Pe aceeași temă
Suceava
Undeva, prin februarie anul trecut, Simona Nastac m-a invitat pe e-mail sau pe Facebook la festivalul Lectora de la Suceava... poezie, arte, chestii. Un festival inițial literar care-și dezvoltă acum o aripă de arte vizuale. Bucovina, cultura germană, limbă, poezie, arte. Logic.
(România a devenit o țară de festivaluri. Se pare că este formula perfectă de compromis între administrație, artiști și public. Nu există bani și interes pentru ceva care să dureze tot anul. Un weekend, în schimb, suportă toată lumea, și bugetul, și sponsorii, și gardienii publici... Festival val val.)
Așa, în general, sunt sceptic cu expozițiile din România, dar Simona Nastac e curator cu state vechi și știe exact ca și mine (dacă nu chiar mai bine) care sunt problemele structurale și cu amănuntul ale scenei de artă locale. Unde mai pui că-i suceveancă. Mi-a plăcut că s-a băgat în bucluc să organizeze ceva în România într-un oraș care nu e cunoscut ca o mare lumină a artei contemporane.
Aș fi mers oricum pe mâna ei, pentru că Simona este din prima generație de curatori români cu studii de curatorie (și nu de istorie, management sau fiţe). Cu master la Goldsmith, după ce-a lucrat o vreme la ICR (epoca de glorie), unde și-a tocit rezervele de nervi pe un deceniu, și-a luat soarta în mâini și e acum freelance curator în Londra (și restul lumii). Câteodată, mă gândesc că viața celui care creează condițiile expoziției e mai nasoală decât viața celui care expune. Eu măcar sunt plătit să desenez.
Ei, nu era cazul la Suceava... Dar pentru Simona m-aș fi băgat oricum. Am mai avut câteva motive bune – unu: spre rușinea mea, n-am fost niciodată la Suceava, deși am făcut Artele la Iași; doi: participa și Matei Bejenaru și eram curios ce filme noi mai are (Matei e un artist foarte mișto, care locuiește la Iași, unde, după ce-a inițiat și condus cea mai tare bienală de artă din România, numită Periferic, a fondat recent Centrul pentru Fotografie Contemporană); dar mai ales trei: Uzina de apă.
Uzina de apă e una dintre cele mai celebre clădiri din România, orice prezentare despre succesele arhitecturii de reconversie e musai să o menționeze. Bașca toți arhitecții mișto pe care-i cunosc mi-au recomandat-o entuziast (Sturdza, Ţigănaș, Pănescu).
Uzina de apă e, după cum sună numele, fosta clădire de tratare a apei orașului, adică o construcție de cărămidă-cărămidă, cu bazine de beton-beton, construită de nemți acum un secol și, deci, indestructibilă. Spațiul ăsta fabulos din start fusese regândit cu o mare grijă conceptuală și o mare grație la detaliu și transformat într-un centru multifuncțional: sediul Ordinului Arhitecților, dar și spațiu de expoziții, prezentări, evenimente. Expui la nivel și în același timp underground în fostele bazine cu pereți negri-plus-mii-de-alte-nuanțe... De fapt, nu am cum să vă explic, trebuie să google-iți și să vedeți poze. Clădirea arată trăznet și, din cauza asta, este unul dintre cele mai dificile locuri de expunere. Cum controlezi spațiul? Cum concurezi ceea ce inteligența unor constructori meseriași a făcut? Ce poate rezista vizual aici, unde pereții-s gata pictați de timp și apă? De desenat pe pereți nu se putea, că-s patrimoniu, de lipit nici atât, hârtia s-ar fi ondulat de la umezeală, eu nu fac video ca să proiectez filme care-ar fi putut domina prin mișcare spațiul etc...
Am negociat cu Simona și gazdele sucevene și împreună am ajuns la soluția expunerii unui număr de vreo 25 de desene autonome făcute cu niște table special negre (legile Big Brother, bradul căruia îi atârnă globurile, bungee-jumping din Coloana Infinitului, Bucovina bat-o vina etc.). Și pentru că-mi place să testez ceva nou, am „completat“ fiecare desen cu mici post-it-uri cu comentarii gen „Pe bune? Chiar așa? De unde până unde“. Culorile vii ale petecelor de hârtie și textele la fel de colorate aveau funcția să nuanțeze radicalismele alb-negru și să relativizeze unicul adevăr. Ăla impus de mine.
Suceava e un oraș masacrat de comunism și manipulat de capitalismul de cumetrie. Un oraș fără centru istoric, dar cu cetate. Dar, ca orice oraș din România, cu momente și unghiuri care te pot surprinde în mod plăcut (clădirea contemporană de pe altă planetă a Centrului pentru Susținerea Tradițiilor Bucovinene, făcută de Costică Gorcea, Planetariul din campusul Universității, mozaicurile foarte OK de pe blocurile comuniste - cuiva cumva i-a păsat cum locuiesc oamenii) sau în mod bizar (diorama cu Ștefan cel Mare - Sala Tronului, amplasată în mall între buticuri. Spre dezamăgirea Simonei, păpușile în mărime naturală nu se mișcau, așa cum își aducea ea aminte din copilărie, ci doar aprindeau niște lumini chioare și recitau plângăcios cu vocea marilor actori ai neamului de odinioară... În epoca iPhone-ului și a filmelor 3D, toți copiii aduși cu japca de la școală rămâneau frustrați de o istorie încremenită-audio-kitsch).
Uzina de apă e plasată într-o zonă incertă cu mall-uri, întreprinderi vagi, autocare fără firmă și o bază de tenis cu un restaurant cu două feluri în meniu, unde (după mașini) vin să se joace bogătanii locului.
De aceea e cu atât mai onorabil că în orașul ăsta și în zona aia cineva (OAR) se încăpățânează să mențină un nivel de calitate compact, de la izolația de la geam la tipul de evenimente găzduite.
A, și să nu uit de Trupa fără nume, filmul lui Matei Bejenaru, proiectat într-unul dintre amfiteatrele universității plin de studenți. Subiectul e simplu: inginerul Sorin Dorneanu, care lucra în anii ’70 la radioul local și care decenii întregi a înregistrat toată muzica rock și jazz pe care-a putut pune mâna (trasă ilegal noaptea de la Europa Liberă sau după benzi și discuri aduse pe sub mână de unde se putea) și care și-a transformat literalmente apartamentul de bloc într-un depozit de mii de benzi ORWO cu melodii și zeci de dosare cu versurile respectivelor melodii, scoase cu creionul în mână și mii de ore de audiții. Un portret sensibil al unui om incredibil, devenit legendă în Suceava și nu numai.
Dacă aș fi primarul Sucevei, aș achiziționa apartamentul plin de muzica libertății și l-aș transforma în muzeu al rezistenței noastre intelectuale...
Să nu uit nici de colectivul de OAR-iști and friends, care m-au adoptat cu entuziasm și vin roșu și care m-au cazat într-o căsuță minunată, cu grădiniță, glasvand și bucătărie ultramotivată aflată în spatele Uzinei, căsuță pusă la dispoziție de o prietenă a Centrului și artelor.
Săru’-mâna, doamnă!
Zenit arădean sau Arad e Teba
Nu se poate ajunge de la Suceava la Arad (de parcă-ar fi Himalaya între ele). Trenurile n-au legături sau ajung la ore imposibile și fără vagoane de dormit. Autobuzele cam tot așa...
N-aveam timp, vroiam să prind ultima parte a Caravanei 22-GDS la Arad. Revista 22 e cea mai lungă galerie unde-am expus vreodată, adică săptămânal, din ’91. Revista n-a fost răsfățată, nu s-a prea dat nimeni peste cap să-i invite pe colaboratori la întâlniri publice. Nu-i o revistă de cafenea sau de bla-bla de societate. Din contră, e iritantă, pentru că-i încăpățânată politic și independentă economic. Adameșteanu, Palade, Pora, Armanca, Gulea și restul, în dialog direct cu publicul, era de neratat.
Așa că Lectora suceveană m-a dus dis-de-dimineață la aeroportul din Iași, de unde, pe banii Kunsthalle Hannover, am zburat la București, de unde am zburat la Timișoara (de unde urma să zbor la München), de unde am luat un taxi negociabil-fără-ceas și-am ajuns la Arad la timp să prind un pic de 22. Inclusiv o foarte mișto discuție Adameșteanu-Gulea-Voinescu despre autor, operă, traducere. Exact cât să-mi rămână-n cap afirmația Gabrielei, că momentul când și-a văzut Dimineața pierdută pusă-n scenă de Cătălina Buzoianu cu monștrii sacri ai teatrului a fost și momentul în care și-a pierdut personajele (pentru că nu și le mai poate aminti decât cu chipul lui Rebengiuc, Besoiu, Irina Petrescu, Gina Patrichi etc.). Nu-i interesant?
Aradul e un oraș superb, care dă semne de renaștere. Renașterea era vizibilă la Festivalul Particule de la Teba. Teba sunt halele fostei industrii comunist-textile (enorme și goale), cumpărate de investitori italieni și ținute-n carantină după ce boom-ul economic și rezidențial s-a dus dracului prin 2008.
Festivalul era făcut de cetățenii de la Citizenit. Aștia sunt niște gagii tineri și întreprinzători (parțial școliți sau trăitori afară) care nu mai așteaptă precum generația mea să le dea statu’ ceva sau să se bage la UAP, ci își creează singuri oportunități și platforme. Nu știu cum au dat de spațiu, dar l-au amenajat cu mașini de cusut, umerașe și pânze în enclave gestionate de grupul new (critic) wave Biserika sau grupul experimental, fără oprire din anii ’80 până acum, Kinema Ikon. Ăi bătrâni cu ăi tineri împreună.
Despre toate astea am mai scris într-un supliment al revistei de față. Ce pot spune nou este asta: de când am aterizat eu prima dată la Teba a trecut mai bine de un an, multe evenimente și o candidatură ratată de Capitală Culturală Europeană. Ei bine, Citizenit e încă la Teba și face neobosit expoziții, proiecții de filme și întâlniri. În momentul ăsta, vorba lor, așteaptă să se mai încălzească afară (că nu-ți dă nimeni bani să încălzești o hală).
Momentul despre care vorbesc e post-Colectiv și, odată și odată, administrațiile locale ar trebui să se întrebe de ce oamenii ăștia minunați și tineri își fac cultura prin pivnițe, în hale dezafectate sau părăsite și de stat, și de memorie, de ce le este frig când fac cultură și de ce trebuie s-o facă fără asigurare și fără pensie. De ce oameni cu CV de-un metru nu pot dovedi că au muncit oficial o oră? Pentru cine fac cetățenii ăștia expoziții, concerte, prezentări și discuții? Nu aduc ei oare un serviciu public? Nu muncesc și îngheață ei pentru comunitate?
Aradul poate sta liniștit, capitala culturală e deja acolo. La Teba sau în alte hale visate de Vasile Leac, la KF în centru, în proiectele Nitei Mocanu și cele de la Biblioteca, în poezia lui Iulian sau la muzeu, în sala gestionată de Kinema Ikon, și la toți cei pe care nu i-am cunoscut, dar sunt deja acolo.