Pe aceeași temă
Festivalul Comediei Româneşti, găzduit de Teatrul de Comedie din Bucureşti, aflat la cea de a 8-a ediţie, a strălucit prin excelenţe. Unele dintre ele doar onorifice, au fost marcate ca atare printr-un premiu special numit chiar aşa, De excelenţă. Le-au primit pe drept merit doi regizori mari şi poate pe nedrept uitaţi, cărora nu ştiu dacă le place să fie numiţi... de comedie, dar au contribuit, ce-i drept, la reevaluarea acestui gen, în spectacole pline de farmec, dar şi de miez, în care râsul vine discret pe calea spiritului, şi nu din stomacul uneori prea plin. Astăzi, când mascarada aşa-ziselor succese de public a coborât ştacheta artisticului atât de jos, e bine să ne amintim de cei care ne-au chemat la întâlniri de gust şi bucurie, fără să ne bage degetele în ochi sau pe gât.
Sanda Manu, cea premiată acum pentru excelenţă, a declarat cândva (pentru cartea subsemnatei, Viaţa pe o scândură) că şi ea a făcut spectacole zise „de public“. Dar pentru cine altcineva, doamne?! Şi dacă ne amintim care au fost ele, adăugăm imediat, dar ce spectacole! Cum însă această Doamnă distinsă şi discretă, venind dintr-o mare familie de artişti, pe care o iubesc foarte mult, nu vorbeşte mai deloc despre ea, mulţi dintre noi au uitat, iar tinerii n-au de unde să ştie despre acel răsunător Pygmalion, de G.B. Shaw, de la Nottara-ul lui George Vraca, care l-a lansat pe George Constantin, lângă o Liliana Tomescu care rupea inimile, de Au fost odată cele două orfeline, primul muzical pe o scenă românească, ţinut în mână cu siguranţă şi debordantă energie de o regizoare de nici 30 de ani, de acel Omul, acest animal ciudat după Cehov, o pagină lirică învăluită în voaluri şi dantele, din care ne urmărec şi acum zâmbetele melancolice ale Gildei Mainescu... Sanda Manu a stiut să cultive actori de comedie, să le asculte vocea interioară, să-l diferenţieze pe Sandu Sticlaru (pe care-l plăcea foarte mult) de Ştefan Tapalagă, cu registrele lor diferite de umor. Din timpul profesoratului strălucit şi benefic au rezultat alte perle, precum Hatmanul Baltag, în care regizoarea-profesoară ne-a surprins cu modernitatea concepţiei ei. De altfel, de câte ori am avut ocazia să comentăm împreună teatrul tinerilor de azi, Sanda Manu a arătat deschidere pentru orice nouă încercare de inovare, fără a-şi pierde însă exigenţa. Spectacolele de după ‘89 au pus-o mai rar în stare de creaţie la capacitatea maximă. Nici nu e greu de înţeles, în peisajul confuz care-a urmat schimbărilor politice. Ce a făcut însă Sanda Manu pentru sanitatea şi prosperitatea teatrului românesc e pus de-o parte, iar acest premiu de la FestCo a făcut, iată, ca înainte de orice bucurie să vorbim din nou despre Sanda. De la Nottara, perioadă considerată de ea o vară continuă, regizoarea evocă şi atmosfera de bucurie, munca în echipă, emulaţia sinceră dintre artişti, ca pe lucruri de nepreţuit, transmiţând astfel un mesaj de mare afecţiune pentru oamenii scenei generaţiilor care i-au urmat.
Lângă Sanda Manu ar fi trebuit să fie în seara galei bucureştene şi Valeriu Moisescu. N-a fost de faţă, dar excelenţa carierei sale artistice şi profesorale a fost premiată. Se impune la o simplă rostire a numelui. Un fost coleg al meu de la Radio, Costin Manoliu, l-a provocat la mărturisiri vreme de vreo 9 ore de emisiuni (un serial). O istorie a teatrului trăită, înfăptuită şi comentată propria manu în cărţile pe care le-a scris. Ce se vede de la distanţa timpului e doar un vârf de aisberg care ascunde un munte de talente, fie că se referă la regie, scenografie, la comedie, la profesorat, la scris. Cu inteligenţa lui subtilă şi mereu adecvată, Valeriu Moiescu nu putea să se exprime mai bine decât în comedie. Costa Gavras, distribuindu-l pe Horaţiu Mălăele într-un rol de dramă, spunea că „cei mai buni actori de dramă sunt cei de comedie“. Cam aşa şi cu regizorii, mai ales că masca dublă a teatrului le cuprinde cel mai adesea pe amândouă. La români, acest dublu face a primit şi o denumire, celebrul râsu’-plânsu’, care e azi nu doar la modă, ci şi la suflet. În această zonă se poate spune că Valeriu Moisescu a strălucit cu har şi chemare fie când a montat Caragiale, Molière sau Eugène Ionesco. Vestitul spectacol de la Teatrul Mic care alătura Cinci schiţe de Caragiale Cântăreaţei chele a făcut şcoală şi a deschis un drum comparatiştilor, care au cercetat mai departe filiaţiile dintre cei doi autori pe linia absurdului. Mărturisesc că ulterior mi-a căzut greu un spectacol precum Victimele datoriei, în regia lui Crin Teodorescu, oricât de impecabil, a cărui abordare seacă şi gravă mi se părea acum disonantă spiritului ionescian. Îmi deschisese ochii Valeriu Moisescu. În secret, el a fost un îndrăgostit de Caragiale, dar un Caragiale înţeles profund, în resorturile intime ale mecanismelor comice, şi nu doar la nivelul comicului de situaţie şi al automatismelor verbale. În acest spirit a fost creat la Galaţi un spectacol memorabil cu D-ale carnavalului, pe vremea când Moisescu a fost acolo şi a făcut tradiţie. Nu s-a născut acolo Festivalul de Comedie? Fără a consulta documentele, mai citez cu ochii închişi Mizantropul de la Bulandra. În haine de epocă, dar cu mintea de azi, actorii scoteau la iveală, din aventurile amoroase apetisante ale comediei, unda de melancolie şi tristeţea celui ocolit pentru intransigenţa lui morală. Şi asta într-o vreme când clamarea principiilor morale era doar demagogică. Eleganţa şi subtilitatea jocului Irinei Petrescu, lângă un Ogăşanu natural şi convingător, ne-a lăsat în efigie amintirea unei Célimène cum n-am mai văzut. Iar distribuţia o făcuse, cine altul, decât Moisescu. Anii de la şcoală unde a format câteva generaţii de regizori au fost o binefacere pentru teatrul românesc. Fiindcă Domnul Moisescu e un dascăl priceput şi cu har, deţinând şi darul de a vinde unele dintre secretele meseriei (cele care se pot vinde, evident).
Poate că cei de azi, auzind-ne pe noi, cei care atunci intram în teatru, vorbind astfel despre Sanda Manu sau Valeriu Moisescu ne vor considera doar nostalgici. Mai ales că acele spectacole n-au fost înregistrate şi deci transmise în nici un fel. Sau poate nu, de vreme ce din experienţa unor artişti ca ei, direct sau indirect, teatrul merge mai departe. Şi este chiar pe mâini bune.
Festivalul Comediei Româneşti organizat cu pricepere de George Mihăiţă, directorul teatrului, a premiat excelenţa chiar şi în palmaresul propriu zis. Nu sub acest nume, dar cum putea face altfel juriul, dând cu ochii pe afiş de un Rebegiuc, de Mariana Mihuţ, de Virgil Ogăşanu, de Mălăele şi chiar de Tania Popa, care cu recitalul ei Fata din curcubeu, scris special de Lia Bugnar, a cucerit prim planul scenei de vreo câteva stagiuni.
Conu Leonida faţă cu reacţiunea, în regia lui Silviu Purcărete, este ultimul spectacol în ordine cronologică, pe care cei doi mari actori, distinşi ca atare în palmares, Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, îl joacă împreună. Primul a fost, cred, O scrisoare pierdută. Aici însă sunt singuri, în menajul lor reeditat pe scenă, cu replicile şi mentalitatea personajelor intrate în mitologie. Cuplul e însă osmotic, funcţionează aproape telepatic. Şi aici se vede cum nu se poate mai bine. De unde altfel naturaleţea şi superba degajare a jocului, chiar şi atunci când regizorul năstruşnic îi ridică în paturi la verticală. Un efort pentru actorii septuagenari, pe care nu-l simţim însă fiindcă a devenit organic. În Efimiţa, Mariana Mihuţ e mucalită, perplexată continuu, dar şi cu un aer de iniţiat care susţine ideea amestecului dintre politică şi murături, pe care Caragiale l-a ridiculizat la poporul său de comentatori. Ca să nu mai vorbim de Garibaldi, pe care Rebengiuc îl evocă cu aceeaşi greutate tâmpă şi când e în rolul lui Leonida, şi când cei doi schimbă rolurile reluând piesa de la început. Asta fiindcă, la urma urmelor, cum o dai, tot acolo ieşi cu „fandaxia“ politicii. Pentru actori, rocada a fost cred şi o frumoasă provocare care justifică efortul, mai ales că îşi fac intrarea într-o ipostază mondenă imaginată de regizor pentru a pune o lumină orbitoare, de paiete, pe gustul pentru politica de cafenea şi de televizor al românului. De altfel, modul în care cei doi actori, premiaţi, a câta oară!, pentru supleţea interpretării lor, susţin viziunea lui Purcărete înscrie încă o pagină de artă teatrală de excelenţă pe răbojul anilor. De aceea i-a şi ales rgizorul. Se meritau unii pe alţii.
Excelenţa interpretării lui Virgil Ogăşanu în rolul lui Zaharia Trahanache (premiat pentru rol) ţine de un lucru pe care doar actorii mari ştiu să îl facă. Să fii în concepţia regizorului, dar să rămâi tu însuţi. Cu atât mai greu de realizat, când viziunea lui Horaţiu Mălăele asupra Scrisorii pierdute în spectacolul Scrisoarea e una atât de aparte. Pe linia unui caricaturism gros, grotesc, cenuşiu, care e stilul spectacolului, pe care cei mai mulţi din distribuţie se forţează să-l joace, Ogăşanu arborează un aer firesc, făcând zahariseala lui Trahanache şi mai vie şi mai ales grăitoare, căci bătrânul nu e chiar atât de prost pe cât pare. Ce dacă e mai gras acum, cu burta adăugată, prefectul ramolit are un motiv în plus să-şi lenevească mişcările şi să ascundă în gesturile molatece psihologia celui care vede, dar tace. Hazul e autentic, vine din interior şi actorul câştigă partida.
Horaţiu Mălăele a fost prezent la FestCo prin recitalul în afara concursului Sunt un orb. Prezenţa vedetei a fost în sine o excelenţă, iar acest spectacol de suflet în care actorul stă de vorbă nonşalant cu spectatorii despre... câte-n lună şi în stele ne-a creat tuturor celor de faţă o dată în plus o stare de bine şi de confort spiritual de care avem atâta nevoie. Cum încă nu s-a inventat un premiu care să exprime exact cine e cu adevărat Mălăele în teatrul românesc, să-l trecem tot la excelenţă. Unii zic că ar fi unic. Şi eu cred la fel.
Deşi n-a prea fost cinstit să-i pui să concureze pe toţi ceilalţi respectabili actori din spectacolele selectate, unele de mică şi insignifiantă anvergură, cu monştrii sacri la care ne-am referit mai sus, să privim partea plină a paharului şi să ne gândim că e şi asta o pregătire pentru viaţă, fiindcă, nu-i aşa?, pe drumul anevoios al succesului te măsori mai curând cu elefanţii, şi nu doar cu şoriceii.