Pe aceeași temă
Textul de mai jos a fost scris cu exact 25 de ani în urmă, în iulie 1990, când Gellu Naum (1 aug. 1915 – 29 sept. 2001) împlinea vârsta de 75 de ani. A fost publicat în revista Contrapunct (nr. 31, 3 aug. 1990), care a editat un număr special, dedicat aniversării poetului. Textele lui Naum, intercalate mai jos, sunt scrise în 1940-1941 (la întoarcerea sa din Paris), când poetul avea 25 ani. Sunt texte publicate în 1945. André Breton susţinea că, în acei ani (1945-1947), „capitala mondială a suprarealismului s-a mutat la Bucureşti“. La centenarul naşterii poetului, republic acest text pentru că misterul poeziei lui Naum palpită în pliurile sale.
Demonismul obiectului
Cu câteva zile în urmă [pe 15 iulie 1990] l-am vizitat pe Gellu Naum, la Comana. Discuția a fost lungă, imposibil de reprodus aici. Dacă ar trebui totuşi să asemăn cu ceva starea poetului, aş face-o cu cea a caisului din propria sa livadă: cu crengile rupte de prea mult rod. „De ce nu culegeți fructele?“, l-am întrebat. „Pentru că nu sunt încă suficient de coapte.“ „De ce nu vă scrieţi memoriile?“, l-am întrebat. „Pentru că nu mă simt încă la vârsta memoriilor.“ Când s-a lăsat întunericul, am plecat spre casă cu câteva caise culese din crengile pomului şi cu câţiva lilieci culeşi din pletele poetului.
Gellu Naum şi Andrei Oişteanu, Comana, circa 1979
***
„Părul meu în acele timpuri era extrem de lung, îmi ajungea aproape până la călcâie. Îl purtam astfel pentru că mă ajuta foarte mult la lucru. Seara, de pildă, era suficientă o simplă plimbare ca să mă reîntorc acasă cu pletele pline de liliecii care se agăţau cu disperare de imensa mea coafură. Ursula îi desprindea unu câte unu, având grijă să sufăr cât mai puţin şi îi alegea după specii, după mărime. Pe cei mai frumoşi îi opream pentru noi, restul îl vindeam unui magazin din apropiere, şi asta ne asigura o viaţă destul de abundentă“ (Gellu Naum, Patul de crini, 1945).
***
Înainte de a pleca, l-am însoţit pe poet prin templul casei sale. Un traseu iniţiatic pe care-l parcurg, în mod ritual, de fiecare dată când am prilejul. Camera sa de lucru, spiritualizată, suspendată ca o nacelă în vid („Vino!, doar de aici se vede apusul soarelui“), este înţesată de artă suprarealistă: de la Victor Brauner şi Jacques Hérold până la Dan Stanciu şi Gheorghe Rasovszky. Pe birou, lângă mașina de scris, observ un anunț: „Ocupat de un pasager în tranzit“. În altă încăpere – obiecte de artă populară asiatică, africană, românească. Şi, în sfârşit, „muzeul din perete“; vitrine cu inestimabile piese arheologice (Cultura Gumelniţa, Cucuteni, Boian, Gârla Mare etc.), bună parte dintre ele găsite chiar de poet, printr-o miraculoasă şi mediumnică intuiție.
Oficiază Gellu Naum! Muzeul de obiecte devine un muzeu al poveştilor lor. Unele dintre ele le-am regăsit în Zenobia („un roman strict biografic“,îmi spune d-l Naum). Valoarea artistică sau arheologică, „de patrimoniu“, a obiectelor păleşte în fața valorii lor „biografice“. Afli cu uimire că obiectele se nasc, trăiesc, se caută, se iubesc şi mor aidoma unor ființe tăcute şi demne. Şi cum, de regulă, ne supraviețuiesc, ele continuă ceva din biografia și condiția noastră de „pasageri în tranzit“. Destinul acestor obiecte-mister s-a intersectat şi s-a întreţesut cu cel al poetului. Subiectul şi Obiectul comunică.
***
„Utilitate, frumos, bun, valoare, la ce pot servi? N-avem decât să dezbrăcăm obiectul de toate aceste uniforme cretinizate. Uneori mă surprind dându-i-le şi atunci el îmi apare schilodit, încătuşat. Puterea obiceiului, acest idiot obicei, care ne desfigurează. A cunoaște obiectul nu înseamnă a-l îngloba în unul sau în altul din aceste raporturi. A-l cunoaște înseamnă a-l elibera. Bineînțeles nu a-l izola, ci dimpotrivă, a-l scoate în egală măsură dintr-o izolare la fel de monstruoasă ca și unele raporturi în care ne-am obișnuit să-l vedem, a-l lăsa să se miște liber într-o serie de alte raporturi în care luminozitatea lui nu are nimic de suferit. Poeții știu asta. Ei cunosc marele avantaj al poemului mister, al tabloului mister, al obiectului mister, al femeii mister...“ (Gellu Naum, Medium, 1945).
***
Gellu Naum, desen de Victor Brauner, |
„Ne plimbam prin pădure. Am ridicat de jos un bulgăre de pământ și i l-am întins Liggiei, spunându-i: «Uite un idol!»“, îmi poveștește Gellu Naum, scoţând din vitrina din perete și arătându-mi un mic idol negru, vechi de 5.000-6.000 de ani. Eu știu că în fiecare bulgăre de pamânt sălășluiește un idol (Genius loci), dar mai știu că el prinde formă doar atunci când un demiurg îi rostește numele, îl numește.
***
„Fiecare obiect pe care dorința îl caută, fiecare personaj, fiecare fantomă se aseamănă unui cristal. Cunoaşterea mişcării lor spre obiectivare, spre forma în care ne vor pătrunde în viață cu insinuarea caracteristică fantomelor, suspectarea atentă și rece a formelor pe care le schimbă până în momentul întâlnirii cu noi, în această fază în care obiectul ne așteaptă şi ne caută cu aceeași chinuitoare râvnă cu care noi așteptăm și căutăm, fără să știm ce, până în momentul găsirii, presupune o mineralogie a momentelor obiectului. Când dorință și obiect se întâlnesc, fie pe o serie cauzală sesizabilă, fie sub semnul hazardului obiectiv, existența anterioară întâlnirii, bănuită sau nu, devine certitudine“ (Gellu Naum, Medium, 1945).
***
Gândurile mă poartă la „demonismul obiectului“, studiat de antropologi și teoretizat de suprarealiști. Prin 1938-1939, Gellu Naum, André Breton și Victor Brauner pregăteau la Paris un nou număr (al 13-lea) al revistei Minotaure, număr dedicat în întregime acestui subiect. Începutul războiului a făcut imposibilă apariția revistei. Întors în România, Gellu Naum a scris (octombrie 1940 – iunie 1941) și a publicat un excepțional eseu poetic (Medium) – o combinație sofisticată de poezie suprarealistă și eseu de antropologie culturală – pe tema demonismului, vampirismului, licantropismului, larvismului, agresivității și sexualității obiectului.
***
„... persistenţa halucinantă a agresivității obiectului, caracterul avid succub al mănușilor, al pălăriilor, al scaunelor, al paharelor, vampirismul tocilelor, al aparatelor fotografice care sug imaginile, al sobelor, licantropismul vampiric al vreunei pușculițe în formă de animal sau simplu al unui candelabru-bufniță-șarpe, felinarele care ne sug umbra cu un vampirism calm, confortul asfixiant al plapumelor grele care ne apasă pieptul ca o succubă îndrăgostită, jocul lucid al caselor care-și închid porțile după noi, licantropismul funcțional al foarfecelor imense din fața magazinelor de obiecte tăioase, cel subtil vampiric al forfecuțelor de manichiură care ne scot sângele picătură cu picătură, mâinile înăbușitoare ale unui guler tare, larvismul parazitar al batistelor, prezența degetelor la mâini, a coșurilor la case relevă cu o superbă tenacitate exemplificatoare aspectul demoniac al obiectului, în a cărui lumină cel mai minim și mai voit inocent raport capătă culorile vaste ale răului. Obiectul îşi urlă demonialitatea“ (Gellu Naum, Medium, 1945).
***
La începutul anului 1986, pentru expoziția Spațiul oglindă (Institutul de Arhitectură, București, aprilie 1986), am conceput un poem vizual pe care l-am dedicat lui Gellu Naum:
Treptele nesomnului
lui Gellu Naum
Limba clopotului plescăie
În colivia uitată deschisă,
În timp ce-ţi lingi insomnia
Incomod imobilizată
De faldurile oglinzii,
Pe treptele nesomnului
Coboară şerpi
Cu solzi de catifea
Spre vasele de aramă
Ale neputinţei.
Textul poemului apărea – scris invers – pe un tampon de sugativă.
***
Andrei Oişteanu, Treptele nesomnului, poem-obiect dedicat lui Gellu Naum, 1986
„Tamponul de sugativă pe care scrie cu litere mari «vampir» şi care înfăţişează pentru mine sub forma de ready-made aspectul demoniac al obiectului, fireşte că a existat şi înainte de a se muta pe masa mea, că a trecut prin mâna librarului, a lucrătorului, a cuiva de departe, care mi l-a trimis ca pe un mesaj conştient sau nu, mie sau altcuiva“ (Gellu Naum, Medium, 1945).
***
Poemul-tampon l-am expus pe o măsuţă cu blat de oglindă şi astfel textul era recuperat (întors din nou pe dos) de apele reci ale oglinzii. Sângele poemului supt de tamponul-vampir era extras de oglinda-vampir (dublu vampirism, negarea negaţiei). Textul „justificativ“, cu care am însoţit acest poem-obiect, era aproape tautologic: „Nu ştiu dacă trebuie să mă bucure graba suspectă a sugativei de a-mi citi şi memora textele, sau să mă îngrijoreze pornirea ei vampirică de a suge sângele care curge prin venele scriiturii, lăsându-i gol şi inert trupul vitrificat. Mă văd obligat să fac apel la oglindă – un alt obiect vampiric – pentru a reda viaţă acestui poem!“.
***
„Imaginea unei oglinzi active, a unei oglinzi în care umbra mea, eliberată de mine și de pâlpâirile tăcute ale lumânării, să mă privească cu gravitatea și cu misterul unei fantome personale, m-a atras din totdeauna. Dintre mijloacele de forțare a aparițiilor, oglinda este, cred, cea mai îmbietoare“ (Gellu Naum, Medium, 1945).
***
Din păcate, după numai câteva zile de la vernisaj, expoziția Spațiul oglindă a fost interzisă și închisă de organele Cenzurii (pentru un regim totalitar, oglinda este întotdeauna un obiect subversiv). Acum, când împlinește 75 de ani, fie-mi permis să dedic din nou acest poem-obiect lui Gellu Naum – un „pasager în tranzit“, ca noi toți, dar unul care are darul să găsească și să scoată la lumină idoli din bulgări de pământ și din bulgări de cuvinte.