Pe aceeași temă
Când vorbim, astăzi, despre poeții din generația ’60, fie ei din primul „val“ (cel cu Nichita Stănescu, Cezar Baltag, Ilie Constantin), fie din cel de-al doilea, a devenit aproape un reflex critic și cultural includerea Ilenei Mălăncioiu printre cei mai importanți. Această ordine valorică nesuprapusă cu cea cronologică este însă rezultatul unei receptări cuprinse într-o durată mai lungă, așa cum s-a întâmplat și cu Angela Marinescu ori Emil Brumaru. La început și chiar mai apoi le-a fost mult mai greu acestor autori - care au debutat editorial după ce momentul de liberalizare de la finele epocii Dej se consumase și după ce, prin slăbirea șurubului partinic de către tânărul Ceaușescu, creatori din cea mai nouă generație deveniseră, după un volum sau două, adevărați clasici în viață.
Ileana Mălăncioiu revine în mai mai multe rânduri, în volumul de interviuri strânse sub titlul Am reușit să rămân eu însămi, asupra condiției destul de ingrate de care, alături de Virgil Mazilescu și Marius Robescu, s-a „bucurat“ în deceniul consecutiv debutului cu Pasărea tăiată (1967). Ea nu se număra printre „canonicii“ cu care regimul încerca să se legitimeze simbolic în sfera literară și care vor figura în manualul unic al epocii; nici, evident, printre versificatorii prinși deja în hora cultului personalității „celui mai iubit fiu al poporului“. În numai câțiva ani, contextul mono-ideologic în care se scria și se publica, la noi, se va rigidiza și mortifica din nou, de data aceasta pe o linie ceaușist-naționalistă, nu dejist-sovietică, iar borna schimbării de macaz va fi dată de celebrele Teze din iulie 1971. Între 1960 (când apare Sensul iubirii de Nichita Stănescu) și 1967 (când apare Pasărea tăiată, de Ileana Mălăncioiu), gradul de liberalizare crescuse, până când atinsese un maximum istoric, în 1968, anul nealinierii lui Nicolae Ceaușescu în „lagărul socialist“. După 1971, autoritățile vor privi cu o crescândă vigilență și ostilitate literatura nouă, iar porțile oficializării autorilor valoroși „cu voie de la stăpânire“ vor fi blocate până în 1989, când stăpânirea a dispărut. Probabil că singurul autor român important pe care critica literară a mai reușit să-l impună oficialităților (așa cum făcuse cu Stănescu, Sorescu, Blandiana, Bănulescu, Breban...) a debutat exact în 1971; e vorba de Mircea Dinescu.
Din acest handicap de start le-au rămas „șaizeciștilor“ din valul doi și criticilor care i-au susținut (cel mai proeminent și consecvent, Gheorghe Grigurcu) o ostilitate nu numai față de regim, ci și față de colegii de generație mai bine „orientați“, care plătiseră prețul afirmării publice prin volume și texte clocotitoare, în ani în care deținuții politici umpleau încă pușcăriile noastre. Când scrie „eu însămi“ și când pune asta în titlul cărții cu interviuri care i s-au luat, Ileana Mălăncioiu se referă anume la performanța de a nu fi mers sincron cu generația și cu „vremurile“, ci în răspărul și în contra lor. Dacă în primul segment din creația sa poetică, autoarea pare complet „defazată“ față de lirica însuflețită și mobilizatoare (mutată abil de Nichita Stănescu și
ILEANA MĂLĂNCIOIU - Am reușit să rămân eu însămi. Interviuri |
Cezar Baltag din sfera concretă a propagandiștilor realismului socialist într-o sferă abstractă), în cea de-a doua ea va fi, dimpotrivă, în avangarda rezistenței literare. Poezia sa devine, ca și a lui Dorin Tudoran, tot mai implicată social, tot mai puțin codificată de propriul imaginar, tot mai transparent-critică. În mod firesc (firescul oribil, dar coerent al Epocii de Aur), Urcarea muntelui din 1985 îi va aduce interdicția; iar cronica lui Nicolae Manolescu din România literară, scrisă pentru a o susține, va fi scoasă din pagină. Din succesiunea interviurilor și convorbirilor din carte reiese cu destulă claritate în ce fel a reușit Ileana Mălăncioiu să rămână Ileana Mălăncioiu: prin receptarea critică (de la Ion Negoițescu la Lucian Raicu și de la Gheorghe Grigurcu la Eugen Negrici), prin solidaritatea tenace cu „o anumită parte“ a poeziei noastre (Emil Botta, Virgil Mazilescu, Marius Robescu), prin susținerea entuziastă de către un intelectual de stânga și un realist-socialist convertit (Eugen Jebeleanu). La acestea se adaugă modelele și influențele poetice (Eminescu, Bacovia, iarăși Emil Botta, Esenin mai întâi, apoi Poe și Rilke) și - decisivă - obârșia țărănească, care îi impregnează deopotrivă etica și poetica.
Ambele au un fundament spiritual și o tensionare (uneori și o problematică) pe muchea dintre creștinism și existențialism. Din această perspectivă, spiritul afin îmi pare a fi nu Ovidiu Cotruș (mentorul moral, „a doua conștiință“), nici vreunul dintre poeții „șaizeciști“, ci un prozator: Marin Preda. Citind un poem de Mălăncioiu sau o scenă de roman a lui Preda iei act de problemele fundamentale, insolubile ale omului și ești implicat în drama nerezolvării lor.
Această încărcare a scrisului literar cu chestiuni irezolvabile și, pentru spiritele mai sensibile, sufocante se regăsește și în publicistica autoarei, și în interviurile strânse aici. Despre orice ar vorbi și cu oricine, Ileana Mălăncioiu densifică pagina și te duce, „pe neocolite“, la ceea ce „te doare“ și pe tine. Atâta substanță pusă în formatul mai jucăuș-circumstanțial al interviului debordează; e motivul pentru care cel mai bun dialog din carte este unul pe formula convorbirilor, făcut tot cu o scriitoare (Marta Petreu). „Conversațiile“ cu autoarea „optzecistă“ (menționată favorabil de mai multe ori, în alte dialoguri, de Ileana Mălăncioiu) sunt din 1997, dar au o atemporalitate care e a literaturii propriu-zise. Între timp mama Ilenei Mălăncioiu a murit, dar cât de viu și de veridic este portretul ei făcut de fiică:
„În aparență, cea care conducea era mama. N-am înțeles cu adevărat ce-a însemnat tata pentru familie și pentru cei din jurul său decât atunci când nu a mai fost. A plecat dintre noi la sfârșitul lui noiembrie 1987, în aceeași săptămână cu Noica. L-am dus la biserică pe o vreme în care nu-ți venea să scoți din casă nici un câine și biserica era plină de lume. La capul lui, cineva a spus că pe el l-au ucis două lucruri. Moartea fiicei sale Dorina și faptul că li s-a luat pământul și s-a ales praful de tot ce au avut. Pentru că un om ca el nu putea să suporte așa ceva. Și toți au plâns și pentru el, și pentru ei.
În casa în care m-am născut nu existau cărți. Mama fusese premiantă, dar, ca toate fetele de țărani de vârsta ei, după ce a terminat cele patru clase obligatorii, nu a fost dată mai departe la școală. Povestește foarte frumos, schimbând planurile firesc, ca Anița Nandriș, are o replică ascuțită și un umor care a ajutat-o de multe ori în viață, însă nu a scris niciodată altceva decât scrisori pentru copii și nepoți, în care lega cuvintele între ele și topea la un loc toate întâmplările familiei și ale satului. De citit, nu citește decât Biblia și alte câteva cărți religioase, dar pe acestea aproape că le știe pe dinafară. De la ea cred că am moștenit credința. În copilărie, țineam cu sfințenie toate posturile, deși eram slabă de mi se puteau număra coastele și toată familia mă ruga să renunț.“ (pp. 25-26).
Iată încă un fragment despre mamă, de data aceasta despre trupul ei „cald încă“ ținut în brațe de cea care a pierdut-o. Fragmentul, din dialogul cu Laura Albulescu (2006), este dureros și excepțional: „A trebuit să țin cu mâinile mele trupul cald încă al mamei, ca să fie spălat, și îmi luneca printre ele ca un pește lucios care încearcă să scape înapoi în apa din care e scos. De atunci a trecut mai mult de un an, dar uneori simt încă în mâini curentul acela viu care se scurge încet din trupul părăsit cu greu de suflet și nu mă pot gândi la nimic altceva decât la refacerea alianței cu Dumnezeu. Pentru că, în pofida încercărilor la care ne supune, cred că numai El ne mai poate salva.“ (p. 83).
După ce tragem aer în piept, redevenim critici și ne punem problema dacă termenul „alianță“ nu e nepotrivit aici. El e însă preluat de la intervievatoarea ce întrebase „care sunt persoanele, indiferent de câmpul lor de activitate“, cu care Ileana Mălăncioiu crede a se putea întâlni „într-un fel de alianță spirituală“. Dincolo de întrebarea cam școlărească (și prima din interviu era la fel: „Considerați poezia dumneavoastră ca exponențială pentru biografia dumneavoastră?“), impresionează aprofundarea reușită, încă o dată, de scriitoare. Și atunci când pornește de la episoade biografice mai puțin dramatice sau de la figuri mai degrabă ridicole de politicieni autohtoni, Ileana Mălăncioiu ridică mult, prin înseși răspunsurile sale, miza. Prin aceasta, toți intervievatorii din carte, din mai multe generații și făcând interviurile în ani diferiți din intervalul 1994-2016, devin coautori, dar cu mizele ei.
Autorii interviurilor, conversațiilor și convorbirilor cu Ileana Mălăncioiu ies din formatul publicistic și chiar din scrisul lor, fiind aici implicați în aventura conștiinței celui mai important poet român de după Nichita Stănescu.