Pe aceeași temă
A început cu un ritual de inițiere interlop și cu o misterioasă marfă – deși impresia era, mai degrabă, de bluf. Un întreg itinerariu, nu fără suspans, parcurs fără a-i înțelege adevăratele mize. Aparent, doar un mod ilicit de a obține bani. Dar gustul enigmei exercită între timp o subtilă seducție – pentru protagoniști și pentru spectatori –, astfel încât ceea ce contează nu e nici marfa, nu sunt nici banii, ci e drumul. Nu e însă vorba doar de un pretext pentru un road movie minimalist (și aproape un Kammerspiel plasat într-o dubiță). Și rezultatul nu e tocmai un thriller metafizic – deși asocierea de crimă și gnoseologie, patentată de Blow-Up, nu e neglijabilă. Sugestia e că înaintăm în viață pornind cu necunoscute – marfa –, corespunzător unui principiu de nedeterminare (în sensul lui Heisenberg) pe care parcursul îl va potența, adăugând altele – agresorii, agresorii agresorilor etc.
A continuat cu un ritual social de înmormântare – un bătrân, bolnav în fază terminală, preluat de o ambulanță, purtat prin spitale, neglijat, reificat, imobilizat. O viață care deja începuse să se stingă: însingurare – tovarășe îi sunt doar pisicile –, neîngrijire, definitivă marginalizare. Dar ceea ce părea un percutant film social – un sistem sanitar dezumanizat, ignorarea principiilor medicinei paleative, colectiva abandonare a bătrânilor, cinismul eficienței profesionale – nu-și ascunde pretențiile metafizice. Începând cu onomastica – toate cele trei nume ale protagonistului sunt simbolice, trimițând la: infern, eșec, moarte – și sfârșind cu progresiva inerție a muribundului – o conștiință neglijată de ceilalți și, în cele din urmă, chiar de ea însăși, altă marfă căreia îi ignorăm conținutul –, intenția e de a explora dispariția, glisarea ontologică. Umbra lui Antonioni pare să se întindă și aici – același cadavru în pregătire, doar că în locul pistolului din crâng e o boală insidioasă.
A urmat un alt periplu, mult mai puțin liniar de această dată, dar însoțit de două duble crime. Mobilul e cunoscut – un divorț nedigerat –, traseele (chiar și în zigzag) corespund unor ambuscade meticulos planificate, prelungita așteptare cristalizează o intenție mocnită – timpii morți sunt, de fapt, extrem de vii –, dar pentru reconstituirea judiciară o astfel de înregistrare a acțiunii ar fi de o suspectă ambiguitate. Fiindcă realitatea e întotdeauna regizată, inefabilă țesătură de subiectivități. Tot ca în Blow-Up, trebuie să intri într-un joc secund, mai pur, pentru a sesiza, fugace, câte ceva. Gustul pentru un anumit ermetism – eventual exasperant pentru spectator –, care se dezvoltă odată cu conștiința unei constitutive ocultări a adevărului, mută și accentele hermeneutice – decisive devin altfel de inferențe. Nu doar că ceea ce e relevant nu e ceea ce distingem, dar chiar și relația dintre aparent și esențial e reconfigurată și își pierde vechiul potențial.
Noul titlu e descurajant: nici o legătură facil recognoscibilă cu cele văzute pe ecran. Chiar și cu o ușor schimbată ortografie, numele are o rezonanță geografică: munți (cu o anumită configurație neregulată) înzăpeziți. Acel du-te-vino haotic, de direcții frânte, în spațiul restrâns, dar alambicat al unui apartament ar putea fi o sierra simbolică, plină de asperități și de șerpuieli. Cât privește plasarea temporală, anotimpul e iernatic – sunt urme de zăpadă: atmosfera e încă nevada, acoperită (protector) ici-colo. Dar nu e singura referință la succesiunea anotimpurilor: în surdină auzim, la un moment dat, Maledetta primavera – un șlagăr italian al anilor ’80. Din textul acestuia – nu fără ambiguități – deducem o iubire nefericită, survenită într-o primăvară prea grăbită (erotic). O primăvară (acum blestemată) care se întoarce doar cu o dureroasă amintire. Această pseudociclicitate e semnificativă și pentru revederea rudelor: par aceleași relații, dar ceva (discret) s-a schimbat. Oamenii au un anumit profil relativ constant în ochii celorlalți – corespunzător și statutului relațional în familie: fiul, soacra, vărul etc. –, dar între timp viața lor evoluează: își schimbă meseriile, opiniile, iubirile. Schimbări la a căror intimitate ceilalți nu au acces, decât prea vag. Ritmul mai degrabă monoton al acțiunii – o reuniune de familie la un parastas – are un dublu contrapunct: penibilul incident din parcare – în afara familiei, temperarea conflictelor nu e scontată – și ulterioara discuție conjugală din mașină. E singurul moment care pare să dea o neașteptată densitate poveștii – amintirea duplicitarei vieți a decedatului (ignorată, probabil, chiar de nevastă). Rememorarea acesteia de către fiu în fața propriei soții e completată cu o remarcă (ambiguă) despre sine însuși, ca și cum situațiile (de adulterini ascunși) ar fi comparabile. Cu alte cuvinte, poate nici el nu e doar ceea ce pare, un familist devotat. Perspectiva generală se schimbă: tema ar putea fi adulterul/duplicitatea/înșelarea. Alte câteva probe discrete sunt presărate pe parcurs: ignorarea meniului cotidian al consoartei, o anumită detașare/absență, amintirea unui vechi alibi fantezist, un plâns echivoc. Dar, după modelul lui, oricare dintre ceilalți comeseni ar putea avea și o viață ascunsă – unul e chiar dat de gol, de față cu toți, de soția înșelată, iar mărturisirea sa cu jumătate de gură, în cercul restrâns al bărbaților, stârnește unele zâmbete ce ar putea fi și complice.
Dar duplicitatea nu este pentru Cristi Puiu o temă de moralist – pe el îl preocupă adevărul și statutul versatil al acestuia. Nu întâmplător se discută despre 11 septembrie – mai exact, despre ceea ce s-ar fi întâmplat cu adevărat în cazul prăbușirii celor două turnuri. Restrânsa dezbatere de familie, dincolo de pendularea între conformism și suspiciune, potențează registrul alternativelor – alegerea unui anumit adevăr corespunde propriului proiect existențial: unul vrea să se revolte – să părăsească servituțile militare –, unul e un marginal care vrea să-și compenseze timiditatea prin îndrăzneala contestării radicale, iar altul dorește o confortabilă distanță între oameni, pentru a-și duce viața protejat de statu-quo. Și memoria comunismului e multiplă: o revoltătoare dramă pentru tânără, un succes istoric pentru bătrâna cândva activistă. O ambivalență inexorabilă a istoriei se adaugă astfel celei a individului – are și el dreptate, recunoaște o rudă (mai degrabă ostilă) referitor la bătrânul adulterin.
Mai există, de fapt, un contrapunct: discuția inițială dintre soți în mașină, în drum spre parastas. E vorba, în fond, de un scurt Kammerspiel, dar aici, spre deosebire de fragmentarismul relațiilor sociale din apartament, timpul e convergent. Ceea ce ne sugerează succesiunea de replici conturează mult mai accentuat personajele decât verbiajul polifonic care va urma. Permanenta reconfigurare a partenerilor de dialog – ca o rețea cu dinamici imprevizibile – corespunde unei superficialități funcționale: nu poți supraviețui social în ritmul unei confesiuni prelungite. Într-o astfel de situație, replicile au armura lor de banalitate, punctată doar de eventualul circ al unor răbufniri. Inițial, aflăm despre soți că sunt oarecum distanți, deși comunică mult, că au gusturi diferite, dar planuri comune, că manifestă destulă toleranță reciprocă, în ciuda încăpățânării fiecăruia. Ulterior – cu excepția următoarei discuții din mașină –, tușele adăugate portretelor lor sunt aproape nesemnificative. Crochiurile tuturor personajelor sunt executate urmând liniile deplasărilor prin casă – totul se reduce la intenționalități încrucișate. Într-una dintre puținele scene de exterior, la un moment dat se observă în fundal un camion lung care transportă un utilaj impresionant. Și utilajele indispensabile unor construcții solide sunt mutate dintr-un loc în altul – e chiar ceea ce-și propune să exploreze regizorul: răstimpurile dintre actele care ne forjează identitatea. O dimensiune existențială căreia vrea să-i verifice extensibilitatea: cât de mult poate suplini confruntarea cu fundațiile sinelui?
De data aceasta, domnul Lăzărescu e deja mort și îngropat. Cu toate acestea, el învie prin intermediul unui obicei local: un costum e dat de pomană în numele lui, iar beneficiarul intră și salută ca și cum ar fi el. O substituție, cu alte cuvinte, rod și al unei adaptări – costumul e strâmtat de la măsura mortului la cea a înlocuitorului. Pentru ca să avem impresia că cel dispărut ne e încă aproape, încropim un rol reprezentativ, pe care cineva dintre cei vii chiar l-ar putea interpreta. A păstra – fie și simbolic – mortul viu nu poate fi decât o aventură fantasmatică. Parastasul, în ciuda exhibatei retorici bisericești a învierii, îl îngroapă a doua oară pe mort. Între timp, dubiile cu privire la adevăr reapar odată cu mărturisirea preotului, care e ispitit de gândul că Hristos deja a revenit printre noi, dar nu l-am recunoscut. Și dacă, de fapt, nu am știut să interpretăm semnele?
Corneliu Porumboiu nu e singurul cineast român cu apetență pentru conceptual – Al doilea joc și-ar putea găsi firesc locul, ca o instalație video (derulată în buclă), într-un muzeu de artă contemporană. Cazul lui Cristi Puiu e mai aparte, întrucât ceea ce vedem pe ecran sunt felii de cotidian fără siluiri formaliste – cum se întâmplă în Metabolism, de pildă –, ci destul de conforme unor pretenții naturaliste. Defulările argotice, injuriile pătimașe, isteriile, cicăleala, superstițiile, micile conflictualități, pedanteria, ciudățeniile caracteriale, îngăduința, glisările paranoice, confesiunile – toate trec ușor proba banalității, dotate cu un grad ridicat de generalitate: sunt ale unor oameni obișnuiți, aflați în situații comune. În plus, o astfel de sociabilitate impune – cum am sugerat deja – o doză determinantă de superficialitate: fără abisuri sufletești, fără mari drame de conștiință, cel mult dileme de pahar, bune de pălăvrăgeală cu pretenții, în fond puțin angajante. Dar tocmai această banalitate permite un mult mai liber joc conceptual – pentru regizor și pentru spectator. Interpretările formulate mai sus, accentuat speculative, sunt doar o posibilitate printre altele – acest tip de film are, paradoxal, un mai larg potențial în acest sens. Însă tocmai raportul dintre cele văzute și cele deduse rămâne problematic. Să luăm cazul deja citat al lui Antonioni: universul fotografului (detectiv) are complexitate antropologică: ritualurile modei, azilurile de noapte, saltimbancii stradali, tehnologia developării, jocurile seducției, parcurile englezești, isteria rock, reveria narcotică, ritualurile crimei, pictura abstractă, obiectele de anticariat. Ca să-l parafrazăm pe Puiu, aceasta e o adevărată sierra, în care metafizicul are un relief potrivit pentru a surveni. Dacă însă ceea ce vedem e prea banal, iar ceea ce deducem e prea abstract, metafizica rămâne doar o onorabilă aspirație.