce/ îl voi lăsa să se-arunce./ S-a aruncat/ pe cel care vrea să se-nece,/ îl voi împinge chiar eu în apă. Ca un pietroi/ o să se ducă la fund./ Acela ce vrea să-şi vânture venele/ să o facă. Eu nu mai am vene,/ să le găsească el cum o şti/ Pe cel care caută pastilele, răvăşit şi ridicol/ şi în genunchi, i le voi pune în palmă şi/ îl voi şterge la gură cu drag./ Celui care s-ar atârna de o grindă,/ îi dau fularul meu. Iarna-i departe, iarna n-o să mai vină./ Vântul s-a înteţit, păsările se lovesc/ de ferestre,/ de pian./ Gata cu strategiile!/ Celui ce vrea să-şi facă ţăndări capul /îi las capul meu/ şi mă duc“.
Cobalt, percepţia condensată la maximum
Dacă ar exista în aceste versuri şi în multe altele din cartea de faţă doar o transpunere, fie ea oricât de hipnotică, a suferinţei, nu am putea vorbi despre o mare realizare din punct de vedere poetic. Ce reuşeşte însă Claudiu Komartin aici nu ţine doar de transpunerea autentică şi convingătoare estetic a emoţiilor. Cobaltul, acest mineral care se găseşte în cantităţi infinitezimale în trupurile noastre, este un element fără de care viaţa nu poate să existe. Aşa că tot ce e „posedat“ de trăire, toate prezenţele şi absenţele, toate speranţele sau surpările interioare e necesar să fie atinse de cobalt. Acest spectru închis e însăşi percepţia condensată la maximum după ce a străbătut formele subiective ale luminii şi întunericului. Cobaltul e o prismă abia vizibilă care aduce lucrurile/ lumile diferite laolaltă, e poezia care ne face „să dârdâim de plăcere“, „cutremurarea stinsă şi rafinată“ ce mutilează cu tandreţe. Rândurile către un mai tânăr poet ce închid cartea fixează într-o formă prozaică poetica lui Claudiu Komartin deja cristalizată prin exemplele de mai sus: „Poezia adevărată e extrem de posesivă şi de geloasă pe viaţă, şi de aceea trebuie trăită până la capăt. Asta înseamnă pentru unii terapie, pentru alţii haos deliberat, în orice caz imposibilitatea de a ajunge la vreun răspuns (...). Un volum de poezie nu e un pod, ci ceea ce simţi cât timp treci pe pod“. Unora, e posibil să le pară acest final drept un adaos inutil, dar e de fapt o formă de prezenţă a omului în scrisul său fără nici un fel de mască, pentru că, aşa după cum am spus la început, acum măştile poetului nu mai pot ascunde o figură, ci o dezvăluie în incapacitatea ei de a se mai falsifica în vreun fel.
Volumul cobalt confirmă entuziasmul cu care a fost primită de către critica literară, acum zece ani, cartea de debut a poetului.
Claudiu Komartin, cobalt, Casa de Editură Max Blecher, 2013