Pe aceeași temă
Nu știu alții cum sunt... vorba lui Creangă, dar pe la noi pe aici, prin România, dragostea de teatru e mare. Pe vremuri, când candidații la actorie priveau cu jind lista zgârcită a reușiților, frustrările se adunau an de an, fiindcă mai toți își încercau la nesfârșit norocul, dând examen după examen la această școală privilegiată. Nu era bine, fiindcă nu de puține ori rămâneau pe dinafară talente viguroase pe care le găseam apoi în teatre la rubrica „fără studii“. Iar alții mai îndărătnici se reorientau, lipsind teatrele de șansa de a avea pe scenă o posibilă vedetă. După 1989, cum era și de așteptat, s-au rupt toate zăgazurile, așa încât, în loc de un singur institut de profil, care era odinioară la București, și doar încă unul la Târgu Mureș pentru studenții de limbă maghiară, s-au născut alte zeci de școli particulare sau de stat, așa încât peisajul a devenit bogat până la confuzie. Cum frustrările fuseseră mari înainte și pentru consacrații cu vocație didactică, dornici să transmită urmașilor experiența lor, cum și ei o primiseră de la înaintași, s-a produs inflație și printre maeștrii transformați în universitari peste noapte. N-a fost rău, fiindcă și-au încercat norocul în această postură nu puțini dintre marii actori ai scenei românești. Doar că euforia n-a ținut mult și în harababura generală studenții la teatru au ajuns pe mâinile unor părinți adoptivi, nu întotdeauna iubitori și mai ales fără talent de părinți. Era și greu să se asigure îndrumare de calitate în atâtea locuri de pe hartă unde mai răsărise câte o școală de teatru, multe dintre ele fără un teatru în localitate, așa încât profesorii-actori erau nevoiți să facă naveta. Această tristă situație din domeniul actoriei, asemănătoare altor profesii pentru care se nășteau peste noapte universități particulare (avocați, manageri, contabili etc.), a dăunat mult învățământului românesc, care nu-și mai revine nici astăzi, transformând sfânta misiune a educației într-o afacere. Și, până să se cearnă de la sine grâul de neghină, s-au vândut multe iluzii unor tineri care, cu temei sau fără, visau să se facă actori. Între timp, lucrurile au început să intre în normal, care normal tot mai are anormalitățile lui, cum, de pildă, aceea că un profesor are spre pregătire la clasa lui zeci de studenți, situație incompatibilă cu regulile îndrumării individuale proprii acestui învățământ.
Avem, așadar, în țară azi școli de teatru de stat la București, Iași, Cluj, Timișoara, Craiova, Târgu Mureș, Galați, Constanța, peste tot acolo unde există o universitate care și-a creat și o falangă pentru arte. Particularele au cam dispărut în burta chitului care le-a înghițit pe nemestecate. Cum bine spunea un cadru didactic cu viziune, în România fenomenul e pe dos decât prin alte țări, unde școlile private se desprind din cele de stat, și nu invers. (O excepție, Universitatea Hyperion, care a rezistat pentru că fondatorul ei, Geo Saizescu, i-a dat un start temeinic.) Organizate după sistemul Bologna pe care unii îl critică, alții nu, noile instituții de învățământ vocațional din care face parte și teatrul au formula 3+2 ani de masterat și obligația pentru profesori de a trece cu doctoratul la purtător prin toate gradele universitare. Până ne-am obișnuit să-i spunem lui Dem Rădulescu prof. univ. doc. sau lui Alexandru Repan conf. univ., ni se părea cel puțin stranie această asimilare cu facultățile teoretice, mai ales că relațiile într-o astfel de școală sunt de la maestru la discipol, de la meșter la elev. Mulți dintre dascălii de ieri de prin aceste școli sugerau chiar ca mai potrivită pentru aceste facultăți o structură de tipul școlilor de arte și meserii sau a conservatoarelor, pe care unii dintre ei le-au absolvit în interbelicul românesc. Doar că, printre enormele probleme ale învățământului românesc nerezolvate nici până astăzi, asta părea și pare un fleac.
Dacă privim însă invers tabloul, dinspre student spre profesor și școală, și observăm cum sutele de absolvenți nu-și găsesc locul în sistem, așteptând, evident, tot de la stat un loc de muncă, vedem că situația nu e deloc roz din punct de vedere al societății, care se joacă cu destinele unor tineri școliți uneori în zadar. Asta și pentru că piața independentă, total nereglementată, nu poate asigura stabilitate și perspectivă, chiar dacă se umflă din ce în ce ca un balon, plutind tot ca acesta în derivă.
În aceste condiții și din nevoia de a întreține o competiție reală printre studenți și absolvenți, fiindcă e frustrant în toate privințele să vezi cum, după un examen promițător, X dispare, iar Y se lasă de meserie, au apărut forme diverse de promovare și stimulare a acestor eșaloane tot mai numeroase de tineri cu diplomă de actor. Tot mai multe festivaluri, gale sau concursuri, ateliere și burse stau la dispoziția tinerilor drept oportunități de avansare în profesie.
Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică de la București își are gala ei (Uși deschise), cea de la Cluj la fel (Galactoria). Uniunea de breaslă le-a dedicat absolvenților Gala HOP, a apărut un festival dedicat tinerilor de la regie și la Craiova și, în fine, există un Festival internațional al școlilor de teatru care, după trei ediții desfășurate la Suceava, s-a mutat din acest an la București, având sprijin major de la Primăria Capitalei. Directorul acestui festival, actorul Paul Chiribuță, conf. univ. dr. și fost decan al facultății de profil din București, a gândit pentru această manifestare de la scopuri idilice, gen ambianță amicală prielnică unor schimburi și parteneriate, până la altele cu bătaie lungă, privind intențiile de a contribui la structurarea unei generații. „Tinerii artiști topesc în jocul lor nu numai dinamica vârstei, dar și tendințele mediului în care trăiesc“, mai spunea el.
La ediţia din acest an a festivalului au participat școli din mai multe țări europene - Anglia, Franța, Polonia, Serbia și bineînțeles România -, cu aproape toate centrele de învățământ artistic pomenite mai înainte. Repertoriul spune și el ceva despre interesele tinerilor din domeniu, foarte preocupați de temele sociale prin care teatrul participă la dezbaterile publice importante, dar și de valorificare a dramaturgiei. Așa încât, lângă Omul pernă de Martin McDonagh, o piesă emblematică despre fragilitatea psihică a adolescenților expuși agresiunii sociale, s-au aflat pe afiș și piese de Shakespeare, Dürrenmatt sau Tennessee Williams. Pe de altă parte, e bine ca această platformă de promovare să contribuie și la lărgirea orizontului de pregătire care, în condițiile actualei programe de învățământ, e limitată și restrânsă nesatisfăcător. Cu alte cuvinte, în anii obligatorii de studiu tinerii nu au timp să treacă prin cele mai importante școli și stiluri de teatru necesare formării lor. Resimțind această necesitate, s-a statornicit pe lângă sau în interiorul acestor forme de învățământ practica atelierelor, unelte utile de descoperire și exersare a mijloacelor de exprimare ale actorului la început de drum. Chiar în aceste zile se pregătește în cadrul Centrului de cercetare teatrală „Ion Sava“ de la Teatrul Național din București un Atelier-Cehov, pe care-l va susține actorul și regizorul Yuri Kordonsky împreună cu un grup de tineri actori, selectați anume. În anii din urmă, devenită aproape tradiție, Academia itinerantă Andrei Șerban a fost un etalon în materie, ca și atelierele susținute de David Esrig, care conduce o importantă Academie de teatru în Germania. Ateliere au loc și în cadrul Galei Tânărului Actor de la Costinești, pe care o păstorește pentru un modul de trei ani Miklós Bács, actor și profesor vestit la Universitatea din Cluj, unde se pregătesc unele dintre cele mai bune promoții de actori. Cu un an în urmă, propunând ca temă Shakespeare, profesorul Bács a venit în întâmpinarea unei cerințe resimțite în practica scenică, anume o mai bună stăpânire a abc-ului meseriei, de la rostire la mișcare și cultivare a glasului, fără de care orice fel de mesaj, fie el și minimalist, nu poate trece rampa.
Din păcate, școala acordă prea puțin timp și preocupare însușirii acestor mijloace, foarte mulți dintre absolvenți având ulterior dificultăți în practică, atunci când altele sunt pretențiile și altul timpul pentru pregătirea unui spectacol. Sigur, se spune că meseria de actor se fură. Au spus-o și o spun cei mai buni dintre maeștrii scenei care povestesc ucenicia lor din preajma unor modele, urmărite atent de la arlechin. Dar, dincolo de asta, arta actorului, într-o continuă schimbare, presupune și un studiu aplicat continuu. Un foarte bun regizor britanic, director al companiei Cheek by Jowl, Declan Donnellan, a scris o carte foarte tehnică, The Actor and the Target (reguli tehnice pentru actori ), tradusă și la noi. Până la poezia rolului și emoția pe care o transmite de pe scenă, un actor bun are nevoie, care va să zică, de reguli. O spune un regizor exemplar provenind din, poate, cea mai bună școală de teatru, școala britanică. Cândva, vorbind despre teatrul românesc și specificul școlii noastre de actorie cu un cunoscut om de teatru, care dirija la vremea aceea și un mare festival internațional, acesta opina că observa că actorii români au mult talent, dar nu sunt riguroși. În subsidiar, mi se atrăgea atenția asupra lipsei unei anumite discipline a meseriei de care se face vinovată insuficienta educație în materie. Poate tocmai pentru completarea acesteia, la Festivalul tinerilor regizori de la Craiova din această vară, Declan Donnellan a fost invitat să susțină un atelier Shakespeare. Cu alte cuvinte, lecții practice de spus și montat Shakespeare, de la sursă. Cât de folositoare - vom vedea la viitoarele spectacole din repertoriul marelui Brit, piatră de încercare nu doar pentru începători. Fiindcă avem convingerea că aceia care l-au înțeles pe Shakespeare și ni-l restituie plenar vor ști să se facă credibili și în piesele contemporane care le sunt destinate.