Pe aceeași temă
CNA a ratat încă o dată şansa de a-şi asuma cu adevărat suveranitatea profesională asupra unui teritoriu mediatic din ce în ce mai viciat, care se ascunde după paravanul unor gusturi derizorii, apetenţe instinctuale şi preferinţe morbide, apanaje ale unui public golit de orice înclinaţie spre educaţie sau bun-simţ.
Printre multele isprăvi cu care Victor Ponta a anesteziat poporul român se numără şi subordonarea multilateral fundamentată a presei scrise şi audiovizuale, prin perfecţionarea metodelor patentate în perioada 2000-2004 de către mentorul, maestrul şi îndrumătorul său în ştiinţele manipulărilor şi artele disimulărilor.
Între instituţiile necesar a fi neutralizate şi osificate se numără şi Consiliul Naţional al Audiovizualului, în contextul în care acesta avusese periodice răbufniri de orgoliu profesional şi aplicase sancţiuni (chiar dacă mai mult de ochii lumii) unora dintre corifeii de partid, în loc să-i felicite la scenă deschisă pentru iscusinţa cu care au condus brigăzile uselist-voiculesciene în acţiunile de distrugere a statului de drept şi a germenilor democraţiei (chiar originale).
Lipsa de caracter se sprijină de obicei pe o acută vulnerabilitate profesională, incapabilă să recunoască nişte principii deontologice elementare, obedienţa politică rămânând astfel singurul punct de susţinere într-o poziţie de demnitate publică sinecurală. Prim-ministrul a avut grijă, folosindu-se de nişte minţi îmbibate de rău, să fie elaborat un plan minuţios, etapizat cu un profesionalism diabolic, potrivit căruia au fost selectaţi pentru CNA nişte reprezentanţi USL destoinici, unii revopsiţi de conjunctură chiar la momentul potrivit. Persoana nominalizată să-l reprezinte fidel, provenită direct din sferele laboratoarelor de manipulare a informaţiilor cu înţelesuri multiple şi de organizare a rezistenţei împotriva luptei antifraudă şi camuflată ani îndelungaţi sub aparenţa unei umile consiliere (e drept, cu două salarii uneori – conform declaraţiilor de avere – ceea ce poate să genereze speculaţii referitoare la caracterul acoperit al unora dintre activităţile sale), a fost apoi paraşutată în fruntea instituţiei cu forţa copleşitoare a unanimităţii membrilor Consiliului, între care nu poate trece neobservată prestaţia fostului preşedinte care, deşi numit sub faldurile PSD, s-a recunoscut brusc incapabil să se ridice la înălţimea noilor cerinţe ale funcţiei.
Doamna cu pricina, care abia cocoţată în pomul cunoaşterii (audiovizuale) şi-a expus în cadrul unui grup de colaboratori competenţele de „descoperitoare de prim-ministru”, a reuşit să arate întregii ţări forţa de care dispune, doborând dintr-o lovitură postul (OTV) în care mizeria depăşise imaginabilul, lăsând astfel liber terenul pentru competitori mult mai bine ȋnregimentaţi şi mai clar subordonaţi.
O altă ispravă, demnă de intrarea în cartea recordurilor dâmboviţene, a fost iniţierea unei „petiţii”, practic fără obiect, care nu cerea nimic şi nu se adresa nimănui – model de deturnare a atenţiei publice de la bolile existente ale audiovizualului mioritic şi de la cele de care acesta era programat să înceapă să sufere; săptămâni în şir s-a bătut toba pe această trăznaie, găsindu-se şi câteva mii de debusolaţi disperaţi şi inconştienţi care să o semneze, timp în care s-a consolidat în tăcere o atitudine de pasivitate faţă de încălcări din ce în ce mai grave ale legislaţiei cu care alegătorii permeabili trebuiau acomodaţi pentru perioada electorală ce avea să urmeze.
Lista năzbâtiilor în care s-a implicat forul suprem al audiovizualului românesc, după ce trecuse la pasiv toate problemele nevralgice ale domeniului, a fost completată cu o acţiune de promovare în şcoli a conceptelor guvernanţilor pontoşi, prilej pentru tinerii nepregătiţi să îngurgiteze înţelepciunea culturală ce se revărsa pe toate ecranele, să ia contact pe viu cu noile orientări printr-un limbaj direct şi convingător impus de conducătoare; scrisorile şi înregistrările referitoare la acest eveniment, devenite publice, rămân mărturie. Deturnarea atenţiei publice a continuat cu noi acţiuni: un cros al tineretului (sătul de privitul la televizor) şi o reuniune internaţională obscură la care singura rază de lumină oferită participanţilor a fost ocazia, neregizată, de a privi în direct la televiziuni imagini ilustrând declanşarea cercetărilor penale asupra gazdei.
Lista acţiunilor Consiliului fără legătură cu atribuţiile sale legale nu s-ar opri aici (ar putea fi interesante şi informaţii despre activitatea unor membri în timpul zilelor sau chiar săptămânilor în care nu erau prezenţi la sediu); ceea ce nu se poate regăsi în această listă sunt tocmai acele acţiuni obligatorii de analiză şi apreciere a legalităţii prestaţiilor operatorilor audiovizuali, obligaţii izvorând din calitatea instituţiei de „garant al interesului public”. Nu mă refer neapărat la discutarea rapoartelor de monitorizare şi aplicarea unor sancţiuni (absolut necesare ca un ultim pas în asanarea domeniului), ci mai ales la acţiunile de formare a unui mediu de comunicare audiovizuală adaptat cerinţelor unei societăţi evoluate. Dezbaterile periodice cu reprezentanţii difuzorilor de programe şi elaborarea unor strategii comune de formare a unui public educat, prin instituirea unor standarde de decenţă, moralitate şi bun gust au fost de mult uitate de către cei care nu au găsit de cuviinţă nici măcar să se informeze asupra istoriei acestei instituţii şi a modului în care ea a funcţionat în perioade în care exprimarea ei publică impunea cu autoritate nişte limite în activitatea difuzorilor de programe audiovizuale.
Cei mai mulţi dintre membrii actualului CNA rămân nişte maeştri ai disimulării indignării. O dovedesc în majoritatea situaţiilor în care se prefac a dezbate reclamaţiile primite din cele mai diferite direcţii, atât pentru calitatea subumană a unor emisiuni, cât şi pentru încălcări grosolane ale legislaţiei şi ale propriilor norme privind conţinutul programelor, inclusiv reflectarea campaniei electorale. În ciuda faptului că multe sute de petiţii şi reclamaţii sunt în aşteptarea unui verdict al Consiliului, nenumărate ore din aceste şedinţe sunt dedicate doar exprimării mâniei proletare la adresa calităţii respectivelor emisiuni, însoţite de înfierări pe măsură ale prestaţiilor realizatorilor. În rarele situaţii în care se ajunge la momentul în care nu se mai poate evita propunerea unor măsuri şi supunerea acestora la vot, se constată fie că ora e prea înaintată şi cvorumul s-a volatilizat discret, fie că sunt necesare puncte de vedere sau lămuriri suplimentare de la terţi, fie că propunerile divergente nu întrunesc numărul necesar de voturi pentru a fi adoptate. Singura soluţie concretă rămasă la dispoziţie este amânarea, de fapt cea mai bună metodă de renunţare, aceasta explicând de ce zeci de reclamaţii şi rapoarte aflate de multe luni „în lucru” nu şi-au găsit încă rezolvarea; o excepţie notabilă de la acest mod de lucru au constituit-o problemele puse pe agenda de lucru a unor şedinţe înaintea fabricării în laboratoarele proprii a semnalării lor (reclamaţii înregistrate şi programate la discuţii înainte de difuzarea emisiunilor la care se refereau), aspect care se află în acest moment în atenţia unei instituţii care i-a luat-o CNA-ului înainte cu o literă.
O ştire ciudată, purtătoare de elemente ale unui ocultism misterios, difuzată public joi, 11 decembrie, vine să sublinieze atmosfera insuportabilă care a ajuns să terorizeze această instituţie şi pe toţi cei care ar trebui să se ocupe de rezolvarea sutelor de sesizări care încă nu au fost luate în discuţie de către membrii Consiliului. Ameninţările cu lumânări de moarte, blesteme şi şantaje ne trimit undeva ȋn evul mediu al unor vremuri ȋn care nici cei mai renumiţi vizionari nu o puteau anticipa pe Laura Georgescu.
Nesancţionarea dejecţiilor ce provin de la posturile asignate unor oameni politici dubioşi nu dovedeşte imaginaţie, ci doar ştiinţa de a merge pe căile bătătorite mai sus evocate. Mizeria morbidă şi obscenul derizoriu au invadat producţiile audiovizuale autohtone şi au coborât nivelul aşteptărilor publicului la cote inimaginabile. Scuza că „asta cere publicul” a devenit leitmotivul susţinătorilor tembelismului ştiinţific care conduce activitatea celor responsabili de spălarea creierelor şi abrutizarea privitorilor până la dispariţia totală a oricăror criterii de apreciere şi discernământ. Oferirea unor programe care se adresează instinctelor primare ale unei părţi semnificative a publicului, pentru care gândirea ocupă un loc marginal, este primul pas în larga operaţiune de înlăturare a barierelor şi filtrelor de opinie ale unor receptori avizaţi şi permeabilizarea acestora pentru mesaje purtătoare ale intereselor diverselor grupări care dictează politicile editoriale ale locului şi momentului. Cu mult mai puţine cuvinte aş putea nominaliza în această categorie mesajele cu caracter politic, extrem de importante în perioadele dinaintea şi din timpul campaniei electorale. Chiar dacă asemenea mesaje sunt permise de lege doar strict în perioadele de campanie, s-a constatat că unele televiziuni se consideră permanent în astfel de campanii, iar pentru aceste situaţii lipsa de reacţie a CNA este impardonabilă.
Iluzia că CNA, în actuala sa formă de funcţionare, ar mai putea să asaneze audiovizualul românesc s-a risipit după numirile din decembrie 2012, odată cu intrarea sa în siajul uslamismului, adică al unui pesedism multilateral dezvoltat, atât de dezvoltat încât este reprezentat de şapte membri dintre cei nouă existenţi, aceştia nemaifăcând niciun efort pentru a renunţa, măcar formal, cum obligă legea, la reprezentarea autorităţii de la care au primit numirea. Agitaţia potrivnică a unor voci minoritare nu a făcut decât să pună în lumină dezechilibrul dintre cele două grupuri purtătoare de interese, unul al susţinerilor necondiţionate ale posturilor de televiziune de partid (şi de stat, parte dintre ele), celălalt al principiilor de deontologie profesională în limitele permise de lege. Cu ocazia recentelor numiri a doi noi membri în Consiliu, prin accentuarea acestui dezechilibru, parlamentul a oferit o nouă expresie a dezinteresului pe care îl are faţă de dorinţele majorităţii românilor, în dispreţ total faţă de semnalul primit la recentele alegeri prezidenţiale.
Recenta campanie electorală pentru alegerile prezidenţiale s-a remarcat prin nişte culmi greu de imaginat pentru o ţară membră a UE în secolul XXI. Probabil că tocmai de la înălţimea lor ameţitoare s-a putut vedea în ansamblu întreaga ei hidoşenie, ceea ce ar putea explica şi rezultatul ei miraculos: demolarea efectelor unei formidabile maşinării de propagandă, dezinformare, minciună, calomnie şi şantaj prin mobilizarea exemplară de care românii au dovedit că sunt capabili atunci când cuţitul le ajunge la os. Deocamdată, CNA nu oferă semne că a înţeles acest mesaj.
Aspectul particular al mizeriilor colportate de diverse programe audiovizuale nu face decât să sublinieze complicitatea celor care aveau obligaţia legală de a veghea la încadrarea acestora între limitele decenţei şi legalităţii. Scuza că parlamentul a lăsat Consiliul inapt de a lua hotărâri tocmai în timpul campaniei electorale nu atenuează cu nimic pasivitatea vinovată a acestuia. Niciun articol de lege nu îi împiedica pe membrii Consiliului, care au continuat să-şi încaseze salariile de secretari de stat, să vină la serviciu, să analizeze prestaţiile televiziunilor şi să aibă reacţii publice consistente, folosind toate canalele accesibile, încercând, de la nivelul autorităţii lor instituţionale şi personale, să sensibilizeze opinia publică asupra derapajelor existente. Se puteau formula comunicate publice şi organiza conferinţe de presă şi dezbateri, se puteau face sesizări în justiţie în legătură cu aspecte ce vizau încălcarea gravă a dispoziţiilor legale, puteau fi informate organismele internaţionale. Aşa ciuntit cum a fost lăsat să fiinţeze, CNA a pierdut o mare ocazie de a se afirma ca o autoritate profesională competentă; tocmai lipsa posibilităţii de a da sancţiuni ar fi constituit impulsul unei afirmări pregnante şi credibile în spaţiul public, situaţie care ar fi putut constitui o nesperată ocazie de renaştere a unei percepţii publice pozitive asupra unei instituţii de mult scufundate în zonele mocirloase ale meschinelor interese de gaşcă.
Evocam, într-un articol anterior, perspectiva ca, rămânând un instrument politic în mâna unei minorităţi din ce în ce mai izolate de societate, chiar dacă încă majoritare parlamentar, CNA să-şi piardă definitiv capacitatea de a ţine în frâu răbufnirile mediatice din ce în ce mai violente ale unor actori din ce în ce mai disperaţi. Salvarea sa nu mai poate veni decât prin forţarea unor modificări legislative care să statueze criterii profesionale ferme de selectare a membrilor Consiliului şi principii deontologice riguroase care să le guverneze atribuţiile. Definirea fermă a obligaţiilor CNA în structurarea unui mediu al comunicărilor publice audiovizuale în folosul şi interesul ridicării nivelului de educaţie al publicului, al orientării acestuia spre conştientizarea implicării sale în problemele politice şi sociale este ultima speranţă de supravieţuire şi revigorare a unei instituţii care, în actuala ei formă de existenţă, nu-şi mai găseşte utilitatea şi nu-şi mai justifică finanţarea.