Inefabilul viol duhovnicesc (II)

Catalin Bogdan | 05.04.2016

Dacă în prima parte a acestui articol autorul a pornit de la filmul Spotlight, care tratează cazul agresiunilor sexuale ale unor preoţi catolici asupra unor minori, în numărul de faţă Cătălin Bogdan se apleacă asupra influenţei exercitate de duhovnicii ortodocşi.

Pe aceeași temă

 

Există crime care se prevalează de un abuz de autoritate duhovnicească, cum e cazul preoților catolici care violează minori. Vic­timele acestora sunt vulnerabile cu pre­că­dere datorită pietății, de­ci­sivă pentru a le paraliza re­acția. Un mecanism similar funcționează însă și în cu totul alte situații, chiar da­că violul nu vizează decât conștiințele. Pe acesta nu-l pu­tem găsi în vreun cod pe­nal, dar nici măcar în vreun manual de bune practici du­hovnicești, astfel încât nu doar riscăm să fim luați pe nepregătite, dar și să-l considerăm inițial drept benign. Ca și orice altă dimensiune a vieții umane, duhovnicia are patologiile sale specifice. Pe care însă, uneori, uităm să le cercetăm, deși în alte epoci creștinii au fost ceva mai atenți cu pericolele pro­li­ferării lor. Ceea ce astăzi inhibă – dacă ne referim la cazul autohton – un astfel de de­mers e prestigiul strivitor al unui fe­no­men care, departe de caracterul atemporal pe care unii, pentru a-i întări legi­ti­mi­ta­tea, vor să i-l atribuie, corespunde mai de­grabă unui context politic și cultural. Mult timp marginalizată de vechiul regim co­mu­nist, ortodoxia a reintrat în anii ’90 pe piața liberă a opțiunilor existențiale, cu spe­ranța nu doar de a reumple bisericile, ci și de a recâștiga o puternică influență socială. Procesul a avut loc pe mai multe pla­nuri, unul semnificativ fiind cel al cons­tituirii unei culturi a duhovniciei. Tra­di­ții­le, desigur, nu lipseau. Cu mult înainte de precizarea unei teologii a Duhului Sfânt, validată la al doilea sinod ecumenic, deja se puseseră bazele unei abordări du­hov­ni­cești a vieții creștine – apostolul Pavel, prin­tre cei dintâi, a vorbit, în contextul noii credințe, de discernerea duhurilor și de un război pe măsură, un accent care va rămâne determinant. Monahismul ulterior își va datora imensul prestigiu tocmai co­respunzătoarei profesionalizări: înduhov­nicirea, ca ideal cotidian și țintă principală a autenticului creștin.

 

După o îndelungă istorie, cu os­cilații și crize, monahismul au­tohton a renăscut spectaculos în postcomunism. De la fot­ba­liști la actori, de la scriitori la matematicieni, de la adolescenți la adulți pățiți, de la marginali la persoane cu sta­tut, de la atei la protestanți, explozia vo­cațiilor ascetice a dus la constituirea unei vaste rețele de schituri și mănăstiri – as­tăzi sunt în jur de 750, cu o populație de circa 8.400. Acestei noi realități sociale îi va corespunde o cultură specifică, cu o li­te­ratură de profil, începând cu primul Pa­teric și ultimul corpus filocalic și sfârșind cu învățăturile celor mai de vază du­hov­nici ai momentului, accesibili și prin pe­lerinaje la chilii ori în sălile neîncăpătoare de conferințe. Prin noile oportunități teh­no­logice, aceștia din urmă vor deveni de­seori nu doar autori de bestsellers, ci și ve­dete pe YouTube. Acest cerc restrâns al ve­nerabililor se va tot îmbogăți cu noile ge­nerații de tineri duhovnici, ambițioși și avân­tați – e de remarcat că, spre deo­se­bi­re de Rusia, la noi a lipsit o dezbatere res­ponsabilă cu privire la pretențiile lor de prematură încununare cu prestigiul bă­trâ­nilor, în numele căruia nu prea mai lasă loc prudenței, moderației și salutarelor în­doieli, privilegiind în schimb exaltarea tul­bure a credinței în ascultarea cât mai de­plină. Dar însuși conceptul de duhovnic nu e lipsit de ambiguități: ușor (și nu o dată interesat) se confundă sarcina pas­to­rală a spovedaniei cu ca­risma îndrumătorului spi­ritual – starețul din tra­di­ția rusă. Marea majoritate a preoților de mir sunt și du­hovnici la care oricine poa­te face apel pentru măr­turisirea păcatelor, dar du­hovnicia e asociată în pri­mul rând cu anumiți călugări îm­bu­nă­tă­țiți. Această combinație de har sa­cra­men­tal și înțelepciune obținută prin efort as­cetic poate fi irezistibil de seducătoare – re­zultatul e neașteptata explozie a po­pu­larității duhovnicilor.

 

De fapt, redescoperirea religiei după decenii de ateism de stat s-a împletit cu un interes mai difuz pentru ceea ce deja cu­cerise Occidentul secularizat: spi­ri­tua­li­tatea – alt concept generos de ambiguu. Ce­ea ce ocupă acum un raion aparte al ori­cărei librării respectabile, o alăturare de New Age, isihasm, mistică renană, derviși rotitori, maeștri zen ori șamani ame­rin­dieni, nu e tocmai lesne de circumscris, cu atât mai puțin de raportat la religiile ins­tituționalizate. Permeabilitățile extinse între fenomene care cândva păreau in­com­patibile complică și mai mult carto­gra­fierea. În orice caz, translațiile de capital simbolic au devenit mai versatile, pe mă­sura și a disponibilității față de reasam­blarea postmodernă a unei realități care a renunțat la rigiditățile de altă dată. În același timp, replierea identitară, odată cu reapropierea politică de altfel invidiabilul Oc­cident, a relansat o căutare febrilă a pro­priilor particularități onorante. Astfel a căpătat duhovnicesc, în principiu doar un sinonim pentru spiritual, conotații de re­marcabilă specialitate ortodoxă, marcă a unui tezaur aproape străin altor con­fe­siuni – o reușită mistificare apologetică. Nici politica nu a lipsit din ecuația noului suc­ces. În 1996, Emil Constantinescu câș­tiga președinția nu doar încondeind ateis­mul adversarului, ci și invocând un mi­s­terios călugăr Vasile drept neprețuit spri­jin duhovnicesc – o resurecție a modelului sfetnicului voievodal înțelepțit de asceză. Dacă într-adevăr a existat, colaborarea ce­lor doi n-a dat roade de bun augur, do­va­dă și dezvrăjirea electoratului în fața ur­mătorilor candidați ispitiți de susținere ortodoxă. Dar idealul unei asemenea po­vă­țuiri a prosperat în imaginarul colectiv cu referință la mult mai reușita carieră a lui Vladimir Putin, președinte autoritar, dar îngenuncheat în fața duhovnicului, smerit pelerin athonit și protector eficient al ortodoxiei în interiorul și în afara Rusiei.

 

Această nouă cultură a du­hov­niciei se comportă deja he­ge­mo­nic în Biserică: are girul ie­rar­hiei, care alocă resurse pro­mo­vării sale; a reușit să impună un canon din care nu lipsesc propriii li­deri; primește periodic reverențe de la in­telectuali prestigioși. Dar ceea ce-i asigură succesul e, în același timp, și punctul său slab. Privilegiind realități preponderent ine­fabile, tentația de a eluda obișnuitele cri­terii de validare intelectuală și morală e mare: autoritatea duhovnicească își cla­mea­ză specificitatea ireductibilă, mai pre­sus de înțelegerea profanului. În același timp, superioritatea antropologică a mo­na­hului devine un argument implicit. Ra­por­tul dintre monahism și ortodoxie, pentru unii o marcă identitară, pentru alții un ob­stacol major în calea unei salutare adap­tări la modernitate, denotă câteva opțiuni strategice convergente: Biserica e condusă doar de călugări – episcopii; mănăstirile au devenit cel mai autorizat laborator al du­hovniciei; cultura de origine ascetică – fie și filtrată liturgic – a devenit main­stream; vocațiile profetice sunt cantonate în universul harismelor monahale. Ce al­ter­native de mai intensă viețuire creștină are mireanul într-o Biserică acaparată, sim­bolic, de monahi? Poate doar spera să fie un ascet part-time. Dar duhovnicia ast­fel înțeleasă nu depășește, în fond, con­diția unui ghetou cultural. Ce se întâmplă când un tânăr deschide, cu candoare pioa­să, porțile acestei lumi aparent auto­su­fi­ciente, învestite cu un prestigiu milenar? Cum ajung să se împace adevărurile uni­ver­su­lui său cotidian cu cele ale nou desco­peritei duhovnicii? Orice spiritualitate presupune o conversiune existențială și o schimbare de paradigmă, dar uneori con­flictele de autoritate din intimitatea con­științei pregătesc terenul pentru inefabile intruziuni. Iar efectele sunt mai perverse, când e vorba de microtraumatisme greu de­celabile.

 

Una dintre dileme e gnoseologică. Să nu ne închipuim că am scăpat de ultimul pro­ces al maimuțelor: dacă manualele de re­ligie – cu toată stilistica lor domesticită – ne mai șochează, totuși, din când în când, cu atât mai mult broșurile sau dialogurile duhovnicești, unde virulența contestării va­lorilor recepte - științifice ori morale – e de un radicalism nu o dată iresponsabil, cu argumente naive ori hilare. Înainte de a-i pune la zid pe musulmani pentru tra­diționalismul lor reacționar, mai bine am face un pic de ordine în propria ogradă. Duhovnicia pretinde a fi mai presus de orice controverse culturale, dar e doar un truc publicitar: mulți dintre promotorii săi de azi au un discurs extrem de ete­ro­gen, abordând transversal chestiuni dintre cele mai diverse, astfel încât impresia e nu de circumscrisă specializare, ci de am­bițioasă enciclopedie. Dar ceea ce mulți din­tre adepții săi nu vor să accepte e că exis­tă deja destule adevăruri, validate du­pă criterii mai obiective decât cele du­hov­nicești, pe care nu le pot contesta im­pe­ni­tent. Cei fără curajul de a refuza opiniile fan­teziste ale unor duhovnici reputați rămân vulnerabili față de acest viol gno­seologic. În fond, spațiile legitime de con­testare – care să nu aibă de-a face cu in­trigi bizantine, ci să pună în discuție, când e cazul, criteriile duhovniciei – lip­sesc aproape cu desăvârșire în Biserică: un enoriaș nu-și permite să critice vreo pre­dică decât cel mult pe la colțuri; replici dezvrăjite la noua sau mai vechea litera­tu­ră monahală nu-și pot găsi locul în presa și editurile eparhiale; vedetele duhov­ni­cești sunt deja simbolic intangibile, aproa­pe ca sfinții.

 

Raportul dintre ucenic și maestru a avut mereu glisările sale – George Steiner, printre alții, le-a amintit. În context creștin, ascultarea a fost inițial o as­ce­ză, un exercițiu – etimologic vorbind – în­tr-o palestră a transformării lăuntrice. O temporară renunțare la fireasca conducere a propriei vieți, în numele unei pedagogii mai ambițioase, dornice să disciplineze și potențialul formator al sincopelor existen­țiale. Dar, dacă ratează ținta unei su­pe­ri­oa­re responsabilități față de sine, o astfel de asceză devine în cele din urmă subtil de­structurantă. Situația se complică într-un context nonascetic. Cateheza, în sens larg, a cultivat o pedagogie a virtuților pentru laici, care cu timpul și-a găsit locul în acum tradiționala spovedanie. Dar câți din­tre duhovnici sunt conștienți, de fapt, de problematica dialectică dintre in­ti­mi­tate și normativitate? Câți nu abuzează, fie și din neștiință, de sfătuirea care, oda­tă cu neghina, seceră și grâul? Prea mulți circumscriu prematur – și deseori plini de prejudecăți conformiste – spațiul binelui, extinzându-l, în schimb, cu fals pro­fi­lac­tică grijă, pe cel al răului. Conștiința nu se poate maturiza – iar sufletul nu poate respira – decât amânând anumite judecăți morale. Arta acestei amânări face parte din discernământul prea adeseori pierdut în ceața duhovnicească. Pentru a nu ne rătăci cu totul, după pilda reacției lui Adorno la seducătorul limbaj conceptual al lui Heidegger, nu ar strica o lucidă de­construcție a jargonului duhovniciei.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22