Pe aceeași temă
Debutul editorial al Gabrielei Gheorghişor a însemnat şi o primă confirmare a vocaţiei autoarei. Monografia despre scrisul lui Mircea Horea Simionescu s-a bucurat de aprecierile criticii şi a fost răsplătită de breasla scriitorilor cu premii. Carte care punea în circulaţie conţinutul unei teze doctorale, analiza scrisului prozatorului târgoviştean umplea un gol în bibliografia critică a prozei noastre contemporane, invitând la revizitarea creaţiei aceluia. Dar numele Gabrielei Gheorghişor era cunoscut de mai mulţi ani din reviste precum cele craiovene, Mozaicul şi Ramuri, ca şi din altele, tipărite în alte locuri (în principal în Capitală), datorită cronicilor sale de întâmpinare.
Noul volum al acestei „voci puternice a generaţiei tinere de critici de la noi“ (Silviu Gongonea), intitulat Monograme. Configurări ale prozei româneşti contemporane (Craiova, Ed. Aius, 2012, 256 p.), organizează pe mai multe direcţii comentariile la apariţii în proză curente pe care scriitoarea le-a publicat vreme de mai mulţi ani, din 2005 încoace. Se înţelege astfel ce anume înţelege să aleagă Gabriela Gheorghişor din proza română contemporană. Este vorba despre ultimul val, cel mai proaspăt, al producţiei prozastice, nu în sensul – de-acum bătătorit – al apartenenţei condeierilor analizaţi la o anume generaţie, ci prin selectarea cărţilor din producţia editorială a anilor decupaţi de ea. Cum este vorba despre cele mai recent completate rafturi de carte, nevoia de a tria şi de a opera distincţii devine o ţintă preferenţială pe agenda criticului.
Se nasc astfel, în virtutea grupării titlurilor după „un mixaj de criterii“, cum spune foiletonista, precizând că a avut în vedere tematismul, naratologia, pactul auctorial şi asaltul testimonialului, mai multe albii. Ele configurează cele opt secţiuni ale ansamblului: Reprezentări ale comunismului et aprés, Documental şi ficţional, Culoare de resemantizare a Bildung-ului, Memoria, între Biedermeier şi atrocitate, Mimesis-ul (destul de) contestat, Psihologismul, în straie vechi-nouă, Tentaţia experimentului şi Pastile critice. Enumerarea nu ţine de simpla paradă, având rolul de a evidenţia ce anume a descoperit Gabriela Gheorghişor într-o producţie abundentă, pe care a triat-o însă din mers. Nici elementele docte din titlurile fiecărui calup – franţuzismele şi germanismele, „documentalul“, „resemantizarea“ – nu trebuie să înşele, textele se citesc fără dificultate, cu plăcere.
Cum era de aşteptat, poetica aristotelică o îmbie pe autoare să ia seama la „realişti“ şi la „ficţionari“, la cei pe care îi inspiră experienţa nemijlocită a împrejurărilor vieţii şi, respectiv, la cei pentru care imaginarul compensatoriu devine predilect. Se constată astfel că, în timp ce primii fac obiectul majorităţii compartimentelor enumerate, ceilalţi se dovedesc minoritari, în pofida realităţii că, în România ultimilor douăzeci de ani, prozatorul proclamat ca nume de excelenţă, Mircea Cărtărescu, ilustrează mai degrabă tradiţia secundă, nu pe cea a realiştilor, fiind urmat de un cortegiu destul de consistent de imaginativi gata să îşi conducă publicul în afara convenţiilor realităţii verificabile în parametrii percepţiei tradiţionale. Să fie oare acesta rezultatul aleatoriu al ritmului în care a intrat criticul în posesia cărţilor respective? Greu de crezut. Aş bănui mai curând o afinitate cu tradiţia romanului românesc în care numele de marcă ale genului se arată a fi măiastre în a crea replici la lumea noastră de referinţă, dacă nu cumva este în joc sentimentul că, până la urmă, adevărata albie a prozei este conturată de poetica mimesisului.
Schimbând unghiul, adaug – în termeni manolescieni – că Gabriela Gheorghişor nu vrea să privilegieze romanul doric faţă de cel ionic ori, mai ales, de cel corintic. În cartea ei, ultimele două sunt prezente şi bine reflectate. Cu toate acestea, o anume surpriză evidenţiată de Monograme ar putea fi aceea că aventura modernităţii literare continuă, şi prin noii condeieri, în mod preferenţial, în raport cu metamorfozele postmodernismului literar. Şantierul lui Cornel Ungureanu, lizibil într-o proximitate de romanele lui Livius Ciocârlie – poate nu fără legătură cu îndelunga lor vecinătate universitară timişoreană –, este trimis mai curând către experienţele romaneşti interbelice ale lui Mircea Eliade. Astfel, autoarea preferă lectura cărţii în cheie ionică, nu dorică. La fel, sensibilitatea ei critică reţine din Twister-ul lui Ovidiu Pop secvenţa realist-memorialistă, bildungsroman-ul, chiar dacă acesta era ambalat într-o formulă narativă pointilistă de tip postmodern. Postmodernismul literar românesc, pronosticat, constatat şi analizat cu acribie, în cărţile lui Ion Bogdan Lefter se oglindeşte în ochii criticei universitare de la Craiova ca o tendinţă mai puţin pronunţată şi prezentă pe scena apariţiilor din 2005 până astăzi decât filonul oarecum tradiţionalist al prozei româneşti. Aceasta fără vreo intenţie demonstrativ polemică, ci doar urmărind firul roşu al numelor şi al volumelor selectate.
De reţinut şi faptul că în discursul critic al autoarei expresiile extazului lipsesc (în chip salutar). Interesul ei este medierea înţelegerii operei literare şi a cât mai inteligentei decriptări, nu alcătuirea de clasamente valorice. S-ar spune că poetica sa vizează, în acest punct, evocarea cât mai nuanţată a unui relief literar de actualitate, peste capetele aglomerate ale nu puţinilor autori (lista e lungă şi cuprinde nume ca: Radu Aldulescu; Gabriela Adameşteanu; Radu Mareş; Bujor Nedelcovici; Dan Stanca; Doina Ruşti; Monica Lovinescu; Mircea Săndulescu; Gabriel Chifu; Mariana Codruţ; Marin Beşteliu; Dragoş Ghiţulete; Ioana Bradea; Eugen Uricaru; Lucian Dan Teodorovici; Andrei Bodiu; Iolanda Malamen; Alexandru Vlad; Cătălin Dorian Florescu; Victoria Comnea; Constanţa Vintilă-Ghiţulescu; Tatiana Dragomir; Dan Perşa; Varujan Vosganian; Ioana Pârvulescu; Diana Adamek; Octavian Soviany; Florina Ilis; Constantin Stan; Ovidiu Pecican; Ştefania Mihalache; Szilágyi Katalin; Ioan Lăcustă; Adrian Sângeorzan; Corina Sabău; Marta Petreu; Carmen Firan; Bogdan Coşa; Radu Ţuculescu; un cristian; Mihail Vakulovski; Livius Ciocârlie; Ion Vianu; Gabriela Melinescu; Gheorghe Florescu; Ion Cucu; Nicolae Manolescu; Nicolae Prelipceanu; Radu Paraschivescu; Antoaneta Ralian; Ozana Cucu-Oancea; Ilie Constantin; Mircea Cărtărescu; Constantin Ciucă; Şerban Tomşa; Nichita Danilov; Dan Petru Cristea; Magda Cârneci; Dan Coman; Cristian Meleşteu; Stelian Ţurlea; Veronica D. Niculescu; Bedros Horasangian; Dan Lungu; Anamaria Beligan; Dora Pavel; O. Nimigean; Camil Moisa; Maria Tacu; Paul Cernat; Andrei Ungureanu; Augustin Cupşa; Ruxandra Cesereanu; Ioan Buduca; Matei Vişniec; Ovidiu Pop; Ioan Mihai Cochinescu; Maria Manolescu; Cornel Ungureanu; Florin Toma; George Banu; Constantin Ţoiu; Dan Perjovschi; Caius Dobrescu; Felix Nicolau; Alex. Ştefănescu; Gellu Dorian; Constantin M. Popa; Valeria Sitaru). Foiletoanele pe care le semnează se încheie, urmând un anume tipic, cu frazele evaluative, modelate de un temperament surprinzător de... transilvan pentru o autoare aparţinând zonei temperamentale a ţării. Ele sunt mereu cordiale şi prevenitoare, chiar şi atunci când, de fapt, ceea ce se spune rămâne preponderent defavorabil textului comentat.
Nu este de trecut cu vederea nici panoramarea vastă a literelor româneşti din anii 2005 – 2012. Lista numelor celor analizaţi prin opere punctuale, în general prin unul sau două titluri, dă o imagine nu doar a ebuliţiei înregistrate de proza noastră pe acest interval temporal, ci şi asupra efortului de lectură şi de decizie critică al Gabrielei Gheorghişor. Stelian Ţurlea are dreptate să observe că: „Dacă cineva doreşte să afle informaţii esenţiale despre cam tot ce s-a publicat în ultimii ani, să-şi facă măcar o idee despre cărţile mari sau mici, semnate de autori ai tuturor generaţiilor, peste 80, va trebui neapărat să citească această excelentă carte... Aproape toţi autorii care au publicat în acest interval sunt prezenţi...“. De aici decurge nu doar anvergura cantitativă a proiectului, ci şi posibilitatea ca, prin alăturarea cu program a cronicilor, să se evidenţieze şi o dimensiune istorico-literară. Cum a remarcat deja Silviu Gongonea, în cazul Gabrielei Gheorghişor: „Foiletonistul îl completează cu graţie pe istoricul literar, privirea în profunzime fiind confirmată de apelul constant la clasici şi prin jalonarea conceptuală de profunzime. Selecţia rafinată, nevoia validării criteriilor şi elasticitatea privirii critice, în ciuda neajunsului de a se fi aflat în faţa unui mozaic tematic, fac din volumul de faţă o vastă cronică a prozei contemporane şi un studiu solid“. Pentru ca această apreciere să aibă acoperire sută la sută, nu ar fi fost rău, totuşi, ca secţiunile volumului să fi fost precedate de o introducere sau urmate de nişte concluzii copioase, fixând mai puţin aluziv şi mai răspicat rezultatele eşantionărilor şi ale clasificărilor, ca şi pe cele ale verdictelor. Prezentărilor punctuale le putea preceda ori succeda, oricât de succint, panoramarea, sinteza.
Este limpede că Gabriela Gheorghişor nu împarte cărţile analizate în mari şi mici, importante şi neimportante. Operaţiunea care a precedat scrierea fiecărui foileton a fost, cu siguranţă, una de înlăturare a volumelor care nu întruneau exigenţele necesare ridicării la demnitatea comentării, drept care, în Monograme au pătruns numai titluri care îşi merită apartenenţa la sfera literară. Cu toate acestea, poate că viitorul o va determina, în cele din urmă, pe autoare ca, lăsând deoparte protocolul amabil şi educat, să formuleze estimări mai răspicate, punând unele puncte de „i“ şi aşezând într-o ordine valorică, fie ea şi relativă, fiecare text. Acesta părea să fie şi unul dintre punctele nevralgice ale monografiei M.H. Simionescu, unde romanele cele mai cunoscute şi mai apreciate nu se detaşau cu suficientă pregnanţă, parcă, din ansamblul unei producţii prolifice, dar şi inegale.
Ceea ce contează însă ca o calitate de prima mână a discursului critic al autoarei, pe lângă limpezimea lui necontaminată de obişnuitele conceptualizări semiotice, este adâncirea firească printre referinţele istorico-literare, convocate cu promptitudine pentru evidenţierea unei similitudini, continuităţi ori tipologii comune. Crescând, bine condus de o solidă formaţie, pe verticala bunei cunoaşteri şi pe orizontala hărniciei şi vocaţiei, critica făcută prozei actuale de Gabriela Gheorghişor confirmă un talent şi o carieră situate sub bune auspicii.
Gabriela Gheorghişor, Monograme. Configurări ale prozei româneşti contemporane, Craiova, Ed. Aius, 2012, 256 p.