Pe aceeași temă
Problema societății moderne ca lume fără mituri a fost pusă tranșant de Mircea Eliade, care în lucrarea Mituri, vise și mistere (Ed. Gallimard, 1957) deplângea desacralizarea vieții și a Cosmosului în acord cu pierderea interesului pentru suflet și transcendență în lumea contemporană. În ciuda faptului că Figuri și Evenimente preamărite în mituri circulă și par incluse în informație astăzi, realitatea e că, pragmatic și amoral, omul de azi se raportează diferit la mit, pe care, dacă nu-l neagă cu totul, îl acceptă polemic. Dintr-o cu totul altă perspectivă decât aceea a modelelor fondatoare care explică esența și rolul miturilor ca un veritabil ghid de comportament, lumea modernă încearcă să-și creeze propriile repere și să le dea valoare mitică, într-un elan zgomotos de separare a sacrului de profan. Teatrul, expus el însuși acestei dileme, e, prin natura lui socială, și cel mai intim legat de procesul instituirii acestor noi mituri sau al reinterpretării celor vechi.
În acest sens, Festivalul cu anvergură internațională dedicat Miturilor Cetății, organizat și găzduit de Teatrul de Stat din Constanța, trebuie privit ca o platformă de reflecție într-o problemă fundamentală a culturii și civilizației contemporane. Evenimentul reînnoadă firul acestor preocupări născute la malul mării, la Pontul Euxin, cu câteva decenii în urmă, când aici a luat ființă un festival de teatru antic care ne-a lăsat amintirea unor spectacole antologice, precum Legenda atrizilor, în regia lui Silviu Purcărete.
Afișul actualului festival, alcătuit cu pricepere și personalitate de criticul și traducătorul Doru Mareș, pare a urmări cu precădere circulația temelor și modelelor mitice între trecut și prezent, atunci când nu se dedică de-a dreptul la ceea ce considerăm a fi caracteristica vremurilor de azi, anume crearea unei alte mitologii, o mitologie profană, fără legătură cu sensul sacru, religios al vechilor mituri. Cum altfel să interpretăm alăturarea unor spectacole avându-i în centrul atenției pe Oedip sau Don Quijote de piesa lui Matei Vișniec Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal (mitul comunist fiind, după același Eliade, printre puținele mituri cu statut ontologic din lumea modernă).
Punctând continuitatea cu ceea ce a fost inițial acest festival, Teatrul de Stat din Constanța a deschis ediția actuală, a doua, cu un spectacol inspirat din opera anticului Aristofan, realizat de regizorul grec Yannis Margaritis. Sub titlul Eutopia, acesta a alcătuit un scenariu–colaj din mai multe comedii ale dramaturgului cunoscut pentru spiritul critic și talentul satiric cu care a privit și redat societatea ateniană. Fragmente din Acarnienii, Pacea, Lysistrata, Adunarea femeilor și Plutos, adunate în jurul ideii de pace, atât de dorită de locuitorii cetății Atena istoviți de războaiele peloponeziene, au stat la baza spectacolului în care sunt disputate principii morale și democratice viciate chiar la originile demosului, dar și mai încălcate astăzi. Tonul acid și comicul de situații specifice comediilor lui Aristofan au fost însă doar parțial valorificate în spectacol, subminate fiind de prea multele referințe istorico-etimologice și o oarecare lipsă de coerență în tratarea temei. De la cețoasa dispută a soldatului revoltat care optează pentru petrecerile bachice intonând imnul falic (Acarnienii) până la Plutos, pe care Zeus l-a orbit pentru a nu-i mai recunoaște pe drepți de nedrepți, pe înțelepți și cumpătați de ceilalți, regizorul se pierde în hățișul unor povești cu tâlc din care s-a pierdut chiar tâlcul. Poate ar fi fost mai bine dacă se oprea doar la una dintre piese (Lysistrata, de pildă, care a produs și cel mai bun moment) fără a ambiționa o epopee greacă, o... eutopie.
Un model de dialog trecut–prezent privind circulația miturilor a oferit compania sud-coreeană Nolddang din Seul cu spectacolul Oedip, cei care vor să vadă. Printr-o inteligentă interferare a mitului cunoscut cu povestea dramatică, reală, evocată de piesă, respectiv naufragiul tragic în care au pierit copiii pe care părinții lor refuză să-i considere dispăruți, spectacolul coreenilor a provocat o reală dezbatere despre adevăr, sacrificiu, cinste și prietenie, chemându-l la masa judecății pe Oedip însuși și reevaluând tragicul său simbol. Există un singur adevăr? Și care e acela? Cine are dreptate? Mama care se zidește în durerea ei împiedicând reluarea cursurilor în școala îndoliată sau cei care consideră că viața trebuie să meargă mai departe? Publicul, care a votat cu cartonașe colorate la sfârșit pentru o soluție sau alta, a plecat mișcat de la acest spectacol, întrebându-se probabil și dacă Oedip a făcut bine automutilându-se.
Imagine din spectacolul Eutopia, în regia lui Yannis Margaritis
Nimic nu poate fi mai elocvent pentru exprimarea esenței unui mit decât caligrafia unui dans. Așa s-au gândit probabil și actorii-dansatori ai companiei franceze Underground Sugar din Nogent-sur-Marne. Spectacolul lor, Fedra, ultimul dans, a ilustrat perfect acest adevăr, concentrând în câteva scene sfârșitul iubirii vinovate a Fedrei pentru Hypolit, fiul ei vitreg, pedepsit de zei la cererea tatălui său, așa cum e povestit la Seneca. Hybrisul, păcatul încălcării normelor morale, pasiunea, dar și orgoliul nemăsurat al femeii îndrăgostite își găsesc în coregrafia modernă a Eugéniei Andrin corespondențe elocvente, redate fiind de patosul învolburării trupurilor unor dansatori performanți (Jean Guizerix aflăm că provine chiar de la Opera din Paris) care s-au descurcat chiar și pe scena improvizată din Piața Ovidiu, care altora le-a cam venit de hac.
Mitul visătorului fugar subsumat temei relației dintre mit și vis, dintre subconștientul individual și universalul cosmogonic ar putea fi decelat în comedia romantică Visul unei nopți de vară, de William Shakespeare. Spectacolul Teatrului Dramatic „Fani Tardini“ din Galați, în regia lui Eugen Gyemant, urmărește cu aplecare sentimentală acest vis devenit mit doar în măsura în care el hrănește ideea unei iubiri imposibile pe care doar vrăjiți o pot trăi eroii din piesă. Partea cea mai reușită din spectacol o asigură însă episoadele parodice la adresa interpretării din teatrul bazat pe mimarea realității, respectiv piesa jucată în paralel de niște amatori liberi de orice constrângeri. Așa încât între vis și realitate, între imaginar și real câștigă partida viața, cu inevitabilele ei capcane, ne spune spectacolul gălățean.
Tot despre visători e vorba și la Don Quijote, personajul emblematic plecat în lume din secolul de aur spaniol al lui Cervantes, încă neobosit în a susține frumosul vis al luptei cu morile de vânt. Nu există, s-ar putea spune, imagine mai potrivită pentru scepticismul secolului nostru decât aceasta, a cavalerului rătăcitor prin lumea tandră, fantomatică, născută de imaginația unui om liber împotriva corsetelor de tot felul impuse de norma socială. Muzicalul Omul din La Mancha, compus de Dale Wasserman după celebrul roman, este poate cea mai populară variantă scenică a acestuia, frecvent reprezentat și în România. Spectacolul Teatrului Regina Maria din Oradea programat în Festivalul Internațional Miturile Cetății în regia lui Korcsmáros György din Ungaria, cu Richard Balint în rolul principal, întrunește toate condițiile unei mari montări cu un incontestabil succes de public. Ceea ce s-a confirmat și la Constanța.
Cum Grecia e spațiul predilect unei discuții despre mituri, mai ales în condițiile apartenenței românilor la arealul balcanic atât de specific, și cum, pe de altă parte, acest leagăn al civilizației europene își mai caută încă în prezent rădăcinile pentru a acredita o continuitate mai mult sau mai puțin vizibilă, am primit plăcut surprinși includerea pe afiș a două spectacole cu referire la Zorba, eroul cu aură mitologică creat de Nikos Kazantzakis. Unul venind din Bulgaria, al Teatrului Jordan Jovkov din localitatea Dobrici, un spectacol curat, însoțind povestea romanului cu imagini adecvate și un joc actoricesc inspirat, altul, al Teatrului Dramatic din Baia Mare, în regia lui Marcel Țop, mult mai ambițios, încercând să asocieze personajul lui Kazantzakis cu legendarul, miticul Dionysos, ca exponent al poftei de viață și al latinescului carpe diem. Înghesuind însă în scenariu prea multă etno-mitologie de sorginte maramureșeană, spectacolul a devenit prolix, pierzându-și interesul pentru atât de originala propunere inițială. Condițiile precare de reprezentare în aer liber, sonorizarea deficitară au făcut ca această întâlnire așteptată să fie ratată. E momentul să atragem atenția organizatorilor asupra modului în care au asigurat sau nu participanților un cadru de normalitate. Poate și pentru că a prevalat cantitatea, respectiv invitarea unor prea multe spectacole din țară și din străinătate, depășindu-se astfel posibilitățile de susținere optimă a teatrului gazdă, ba chiar și pe ale cronicarului.
Imagine din spectacolul Fedra, ultimul dans, în regia lui Julie Desmet
Atitudinea parodică față de mituri, atât de dragă contemporanilor, a fost ilustrată în festival de piesa lui Jean Giraudoux, Amphitrion 38, montată la Teatrul „George Bacovia“ din Bacău de regizorul Horia Suru. Doar că amestecul zeilor în povestea de iubire a Alcmenei pentru Amphitrion, despre care e vorba în piesă, cunoaște aici o ciudată întorsătură tragică, contrazicându-l pe subtilul ironist francez. Am rămas așadar cu imaginile spectaculoase ale montării la care contribuie și coregrafia rafinată a Sophiei Duncan, ambiționând o variantă mai curând poematică a celebrului text teatral. Inevitabil, festivalul s-a pronunțat și în privința lui Ovidiu, poetul exilat la Pontul Euxin, ducând astfel gloria cetății portuare peste timp și spațiu. Spectacolul italienilor de la Lecce, recitalul actorului Emil Boroghină, dar mai ales montarea antologică a lui Silviu Purcărete după Metamorfoze, în interpretarea Teatrului Național „Radu Stanca“ din Sibiu, au încununat glorios evenimentul.
Multe alte titluri cu sau fără legătură cu tema au împovărat inutil afișul, rămânând în afara interesului nostru consecvent cu aprecierea oportunității unui festival despre mituri, de ieri și de azi.