Pe aceeași temă
După ce Bram Stoker a adus servicii literare remarcabile în ambianţă universală imaginii pline de mister a românilor, proiectându-ne, prin figura vampirului prin excelenţă, în imaginarul fantastic şi gotic al omenirii, era de aşteptat ca, de la o vreme, şi scriitorul român să renunţe la timidităţi, încercând pe cont propriu exploatarea aceluiaşi filon. El trebuia doar să scape de cenzura naţionalism-comunismului anilor ‘80 – ceea ce s-a întâmplat cu douăzeci şi trei de ani în urmă – şi de propriile pudori, hrănite de patriotismul de manual (ilustrate de literatura solemnă avându-l ca protagonist pe Vlad Ţepeş, de la Al. Mitru la Georgina Viorica Rogoz). În cele din urmă, instinctul şi talentul artistic au învins, dar ele au avut ceva de aşteptat pentru a reînnoda tradiţia ilustrată odinioară de tânărul Mircea Eliade, în Domnişoara Cristina (1936). Un succes la temă pare să fi fost romanul Zogru (2006) al Doinei Ruşti, dar curând au sosit şi alte tentative, dintre care cele două mai recente aparţin unor scriitori braşoveni: Nepotul lui Dracula (2012) al regretatului scriitor Al. Muşina şi, respectiv, Ochiul dragonului (Bucureşti, Ed. Tracus Arte, 2012, 580 p.) de Ruxandra Ivăncescu.
Ceea ce oferă ultimul roman menţionat mai sus este o naraţiune robustă de aventuri şi mistere, care combină pe segmente copioase naraţiunea interesând prezentul cu elemente de roman istoric. Tipologia este cea pe care a dat-o, în principiu, Dan Brown cu bestseller-urile lui Îngeri şi demoni (2000) şi Codul lui Da Vinci (2003), urmat de un alai întreg de adaptatori ai reţetei. (Lasă că şi aceasta era, în fond, o derivare a formulei din Numele trandafirului al lui Umberto Eco, principala noutate fiind deplasarea firului principal al anchetei detectiviste în contemporaneitatea de proximitate.)
În romanul Ruxandrei Ivăncescu – al doilea, după Marañon sau Adevărata istorie a descoperirii Lumii Noi (2007), premiat la vremea respectivă, în 2008, pentru debut de una dintre filialele Uniunii Scriitorilor –, la fel ca în faimosul ciclu al lui Tolkien, unde totul se petrecea în jurul unui inel, adevăratul erou sau, în orice caz, coagulantul narativ principal este un obiect preţios, cu virtuţi magice. Intitulată „Ochiul Dragonului“, anumite pietre preţioase faimoase dobândesc identităţi onomastice nu de azi, de ieri (exemple: Koh-i-Noor, din lumea reală, sau... „Pantera Roz“ notorie în a şaptea artă, deci fictivă, şi ea), şi nestemata la care mă refer posedă o identitate bine precizată legată de o religie subterană şi de magie. Ea are însă mai mult decât atât, căci un adevărat djin, descins parcă din 1001 de nopţi, veghează la destinul său, în chipul unei femei suave, misterioase şi intransigente, pentru ca piatra să nu îşi întrerupă legătura de destin cu... unii dintre descendenţii neamului Drăculeştilor.
Intriga aduce însă în scenă personaje tinere de azi şi de ieri. Tentativa de şterpelire, în zilele noastre, a pietrei de la Castelul Ambras din Tirol, unde se afla bine dosită, duce la dezvăluirea continuităţii unei familii dinastice valahe pe dimensiunea Europei Unite, aşa cum îi stă bine astăzi românului, părtaş la un proces de agregare şi de integrare europeană. Interesant de observat este însă că „românii“ aflaţi în miezul aventurilor – căci despre un roman de autentice aventuri este vorba – au identităţi ajustate la mersul istoriei. Unul este un june austriac, în timp ce vărul lui de departe vine tocmai din Veneţia şi e un descendent al familiei Minio, menţionată în vechile documente. Suntem, astfel, aduşi la a constata, odată cu statisticile cele mai recente, că vitregiile istoriei mai vechi şi mai recente confirmă existenţa unei românităţi transfrontaliere, a unei Românii difuze, dinafara teritoriului-matrice românesc...
La polul celălalt, în contrapunctele istorice ale naraţiunii alerte de actualitate, Ruxandra Ivăncescu reînvie cu pricepere figuri mai puţin populare ale istoriei munteneşti: pe nepoata lui Dracula, fiica lui Mihnea cel Rău, ca şi pe fratele acesteia, prizonierul sultanilor; pe exilatul din Alep, Alexandru, şi pe fratele lui Petru (cunoscut ca domn al Moldovei sub porecla de „Şchiopul“). La drept vorbind, este un veritabil tur de forţă – nu lipsit de efecte speciale – cu salvări improbabile din temniţele turceşti, cu otrăviri ratate între dunele Arabiei şi cu un domnitor român memorialist pentru un anume urmaş nenăscut încă. Aş remarca însă, încă de pe acum, că nu oricine e în stare să invoce în discuţie, profitând de o tramă epică bine adusă din condei, nu doar un anume ev mediu (reprezentat de personaje din mai multe generaţii), ci şi o întreagă spiţă, anume cea a unuia dintre liniamentele genealogice ale Drăculeştilor. Şi din punctul de vedere al tratării istoriei dinastice a ramurii domnitoare din Valahia, Ruxandra Ivăncescu are un merit de pionieră. Ea se ocupă de ceea ce istoricul Ştefan Andreescu, decriptând sensurile unei referiri datorate unuia dintre domnitorii din sec. al XVI-lea, numea „Mihneştii“, branşă a Drăculeştilor aflată, în ultima parte a sec. al XVI-lea, în concurenţă pentru tron cu „Demetrianii“ (desemnările respective provin dintr-un memoriu, databil în 1580, pe care pretendentul Petru Cercel l-a înaintat curţii regale engleze, pe când încă se afla la Paris, prin intermediul Domnului de Saint-Bonnet).
Intrând în iţele complicate ale istoriei dinastice a Valahiei, Ruxandra Ivăncescu operează selecţii şi tranşează obscurităţi cu îndemânarea autorului care, purtat de avântul muzei, nu mai ia seama la dificultăţi. Acolo unde istoria ezită, ficţiunea triumfă. Şi astfel, pornind de la principiul că „manuscrisele abandonate, căzute în mâna cine ştie cui, ar fi mai primejdioase decât dacă le-am descifra noi până la capăt...“ (p. 139) – şi care pare inspirat de Jorge da Burgos din Numele trandafirului, dar şi de cireşarii lui C. Chiriţă din Castelul fetei în alb – ea face din Petru Şchiopul un cărturar de factură renascentistă, inclusiv prin iniţierea lui în misterele egiptene ale zeiţei Isis.
Că autoarea este dibace nu încape îndoială, în pofida scurtăturilor pe care le operează. Acest lucru se poate întrezări frugal şi din rezolvarea – elegantă – a temei vampirismului, prin intermediul unei redefiniri ingenioase: „Vampirizarea este o uniune, o nuntă asemenea celei alchimice. Corpul este vasul alchimic unde se produce trans-substanţierea, care asigură viaţa de după moarte“ (pp. 141-142). Transbordarea fenomenului vampiric din zona goticului hollywoodian în cea a esoteriei devine evidentă în acest scurt pasaj, indicând cu precizie numai una dintre direcţiile de mers ale romanului Ochiul dragonului. După illuminati-i lui Dan Brown şi templierii atâtor alţi romancieri de aceeaşi factură, Mihneştii Ruxandrei Ivăncescu avansează pe linia unuia dintre gusturile Renaşterii italiene: acela pentru ştiinţele tradiţionale moştenite din antichitate şi puse sub patronajul simbolic al lui Hermes Trismegistul. În această zonă, documentaţia asiduă a autoarei s-a dovedit fructuoasă, în opţiunea pentru cultul egiptean, deşi modern (şi disimulat), al zeiţei Isis. Celebră, la noi, pentru interesul pentru parteneriatul mitic Isis – Osiris, rămâne exegeza sadoveniană a lui Alexandru Paleologu. Nu suntem departe nici de la fel de faimoasa interogaţie pe seama crailor mateini, încercată odinioară de către iniţiatul Vasile Lovinescu, în Al patrulea hagialâc (1981). Romanciera are însă darul de a aduce cheia interpretării esoterice în mediul literaturii de ficţiune, părăsind exegeza doctă şi transpunând totul într-o tramă de suspans.
Adevăratul tur de forţă al scriitoarei constă însă în întreţeserea de fire narative cu mize diverse într-o singură, pasionantă, poveste. Descifrarea misterioaselor manuscrise ale lui Petru Şchiopul în contemporaneitatea imediată, evocarea istoriei dinastice a Mihneştilor din a doua parte a sec. al XVI-lea, „europenizarea“ istoriei româneşti prin interesul personajelor occidental-central europene care asumă, în ambianţa castelului Ambras, moştenirea misterioasă a exilatului domn al Moldovei Petru, rescrierea istoriei din perspectiva alternativă a unui esoterism cu substanţă universalistă (fără formula kitsch a zamolxismului lui Pavel Coruţ, de exemplu, dar şi fără controlul science-fiction al trecutului din romanul eminescian al Florinei Ilis), iată numai câteva dintre ingredientele cu care porneşte autoarea pe drumul alchimic al scrierii unei naraţiuni ample de ficţiune cu mari perspective în ce priveşte priza la un public mai larg.
Talentul ei era dovedit încă din vremea lui Marañon, venind parcă într-un soi de replică la construirea carierei beletristice a lui Umberto Eco. Precum confratele italian, şi universitara Ruxandra Ivăncescu a studiat asiduu, într-o serie de lucrări lexicografice şi teoretice, romanul românesc, personajele lui. Abia la deplina maturitate biografică şi-a inaugurat drumul de ficţionară, iar produsele în proză de până acum demonstrează că nu a greşit, că este pe calea ei.
Pe culoarul unde s-a înscris, nu mărşăluieşte de una singură. Aş aminti, în calitate de companioni într-ale formulei, pe Ioan Petru Culianu cu romanul lui postum Tozgrec (2011), pe Mihai I. Spăriosu, cu desluşirea unei presupuse apocrife platonice în A şaptea scrisoare. O enigmă filosofică la academia lui Platon (2010), ori pe Gelu Negrea cu Codul lui Alexandru (2007). Cu excepţia lui Horia Stancu, ceilalţi doi autori amintiţi aici au urmat, nu întâmplător, cariere de erudiţi universitari înainte de a-şi încerca talentul literar în construcţii romaneşti, semn că „modelul Eco“ nu doar că face prozeliţi printre universitarii români, ci îi şi conduce ţintit, pe unii dintre ei, în direcţia explorărilor narative ale tematicii istorico-esoterice.
Pe partea de reconstituire istorico-romanescă sunt de reţinut, ca figuri înrudite prin preocupări, Tudor Stancu, cu Fanar (1969), şi Vintilă Corbul şi Eugen Burada, cu Căderea Constantinopolului (2 vol.: 1976-1977). Dar, cum spuneam, acesta este numai unul dintre filoanele exploatate de Ruxandra Ivăncescu.
Plăcerea şi fervoarea scriiturii, ca şi posibila dorinţă de a urmări cu orice preţ firul epic au condus-o pe autoare la privilegierea dialogului. Nu şi la cea a verosimilului, peste tot unde, poate, s-ar fi simţit nevoia. Uneori, dorind să scape dintr-o secvenţă de „teatru sărac“, ea a înghesuit parcă toată recuzita pe care o avea prin cămări şi poduri, spre a asigura în abundenţă strălucirea scenografică şi de decor. Dar personajele internaţionale, geografiile şi toposurile convocate – de la Alep la Veneţia şi de la castelul Ambras la aureolata Valahie din modernitatea noastră timpurie, cu asezonări egiptene şi cu monumente funerare din Bolzano – au ambiţia de a purta prin „locuri ale memoriei“ cel puţin la fel de apetisante precum cele din seria filmelor Bond.
Prin asemenea alegeri, prin complexitatea intrigii, prin alegreţea şi dezinvoltura scriiturii, ca şi prin mize intelectuale demne de tot interesul, Ochiul dragonului, al doilea roman publicat de Ruxandra Ivăncescu, merită o lectură fără prejudecăţi, adiind a savori de încântătoare vacanţă.
Ruxandra Ivăncescu, Ochiul dragonului, Ed. Tracus Arte, Bucureşti, 2012, 580 p.